Tigrerad med mindre svans

MissFideli

Trådstartare
Tycker ofta tigrerade hästar har kortare och tunnare svans. Påverkar "prickanlaget" svansen och i så fall hur?

Sv: Tigrerad med mindre svans

Jag har fått veta att det hänger ihop genetiskt. Tunna svansar, och ofta en ynklig pannlugg. Och detta skulle tydligen vara kopplat till en viss slags färg-gen.
Jag har sett enfärgade knapstrup, som inte ärvt prickihet, men likväl hade dåligt med tagel.

Det stämmer att tigrerade hästar oftast har mindre tagel.
Jag hade ett russ-sto som var tigrerad med nästan obefintlig pannlugg och stripig svans dock såg hennes avkommor tämligen hårfagra ut...

vi har en tigrerad med tunn svans och en med tjock. den med tjock svans har väldigt tjock man, pannlugg och mycket hovskägg också och det hänger nog ihop med att hon är så pass kraftig. hittar ingen bra bild tyvärr. sen har vi en med hiskeligt tunn svans och nästan ingen pannlugg :crazy: hoppas den växer ut litegrann iallafall.

18727309.jpg

Jag håller både med och ändå inte jag har 7st British Spotted Pony ( den sjunde föddes igår kväll:banana:) och utav dom har tre lite tagel medans dom andra tre är som små prickiga buskar!:D Hingsten är extrem han har så mycket tagel på huvudet att man bara ser yttersta toppen på öronen:D Fölisen vet jag inte hur den kommer att bli så klart men båda föräldrarna har massor av tagel så jag hoppas att detta också blir en liten "buske" (han ska heta Spot on!):D

Jag fick höra för många år sedan att tigrerade hästar har ofta grundare hårsäckar än normalt, "om man drog fingrarna genom svansen på honom [tigrerad hingst] fick man handen full med lossat tagel".

Vi har två tigrerade hästar. En med normalt mycket pannlugg, och rätt obefintlig man och svans.
Den andra, som är homozygot tigrerad, har också normalt med pannlugg, men massor av man och svans.
Jag har haft en annan tigrerad förut också, som hade väldigt dåligt med tagel överlag.

Här är en bild på min kille med synnerligen imponerande svans...
DSC_0342_edited.jpg

Senast ändrad:

Fördelen är att jag lägger inte så mycket tid på svansvård.

Jo det hänger ihop, sägs det.

Man kallar det för råttsvans och är diskvalificerande för hingstar. Dvs, råttsvansar kan ej bli godkända inom aveln.

Mina kabisar har antingen normalt el. väldigt mycket man och svans.
Vår importhingst har dock något tunn dock ej råttsvans.

Gira :banana:

Min häst har mycket man och svans trots att han är prickig. Däremot är han ingen renrasig knabstrupper utan har en nordsvensk till mamma. Känner dock en renrasig knabbe med väldigt lite svans och hennes föl har inte så mycket att hurra för dom heller

Min erfarenhet är att dom tigrerade som är kraftiga har tjock lång svans, man o pannlugg (typ äldre modell knabstrup, falabella o brittisk spotted pony ) medan de ädlare hästarna har den här minimala svansen, manen o pannluggen. Det har varit appalosas, korsningar samt nyare typ av knabstrup.

jag har en knabbis valack som är Grov och han blev inte godkänd pga råttsvans, medans hans Helbror som är mycket ädlare har mycket man o svans så något generellt "riktmärke" finns tyvärr inte, mera än att hingstar med råttsvans kaseras vid visningar.
låter ju ganska intressant detta med "ytligare" hår säckar??men det är ju samma sak med knabbisens randiga hovar, ofta har dom sämre hovkvalite än enfärgade hästar ?? även om dom är enfärgade knabbisar.
bilder finns i min profil på min o hans HELbror..
:bump:trotts allt e det ju underbart med att inte behöva rycka o slita o klippa i man o svans hela tiden :rofl:
:bump: men detb är INTE snyggt på dressyrtävlingar med råttsvans men däremot Mycket PRAKTISKT vid Fälttävlan :banana:

Liknande trådar

Hästvård Min häst har en kort svans och kort man, så kort att det inte går att göra flätor. HUR får jag den och svansen att växa???
Svar
1
· Visningar
418
Senast: Grazing
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 951
Senast: Kajsalisa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
814
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 667
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈