Tillägg på fodervärdsavtal?

E

Emily

Hej!

Jag kommer snart att behöva lämna ut min häst på foder och då ska ju givetvis ett avtal skrivas. Men baserat på alla era erfarenheter av vad som kan gå snett, vad ska jag skriva dit för extra text så att jag är helgarderad mot allt och kan hämta hem hästen ögonblickligen om jag ser att den inte har det bra?
Jag har tänkt att använda mig av ett förskrivet avtal som finns att köpa, men sedan ha ytterligare ett blad där jag bl.a. specificerar vilken utrustning som medföljer och andra viktiga saker. Viktiga saker som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Sv: Tillägg på fodervärdsavtal?

Var noga med att ta med vem som ska stå för transporterna till och från. Samt att också skriva in att hästen inte får flyttas utan ägarens medgivande.
Hände en äldre uppfödare här nere som lämnade ut en häst på foder till en mycket trevlig fodervärd också boende här nere. När denna p g a ändrade omständigheter behövde lämna tillbaka hästen. Så sa hon upp avtalet en reglerna för avhämtning av hästen för ägaren vid ett visst datum. Då fanns hästen i Boden. Kostade ägaren flera tusen att få hem sin häst.

Hej!

Jag kommer snart att behöva lämna ut min häst på foder och då ska ju givetvis ett avtal skrivas. Men baserat på alla era erfarenheter av vad som kan gå snett, vad ska jag skriva dit för extra text så att jag är helgarderad mot allt och kan hämta hem hästen ögonblickligen om jag ser att den inte har det bra?
Jag har tänkt att använda mig av ett förskrivet avtal som finns att köpa, men sedan ha ytterligare ett blad där jag bl.a. specificerar vilken utrustning som medföljer och andra viktiga saker. Viktiga saker som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Jag har som fodervärd precis insett det orimliga i ansvarsfrågor vad det gäller vetkostnader och ev. olyckor där avlivning kan komma ifråga. Hur långt är fodervärden ansvarig för kostnader om t.ex. du insisterar på att ALLT skall göras för att rädda hästen. Snarare en fråga för din fodervärd att värna om, men inte fel för dig att fundera över heller.

Tänk också på att du kan få hem en halt häst och bestäm vem som bekostar försäkring. Se bara dock till att försäkringen står på dig och att du ser till att den betalas även om det är fodervärden som betalar kostnaden.

I kontraktet står vanligen att om någon bryter mot kontraktet, hästens skick försämras osv. så kan det omedelbart sägas upp. Gör därmed tydligt i kontraktet vad som gäller, så att om fodervärden bryter du lätt kan ta hem hästen. Därmed är det viktigt att skriva in tillåtna användningsområden av hästen och specificera vad det innebär.

Hälsning Maja

Jag har tänkt att själv betala försäkringen men att fodervärden får betala motsvarande månadssumma (årskostnad delat på 12) i "hyra" till mig, för då vet jag ju att försäkringen är betald. Det borde väl vara en ok deal?

En tilläggsfråga, bör man besiktiga hästen innan den åker iväg och innan jag får hem den. Ska vi i så fall stå för var sin gång eller hur delar man upp den kostnaden?

Det är mycket bra att besiktiga både före och efter. För din egen del så är det bäst om du står för båda besiktningarna. Då är det du som har protokollen om något nu skulle ställa till det.

Hästen bör vetrinärbesiktas innan den, åker iväg.
Då vet du som ägare, om att hästen var tex frisk innan den åkte.
Och då kan aldrig fodervärden påstå, att hästen var halt eller något liknande innan den kom till fodervärden.
då har du bevis, på att hästen var frisk vid överlämnadet.
en sak jag tycker är otroligt viktigt.
är själv fodervärd, och har vetrinärbesiktning på den osv.
har haft foderhästar tidigare, det strula med.
och aldrig mer, en häst som inte är vetrinärbesiktad.

Lycka till, och hoppas det kommer gå bra :)

Hej,

Jag har ett avtal du kan få mailat om du vill. Då kan du bygga på och dra ifrån tills allt du vill få med finns med. Det är jätte viktigt att ha ett så vattentätt avtal som möjligt, det har jag dyrt fått erfara...

Mvh

använd sökfunktionen! det finns massor av trådar men bra punkter folk lagt till i sina kontrakt.

Hej,

Jag har ett avtal du kan få mailat om du vill. Då kan du bygga på och dra ifrån tills allt du vill få med finns med. Det är jätte viktigt att ha ett så vattentätt avtal som möjligt, det har jag dyrt fått erfara...

Mvh

Jag skulle gärna vilja ha ditt avtal om jag far. Pm:ar dig min mailadress.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 432
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 504
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama