Tillagad köttfärs en vecka i kylen

Relaterar!

Men lax i tio dagar? Jag hade nog inte ens vågat i tre.
Jag pratade med mamma om den där laxen efter typ sju dagar. "Du har väl haft den i kylskåp? Vad är problemet?" Efter samtal med henne åt jag även (tillagad) kyckling som stått framme över natten. "Ät den bara. Vad tror du ska hända?". Inget hände. Men jag fattar ju att det inte nödvändigtvis behöver betyda att inget skulle hända andra som testade :D

Jag pratade med mamma om den där laxen efter typ sju dagar. "Du har väl haft den i kylskåp? Vad är problemet?" Efter samtal med henne åt jag även (tillagad) kyckling som stått framme över natten. "Ät den bara. Vad tror du ska hända?". Inget hände. Men jag fattar ju att det inte nödvändigtvis behöver betyda att inget skulle hända andra som testade :D
Konklusion: Mamma äger. :up:

Mina 14 HP i livsmedelssäkerhet har lett mig till följande konklusioner:
1. Man KAN dö av allt. Det är bara mer eller mindre sannolikt.
2. Ät inte bajs. :D
Om man inte har nedsatt motståndskraft och befinner sig i sin egen hemvana bakteriemiljö, så kan man gå på alternativet mindre sannolikt. Så länge inte maten ger dig några tecken som talar emot det. :D

Lasagne borde vara jämförbart med köttfärssås. Såhär svarar en professor i livsmedelshygien just i Aftonbladet på frågan om man vågar äta en lasagnebit som legat i kylen en vecka.

”– Ja, om den inte har möglat eller surnat. Smakar den bra och ser bra ut är det inget problem att äta den. Om du är orolig kan du värma på den lite extra. Ju längre tid över 70 grader desto flera bakterier dör.”

(Låst artikel)

Jag föreställer mig att i en långkokt köttfärssås har bakterierna (förutom eventuella sporbildare då) avdödats under koktiden, så det borde framför allt vara om bakterier på något sätt tillförs efter det att färsen kommit ner i mer bakterievänliga 50 - 60 grader som den långsamma nedkylningen borde bli ett stort problem
Mina 14 HP i livsmedelssäkerhet (...)

14 Hp - då borde ju verkligen känna till att den absolut vanligaste orsaken till matförgiftning är cereus som tål värme/upphettning/uppkok bra och som gärna piggnar till i lägre temperaturer. Ett dygn i rumstemperatur skulle nog de flesta med baskännedom om livsmedelshygien avråda från.

Nu verkar ju mandalaki ha överlevt sin köttfärssås och har hälsan i behåll, men jag tycker nog att många "välmenta" råd/vanor här i tråden som handlar om motsatsen till snabb avkylning tenderar att vara rent matsnusk...:crazy:

Fast det är skillnad på att rekommendera någon att äta mat som är hanterad på det viset och på att i det tysta göra samma sak. Det är en milsvid skillnad mellan att äta mat som har fått svalna över natten i rumstemperatur - även i hemmet - och en matlåda som har stått framme några timmar (för att inte tala om mjölk som gick ut i förrgår). Det första kan faktiskt ta livet av en person (även i hemmet) men de två senare exemplen är väldigt harmlösa.
Okej, byt ut ett par timmar till över natten. Det har jag gjort ett flertal tillfällen. All mat jag lagar svalnar några timmar innan det åker in i kylen, då varm mat direkt i kylen höjer temperaturen i kylen, så den får arbeta hårdare i onödan.

Jag har aldrig blivit det minsta dålig, trots flera år av den hanteringen.
Fast nu ger du ju exempel som inte alls känns särskilt konstiga? Några timmar i rumstemperatur jämfört med en hel natt, är väl två helt skilda saker?

Mjölk som gick ut i förrgår är väl inget märkligt? Oöppnad mjölk med ett sådant bäst-före-datum borde man inte ens behöva lukta på, förutsatt att den stått i kyl hela tiden. Om det är ett öppnat paket hade jag luktat och sedan använt om den hade luktat okej.
Det översta svarade jag på ovan.

Jag skulle inte ens lukta på två dagar gammal mjölk. 4-6 dagar gammal hade jag kanske luktat på. Men det jag menade är att rent allmänt så är det många som går efter datum på allt! Vilket är helt onödigt. Folk är dåliga på att lukta och smaka och gå efter det. Jag vet många som slänger samma dag som datumet går ut.

Liknande trådar

Mat Jag gjorde köttfärssås i söndags och la allting i en stor plastlåda med lock. Jag tror det var någon/några dagar kvar på bäst... 2
Svar
21
· Visningar
1 132
Senast: starcraft
·
Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i... 2 3
Svar
49
· Visningar
1 339
Senast: Rugge
·
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
796
Fritid Har ett paket på ett dhl-ombud, det kom 14/10 och ligger i en vecka. Då borde jag väl ha hela dagen imorgon på mig att hämta? Butiken...
Svar
12
· Visningar
557
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka