Tik eller hane?

machafuko

Trådstartare
Kort och gott som rubriken säger. Tik eller hane? Hur valde ni när ni köpte hund, eller vad skulle ni välja om ni köpte en idag? Vad tänker/tänkte ni på?

Skriv gärna också vilken ras det är ni har och om det är så att rasen också avgör valet mellan tik eller hane. Ju mer utförligt desto bättre för mig. Vill egentligen bara höra hur folk tänker :D

Jag har saluki, föredrar tikar då jag tycker att de är lite roligare. Det händer lite mer med tikar och ingen dag är den andra lik. Hanar är lite enklare, lite jämnare och i mina ögon ofta tråkigare :angel:

Jag har border collies, tre hanar och en tik. Tenderar verkligen att falla för hanarna i första hand, de känns ofta lite jämnare och mer "lättlurade". BC-tikar kan ha ganska mycket humör och jag är inget jättefan av löp...

Har haft både tik och hane, innan nuvarande hund var jag helt inne på att det var en tik jag ville ha men eftersom det "råkade" bli en hane när jag köpte nuvarande hund (Omplacering, föll direkt för individen) så blir det hanar framöver ett bra tag. Vi köper valp i sommar och det är helt givet att det blir en till hane, just för att hane och tik i samma hem under löp är meckigt och drygt. Uppvuxen på liten kennel så det har varit blandat hanar och tikar hela tiden, men inget jag vill ha själv.

Du frågade också om raser:
tidigare hund var en am cocker spaniel - tik
Nuvarande hund är en schnauzer- hane
Kommande hund blir en labrador - hane

I övrigt tycker jag att både hanar och tikar har sin charm, även om det nog lutar mer åt hanar för mig numer. Vet inte varför men det blev samma skifte gällande hästar, tidigare var jag helt inne på att det är sto man ska ha men nu lutar jag mer mot valack som favorit.
Hanarna tycker jag ofta är mer lättsamma att arbeta med, och så är det skönt Att slippa löp

Jag skulle inte kunna tänka mig att ha tik, möjligen en som är kastrerad. Är inget fan av löp, skendräktighet, juvertumörer, juverinflammation och annat man kan råka ut för med tikar. Sen föredrar jag hanhundarnas mentalitet mer än tikarnas, även om det såklart kan vara individuellt. Brukar lite halvt på skämt säga att det engelska ordet för tik, "bitch" har inte blivit en förolämpning/svärord för intet.

Jag har två basenji. En av varje kön, min tik är numera kastrerad. Skulle jag skaffa en ny hund så skulle det bli en hane, oavsett ras. Dels brukar jag fastna mer för hanarna men det är helt enkelt också för att slippa ha intakt hane och tik i samma hem.

Spelar inte så stor roll egentligen, men jag vill inte ha en intakt tik (jobbskadad :p). Kan tänka mig att ha en tik som är kastrerad. Eftersom sambon inte vill kastrera förebyggande helst och jag inte vill ha löptik så blir det mest troligt hanar i framtiden.

Tillägg: har just nu en kastrerad tik (kastrerades innan hon var året) och en kastrerad hane (kastrerades då han inte ska gå i avel pga sin egen klåda och syskonens hd och ed och då han verkligen fastnade i löpdofter ute).

Vi har jaktmarker 2 mil söder om Göteborg så inte öde marken direkt, finns ju en hel del hundar runt omkring och vi vill att hundarna jagar vilt och inte löptikar så därför är endast tikar intressant för oss nu mera.

Har redan gjort resan med omplacering av 2 hanar som inte funkat här av den anledningen men funkat finfint hos nya ägar som bor längre ut på landet än oss.

Jag själv har nämligen alltid varit mer för hanar, men helt plötsligt har jag en sambo som är 100 % Tik-människa och INGET annat är okej liksom... Börjar verkligen värmas upp mot tilarna dessutom, speciellt för rasen jag vill ha (Eurasier). :angel:

Maken gillar tikar (och ston) medan jag gillar hanar (gärna kastrerade).

Just nu har vi två kastrerade tikar och en kastrerad hanhund. Annars brukar vi ha en tik och en hane.

Vi har jaktmarker 2 mil söder om Göteborg så inte öde marken direkt, finns ju en hel del hundar runt omkring och vi vill att hundarna jagar vilt och inte löptikar så därför är endast tikar intressant för oss nu mera.

Har redan gjort resan med omplacering av 2 hanar som inte funkat här av den anledningen men funkat finfint hos nya ägar som bor längre ut på landet än oss.
Shit, seriöst? Lämnat jakten för att leta tik?

Fridolf skäms å deras vägnar :o

Vill bara ha hanar. Är intresserad av att tävla och i vissa grenar får man inte tävla med löptik och då försvinner ca 6 veckor per år. Sen verkar det jobbigt att de i princip alltid är under någon hormonell påverkan. Det är förlöp, löp, skendräktighet och sen tar det bara någon månad så börjar det om igen. Dessutom stor risk för livmoderinflammation och juvertumörer. Sen vill jag absolut inte behöva mecka med att ha både tik och hane. I min ras har hanar ofta lite mer go och är något tuffare vilket passar mig bättre.

Nackdelar med hanar tycker jag är nosandet och kissandet men det kan jag leva med. Viss hanhundsaggressivitet förekommer i rasen men även tikar kan vara griniga mot andra tikar/hundar. Uppfostrar mina hanar så de sköter bland sig bland andra hundar oavsett kön och låter dem inte umgås med vilka hundar som helst.

Jag har två Australian kelpiehanar.

Tillägg på mina egna raser. En lagotto romagnolo (tiken) och en labbe (hanen).
Tiken blev just att jag valde för att vi då hade en annan tik och det blev enklare än att ha en hane när hon löpte.
Labben blev en hane för det jag skrev tidigare, då jag inte vill ha okastrerad tik här hemma.

Jag har tre intakta hanar (dvärgschnauzer) och två intakta tikar (Australian Shepherd).

För mig spelar det ingen som helst roll vilket kön det är på hunden, jag ser det mer som en individgrej om man klickar med hunden eller inte.

Jag kommer skaffa hanhund den dagen vi har möjlighet, vill slippa löpen och brukar fastna mer för hanhundar.

Har en hane och en tik, båda staffordshire bullterrier. Jag tycker bättre om tikar överlag, med vissa undantag, så att det blev hane först var att vi helt enkelt fastnade för honom. Därefter blev det tik och med största sannolikhet blir även nästa en tik.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 489
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 186
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 703
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 568
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30