Tik som inte kan hålla sig på natten

Zuzzi

Trådstartare
Har skaffat mig en till spinonetik <3

Lite otränad när hon kom. Kissade inne andra gången vi lämnade dom ensam hemma, tycker inte om att vi åker så numera stänger vi in dom i hallen när ingen är hemma med lite tuggben. Fungerar jättebra.

Har ätit mat efter sista utevistelsen ringt 21.00 när jag tar in hästarna (bor på enskild gård)
Båda hinkar i sig massor med vatten efter maten och natten. Dricker inget under dagen. Är alltid ute tidig morgon på gården i minst 45 minuter, kissar det första dom gör (mellan 5 till 7 men mest vid halv 6), är någon ledig blir det en längre promenad mitt på dagen. Är ute med mig när jag kommer hem från jobbet i minst 30 minuter, ofta lämnar jag dom ute när jag går in. Alltid ute minst 1 timme innan vi går och lägger oss. Dom gör alltid ifrån sig.

Nu har lillan på ca 1,5 år kissat inne en gång under natten. Provade att flytta fram mat till 17-tiden då dom dricker mycket vatten efter och det gjorde dom. Var ute 1 timme och får komma in vid 21.30 igår men hon hinkar i sig lika mycket vatten ändå, hade kissat på golvet i natt.

Båda 2 är lugna och sover bra under natten. Hon är alltså inte orolig som om vi skulle ha lämnat henne ensam.

Vad göra för att förhindra det enorma intaget av vatten? Har haft vatten ute när det var.mildare men dom rör det inte. Likaså när dom är ensam hemma så rör dom det aldrig vad jag kan se. Känns taskigt att inte låta hon dricka sig nöjd?

Hon kissar inte inne när de har druckit normalt under kvällen/natten. I morse var 2 av 3 skålar helt tom.

Sv: Tik som inte kan hålla sig på natten

Lite longshot, men ger du torrfoder? Min inkontinenta tik kan absolut inte äta torrfoder, för då måste hon dricka massor och kissar inne. Med färskfoder dricker hon ju lite ändå, men inte samma mängder, med största sannolikhet för att fodret innehåller mycket vatten och det verkar som att det inte "rinner rakt igenom" som om hon dricker ur vattenskålen.

Eftersom du redan testat att byta rutiner, vilket jag hade fortsatt med, så hade jag testat att byta mat.

Har redan planerat in att köpa färskfoder just rent ekonomiskt, blir ruinerad annars då dom äter ett dyrt torrfoder jag är mycket nöjd med, dryga ut det hela lite ^^ men måste invänta foderbilen i slutet av månaden. Annars tror jag mycket själv på mindre torrmatintag, för det verkar ju helt klart som om maten triggar igång drickandet. Min äldre tik har ju inga som helst problem att hålla sig långt inpå dagen om det skulle vara så.

Låt torrisarna svälla innan du ger dem, och ta bort vattnet under natten - iaf under tiden du väntar på foderbilen.

Notera att enligt djurskyddslagen är det så att om du har din hund inomhus ska den ha fri tillgång till dricksvatten under hela dygnet.

Verkade vara något slags protestbeteende, hon började nämligen löpa och blev orolig på natten så stängde in dom i hallen även under natten där de är dagtid när vi jobbar, där kissar hon inget.

Sover med mig i sovrummet när sambon jobbar natt och nu kissas det inget längre :-) fick några block färskfoder som gör att hon inte dricker lika mycket. Börjar hon lapa i sig överdrivna mängder på kvällen avbryter jag dock genom att erbjuda en gosstund på golvet, då är hon minsann inte intresserad av något mer vatten efteråt. Nattetid får hon dricka hur mycket hon vill då hon tömmer blåsan ute innan det är dags att sova.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: ryujaneiro
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
974
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 544
Senast: Fibusen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 299
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar