Tidigast dygn att föla?

sheerona

Trådstartare
Sitter här och funderar lite och undrar då vilket dygn som är absolut tidigast att klara en fölunge. Jag har ju beräknat på 330 dagar och beräknat datum blir då 3 mars. Börjar nu alltså att bli lite nervös och kom att tänka på detta.
Tacksam för svar :p / Mia

Sv: Tidigast dygn att föla?

Jag tror att man räknar fölungar födda före dygn 320 som prematura. På gården hos oss kom en liten på dygn 317 och det gick bra, men den såg mer ut som en vinthund än som en fölunge !

Jag vet ngn som fått föl på dygn 305 (kanske äönnu ngt tidigare) och det har gått bra, men det är väldigt, väldigt krävande.

Det är konstigt det där att de kan komma i prinicp hur sent som helst - men inte mycket för tidigt.

Sv: Tidigast dygn att föla?

Jag tror att man brukar säga att dom inte klarar sig om dom föds innan 300dygn och som sagts innan att dom räknas som prematura om dom föds innan 320 dygn.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 475
Senast: malumbub
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Ketrawzc
·
Avel Så, vad väntar ni på för små fölungar i år?! När är de beräknade? Själv har jag fått hem den äldre madamen Sabine (Voltaire - Ramiro...
14 15 16
Svar
313
· Visningar
50 085
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka