Tigga PÅ matbordet!?

Sv: Tigga PÅ matbordet!?

Rent ut sagt äckligt, men ack så vanligt. Men här hemma skulle ingen av hundarna våga närma sig bordet när vi äter. Jag dreglar inget över deras mat då skall de inte dregla över min. Jag har däremot en vän där det sitter 5 katter och en hund "stor" som äter tillsammans med övriga gärna från samma tallrik. Sånt gör mej illamående.

Nej det hade jag inte tillåtit, för fy vad äckligt, kan ju trilla ner hår och annat snusk i maten, t.ex en fästing eller vad som helst om hundarna varit ute innan..

Jag kan tillägga att senaste hunden som var här försökte med varianten att smyga in efter att vi hade ätit och TA mat från bordet. Det var inte heller ok lärde han sig ;)

Usch vad äckligt! Är de inte rädda för att få i sig kolibakterier? Såg på programmet "Min hund styr mitt liv" och de hade en labbehane som hoppade upp mot köksbänken och programaledaren tog ett bakterieprov som visade att köksbänken kryllade av kolibakterier. Programledaren Victoria undrade då om de hade hade varit magsjuka på sistone, och det hade de! Ägaren till hunden samt hennes inneboende förstod då att när de trodde att de hade vanlig magsjuka så var det istället hundens kolibakterer som hade gjort dem sjuka!

Den labbehanen åt sitt eget bajs men vem vet vad ens egen hund trampar på under promenaderna. Måste ju vara samma sak med katter som oftast går i låda och trampar runt bland en massa baskilusker.

Min hund ligger antingen under bordet eller blir kommenderad till sin bädd när det ska ätas. Finns ingenting värre än när en hund sitter och tigger brevid en.

Jag förstår inte riktigt problemet. Hennes hem, hennes hund, hennes regler.

Att det skulle vara så vansinnigt äckligt kan man ju tycka, men ofta har ju folk väldans mycket mer närkontakt med sina hundar är en par tassar på bordet.

Hemma får inga hundar vara på bordet, dels för att jag inte vill det och dels för att det skulle vara vansinnigt opraktiskt med en belgare, en dobbis och en njuffe på ett köksbord för 6.
Däremot tigger dom, vilket är helt okej. Givetvis får dom inte lov att ta ifrån handen osv, men sitter och suktar gör dom alltid och så är det hemma hos mig. Har man enorma problem med det får man väl låta bli att äta hos mig. Jag blir uppriktigt irriterad om någon gäst tillrättavisar mina hundar för något som jag har gått med på.

Jag blir uppriktigt irriterad om någon gäst tillrättavisar mina hundar för något som jag har gått med på.
Jag känner samma sak. Hemma hos mig gäller mina regler. Sen måste ju människor som är på besök få säga ifrån om de inte trivs med en situation, men då säger man till mig och inte hundarna.

Sen är jag lite förvånad över vilken dålig koll folk har på sina hundar. Javisst, mina sitter och tigger, men de skulle ju aldrig få för sig att ta någonting på eget bevåg!! Inte ens när man sträcker fram maten framför näsan tar man utan att man ger ögonkontakt och får ett varsågod! Någon måtta på tokigheterna får det ju vara!

Jag blir uppriktigt irriterad om någon gäst tillrättavisar mina hundar för något som jag har gått med på.

Så de som tycker det är helt ok att hundarna äter från deras mun eller tar fikabröd ur händerna mitt i fikat vid matbordet blir sura för att man som gäst inte vill ha en hund uppe på bordet, som tar maten och dessutom tar den från ens tallrik, gaffel, mun?? :crazy:

Det kan jag ju tala om att hade jag på förhand vetat om detta arrangemang hade jag inte tackat ja till något fika, så jag hoppas ni som har sådana hundar upplyser era gäster om detta på förhand!

Absolut inga hundar på bordet och de matas aldrig från bordet heller. Triots detta ligger dock den stor under bordet och hoppas - någon gång KAN ju något ramla ner :d...

Dock - med risk för att få skräckslagna reaktioner ;)- har vår äldsta katt (18 år) sin speciella favvoplats på- just det- köksbordet. Dock får han INTE vara vid maten, utan ligger på bordskanten invid fönsterbrädan, ovanför elementet. Där har han full koll på vad som händer ute och dessutom är det varmt och gott, och inga jobbiga hundar som vill hälsa på honom. Vi säger att han får ha det privilegiet p g a hög ålder...

Usch vad äckligt! Är de inte rädda för att få i sig kolibakterier? Såg på programmet "Min hund styr mitt liv" och de hade en labbehane som hoppade upp mot köksbänken och programaledaren tog ett bakterieprov som visade att köksbänken kryllade av kolibakterier. Programledaren Victoria undrade då om de hade hade varit magsjuka på sistone, och det hade de! Ägaren till hunden samt hennes inneboende förstod då att när de trodde att de hade vanlig magsjuka så var det istället hundens kolibakterer som hade gjort dem sjuka!

Den labbehanen åt sitt eget bajs men vem vet vad ens egen hund trampar på under promenaderna. Måste ju vara samma sak med katter som oftast går i låda och trampar runt bland en massa baskilusker.

Min hund ligger antingen under bordet eller blir kommenderad till sin bädd när det ska ätas. Finns ingenting värre än när en hund sitter och tigger brevid en.

Äckligt - javisst, håller med, men samtidigt tror jag nog man får i sig en hel del bakterier om man har djur inne hur som helst, jag menar man hanterar hunden och en stund senare biter man på en nagel eller något..

Hahaha, kan bara tänka mig hur det skulle se ut på familjemiddagarna hos svärmor om alla hundarna fick vara på bordet, tre stycken rottisar (42, 55 resp. 60 kg) :rofl:
Så nej, inte ens om hunden fick plats på bordet skulle hon få vara där. Katterna kan dock gå över bordet för att sätta sig i köksfönstret, men har vi gäster så stoppar vi dem innan de hoppar upp.

Jag kan ju svara för mig.

Hade hund, hon har en annan ägare nu pga diverse orsaker, och den hunden fick absolut inte ´lov att tigga! Verkligen inte.
Hon brukade stjäla mat och tigga extremt mycket när hon var yngre, det tog tid att träna bort det.
I det sista kunde man lägga mat framför henne. Det vattnades som fan i munnen på henne, men hon tog det inte förrän man gav henne lov.

När vi käka midda i köket så kunde hon få vara i köket om hon inte tiggde. Tiggde hon fick hon gå ut och lägga sig i hallen.

Samma sak om man käkade i vardagsrummet.

Jag skulle aldrig tillåta min hund göra så. En hund ska inte sitta på matbordet och tigga vid tallrikarna när man äter! Tycker jag då, men alla tycker olika.

Senast ändrad:

Men lite bakterier är ju bara nyttigt! Barn som växer upp på gårdar med djur har betydligt färre allergier än barn som växer upp i sterilt renliga miljöer, det är klart bevisat! När min dotter var liten bodde vi på ovannämnda gård i England, och det var inte ovanligt att jag kom på henne med att dricka ur granithon ute på gården, där både hästar, hundar., katter och höns drack dagligen! Och hon blev aldrig sjuk och är sällan sjuk nu heller! Nåt sammanhang, måntro??

Hahaha! En hund är en hund, spelar ingen roll om det är en JR eller en Grandis, man har dom inte på bordet!! :p Jag låter inte ens katterna vara på bordet medans vi äter :)

Jag skulle bli knäpp om jag hade en hund med mig i tallriken

Sambons foraldrar har en bortskamd yorkie som antingen sitter vid bordet (pa en egen stol och har en egen liten tallrik), sitter under bordet och piper tills hon blir matad (deras mat, hundmat duger inte :crazy:) eller det basta: nar alla atit fardigt hoppar upp pa bordet och slickar rent allas tallrikar. :eek:

Min egna hund far inte vara runt bordet alls, mojligtvis kan hon ligga och sova vid mina fotter. Men hon vet mycket val att det inte finns nagot att hamta. Hennes ogon blev stora forsta gangen vi halsade pa och yorkien fick mat fran bordet... Min hund lag kvar i sin badd men sag vaaaaaaldigt avundsjuk ut :D

Shit :eek:
Jag skulle inte äta där!

Jag tål knappt att hundar står bredvid bordet och tigger och absolut inte mina egna, jag tigger ju inte av deras mat!
Nej vid måltider ska hunden ligga i sin korg/filt i vårt hem. Hos andra kan man som sagt inte göra så mö, men jag kan max sträcka mig vid att stå ut med att dom sitter med på en kökssoffa när man äter och knappt det!

jag skulle aldrig accepter att en hund satt vid matbordet och åt, Jag bruka ofta be dom gå ut ur köket när vi ska äta för att slippa tiggande hundar kring mat bordet för det är en av de västa sakerna jag vet, Visst finns det värre saker, men jag vill iaf inte att mina hundar ska sitta tigga så fort man äter eller har främande.

:rofl: Så där ser det ut hos min mor när hon är hundvakt åt mina små. I värsta fall har även hunden egen tallrik på bordet och äter rostbiff eller oxfilé.
Hon har även burit min ena på promenad när hon passade den.:eek:
Jag skrattar så jag håller på att smälla av då jag hör vad hundarna gör där. Hemma så lyder de matten utan tjafs. Hos sin mormor gör de lite som de vill verkar det som. :o

Jag känner samma sak. Hemma hos mig gäller mina regler. Sen måste ju människor som är på besök få säga ifrån om de inte trivs med en situation, men då säger man till mig och inte hundarna.

Sen är jag lite förvånad över vilken dålig koll folk har på sina hundar. Javisst, mina sitter och tigger, men de skulle ju aldrig få för sig att ta någonting på eget bevåg!! Inte ens när man sträcker fram maten framför näsan tar man utan att man ger ögonkontakt och får ett varsågod! Någon måtta på tokigheterna får det ju vara!

Så tycker jag oxå, vi har tre hundar och det händer att dom tigger men då säger vi till dom att gå och lägga sig och då brukar dom pallra iväg.

Fast ärligt talat stör jag mig MYCKET mer på kattj..som e på bänkarna o klättrar, träna katt verkar jag inte klara av för jag har testat diverse taktiker men dom slutar lik förbannat inte.

När vi sätter oss till bords går Zaga och lägger sig i soffan eller sängen, så har hon alltid gjort och det är inget jag behövt lära in :)

Om vi fikar vid v-rumsbordet kan hon sätta sig 2-3 meter ifrån och lägga huvudet på sne, går dock och lägger sig om man ber henne och hon dreglar aldrig ;)

Jag skulle aldrig kunna ha hund som den du beskriver, men å andra sidan är det hennes hem och hennes val.
Gränsen går vid det Gnist berättar, hundar oavsett vem får aldrig stjäla från min tallrik, eller usch ve och fasa från min mun..

Däremot är jag väldigt kräsen och skulle således inte äta hemma hos folk som tillät hundar att tigga så det stör, men det är mitt val och jag har ingen som helst rätt att tala om för andra hur dom ska hålla sin hund.

Senast ändrad:

Det är ju dock en ganska stor skillnad på en hund som tar mat ur munnen och en hund som tigger ifrån golvet, som i mitt fall dårå.

Jag tycker inte att någon middagsgäst ska behöva få maten stulen varken ifrån handen, munnen eller tallriken. För mig är det dock en milsvid skillnad på att tigga och att ta.
Det var det jag menade; tillrättavisar någon mina hundar för att dom sitter brevid bordet säger jag ifrån, eftersom att mina hundar får sitta där.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka