Sv: Tillägg/Amning/Skrikigt barn... (snabbt svar)
Hej, och tack för era svar!
Tror kanske inte svaret är så enkelt som vi först trodde. Dvs, det har inte bara med amning vs. tillägg att göra.
Inatt sov han som en stock, matade med tillägg igårkväll och sen sov han i 5 timmar lugnt och harmoniskt. Gav tillägg inatt igen, och då sov han vidare tills imorse. Då ammade jag, och det har jag sedan gjort hela dan fram tills nu ikväll, då han fick tillägg igen (inför skrik-perioden). Gett Minifom innan varje mål, och varit noga med rapning efteråt.
Inget gnäll allas nästan förrän nu ikväll, men det är fortfarande bättre än tidigare kvällar. Skriket kom efter matning med tillägg, med rapning men UTAN Minifom (glömde och gav efter målet). Så där rök teorin att han skulle vara världens gladaste bara han slapp min mjölk.
Insåg att han har stort behov av närhet på kvällarna. Vet inte om det är för att han har ont, eller bara för att. I vilket fall somnade han till sist i min famn, vaknade 5 min efter att jag rest mig, och somnade igen i mina armar. Men bara närhet är inte heller svaret, det har vi också försökt.
Silverkedjan: Ja, mjölken är ju tunnare på kvällen, men jag tycker inte det har blivit bättre även om han fått äta jättestora mängder. Ofta har han ju inte gjort annat än ätit under flera timmar, men ändå inte känts nöjd. Borde han inte blivit mätt till sist, även om mjölken är tunn? Eller spelar det ingen roll hur mycket de än får i sig av den?
Jag har inte provat att helt utesluta nåt. Mjölk skulle väl säkert gå, har mjölkallergi i familjen, och lök/kål/bönor också, även om det är lite svårare eftersom jag är vegetarian och redan har ett "begränsat" matsortiment.
Kan säga med säkerhet att det INTE är uttråkad-skrik. Vi har provat ALLT, gå med honom, rulla i vagnen, hänga över axeln, massage, mata, sitta upprätt, ligga nära, "leka".... Dessutom drar han upp benen och ser verkligen ut att ha ont. Skriken är hysteriska, inte bara gnälliga.
Om jag ska spara mjölk från förmiddagen och ge på kvällen, när ska jag ge tillägget? Hur värmer jag flaskan?
emma74: Som sagt, komjölk skulle jag kunna utesluta om det bara är det. Tycker det blir bättre med Minifom, nu när jag använt det mer regelbundet, men kan man ge det hur mycket (dvs länge) som helst? BVC sa 5-6 ggr om dan, men hur länge då?
Napp har vi använt sen dag 4, det hade inte på något sätt gått annars. Han har hela tiden varit väldigt tuttig, och i början hade jag väldigt ont i bröstvårtorna så jag kunde inte ha honom hängandes där 24/7. Fortfarande har vi enormt mycket hjälp av nappen, men när han har ont tar han den inte.
cirkus: Hela sjukvården är väl rätt anti tillägg, är mitt intryck. Och visst, amning är ju det allra bästa, det tvivlar jag inte på, men det gäller kanske inte alla barn, i alla situationer. Ibland behövs ersättning, och då tycker jag inte man ska ges dåligt samvete för det. Bättre att se det som bra den tiden barnet faktiskt fick modersmjölk, och att sen fokusera på att mamma och barn mår bra.
Vi mår inte ett dugg bra av att han skriker sig igenom nätterna, främst för hans skull, men även för vår egen. Sen är det ju inte alls säkert att jag behöver sluta amma, men OM jag skulle det, så tycker jag det ska vara okej.
Hur, när och varför gav du tillägg? Intressant med nån som gett båda.
Madick: Vi tänkte kolik i den benämningen att han är känslig för vad jag äter. Då skulle väl tillägg vara bättre, eftersom det är skonsamt och inte innehåller lök eller annat "gasigt"?
Igår sov han ju jättebra på tillägg, men ikväll skrek han när han ätit det, så jag vet inte.
Vi har försökt bära, det hjälper inte.
Fortsätt gärna hjälpa mig, det är jättebra att få olika infallsvinklar och erfarenheter! Tack!
/Jossan