tik valp VS han valp!?

border_kelpie

Trådstartare
Hej

Jag har en liten fråga jag har funderat på ett tag nu..

Är han valpar svårare att få rumsrena än tik valpar???

Jag har nu en 2 års gammal tik och visst det var inte lätt men hon var rumsren vid 4 månaders ålder och kunde då hålla sig i 4-5 timmar beroende på lek eller vila
men nu har min bror köpt en han valp och han är nu över 4 månader och kan knappt hålla sig i 2 timmar :eek::confused:

Jag ska passa honom från idag till torsdag och han kom hit vid 8 och har redan hunnit kissa 5 gånger???
och han dricker jätte mycket så vi har nu tagit väck vattnet och ser om det hjälper nu på natten iallafall.

Men är hanar svårare än tikar eller är det bara nåt jag fått för mig?

Sv: tik valp VS han valp!?

Vår hane blev inte rumsren förrän vid 10 månader ungefär. Han både kissade och bajsade inne länge, men plötsligt föll poletten ned och efter det har bara olyckor hänt vid diarré.

Tiken har inte gjort något inne sedan hon var fyra månader. Men då har vi också varit mycket duktigare med att rasta henne väldigt ofta.

Men jag får känslan av att tikar kan ha lättare, men då sägs det ju även att de mognar tidigare så...

Nej tror inte att det är någon skillnad på om det är tik eller hane.

Min unghund var 16 veckor då jag hämtade hem honom, då var han rumsren. Min 13 veckors valp också hane, är mer eller mindre rumsren idag har han varrit ute 5 gånger var av två skogspromenader, och han har inte gjort något inne. Jag går ute med honom mellan 5-7 gånger/dag och det räcker för honom, han sover från ca 23,00-7,30 varje natt.
I snitt kanske det händer en olycka varannan dag.

Men jag tror nog att jag har haft tur med mina. :D

Dricker han mycket så måste det ju ut :)
Jag hade gjort som du redan testar att ta bort skålen och ge honom vatten då och då under dagen.
Många valpar går och slabbar vatten för det är kul :)
Har en valp här nu som måste gå och dricka när alla andra dricker ;) Och då blir det många ggr eftersom det bor flera hundar här.

Sen får man självklart ha koll på så valpen inte dricker mycket av andra orsaker.

jo det måste det :rofl: och vi hade inte vattnet nere under natten och han klarade sig från 01.00 till 07.30 (duktigt tycker jag) och har inte kissat inne ännu men har varit ute 3 gånger redan :p

Men vi har nu börjat göra som du skrev att vi ger dom vatten då och då

Ge inte för lite vatten bara, det kan vara så att valpen dricker och kissar mycket för att han har något fel på njurar och urinvägar. Den typen av medfödda fel märks ofta vid 4-6 månader när man börjar tycka att nu borde hunden blivit iaf lite rumsren.

Jag skulle aldrig ta bort vattnet på natten för en valp. (ifs inte för en vuxen hund heller)

nej han har vatten framme hela tiden på dagen men eftersom han bara går och dricker på natten och inte lite mängder :crazy: så har vi tagit bort vattnet men det är bara i max 5-6 timmar.

ja jag ska säga till min bror om det med njurarna då han dricker mycket enligt mig :o:)

Det har i regel ingen betydelse om det är tik eller hanne. Det är mest en mognadsfråga, precis som med småbarn. Jag hade en hanne tidigare som blev rumsren när han var cirka 10 veckor, en annan hanne blev inte rumsren förrän har var nästan 9 månader. En valp som har mer energi / är mer stessad kan vara svårare att få rumsren än en lugnare, den hinner inte med att känna efter.

Angående drickandet. En hund ska ha i sig ungefär 1 L vätska per 20 kg per dygn. En hund som väger 10 kg ska alltså dricka ungefär ½ L per dygn. Man måste även räkna in det man eventuellt blöter torrfodret med. Sen kan det variera lite upp eller ner. Om han dricker väldigt mycket mer, så bör man höra med veterinär om mängden är OK. Men börja med att hälla upp hela dagens mängd till honom, om/när du byter så häll upp lika mycket som du häller bort.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 683
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 330
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 079
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 381
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka