Till er med krubbitare

A

amandy

På tal om det :), vad gör ni med era krubbitare? Låter ni dem suga eller har ni rem? Har ni sökt djupare i problemet o kanske tom hittat den verkliga orsaken till varför de började?

Sv: Till er med krubbitare

Vi har en krubbitare, en galoppör. Hon har krubbitit sen hon kom i träning som 1,5åring. Nu är hon 4 och trots att hon inte står på banan längre är hon "fast" i beteendet. Vi försöker eliminera allt hon kan tänkas bita fast i. Det går ganska bra men i hagen försöker hon ibland att bita fast i kompisarnas ryggar för att svälja luft:eek:

Min häst är "luftsnappare". Har inte funnit anledningen till varför hon fastnat i det beteendet. Hon började med det innan jag köpte henne. Idag låter jag henne vara så mycket häst det bara går, många timmar i hagen och fri tillgång på hö dagtid. Regelbunden ridning. Hon snappar ingenting när hon är utanför boxen och därför har hon bara sin rem på sig nattetid. Om det inte vore för att de andra hästägarna tycker ljudet är obehagligt samt rädda för att beteendet ska smitta, så skulle hon få vara utan rem dygnet runt.

Håller med dig där nellie, hade också velat ha min krubbitare utan, men samtidigt får man ha förståelse för de andra i stallet. Det beror så mkt på stall också, och rutiner, i det förra stallet där jag stod gjorde han inget annat än att bita, men här går han utan rem på dagarna och har inte visat en tendens till det när han är ute, men när han sedan står i box är det lite annorlunda tyvärr. Sålänge han inte far illa av det har jag inget problem med det, men jag vet inte, forskningarna låter olika. Vissa påstår att det är skadligt, andra inte. Det är svårt de där..

Jag läser till husdjursagronom, och jag har läst en kurs i etologi. Där fick vi lära oss att luftsnappning smittar är en myt. Om flear hästar i ett stall börjar luftsnappa så beror det inte på att de lär av varandra utan att de reagerar på samma brister i stallmiljön. Dessutom så brukar krubbitarremmen öka stressen för hästen. Annars gör du helt rätt! Mycket utevistelse och fri tillgång på grovfoder är det bästa!

Till fleur: Många lär sig också efter ett tag att utföra beteendet utan någonting som helst att bita fast i...

Till amandy: Orsaken till att en häst börjar luftsnappa härrör i nästan alla fall från stress, och denna stress beror väldigt ofta på för lite grovfoder. Luftsnappning är ett sätt för hästen att få utföra sitt beteeende fast den egntligen inte har möjlighet att göra det (en häst i vilt tillstånd äter ca 16 timmar om dygnet!), precis som kon som tungrullar (tittar du på hur kon gör med tungan så är det på samma sätt som när den sliter av gräset). Finns även hästar som tungrullar.

Har en häst väl börjat med denna "ovana" så är det däremot svårt att bli av med den även om hästen förses med en icke stressande miljö.

Peppar,peppar, utan ett galler, en stolpe eller liknande så krubbiter hon inte. När vi köpte henne hade hon rem men den tog vi bort. Fri tillgång till hö har hon dygnet runt. Ingen av de andra hästarna har tagit efter hennes beteende. På Jägersro krubbet hon dygnet runt, nu nästan bara i samband med utfodring. En tugga mat+ lite luft:crazy:

Kanske hade hon lärt sig att luftsnappa utan att "ta tag i nått" om hon stått kvar i den stressiga miljön. Luftsnappningen blir som ett sätt att hantera stressen. Ofta tycker vi synd om djur med beteendestörningar, och det är ju också ett sätt som vi kan se på att djuret inte mår bra, men samtidigt är det så att den jättestressade hästen som inte t.ex. luftsnappar kanske mår ännu sämre, för den har inte "funnit" nått sätt att hatera stressen på.

Det har gjorts försök på laboratoriemöss. De som tillhör en "labboratoriestam" gör ofta volter som en stereotypi, medans de som inte kommer från en "laboratoriestam" inte utför detta
stereotypa beteende. Men de som inte tillhör "labortoriestammen" dör ganska fort! De saknar sätt att hantera stressen på.

Dock är det ju alltid ett täcken på att nånting är fel om ett djur får en beteendesörning!

Hm, nu blev det värdens utläggning! Men trådskaparen verkade ju intresserad så det kanske var bra då =)

Det jag skulle säga var att det ju är super att din häst verkar må så mycket bättre! :banana:

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 980
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 396
Senast: Sezziyanen
·
Kropp & Själ Knip! Vilken dag som helst ska jag verkligen köra :up: Jag menar, jag har ju nyss fått barn och det, det behöver väl inte vara någon...
2
Svar
20
· Visningar
1 123
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka