Tik eller hane?

K

kalle123

Hej:D

Jag har planerat att köpa en gråhundsvalp till våren. Men jag vet inte om jag vill ha en hane eller tik:confused: (Jag har hafft en hane tidigare)

Tikar har ju löpen, och den vill jag inte ska krocka med älgjakten. Men en hane KAN bli mer självständig och springa runt husen och söka tikar istället för att jaga?

Kan någon som vet berätta hur det är när tikarna löper, blir dem annorlunda på något sätt och hur många gånger per år har dem det?

Vad skulle ni välja hane eller tik?
 
Sv: Tik eller hane?

Jag tycker om att göra flera av de jag redan har, så jag väljer tikar. :)
Ska man inte avla på hunden tycker jag inte att det spelar någon roll vad man har hemma.

Löpen är ju bara 2 ggr på året så det är ingen grej tycker jag. Dock håller det på i ca 3 veckor så det är kanske inte så roligt att ha en löp-tik om det är meningen att hon ska jaga. De 3 veckorna känns det inte så vettigt att släppa henne lös i skog och mark utan 100% uppsikt.
 
Sv: Tik eller hane?

Men blir tiken annorlunda medans den löper? Beter den sig som vanligt?
 
Sv: Tik eller hane?

Men blir tiken annorlunda medans den löper? Beter den sig som vanligt?

Det är olika från tik till tik. Somliga vägrar att jobba alls under skendräktigheten. De vill hellre ligga på sidenkudde och bli matade med praliner eftersom de är sååå dräktiga. Andra tikars skendräktighet går spårlöst förbi, och den enda arbetsfria period de har är under höglöpet.

Ska du köpa en hund till i första hand jakt, tycker jag att du ska välja en hane. Får du ett översexuellt exemplar kan du ju alltid kastrera. Får du en tik med jobbiga skendräktigheter kan du naturligtvis också kastrera, men det är dyrare. Dessutom vet man redan från början att tiken löper, och att det kan spoliera några veckors jakt.

De flesta tikar löper med 6-8 mån mellanrum, men variationer finns. Somliga löper en gång per år och andra 3. Bestämmer du dig för att köpa tik bör du kolla upp hur generationerna bakåt gjort.
 
Sv: Tik eller hane?

Hane!

Om du är orolig att han ska smita så har du ju inte tillräcklig pli på honom. Våra hanar har alrdig smitit eller jo den lilla valpen (tax) tror att han är nån form av fågelhund men nu har han fattat att han är en tax som inte ska jaga fåglar då dom iblen är lika stora om en själv. :D

Men en hane om du ska jaga med hunden

Lycka till :bump:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 721
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Vi planerar att köpa en engelsk springer spaniel valp under våren. Tidigare har vi varit fodervärd för en hund i flera år så vi har...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: Red_Chili
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 081
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 090
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp