Tillfälligt hem för hund??

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Zsaza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 8 094
Sv: Tillfälligt hem för hund??

Ja men alla försäkringar betalar ju inte allt efter självrisk o vem ska betala det? Sen har dom flesta bolag att man får betala 20% av resterande kostnader vilket innebär att för varje 10.000kr så kostar det ägaren 2000kr som inte försäkringen täcker.

Varför ska man betala foder etc om man hjälper någon att ha hand om dennes hund när denne är ute o reser. Jobbar eller vad anledningen nu är.?

Ska man få betala för att hjälpa någon? En häst (förstår inte igentligen varför jämförelsen uppkommit) har man ju lite utbyte med man får rida etc.

Ett fodervärds avtal på en hund är enl SKK igentligen en avbetalning av hunden. Du betalar hunden med valpkullar eller parningar som uppfödaren får istället för pengar.

Jag vet precis vad SKKs foderavtal innebär, det har jag skrivit om tidigare i tråden.

Sen som sagt, jag skulle aldrig kunna tänka mig låna ut mina raringar så, men jag vet också att när jag var liten och tjatade om att få köpa egen hund, så var det nära att det blev 'lånehund' i 1 år först (det föll på att den åt katter till frukost). Där var meningen att se att/om jag verkligen tog hand om hunden. Jag var 11 - 12 år då, familjen hade haft hund tidigare i många år.

Jag kan också tänka mig att låna en hund i 6 månader om jag skulle köpa förstahunden, men verkligen ville se att rasen var ngt för mig, eller se hur intresserad/ointresserad jag var av ditt eller datt ( t ex träna lydnad osv).

Lite beroende på hund skulle jag IDAG kunna tänka mig att låna hund i 6 månader t ex, för att se om jag t ex har något tävlingsintresse eg som jag tror. Dvs låna en tävlingsbar (lydnad) hund i ett halvår och tävla den, och se om jag blev 'biten' eller ej, och då kunna veta om jag ska verkligen leta efter en hund jag kan tävla lydnad med som nästa hund (jag har redan hundar, två st).

Farmor skulle för några år sen jättegärna lånat hund. Hon ville ha hund - haft hund i många, många år förr - men tyckte hon var för gammal, och att hon skulle dö ifrån hunden och då skulle den ju bli 'någons problem'. Att då låna en hund skulle passat henne perfekt, då kunde hon få alla fördelar med att 'ha hund' men utan att oroa sig för att dö ifrån den t ex.

Det den som lånar hunden får ut är ju att få ha hund.

Sen, om en kompis frågade mig om jag kunde hjälpa henne passa hennes hund i 6 mån för hon skulle resa jorden runt, och hunden fungerade med mina hundar och med mina katter, så skulle jag inte kräva 'betalt för passningen', däremot skulle hon få stå för foder, veterin'r och försäkring. Dvs jag skulle inte tjäna en krona på det, men det skulle inte kosta mig ngt heller.

Så, finns ju otroligt många exempel och så. Jag kollade med exet, de som lånade hans JRT-tik i 1 år drygt när han hade arbetsomständigheter som inte passade med hund, så anledningen de hade var för att se om sonens hundintresse verkligen höll i sig tillräckligt för att äga hund, och att det inte bara var för att det är gulligt med valpar. Dvs de lånade en vuxen hund som sonen fick ha som sin, han gick kurser osv med den för att lära sig mer. Sen när hunden lämnades tillbaka så köpte de en JRT-valp.

Ordet fodervärd är ett samlingsuttryck för utlånande av lös sak under en bestämd tid, som avtalas fram mellan parterna (det kan handla om 1 månad eller en hunds livstid). .

Jaha, så om jag lånar din jacka så är jag fodervärd åt den?

Sen att ordet fodervärd förekommer i avlingssammanhang, dvs. en hund lånas ut på livstid mot att uppfödaren har rätt att ta X antal kullar är ett annat sammanhang. Ett sådant avtal är utformat efter de villkor som de parterna efterfrågar. .

Fel, en hund lånas inte alls ut på livstid. Man överlåter hunden och som betalning får man en eller två kullar alt. x antal parningar. Det har ingenting med utlåning att göra öht.

.
Precis som Ramona skrev, så är lagen dispositiv, dvs. parterna avtalar fram de avtalsvillkor de vill skall gälla i deras specifika fall. Ordet fodervärd har inget att göra med hur avtalsvillkoren är utformade.
.

När vi väl kommit så långt som till avtalsskrivande har det naturligtvis ingen betydelse om du så vill kalla dig elefantfösare men för att undvika missförstånd så bör du inte använda ordet fodervärd eftersom det i hundsmmanhang är förknippat med det som jag skrivit ovan.
Jag menar, jag ringer ju inte på en annons där någon söker fodervärd till sin häst och tror att jag ska få hästen mot att överlåtaren får ta ett eller två föl på denne.

Det som gäller är det som är regel inom branschen och i hundbranschen är regeln att ordet fodervärd innebär överlåtelse mot valpkullar etc.

I det aktuella fallet är det viktigt att trycka på att hunden lånas ut mellan xxx-xxx månad, dvs. att det inte handlar om ett överlåtande. .

Och här skriver du ju det. LÅNAS ut. Mycket bättre än fodervärd.

.
Avslutningsvis; Avtalsvillkoren är det man skall fokusera på, inte ordet fodervärd. Lagen är dispositiv och det som avtalas fram är det som gäller. Dock ej avtal som strider mot AvtL 36 §, dvs. oskäliga avtalsvillkor.

och fortfarande hävdar jag såsom ovan skrivits.

Fodervärd hund

Till och med Jordbruksverket definierar ordet fodervärd (hund) såsom de flesta av oss gör :grin:

Kontakta hundens uppfödare först. Jag föder upp hundar och vi har ofta hjälpt valpköpare med att antingen ta hand om deras hund under en tid, eller genom att förmedla någon annan som kan tänka sig att ha en extra hund ett tag. Kanske någon som har ett kullsyskon eller en äldre hund av samma ras. Det beror ju lite på vad det är för ras du har också, vissa går jättebra ihop med ett syskon i den åldern, med andra raser kan det vara helt fel.

*KL*

Till TS. En vän till mig hade en hund i ett halvår, hon hyrde hennes lägenhet i andra hand och då ingick hunden. Relationen till hunden var helt okej efter ett tag, hunden var väldigt rädd och svår i början men blev mer utåtriktad efter nån månad.

Problemen som uppstod var att min vän hade problem att få tillbaka pengar hon hafde kagt ut för mat. Dessutom blev hunden biten ganska illa av en annan hund och fick sys med drän, det ville inte heller ägaren betala...

Iaf, ägaren kom hem, fick tillbaka hunden och de har öht ingen kontakt längre.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 861
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 310
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 483
Senast: Trassel12
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka