Tik eller hane?

L

linnéa

Är på gång att köpa min andra Golden :love: Jag har tänkt mig att pyssla med bl.a lydnad, vad tycker ni är lämpigast en hane eller en tik? Har hört att tikar inte "provoserar" och testar lika mycket som hanarna kan vara mästare på ibland...

Sv: Tik eller hane?

Eftersom du redan har en hane,(?) så är det ju behändigast att ta en hane till, för att slippa ha löptik och hane 2 ggr/år..

Jag tror att det är större chans att hundarna kommer överens om du köper en tik.
Jag skulle vilja råda alla att kastrera sina tikar då jag har hört att det är vanligt att de kan få juvertumörer när de blir lite äldre.
Dessutom tror jag inte de mår bra när de löper heller( tänk själv att inte få "göra det" när man är väldigt ehmm på :p ), så om man inte ska skaffa valpar så tycker jag det är bäst.

Att hannar provocerar mer har jag inte märkt av, men jag tror man mer ska gå på individerna i en valpkull hellre än att fixera sig på ett kön.

Vill man ha en pigg, aktiv hund, så skulle jag inte rekomendera att kastrera.. Det kan ju föra med sig att hunden tappar "stinget", blir tjock och dessutom får betydligt sämre pälskvalitet :crazy:

Vi har iofs bara kastrerat en tik, men hon är minst lika pigg och alert som innan. Med rätt kost lägger hon inte på sig. Enda saken vi har märkt är att pälsen på ryggen längst bak har blivit lite vågig.
F.d hannen kastrerade vi också p.g.a medicinska orsaker och ingen skillnad märktes där heller.

Är det verkligen vanligt att hunden tappar stinget av kastrering?
Jag kan tänka mig att både tikar och hannar lätt blir distraherade i träningen annars om det finns en löpande tik i närheten eller att hon själv löper.

Det är inte helt ovanligt nej. Vet inte %-en på hur många som är som vanligt vs de som blir segare osv, men har träffat en hel del kastrerade hundar och där är de flesta tyvärr jättefula i pälsen, tjocka, lata och utan "go"i.
Och defenitivt Inte sig lika efter kastrering. Sedan har jag ju även träffat de som det inte blivit någon skillnad på också, men dessa är i minoritet av de hundar jag träffat.

(obs: endast personlig reflektion)

Jo, har har också hör att det är en vanlig åkomma. Jag har tänk mig en tik och eftersom jag har framtida avelsplaner vill jag inte förstöra dem genom sterilisering. Tack för tipsen!

Det vore intressant att starta en tråd om det för att höra om allas erfarenheter här fast jag känner mig för lat för att göra det. :angel:

smilie_wo.gif

Spejar mig omkring och ser en ......Heulwen..:D

Gnist skrev:
Det är inte helt ovanligt nej. Vet inte %-en på hur många som är som vanligt vs de som blir segare osv, men har träffat en hel del kastrerade hundar och där är de flesta tyvärr jättefula i pälsen, tjocka, lata och utan "go"i.
Och defenitivt Inte sig lika efter kastrering. Sedan har jag ju även träffat de som det inte blivit någon skillnad på också, men dessa är i minoritet av de hundar jag träffat.

(obs: endast personlig reflektion)

Jag tycker min hane tappat väldigt mkt av "go":et efter kastreringen :crazy: Sen kan det bero på att han nu går på cortison.

Min kille är lika pigg och arbetsglad nu som innan vi kasterade honom.

En till hane är sällan ett problem när man har en retriever - de fixar oftast bra att bo ihop även om det inte är någon ålderskillnad som det kommer att bli i det här fallet.

Eftersom jag tävlar aktivt i lydnad, agility så har jag valt hanhund för att inte behöva tjafsa med löp, skendräktighet osv som kan ställa till det ganska rejält i träningen med seg hund osv.

Har dock tränat även tikar av retriever ras och jag måste nog säga att tikarna har varit mer "egensinniga" mina fån flathanar har mera will-to-please och mindre hjärna för egna ideer.

Javan

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
772
Senast: animalasia
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 657
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 252
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 505

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka