Tillfälligt hem för hund??

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Zsaza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 8 094
Sv: Tillfälligt hem för hund??

Hundpensionat NEJ Skulle inte vilja stoppa in min hund i en förvaringsbox där någon matade den o såg till att den fick motion i bästa fall.

På de hundpang jag har varit i kontakt med under åren har "långliggarna" alltid bott inne hos familjen. Det du målar upp är en fördom på ett bra pensionat. I övrigt har hundarna också varit mycket väl omhändertagna. De har haft lekkamrater (och bott ihop med andra om de fungerat väl tillsammans), fått bra med motion och stimulans. Den tid de har bott i boxen har de varit fullständigt nöjda med att sova. Du verkar tro att pensionat är liktydigt med internering och isolering.

Naturligtvis måste man kolla upp pensionatet innan man checkar in hunden, men det är definitivt ett bra, om än kostsamt, alternativ.

Jag hade satt ut en annons, jag tror det mycket väl fins människor som är sugen på att passa en hund. Sedan är det klart att man vet aldrig vad den kan hamna hos för människor. Men då kanske en kompis/förälder hjälpa till att kolla upp under tiden. Ett halv år är inte så lång tid egentligen, och ansvar tar man för hunden att man ser till att den hamnar i ett bra hem under tiden.

*KL*

Jag har haft min dåvarande hund bortlämnad i 5 månader. I och för sig till pappa, så var ju ingen risk det skulle bli problem att få tillbaka hunden. Men jag hade kunnat lämna bort henne till någon annan jag litade på lika gärna.

Det var nog värst för MIG, jisses så jag saknade henne (hunden). Hunden gick det ingen nöd på, och hon 'glömde' mig inte heller, när jag kom hem igen så blev hon överlycklig, och sov sen i mitt knä hela kvällen (ngt hon normalt inte gjorde).

Var dock en väldigt öppen och social hund. Vet när hon fick vara hos hundvakt. Första dagen gräääät hon när jag gick och jag kände mig som en lus. Andra dagen hade hon ynkat, och stormade mot dörren och tyckte 'matte, du är tiiiillbaka!!' när jag kom. Tredje dagen höjde hon huvudet från fåtöljen hon låg i och tyckte 'hej matte, kul att du kommer och hälsar på, kom in, det är jättebra här, sköna soffor, mycket kel och så får jag köttbullsmackor'. ;)

Så en hund av hennes typ skulle jag inte ha problem lämna bort till rätt ställe. Dock skulle jag inte ens övervägt att på samma vis lämnat bort någon av herrarna, de är för mattebunda och skulle ta det så hårt med omställningen och det skulle kännas elakt att 'rycka upp' dem igen efter ett halvår.

Å andra sidan är hela frågeställningen hypotetisk så jag aldrig skulle kunna/vilja lämna djuren för att resa i 6 mån, men jag lägger inga värderingar i om man vill det. När jag lämnade min var det pga jobb som gjorde det omöjligt att ha hund det där halvåret, och HUNDEN vet ju inte om det är jobb, resor eller något annat, så anledningen är ju skitsamma eg.

tänk vad olika man kan vara. Jag saknar mina hundar ngt ofattbart om jag har varit borta en vecka på sommaren. Jag har dåligt samvete eftersom jag vet att dom saknar mig också. Skulle aldrig någonsin lämna bort mina hundar.
Jag tycker du ska göra dig av med hunden och vänta med att skaffa djur tills du vet att du kan prioritera hunden. För vem vet om du vill iväg igen på en resa? ska hunden slussas runt?

Jag och min sambo är i startgroparna för att börja planera en jorden runt resa till hösten. Det enda som håller oss tillbaka lite är vad vi ska göra med vår drygt 1åriga lilla tik.
Vi har funderat på att annonsera efter någon som är intresserad av att ha henne i 6 månader eller dylikt.
Någon som varit i samma sits, eller någon som har tips på hur man kan lösa problemet?

Jag är i samma sits, fast tvärtom. Jag och sambon har kommit fram till att vår hund inte passar som ensamhund och har börjat leta efter en tik att ha på foder (tvekar för att köpa då vi ej vet hur boendesituationen ser ut till hösten). Så jag förstår er sits, det är både svårt att hitta en foderhund och att hitta en passande fodervärd :crazy:

Kolla med något hunddagis, någon i personalen kanske kan ta den?

Sen finns det väl typ hundpensionat? Kanske dyrt, men då vet du ju att den blir väl omhändertagen!

Att lämna en hund på pensionat är väl ingen garanti för en hunds välmående? Kunniga människor ja. Men levnadssituationen för hunden? Jag tror att de flesta hundar trivs bäst i hemmamiljö. Det finns väl knappast någon som lämnar hundar på dagis etc om de kan ha dem hemma? På ett hunddagis blir det inte samma kontakt som i en familj, dessutom så förpliktar ett pensionat inte att uppfostra hunden, de anvarar bara för de dagliga sysslorna. En fodervärd har däremot förhoppningsvis ett intresse i att träna hunden. :crazy:

Fast du har ju missuppfattat det där med fodervärd helt och hållet. Det är INTE samma sak som fodervärd hos häst.
Jag törs nog påstå att det hör till ovanligheterna att någon "lånar" ut sin hund på ett halvår/ett år såsom man gör med en häst.

Vad fodervärd för hund innebär har förklarats sååå många gånger på detta forum men ändå verkar folk inte förstå hur det ligger till.

Fast du har ju missuppfattat det där med fodervärd helt och hållet. Det är INTE samma sak som fodervärd hos häst.
Jag törs nog påstå att det hör till ovanligheterna att någon "lånar" ut sin hund på ett halvår/ett år såsom man gör med en häst.

Vad fodervärd för hund innebär har förklarats sååå många gånger på detta forum men ändå verkar folk inte förstå hur det ligger till.

Nu vet jag inte om du knapplånade mitt inlägg, eller om det var syftat till mig? Så jag svarar hur som helst....

Jodå, nog vet jag vad det innebär att ha en hund på foder, i alla fall juridiskt sett. Det är något jag vågar säga att jag är någolunda insatt i. Oavsett om det gäller en häst eller hund man ska vara fodervärd åt så handlar det om hur avtalet är utformat. Risken att låna ut en hund ligger i att avtalet varit bristfälligt, om något ens funnits. Ägandeskapet för hunden har då ansets övergått till "fodervärden" utan vederlag, dvs. ägaren GAV bort hunden.

Men du kanske kan förklara vad det innebär att lämna ut en hund på foder, så vi alla kan dela dina kunskaper?

Senast ändrad av en moderator:

Nu vet jag inte om du knapplånade mitt inlägg, eller om det var syftat till mig? Så jag svarar hur som helst....

Jodå, nog vet jag vad det innebär att ha en hund på foder, i alla fall juridiskt sett. Det är något jag vågar säga att jag är någolunda insatt i. Däremot ansåg jag att det var lättast att skriva fodervärd. Oavsett om det gäller en häst eller hund man ska vara fodervärd åt så handlar det om hur avtalet utformat. Risken att låna ut en hund ligger i att avtalet varit bristfälligt, om något ens funnits. Ägandeskapet för hunden har då ansets övergått till "fodervärden" utan vederlag, dvs. ägaren GAV bort hunden.

Men du kanske kan förklara vad det innebär att lämna ut en hund på foder, så vi alla kan dela dina kunskaper?

Dela mina kunskaper? Var det menat att vara drygt eller vad menar du med det?
Att vara fodervärd för en hund är att få en hund utan vederlag mot att överlåtaren får ta en eller två kullar på hunden (om det är en tik) eller x antal parningar (hane). Det betyder alltså att du inte lämnar tillbaka hunden efter en tid utan du tar hunden för att ha den som din. Du betalar hunden genom kullarna/parningarna s a s.

Jag vet inte vad du menar om fodervärd. Det verkar som att du trots allt inte förstått. Det handlar INTE om hur avtalet är utformat eller dyl. Fodervärd för häst och hund går öht inte att jämföra. Fodervärd för hund är det som nämns ovan (lite kortfattat) och du har alltså INTE hunden en begränsad tid som det är med häst.

Använd istället termen "hyra" eller "låna" om ni ska ha en hund för bara en viss tid för något fodervärdskap är det då inte och man slipper då missförstånd och dyl.

Och jag vill fortfarande påstå att det hör till ovanligheterna att folk hyr/lånar ut sina hundar för viss tid.....

Jag vet inte vad du menar om fodervärd. Det verkar som att du trots allt inte förstått. Det handlar INTE om hur avtalet är utformat eller dyl. Fodervärd för häst och hund går öht inte att jämföra. Fodervärd för hund är det som nämns ovan (lite kortfattat) och du har alltså INTE hunden en begränsad tid som det är med häst.
I Sverige har vi avtalsfrihet och får avtala om vad vi vill egentligen. De flesta lagarna vi har är dessutom dispositiva, så de får avtalas bort ifall parterna är överens i frågan. Köplagen är en av de lagarna tex.

Varför menar du att man inte skulle få avtala hur man ville? Om man är överens om att en person ska vara fodervärd under en begränsad tid så är det väl det som gäller, eller hur? Varför skulle det inte vara giltigt?

Polisen mm har ju kortare fodervärdsavtal för valpar som är tänkta att gå i tjänst sen. Att SKK har redan skrivna fodervärdsavtal som man kan använda sig av innebär inte att det är det enda som gäller.

Fast för enkelhetens skull skulle jag faktiska när det gäller hund skriva 'utlåningsavtal' eller liknande, och undvika ordet fodervärd. Jag förstår precis hur de som säger fodervärd menar när de använder det som för häst.

Men bara för att undvika att det rent juridiskt ska bli trassel sen, skulle jag undvika ordet fodervärd. I och med att det i hundvärlden är så sammanknippat med en ägaröverlåtelse.

Försvarets fodervärdsavtal är inte heller de som hästfodervärdsavtal. Försvaret betalar t ex foder, transport och veterinärvård..

Beror på det…
Om ägaren är en SKK ansluten uppfödare får de endast använda SKK`S fodervärsavtal.
Alltså inte skriva egna.

Om ägaren är en SKK ansluten uppfödare får de endast använda SKK`S fodervärsavtal.
Men så är ju inte fallet denna gången, så det är ju ganska så irrelevant. TS är inte uppfödare till hunden, hon ska åka utomlands och behöver hundvakt.

Fast det är ju knappast irrelevant med det fodervärd av hävd betyder inom hunderiet? Är det värt risken att få problem att få tillbaka sin hund, bara för att prompt skriva fodervärdsavtal i papprena?

JAG skulle inte våga.

*KL*

En annan sak som jag tänker på är.
låt säga att hon hittar någon som kan ta hunden. Jag tror inte att jag skulle ha en annans hund hemma om jag inte fick betalt inte så länge som 6 månader i alla fall o speciellt inte om jag inte kände personen i fråga. Skulle väl vara om jag ville testa att ha hund men att riskera att fästa mej vid hunden o sen behöva lämna bort den.
En annan sak säg att hunden behöver opereras e dyl. Det är dyrt o det ska ägaren betala tycker i alla fall jag. Men hur göra då? Ska ägaren ge pengar till hundvakten för ev oförutsedda utgifter? Med risk för att hundvakten gör av med pengarna o det inte finns några kvar OM olyckan är framme. Vågar annars hundvakten ha hunden hemma om nu ägaren säger att denne betalar OM något skulle hända. Det kanske inte finns några pengar till operation eller ens veterinär besök.

Visst nu var det inte det saken gällde. Men jag själv tänker framåt o inte bara för dagen.

Knepigt.

Är hunden försäkrad är ju det där med ev operation ingen större fara.

Ett ex till mig hade sin hund utlånad ett år btw, pga jobbsiuation. Fungerade bra, de hade samma ök som man har för fodervärd på häst, dvs den som lånade hunden betalade alla kostnader utom försäkring. Varför de ville låna hund 1 - 2 år vet jag inte dock.

I Sverige har vi avtalsfrihet och får avtala om vad vi vill egentligen. De flesta lagarna vi har är dessutom dispositiva, så de får avtalas bort ifall parterna är överens i frågan. Köplagen är en av de lagarna tex.

Varför menar du att man inte skulle få avtala hur man ville? Om man är överens om att en person ska vara fodervärd under en begränsad tid så är det väl det som gäller, eller hur? Varför skulle det inte vara giltigt?

Polisen mm har ju kortare fodervärdsavtal för valpar som är tänkta att gå i tjänst sen. Att SKK har redan skrivna fodervärdsavtal som man kan använda sig av innebär inte att det är det enda som gäller.

Jag är väldigt väl medveten om vad vi har för lagar i Sverige när det kommer till den här delen av juridiken. Det jag svarade på var att ordet fodervärd INTE hade något att göra med hur avtalet var utformat såsom Mariika påstod.
Precis som andra nu har sagt så är ju ordet fodervärd i hundvärlden inte samma sak som i hästvärlden och för att slippa problem ska man akta sig för att använda sig av det ordet i ett sammanhang där man bara vill låna ut hunden för viss tid.

Jag menar - inte skulle du säga till någon att du vill hyra (mot vederlag) dennes häst när du eg. menar att du vill bli fodervärd (utan vederlag)? Samma sak är det här.

Men visst, använd vilka termer ni vill om ni nu prompt vill det men man ska inte komma och gnälla sen när det blir missförstånd....

Att lämna en hund på pensionat är väl ingen garanti för en hunds välmående? Kunniga människor ja. Men levnadssituationen för hunden? Jag tror att de flesta hundar trivs bäst i hemmamiljö. Det finns väl knappast någon som lämnar hundar på dagis etc om de kan ha dem hemma? På ett hunddagis blir det inte samma kontakt som i en familj, dessutom så förpliktar ett pensionat inte att uppfostra hunden, de anvarar bara för de dagliga sysslorna. En fodervärd har däremot förhoppningsvis ett intresse i att träna hunden. :crazy:

Min kompis hund ÄLSKAR sitt dagis, en annan kompis hade också sin hund på dagis (båda jobbar), absolut inga problem!
Och om sen någon som jobbar där kan ha den som "sin", så skulle väl det vara perfekt! Då riskerar den inte att sitta hemma själv hela dagarna!

Jag är väldigt väl medveten om vad vi har för lagar i Sverige när det kommer till den här delen av juridiken. Det jag svarade på var att ordet fodervärd INTE hade något att göra med hur avtalet var utformat såsom Mariika påstod.
Precis som andra nu har sagt så är ju ordet fodervärd i hundvärlden inte samma sak som i hästvärlden och för att slippa problem ska man akta sig för att använda sig av det ordet i ett sammanhang där man bara vill låna ut hunden för viss tid.

Jag menar - inte skulle du säga till någon att du vill hyra (mot vederlag) dennes häst när du eg. menar att du vill bli fodervärd (utan vederlag)? Samma sak är det här.

Men visst, använd vilka termer ni vill om ni nu prompt vill det men man ska inte komma och gnälla sen när det blir missförstånd....

Ordet fodervärd är ett samlingsuttryck för utlånande av lös sak under en bestämd tid, som avtalas fram mellan parterna (det kan handla om 1 månad eller en hunds livstid). Sen att ordet fodervärd förekommer i avlingssammanhang, dvs. en hund lånas ut på livstid mot att uppfödaren har rätt att ta X antal kullar är ett annat sammanhang. Ett sådant avtal är utformat efter de villkor som de parterna efterfrågar.

Precis som Ramona skrev, så är lagen dispositiv, dvs. parterna avtalar fram de avtalsvillkor de vill skall gälla i deras specifika fall. Ordet fodervärd har inget att göra med hur avtalsvillkoren är utformade.
[/I]

I det aktuella fallet är det viktigt att trycka på att hunden lånas ut mellan xxx-xxx månad, dvs. att det inte handlar om ett överlåtande.

Avslutningsvis; Avtalsvillkoren är det man skall fokusera på, inte ordet fodervärd. Lagen är dispositiv och det som avtalas fram är det som gäller. Dock ej avtal som strider mot AvtL 36 §, dvs. oskäliga avtalsvillkor.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 861
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 310
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 483
Senast: Trassel12
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka