hahahahahahahahahahaTik alla dagar i veckan. Hanhundar pissar överallt och sitter med sina snoppar och är äckliga. Med lite tur juckar de på allt och alla också.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hahahahahahahahahahaTik alla dagar i veckan. Hanhundar pissar överallt och sitter med sina snoppar och är äckliga. Med lite tur juckar de på allt och alla också.
Jodå. Tikar kan vara precis lika hatiska. Min förra tik var tyvärr sådan. Vissa raser har större benägenhet till könsbunden aggression. Sen spelar en rad andra saker in som avel, handhavandet och vad hunden varit med om.Jag har hanhund och trivs med det MEN nästa hund kan mycket väl bli en tik. Anledning? Det finns så många rabiata hanhundshatande hundjävlar här runt omkring och jag tycker att det är jättejobbigt att vara rädd att min hund ska bli skadad/dödad bara för sitt kön.
Har för mig att problemet med könsbunden aggressivitet inte är lika stort bland tikar men jag kanske har fel?
Och för att förtydliga, det är inte min hund som är hanhundsaggressiv, inom min ras är det problemet tack och lov litet vad jag har förstått.
Jodå. Tikar kan vara precis lika hatiska. Min förra tik var tyvärr sådan. Vissa raser har större benägenhet till könsbunden aggression. Sen spelar en rad andra saker in som avel, handhavandet och vad hunden varit med om.
Tycker det handlar mer om individ. Sambon hjälptränar hundar och vanligaste problemet är jusst hundmöten. Och det är nog 50/50 mellan könen.Jo, jag vet att tikarna också kan vara monster. Men min erfarenhet är att det ändå är vanligare att hanar som hatar andra hanar än att tikar hatar andra tikar.
Men det kanske inte stämmer?
En liten reflektion; varför anses det ändå lite fel att kastrera hanhundar? Ingen ifrågasätter det när det gäller hästar, det är helt naturligt att kastrera hingstar för att de ska bli mer lätthanterliga. Tycker inte heller jag stött på den inställningen när det gäller hankatter heller, utan just när det gäller hundar är idealet att hanhunden ska vara "intakt".
(Därmed inte sagt att alla hanhundar rutinmässigt ska kastreras, har själv en okastrerad hane).
Läste förresten en uppsats i ämnet Kastrering av hanhund, lite intressant där att männen/hussen i betydligt högre utsträckning tycker det är känslomässigt fel med kastrering, att "maskuliniteten förstörs" ungefär, länk:
http://stud.epsilon.slu.se/1232/1/sandstrom_i_100527.pdf
Vad jag har märkt så har det väl en del att göra med att hanhundar som inte blivit kastrerade är svårare att få hjälp med. Finns tex inget hunddagis i närheten av oss som tar emot hanar om de inte är kastrerade. Tycker du att denna är en acceptabel anledning? Om man ör i kris och tex hunddagis/matte är enda lösningen kvar om man inte vill omplacera?
Personligen är jag väldigt kluven. Tycker att frågan om kastrering är svår. Helst skulle jag nog aldrig göra det.
Jag tänker kastrera min hund så att han ska fortsätta vara en välmående vovve. Jag ska inte avla, det är mycket tikar i området, varför ska han behöva gå och känna en drift som han garanterat aldrig kommer få utlopp för? Ser inte jag som snällt på något vis. Plus det faktum att han faktiskt kan leka och umgås med alla hundar oavsett kön utan problem.
Den driften går ju inte att avla bort, isåfall får man ju avla för husdjur som är såpass defekta att dom föds sterila så att säga. Känns inte sunt alls.
Sen vad jag läser överallt vad veterinärer osv säger och dom kliniker jag pratat med så finns det ju enbart nästan positiva åsikter om det. Det enda negativa som veterinärerna säger är just det med narkosen, att unghundar klarar den sämre. Det är ju alltid en risk. Eller varför är veterinärer så positiva till det om det inte är bra för hunden? Min förra kastrerade hanhund var väldigt aktiv och pigg och hade inte problem med hullet. Klart man måste tänka på lite mera vad man stoppar i hunden men det är ju inget större problem tycker jag.
Jag har sällan hört någon som kastrerar för att det ska vara lättare att ha hunden rent motionsmässigt eller så.
Varför skulle de jucka???
Jag tycker tikar har minst lika svårt för varandra som hanar i "sånna raser " , sen i andra raser där hundarna ofta funkar bra ihop med andra tycker jag varken hanar eller tikar har svårt för varandra, däremot har jag upplevt att hanar ofta kan spänna sig och stödda sig lite mer för varandra , utan att det händer mera.Jo, jag vet att tikarna också kan vara monster. Men min erfarenhet är att det ändå är vanligare att hanar som hatar andra hanar än att tikar hatar andra tikar.
Men det kanske inte stämmer?
Jag tycker tikar har minst lika svårt för varandra som hanar i "sånna raser " , sen i andra raser där hundarna ofta funkar bra ihop med andra tycker jag varken hanar eller tikar har svårt för varandra, däremot har jag upplevt att hanar ofta kan spänna sig och stödda sig lite mer för varandra.
Menar du på fullaste allvar att hanhundar brukar jucka på folk?De verkar gilla det.
Jag har hane. Snart 2 stycken. Jag vet egentligen inte varför det blev en hane men sen har det fortsatt så.
Efter att ha umgåtts mycket med uppfödarens tikar så tror jag att det blir en tik nästa gång. Att det inte blev det nu är för att vi bor så dumt att vi inte skulle kunna sära på dem på ett bra sätt under löp och har ingen hundvakt som kan ha någon av dem så länge. Förhoppningsvis bor vi bättre när det är dags för nästa hund![]()
Om personalen på hunddagiset inte kan hantera okastrerade hanar är risken stor att de inte kan hantera min högtempererade tik heller, så det är inget dagis jag skulle välja oavsett.
Innan hade jag bara en kompis tikar att jämföra med och jag tycker att de är så tråkigaDu har ju rasen som jag vill ha, så väldigt intressant varje gång du svarar. Jag har själv varit inne på tik efter att ha träffat flertalet Eurasier. En av tikarna jag träffade var det väldigt mycket "Go" i och hon var ovanligt social mot mig som främling. Det är väl väldigt individuellt men rent generellt tycker jag att det verkar vara en speciell glöd i tikarna. Svårt att sätta fingret på exakt vad det är!