tik över 7 år i avel

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare skrocken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 040
S

skrocken

I SKK´s grundregler står att tik över 7 år som inte tidigare haft nån kull inte får användas i avel. Men vad händer om nån nu gör det ändå? Regförbud på valparna? Uteslutning av medlem?

Sv: tik över 7 år i avel

Jag vet inte riktigt vad som händer. Men anledningen till att man inte använder en tik som är över 7 år är helt enkelt att risken för komplikationer vid valpning är så pass stor. Är man beredd att ta den risken på en tik som aldrig valpat förr ja då ställer jag mig undrande till om man verkligen värdesätter sin hund.

Sv: tik över 7 år i avel

Skulle tro att om man gör det medvetet så blir det ett fall för Disciplinnämnden.
Vad straffet blir beror på mycket, så det behöver inte sitta och gissa över.

Är det en tjuvparning bör man ringa SKK och förklara varför man inte gett en abortspruta.
Har man ett bra skäl kan man få dispens.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 753
Senast: ildiko
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 836
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 507
Senast: Vicks
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Skänkla mer?