Tik eller hane?

Jag förstår inte denna hysteri när det gäller fertila hanhundar och löptikar.

Jag jobbar i djuraffär och träffar således en massa hundägare. Jag har också haft kollegor som vrålar "AAARGGGHH UT MED LÖPTIKEN, ALLA STACKARS HANHUNDAR BLIR HELT GALNA ANNARS!!!!!" om någon kommer in med en löptik i butiken. Hundägare berättar om sina hanhundar som pissar överallt, som vägrar äta, och som ylar besatt så fort det är en tik som löper i grannområdet.

I mina ögon så är det både en avelsfråga och en hanteringsfråga. Idag reflekterar man inte över faktumet att en hane är översexuell innan man använder den i avel. Man tänker att det är så en hanhund är, och att alla andra hanhundar som inte beter sig så bara är snälla.

/En vars bekant ringde för ett par veckor sedan och frågade om vi kunde vara hundvakt över helgen, då det strulat ihop sig med den tilltänkte hundvakten. Jag svarade ja, och när bekantingen kom med hunden, och den tryckte upp rumpan i ansiktet på min hane, så kom det fram att "Just ja, hon löper, men din hane är väl kastrerad? Han är ju så snäll". Han är inte kastrerad, och har en kull valpar efter sig, men inte led han för att vi passade en löptik han inte fick para. Detta har i bekantskapskretsen setts som väldigt imponerande. :banghead:

Jag har hanhund och trivs med det MEN nästa hund kan mycket väl bli en tik. Anledning? Det finns så många rabiata hanhundshatande hundjävlar här runt omkring och jag tycker att det är jättejobbigt att vara rädd att min hund ska bli skadad/dödad bara för sitt kön.

Har för mig att problemet med könsbunden aggressivitet inte är lika stort bland tikar men jag kanske har fel?

Och för att förtydliga, det är inte min hund som är hanhundsaggressiv, inom min ras är det problemet tack och lov litet vad jag har förstått.

Jag har hanhund och trivs med det MEN nästa hund kan mycket väl bli en tik. Anledning? Det finns så många rabiata hanhundshatande hundjävlar här runt omkring och jag tycker att det är jättejobbigt att vara rädd att min hund ska bli skadad/dödad bara för sitt kön.

Har för mig att problemet med könsbunden aggressivitet inte är lika stort bland tikar men jag kanske har fel?

Och för att förtydliga, det är inte min hund som är hanhundsaggressiv, inom min ras är det problemet tack och lov litet vad jag har förstått.
Jodå. Tikar kan vara precis lika hatiska. Min förra tik var tyvärr sådan. Vissa raser har större benägenhet till könsbunden aggression. Sen spelar en rad andra saker in som avel, handhavandet och vad hunden varit med om.

Jodå. Tikar kan vara precis lika hatiska. Min förra tik var tyvärr sådan. Vissa raser har större benägenhet till könsbunden aggression. Sen spelar en rad andra saker in som avel, handhavandet och vad hunden varit med om.

Jo, jag vet att tikarna också kan vara monster ;). Men min erfarenhet är att det ändå är vanligare att hanar som hatar andra hanar än att tikar hatar andra tikar.

Men det kanske inte stämmer?

Jo, jag vet att tikarna också kan vara monster ;). Men min erfarenhet är att det ändå är vanligare att hanar som hatar andra hanar än att tikar hatar andra tikar.

Tycker det handlar mer om individ. Sambon hjälptränar hundar och vanligaste problemet är jusst hundmöten. Och det är nog 50/50 mellan könen.

En liten reflektion; varför anses det ändå lite fel att kastrera hanhundar? Ingen ifrågasätter det när det gäller hästar, det är helt naturligt att kastrera hingstar för att de ska bli mer lätthanterliga. Tycker inte heller jag stött på den inställningen när det gäller hankatter heller, utan just när det gäller hundar är idealet att hanhunden ska vara "intakt".
(Därmed inte sagt att alla hanhundar rutinmässigt ska kastreras, har själv en okastrerad hane).

Läste förresten en uppsats i ämnet Kastrering av hanhund, lite intressant där att männen/hussen i betydligt högre utsträckning tycker det är känslomässigt fel med kastrering, att "maskuliniteten förstörs" ungefär, länk:
http://stud.epsilon.slu.se/1232/1/sandstrom_i_100527.pdf

Den rutinmässiga kastreringen av hingstar har inte enbart positiva effekter. Det har snarare medfört att det föds en mängd hingstar som inte kan uppföra sig så länge de har kulorna kvar. Kastrering blir ett måste för att intakt är hästen översexuell och ohanterlig.

Samma genomen kan nu tyvärr ses i många sällskapsraser. Själv skulle jag aldrig köpa hane efter sådana linjer. Inte heller skulle jag köpa tik efter linjer där skendräktighet är vanligt förekommande. Här hemma bor två tikar och hane. Ingen är kastrerad. Ingen av tikarna uppvisar skendräktighet eller problem vid löp. Hanen måste få eget rum och promeneras ensam vid höglöp, men i övrigt bryr han sig inte.Grannskapets tikar är alltid ointressanta och alla mina hundar arbetar obehindrat oavsett löp eller inte löp ( eller ja, corgin jobbar ju inte alls).

Så anser jag att det ska fungera och då finns ingen anledning att söva ned och operera på ett friskt djur.

Vad jag har märkt så har det väl en del att göra med att hanhundar som inte blivit kastrerade är svårare att få hjälp med. Finns tex inget hunddagis i närheten av oss som tar emot hanar om de inte är kastrerade. Tycker du att denna är en acceptabel anledning? Om man ör i kris och tex hunddagis/matte är enda lösningen kvar om man inte vill omplacera?

Personligen är jag väldigt kluven. Tycker att frågan om kastrering är svår. Helst skulle jag nog aldrig göra det.

Om personalen på hunddagiset inte kan hantera okastrerade hanar är risken stor att de inte kan hantera min högtempererade tik heller, så det är inget dagis jag skulle välja oavsett.

Jag tänker kastrera min hund så att han ska fortsätta vara en välmående vovve. Jag ska inte avla, det är mycket tikar i området, varför ska han behöva gå och känna en drift som han garanterat aldrig kommer få utlopp för? Ser inte jag som snällt på något vis. Plus det faktum att han faktiskt kan leka och umgås med alla hundar oavsett kön utan problem.

Den driften går ju inte att avla bort, isåfall får man ju avla för husdjur som är såpass defekta att dom föds sterila så att säga. Känns inte sunt alls.

Sen vad jag läser överallt vad veterinärer osv säger och dom kliniker jag pratat med så finns det ju enbart nästan positiva åsikter om det. Det enda negativa som veterinärerna säger är just det med narkosen, att unghundar klarar den sämre. Det är ju alltid en risk. Eller varför är veterinärer så positiva till det om det inte är bra för hunden? Min förra kastrerade hanhund var väldigt aktiv och pigg och hade inte problem med hullet. Klart man måste tänka på lite mera vad man stoppar i hunden men det är ju inget större problem tycker jag.

Jag har sällan hört någon som kastrerar för att det ska vara lättare att ha hunden rent motionsmässigt eller så.

Nej, de är inte defekta för att de inte går igång på varenda tik som rör sig. En mentalt sund hane ska inte stressa runt för att grannens tik löper. Min gör det definitivt inte, men hade ändå inga problem att para när det väl var tillåtet.

Jag har hane. Snart 2 stycken. Jag vet egentligen inte varför det blev en hane men sen har det fortsatt så.
Efter att ha umgåtts mycket med uppfödarens tikar så tror jag att det blir en tik nästa gång. Att det inte blev det nu är för att vi bor så dumt att vi inte skulle kunna sära på dem på ett bra sätt under löp och har ingen hundvakt som kan ha någon av dem så länge. Förhoppningsvis bor vi bättre när det är dags för nästa hund :)

Logiskt så gillar jag hanar av alla djur, iom att honor ofta är mer ojämna (som sagt, grov generalisering), men jag har fått starkast band med honor som dessutom varit rätt speciella. Tre tikar som inte ens varit mina egna, men som jag varit stående hundvakt åt för att vi klickat. En var livrädd för barn (jag var barn samt ung tonåring), samt två som inte varit så förtjust i människor öht. Min katt har jag beskrivit som bitchig hela hennes liv, hon har inte varit trevlig mot främlingar förens senaste året. Hon skulle försvara mig med sitt liv om det behövdes, och har bevisat det. Hästen jag klickat bäst med var dock valack.

Så det lär bli tik oavsett om jag påstår att jag vill ha hane.

Jag tycker tikar har minst lika svårt för varandra som hanar i "sånna raser " , sen i andra raser där hundarna ofta funkar bra ihop med andra tycker jag varken hanar eller tikar har svårt för varandra, däremot har jag upplevt att hanar ofta kan spänna sig och stödda sig lite mer för varandra , utan att det händer mera.

Senast ändrad:
Jag tycker tikar har minst lika svårt för varandra som hanar i "sånna raser " , sen i andra raser där hundarna ofta funkar bra ihop med andra tycker jag varken hanar eller tikar har svårt för varandra, däremot har jag upplevt att hanar ofta kan spänna sig och stödda sig lite mer för varandra.

Senast ändrad:
Måste man kastrera en hane för att de inte ska må dåligt eller för att man ska stå ut med den är aveln åt skogen.

Har skrivit detta tidigare men de flesta raser har relativt små populationer och det kan vara förödande för populationen i framtiden om en massa hanar kastreras bara för att. Många tänker kanske att min hund ska iaf inte gå avel men varför inte? Har den inget uppenbart fel så kan den vara en väldigt lämplig kandidat för avel om den får bli några år och fortsätter vara frisk samt att det inte visar sig finnas allvarliga genetiska fel i släkten såklart. Även om den aldrig gjort något så betyder det ju inte att den inte kan tillföra rasen något. Nu säger jag inte att alla hundar ska gå i avel oavsett men det är skrämmande när hälften av alla hanar kastreras i en ras. Den genetiska variationen kan minska mycket snabbt när urvalet halveras bara sådär.

Jag har hane. Snart 2 stycken. Jag vet egentligen inte varför det blev en hane men sen har det fortsatt så.
Efter att ha umgåtts mycket med uppfödarens tikar så tror jag att det blir en tik nästa gång. Att det inte blev det nu är för att vi bor så dumt att vi inte skulle kunna sära på dem på ett bra sätt under löp och har ingen hundvakt som kan ha någon av dem så länge. Förhoppningsvis bor vi bättre när det är dags för nästa hund :)

Du har ju rasen som jag vill ha, så väldigt intressant varje gång du svarar. Jag har själv varit inne på tik efter att ha träffat flertalet Eurasier. En av tikarna jag träffade var det väldigt mycket "Go" i och hon var ovanligt social mot mig som främling. Det är väl väldigt individuellt men rent generellt tycker jag att det verkar vara en speciell glöd i tikarna. Svårt att sätta fingret på exakt vad det är!

Om personalen på hunddagiset inte kan hantera okastrerade hanar är risken stor att de inte kan hantera min högtempererade tik heller, så det är inget dagis jag skulle välja oavsett.

Nej förstår hur du tänker. Jag förstår inte hur de tänker men så ser det ut i alla fall. Bor man då i en liten stad där det är svårt att hitta hundvakt så blir det väldigt komplicerat om man inte alltid kan vara med sin hund 24/7.

Du har ju rasen som jag vill ha, så väldigt intressant varje gång du svarar. Jag har själv varit inne på tik efter att ha träffat flertalet Eurasier. En av tikarna jag träffade var det väldigt mycket "Go" i och hon var ovanligt social mot mig som främling. Det är väl väldigt individuellt men rent generellt tycker jag att det verkar vara en speciell glöd i tikarna. Svårt att sätta fingret på exakt vad det är!
Innan hade jag bara en kompis tikar att jämföra med och jag tycker att de är så tråkiga :o Inget "go" alls i dom.
Men nu när jag umgåtts lite mer med "min" uppfödare så tycker jag mycket om hennes tikar :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 509
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 582
Senast: ii-ssa
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 519
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 915
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Kastrering av tik - erfarenheter?