Tillökning i familjen och hund som inte gillar barn

Sv: Tillökning i familjen och hund som inte gillar barn

Den supersnälla hunden blev det värre för. Hon var så vänligt inställd mot bebisen att hon aldrig hade vett att akta sig. Bebisen tyckte det var festligt att lugga henne tills hon skrek, eller krypa efter och banka på henne med något tillhygge. Och hunden blev lika förvånad och ledsen varje gång.

Men varför sa du helt enkelt inte åt bebisen att så behandlar man inte hundar?? Jag hade blivit vansinnig om min dotter drog hundarna i pälsen och slog på dom med tillhyggen, likaså om hon skulle göra så mot andra barn. Det GÅR att lära även mycket små barn vett, om man är bestämd med kroppspråk och tonläge.. Vissa saker är liksom BIG no no här hemma, även om vi kan vara slappa med uppfostran i övrigt!

Samma här.

Inget barn får göra illa mina hundar, oavsett ålder.
Precis som att mina hundar inte får gå över sina gränser mot barn.

Ömsesidig respekt. Mina hundar är medlemmar i denna familj, precis som min son. Dom är varken objekt eller "bara en hund" som inte har rätt att säga ifrån.

Det enda "problemet" vi någonsin haft, är att hundarna helst vill pussa på Sebbe hela tiden, och det vill inte alltid han. Så då fick han lära sig hur han skulle säga nej till dom, och då förstod dom att det inte var läge och gick helt sonika därifrån. Han fick varken slå eller skrika på dom, utan vara lugn och sansad.

Det händer ibland att någon hund råkar knuffa honom när dom är glada, och det händer att Sebbe ibland snubblar rakt över dom om han kommer springande. Såmt är olyckor, och alla parter har accepterat det och bryr sig inte. Sebbe hoppar upp lika glatt igen, och hundarna vaknar inte ens om dom råkar få en 2 åring över sig.
Men aldrig, aldrig att han skulle få göra illa dom. Eller att dom inte skulle få visa vad dom tycker om och inte.

Min hund är också en räddhare! Hon är gudasnäll men lite Nalle Puh - Nasse i blodet. :)

I början var det inga problem med Sam eftersom han inte kunde röra på sig. Nu har vi sån tur att vi bor på landet och denna hunden är ute hela dagarna, från morgon till kväll. Så den enda tiden hon är inne när Sam är vaken är mellan 18 och 20 ungefär. De flesta dagarna bryr sig Sam inte om henne, och skulle han komma nära går hon iväg. Om han skulle börja vara elak (häromdagen jagade han hundarna med sin sopborste) säger jag först åt honom, sedan stänger jag in hundarna på kontoret där de har sina korgar.

Den andra hunden älskar Sam och leker oavbrutet med honom. De har verkligen skitkul ihop!

Om det inte är en aggressiv hund du har hade jag testat och sett hur det gått. Man får väl finna på lösningar! Kanske går att sätta upp en grind så hunden är i vardagsrummet och barnet med dig när du inte kan hålla uppsikt hela tiden. De växer ju upp sedan och blir mer pålitliga :D

Men varför sa du helt enkelt inte åt bebisen att så behandlar man inte hundar??

Jag tycker inte att man får slå eller slita i någon, varken djur eller människa. Det lär jag mina barn, men det tar lite längre tid än en tillsägelse.;)

Jag hade blivit vansinnig om min dotter drog hundarna i pälsen och slog på dom med tillhyggen, likaså om hon skulle göra så mot andra barn.

Då gissar jag att du inte jobbar på en förskola. Då hade du behövt bli vansinning flera gånger om dagen.

*kl*

Jag anser att man har ett ansvar mot både barn och hund. Klarar inte barnet att sköta sig så får man helt enkelt hålla dem åtskilda den tid man inte kan punktmarkera så att man hinner fram i tid för att avbryta.

Barn är ju individuella, mina små har aldrig ens antytt att att missköta sig mot katten. Jag har varit supernoga från början med att visa hur man gör, berömma direkt det blir rätt etc.
Men troligheten är ju rätt stor att hade det varit ett annat slags barn så hade det inte hjälpt hur noga jag än hade varit under introduktionen.
Men då hade de som sagt fått vara åtskilda under den tid jag inte har full koll.

Men då hade de som sagt fått vara åtskilda under den tid jag inte har full koll.

Vem hade du placerat i din närhet - bebisen eller hunden?

I mitt fall handlade det om en hund som i nästan tio år hade varit i min absoluta närhet, utom när jag jobbade. Hon sov intill mig.

När jag skaffade hunden var min avsikt att aldrig skaffa barn. Hunden var som mitt barn. Hade jag kunnat något om barn, och anat att jag kanske skulle få barn, hade jag inte knutit hunden så hårt till mig.

Jag tycker synd om hunden. Hon trängdes undan av först ett barn, sedan ett till. Om jag hade varit yngre (och kunnat räkna ut hur det skulle bli) borde jag nog väntat med barn, tills hunden hade levt färdigt sitt liv.

Det andra barnet (nu 17 månader) har ALDRIG varit hårdhänt mot något djur. Han pussar och lägger kinden emot varenda djur han träffar, men mjukt och försiktigt. Raka motsatsen till första barnet. Men hunden (om hon hade levat) hade nog varit arg ändå, p g a erfarenheterna med första barnet.

Jag tycker inte att man får slå eller slita i någon, varken djur eller människa. Det lär jag mina barn, men det tar lite längre tid än en tillsägelse.;)

Och under den tiden låter du dom slå på djuren? Du såg ju själv hur bra det gick med din stackars snälla hund :crazy:. Hellre en tillsägelse än att måsta skicka iväg familjemedlemmar..

Vem hade du placerat i din närhet - bebisen eller hunden?

Bebisen utan tvekan. Barn går alltid först.

I jämförelse med att bli luggad så man skriker eller slagen med tillhyggen så anser jag det mer tryggt för hunden utanför en grind men med möjlighet att se in.

Mår hunden alltför dåligt hade jag hellre tagit bort den om inte omplacering var möjligt.

[/QUOTE]

Jag hade två hundar när vi fick barn, en blandrastik (riesen/irl setter) och en labbe. Bägge var unga när barnet kom, iallafall under två år. Blandrasen var en känslig typ som var mkt skeptisk mot barn i allmänhet. Hon hade ingen direkt erfarenhet av dem, men tyckte de var läskiga. Labben älskade alla även barn i alla modeller och storlekar. Det egna barnet blev snabbt bägges favorit och när vi kom hem från BB så fick de undersöka honom ordentligt.
När sonen var bebis låg de gärna bredvid vagnen eller sängen och vaktade honom. När han började gå omkring så följde de honom som skuggor, även blandrasen. Enda gångerna hon gick undan var när sönerna körde gåbil eller dyl för hon var mkt rädd om sina tassar och ville inte bli påkörd. Son nr 2 kom redan efter 1,5 år och då ingick även han i deras ansvarsområde.
Även den lite osäkra hunden älskade "sina" egna barn och visade inga tendenser till att gå till försvar om de råkade trilla på henne eller köra emot henne av misstag. Hon såg bara förnärmad ut.
Barnen har fått lära sig från början att man inte gör djuren illa med flit eller petar i nos eller ögon, men som sagt, ramla kan de göra och då får man inte vara osäker på hunden.
Mina nuvarande labbar har inga egna småbarn, men älskar dem de träffar på, tex våra små kusiner, ohämmat. Små barn har ju ofta lämningar av mat på fingrar eller i ansiktet och då ställer en labrador alltid upp. Min äldsta tik kan ha en barnarm halvvägs ner i magen, men den kommer alltid ut ren och fin. Henne kan de krama och ligga hos och hon bara njuter.
Jag skulle iallafall avvakta med något beslut ang hunden tills barnet är fött. Jag tror att bara hunden får vara delaktig så ser den just ert barn som en flockmedlem.

Senast ändrad:

Håller med många som redan har skrivit här! Att det är skillnad med barn på besök och det egna barnet. Det är möjligt att hunden inte alls accepterar den nya familjemedlemmen och då skulle jag omplacera, om jag ser att det absolut inte går. Det kan också vara så att hunden kommer att bli oerhört beskyddande mot den nya familjemedlemmen och det är ju då positivt.
När barnet blir äldre så får den lära sig hur man ska bete sig mot djur och att man ska vara snäll mot dem precis som de måste lära sig att vara snälla mot oss människor inte peta en i ögat eller nypas osv...

Mycket bra skrivet! Håller fullständigt med! Vänta med omplacering till knytet är fött och då se hur hunden beter sig. Om den då visar aggressiva tendenser så ska den bort eller omplaceras.

Och under den tiden låter du dom slå på djuren? Du såg ju själv hur bra det gick med din stackars snälla hund :crazy:. Hellre en tillsägelse än att måsta skicka iväg familjemedlemmar..

men vänta nu, ingen har väl sagt att man 'låter' dem slå djuren? Men det tar ju ett par tillsägelser innan barnet förstår - och när det gäller liten bebis och stor hund räcker det att hunden gör ett utfall EN gång.
Jag har bara katter, och jag har sagt till Elina massa gånger, och hon är oftast mjuk med dem - men ibland händer det att hon drar dem i morrhåren eller bankar med leksaken på dem. Jag säger såklart till direkt men då har det ju liksom redan hänt. Katten säger till och ger Elina ett nyp också, men i sammanhanget är en kattklo inte så farligt - ett hundbett däremot kan ju vara jättefarligt.

Jag tycker det är jättesvårt, jag skulle väntat tills bebisen är född och se hur allt funkar - men skulle jag vara osäker och hunden visar aggressivitet mot barnet skulle hunden tyvärr få omplaceras. Eller tas bort.

Men en kattklo på fel ställe (ögat bl.a) är ju också farligt och smärtsamt, likaväl som ett hubdbett inte behöver betyda mer än ett markeringsbett ( dsv inte farligt men skrämmande och lite smärta ) eller ett varningsmorr.

Håller dock med dig att det inte är någon i tråden som skrivit att dom "låter" ungen slå/jaga hunden, som du också skriver : ibland hinner man inte med och då har ju rycket/slaget redan utdelats.

Självklart kan en kattklo också vara farlig. Jag lämnar dem ju inte ensamma, men en gång fick hon en liten pick på armen av katten trots att jag trodde jag hade koll. Nu är ju hon rätt snäll också, så hon markerar bara lite.

Men jag menade mest att det räcker med att det slinter EN gång. Och jag tror risken för skador är större med ett större djur.

Åh nej jag menade inte att du var ouppmärksam, förlåt om du tolkade mitt inlägg så :/

Det var mer ett förlängt svar på det du skrev :)

men vänta nu, ingen har väl sagt att man 'låter' dem slå djuren? Men det tar ju ett par tillsägelser innan barnet förstår - och när det gäller liten bebis och stor hund räcker det att hunden gör ett utfall EN gång. Jag har bara katter, och jag har sagt till Elina massa gånger, och hon är oftast mjuk med dem - men ibland händer det att hon drar dem i morrhåren eller bankar med leksaken på dem.

Fast grejen var ju att hon inte gav barnen några tillsägelser..

Fast grejen var ju att hon inte gav barnen några tillsägelser..

Så förstod inte jag Havreflinga iaf..

Jag förstod det som att hon sa till men att på så små barn krävs det fler tillsägelser än en.

Dvs även om man säger till en liten på skarpen så kanske den tillsägelsen flugit sin kos och barnet försöker igen vid ett senare tillfälle ..

Det krävs upprepningar innan det fastnar

Ha ha, inser att man faktiskt kan tolka texten på två olika sätt! Du har säkert rätt :)

"Det lär jag mina barn, men det tar lite längre tid än en tillsägelse."
(som du tolkade den, att köra med flera tillsägelser)

Eller bara:
"Det lär jag mina barn, men det tar lite längre tid än en tillsägelse."
(som jag tolkade den, alltså att man uppfostrar UTAN tillsägelser, finns ju sådana metoder också)

Men se på f*nken..

Det kan man ju faktiskt och båda tolkningarna låter ju riktiga beroende på hur man betonar och läser ..

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 011
Senast: Liran
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka