Tillåtet att "putta till" med spö?

taccotad

Trådstartare
Tillåtet att \"putta till\" med spö?

Har en tjej som ev ska rida min häst. Min häst är en sån som testar nya människor. När hon red för någon dag sen skrittade han (red en runda i skogen), stannade efter 10 m så fick hon fart på honom igen sen fortsatte det så. Skritta - stanna osv. JAg sa åt henne att peta till honom med spöet då detta enligt mig bara är trams från hans sida. Menade absolut inte att pryla honom. Tycker ni att sånt kan vara okej? Hon verkade lite förvånad över att jag föreslog något så hemskt.... Hon gjorde ändå det, lade till spöet lite lätt mot honom, efter det gick han på som vanligt utan att testa henne.

Re: Tillåtet att \"putta till\" med spö?

Nah, jeg synes dette høres helt greit ut, så lenge man gjør det akkurat samtidig med at man gir sjenkler. Man pryler jo ikke hesten da - man gir et forsterket signal. :-)

Det är ju du som känner hästen bäst.Har ni kollat upp hästen så att ni garanterat vet att det bara är "tjafs"?Vet iofs att en del hästar är på detta vis.min egen vill inte gå från stallplanen ibland men efter lite lirkande så går han ich nästa dag går han utan problem.....ibland kan man ju unf´dra hur det rör sig i skallen på en häst.Jag tycker hur som helst att det är du som beslutar om det behövs"puttas"på med ett spö eller inte så länge det inte handlar om att slå.Lycka till

Att andvända spö som förstärkt skänkel hjälp är bara bra. Då menar jag att det är skonsammare för hästen än att man skänklar väldigt mycket.

hela hästen är undersökt på hbg:s djursjukhus, helt frisk!
Detta är enbart larv som han gör med varje ny ryttare, om ryttaren låter han göra som han vill kör han på ännu mer...

varför skulle det vara fel att lägga till spöt, spöt har ju ett syfte, och det är att förstärka hjälperna

Huvudsaken man är konsekvent så är det väl ok, bara man inte går för långt.

Jag skulle inte göra det. Vill inte rida en häst framåt om han inte vill gå framåt. *tintilars "fans" river sitt hår i frustration" :D
Jag skulle framförallt inte göra det på en ny häst. Tycker att det är bättre att komma överens med hästen och göra det som båda föredrar.

Så hade du föreslagit det för mig om jag satt på så hade jag avstått - om jag fick. Jag hade nog inte ens tagit med mig nått spö.

Okej, men jag kan garantera att han fortsatt likadant hädanefter om man inte visat honom åt vilket håll han skulle. Här var en tjej som provred honom som gav vika när han stannade, hon lät honom stå, det hela slutade med att han gjorde precis som han ville med henne. Gick raka vägen ner i ett dike och vidare in i skogen.
Denna nya tjejen har klarat av honom galant sen hon puttade fram honom med hjälp av spöet. Detta är en häst som tar alla tillfällen att själv bestämma, låter man honom göra som han vill har man en odräglig häst flera månader.
Men jag förstår vad du menar, jag frågade ju efter andras åsikter :)
Vad gör du då om du ridit min häst och han stannat varannan meter för att sen gå 2 meter osv och sen dra in i skogen? Själv så tycker jag det känns hemskt att sitta och banka med skänklarna, då känns det snällare att peta med spöet en gång. Men det är vad jag tycker :smirk:

Oftast testar han en direkt, räcker det då med att peta till honom med spöet så är det inga problem sen. Hon har inte ens haft med det efter den gången.

Det är ju så att när de kommer nya människor så beter sig hästen inte som den gör mot en själv alltid. Varför skulle den? Väldigt självklart.

Vad jag gör? Jag kommer överens med hästen. Det handlar om vanlig kommunication. Att kontrollera en annan hästs rörelser är mycket dominant. Och inget jag skulle försöka göra med våld av något slag. Jag tror inte att hästen dog av att ni petade till den, men det kanske inte var någon lösning på problemet. Mer än för er då kanske.

När jag rider en häst så gör jag det för att vi har roligt tillsammans. Om hästen inte vill så rider jag inte. Jag tar mig inte rätten att utnyttja min häst på det sättet, för att då försvann plötsligt anledningen till ridningen. Om min häst vägrar gå, då tar jag reda på varför och åtgärdar problemet. Sitter jag på en häst som i ert fall, så gör jag så gott jag kan för att kommunicera från ryggen. Övertyga hästen om att jag är en stark och vänlig ledare och att min väg är den vi bör gå.

Sen beror det ju på vad som är problemet som orsakat beteendet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 263
Senast: Happimess
·
Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 357
Senast: Equilina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 269
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna