Tiguspray ?

Mynta2

Trådstartare
eftersom det möjligen (ingen vet riktigt )kunde vara kvalster på min kliandes kanin så har jag nu inköpt Tiguspray. eftersom det är bekämpningsmedel klass 3 så tycker jag väl själv att det är inte sådär värst skoj att spraya ned hela kaninen med det. Fast det är ju bara en bråkdel som kan visa allergiska reaktioner..så min fråga är: är det nån som använt detta och FÅTT en allergisk reaktion ? Hur visade det sig då ?

Jag skulle INTE rekommendera Tiguspray direkt på djuret, använd i såfall Frontline eller Dermocan istället. Tiguspray lämpar sej mer för rengöring av bur och tillbehör.

Fast det står ju klart och tydligt att man ska spraya djuret så pälsen blir blöt...och är det långhårig ska man gnugga in det i pälsen. Runt huvudet ska man ta en svamp och dutta. Varför anser du Tiguspray vara fel ? Jag har sprayat honom i dag, han lever än..närå, men skuttar och är som vanligt. Har sprayat samt bytt ut ALLT i buren också...Frontline..är inte det mera mot fästingar ?

Har du inte varit i kontakt med veterinär. Han/hon borde ju kunna avgöra om det är ohyra eller kvalster på ett eller annat sätt och ordinera medel mot det (injektioner eller schampo).
(Frontline är bra mot det mesta.)

För att Tiguspray är så pass starkt medel. Frontline tar död på det mesta i lus och kvalsterväg inte bara fästingar.

Ingen fara vetr rekommenderar faktiskt tiiguspray till kanin med mjällkvalster eller luskvalster.
DE bör dock inte slicka i sig det o vara inne om de är utekaniner tills de torkat då spriten i sprayen kyler ner dem!! Min hane hade mjäll bara i nacken som en reaktion på stress av ngt slag och då tog jag där o buren o uprepade efter 1 vecka o nu är det borta, många har kvalster nu o det är FRONTLINE som inte rekommenderas på kanin även om vissa använt det oxå pga det varit för kallt för spray eller bad.

Klart jag har..köper väl inte medel utan orsak...Kvalster eventuellt..knappast skabb eller annat var det...Dock telekontakt, men min beskrivning gav bra vägledning ändå. Om nu Tiguspray vore så dåligt så skulle det nog stå att det inte ska eller bör användas på kaniner...eller hur ? Frågan var dock inte om bra eller dåligt utan allergiska reaktioner...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 207
Senast: Enya
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 980
Hästmänniskan Jag råkade ut för en grej häromdagen som har bitit sig fast lite och jag skulle gärna vilja höra hur ni hade reagerat i en liknade...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 884
Senast: Mirabilis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 891
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • "Sitt som ett m**go" - Aftonbladet