Tigrillo 355

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare CaBang
  • Startdatum Startdatum
Sv: Tigrillo 355

Min Mormor hade 2 halvsystrar från Göransson, stoet Flick f50 e.Silverking, och stoet Flock f. 57 e.Tigrillo,undan stoet Lillprickan som var ett sto från Gotland och hade Khediven i stammen, halvblod/russ,Kapten Göransson köpte henne av en cirkusprinsessa som hette Babtista Schreiber som bodde i Staffanstorp under vintervilan, jag ska be min mamma ta fram stammen, hon( min mamma alltså) har ett forfarande ett sto som härstammar i rakt nedstigande led till Lillprickan.
ang våda skjutningen så pm:ar jag dej, lite väl saftigt att berätta här!

Senast ändrad:

Gärna!

Silverking II har jag också träffat ättlingar till! Och flera hästar som stammar från Göransson!

Har ett speciellt intresse för icke godkända hingstar :D

Nu blev jag också fundersam på vad som hände!?!

Har alltid varit intresserad av information runt Tigrillo...men gudarna ska veta att det inte varit möjligt på något sätt att få fram foto av denna hingst.Varför kan man ju undra när foton finns överallt på alla andra...kan det bero på vådaskjutningen då?Att de vill sopa väck honom ur historien liksom??Bara en tanke som slog mej...

Snälla, kan du inte skriva så att alla får läsa? Du kanske kan göra en censurerad version, om det är så illa? :)

Det är faktiskt inte bara Tigrillo som saknar bild i stamboken. Minut 380, Fatich 127, Fajans 326, Garibaldi I 339 är några andra hingstar som godkändes på 50-talet och som inte heller har sin bild i någon stambok.

Det låter kanon, när kommer ni?? :D
Hbl-stamböckerna -71, -75, -79, -87-90 har jag, samt de flesta hinsgtkataloger (nåja, kanske inte de 10 senaste årgångarna... :o ), så de behöver ni inte släpa med...

Hlsn Helena

Jag har semester v 27-29, och har lite funderingar på att kolla Falsterbotävlingarna, men än är inget bestämt.

Vad bra att jag inte behöver släpa med mig hela samlingen ;)

Nej jag vet att det fattas fler hingstar....men just med tanke på hans udda färg borde ju åtminstone någon haft ett extra intresse för att fota just honom tycker man.Det var bara så jag menade.

Visst hade det varit kul att få se vilken färg han egentligen hade! Det är därför jag försökt så förtvivlat i så många år att hitta en bild på honom. Du anar inte hur många gamla hästtidningar jag bläddrat igenom ;)

Samma här...jag har letat överallt tror jag.Man är ju sååå nyfiken ju! ;)

Cyllene skrev:
Japp, vi vill ha en censurerad version om vådaskjutningen!

Vi blir ju nyfikna ju!! :)
Görel har fått hela händelsen, om hon inte tycker den är för makaber så för all del får hon gärna lägga ut den här!

Då gör jag det!

Jag tillhör den här kanske gammaldags typen som inte vidraebefodrar något förrän jag fått tillåtelse ;)

"Så här gick det till med salig Tigrillos hädanfärd. Jag har hört historien av min mormor och morfar som var goda vänner till Göransson och hade flera hästar från honom. Det var så att hösten 1957 skulle Kapten Göransson skicka 2 gamla gallston till slakt, och dom gick i en hage bredvid huvudbyggnaden på Mjövik Gård, på morgon när slaktbilen kom,kommer drängen in och sa att han fick inte tag i stona i hagen för Tigrillo hade rymt in till dom men nu hade han lyckats få in Tigrillo i en annan hage men stona bara sprang runt och ville in till hingsten. Nåväl, Kapten Göransson som redan fått sina morgonsupar till frukosten och hade ett fruktansvärt humör (välkänt i hela skåne, hur tror du annars han hade fått en hingst som Silverking godkänd som 2 åring?) får ett utbrott och skriker ge mig geväret, och går utpå trappan, siktar och skjuter ena stoet som dör knall och fall, siktar igen, just då spränger Tigrillo grinden och ska betäcka det andra stoet, och hamnar i skottlinjen och får ett skott i pannan, dör knall och fall, Kapen Göransson säger då, nu kan ni lasta dom!, då kommer drängen fram och säger att en av de döda är ju hingsten Tigrillo, Kaptenen får ännu ett utbrott, går in och tar en sup till, laddar om bössan, går ut på trappan och skjuter det andra stoet som dör knall och fall, och säger bara nu vill jag inte bli störd mer, går in och fortsätter sin frukost!
Så kunde det gå till i skåne på 50-talet.
Det var med skräckblandad förtjusning vi brukade be mormor att berätta historien om Tigrillo."

:rofl:

Haha! Där ser man! Tänk om samma sak hände idag.

"Öhhh, Jens - det var Highness du sköt"

Hrm...

Jösses amalia. Hoppas inte alla skåningar är så. Då får vi nog ta och stanna hemma du och jag. Intressant att läsa ändå.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden