Svanskappa; check
Funderar på att uppgradera till sele snart.. :idea: eller kanske vänja honom vid att ha täcke 😅

1000017242.webp

Min lilla Y är så nyfiken och sällskapssjuk.
Hon vill titta på allt.

Hon kallas även ers otålighet vissa stunder :angel:. Till exempel när man ska skrapa med hoven när man står på gången..
Hon tränar ni bort sådana dumheter?
En del säger att man ska ignorera för att annars får de uppmärksamhet pga beteendet och andra tycker man ska säga till att detvinte är okej. Hur gör ni?

Vet inte om jag tycler jag gjort så mycket med henne men detta har "lärts" och testats sen hon kom.

1. Hon står obehindrat och lugnt ensam inne när kompisen rids.
  2. Det går nu utmärkt att kratsa hovarna med henne lös i hagen.
  3. Hon bryr sig inte speciellt i närman härjar runt henne med en granruska och "slår" försiktigt på hela henne. Fick nämligen för mig att prova det i hagen en dag.
  4. Provat barfotaboots några minuter och att ha mjuka (pc) skydd på två ben i taget. Ännu ej båda sakerna samtidigt. Den som nu undrat varför en så liten ska ha skydd så blir det enbart om vi fär ice age i år så att det blir så illa att hon behöver broddade boots i hagen någon dag.
  5. Det är lite jobbigt att knata iväg från kompisen om han är kvar i stallet hon gör det men blir fortfarande upprörd.
Det var nog ungefär det lilla vi åstadkommit hitills.
Jag lägger handen på benet den viftar med och säger nej. Fortsätter den att skrapa ger jag ett litet tryck samtidigt som jag säger nej. Jag slår aldrig på dem och de brukar förstå snabbt att nej är nej. Jag avskyr hästar som står och skrapar. 🙈 Vissa hästar är dock smarta och upptäcker att de kan vifta i luften istället och det är okej för mig, ”luften är fri” 😆

Jag lägger handen på benet den viftar med och säger nej. Fortsätter den att skrapa ger jag ett litet tryck samtidigt som jag säger nej. Jag slår aldrig på dem och de brukar förstå snabbt att nej är nej. Jag avskyr hästar som står och skrapar. 🙈 Vissa hästar är dock smarta och upptäcker att de kan vifta i luften istället och det är okej för mig, ”luften är fri” 😆
Slå skulle inte falla mig in. Däremot knacka på benet lite möjligen.
Hon är otålig (och en "envis ras") så jag får upprepa ganska ofta för att hon ska minnas att nej är nej om just det 😅😇. Hon respekterar nej just när jag står vid benet. Men glömmer bort sig fort.

Men bra, då tänker jag inte fel som vill markera att man inte gör så.

Idag har jag lärt mig att hon ÄLSKAR snöhögar. Det är kul att gå in i dem och försöka ta sig till mitten😁 .
Oklart varför.

Vi gör inte så mycket annars. Vänjer vid konstiga saker matte får för sig att ta ut i hagen. Daglig hantering och skötsel. Enstaka promenader.
Ingen tömkörning eller så än. Så det är möjligt att somliga tycker att jag gär lite långsamt fram, men vi har inte bråttom.

Bifogade filer

• 20250105_114737.webp
    20250105_114737.webp
    196,8 KB · Visningar: 35
Ingen tömkörning eller så än. Så det är möjligt att somliga tycker att jag gär lite långsamt fram, men vi har inte bråttom.
Är det inte lite som med barn då, som liksom utvecklar olika saker olika snabbt också?

Min lilla har jag haft på utrustning och gått promenad med tömmar (och någon som lett honom) utan problem, men annat mer vardagligt kanske fungerar halvbra :cool:

Är det inte lite som med barn då, som liksom utvecklar olika saker olika snabbt också?

Min lilla har jag haft på utrustning och gått promenad med tömmar (och någon som lett honom) utan problem, men annat mer vardagligt kanske fungerar halvbra :cool:
Väldigt sant.

I det vardagliga funkar hon SÅ bra.
Det är nog mest att jag inte orkar ställa krav på mig själv också utan går helt på vad jag känner för.
Hon kanske är redo för mer, men jag kanske inte är det på grund av ovanstående samt så pass kort tid ihop.

Jag har haft så mycket krav med vet. besök rehab och medicinering av hästar där det ändå inte slutade väl sedan 2021 så jag försöker att njuta av att inte ha krav på vad som måste ske varje dag nu över vintern.

1000012571.webp

Här var hon så nyfiken på klubban när jag skulle banka till stolpen för ett par veckor sen. Efter att ha undersökt den så övade vi på att ha en liten vikt på ryggen. Som ni ser på bilden var hon lite osäker men efter en kort stund var det avdramatiserat.

Sakta men säkert jobbar vi oss framåt.
Hittills har min varit helt obrydd i det mesta

Går promenader
Longerad i skritt o trav (2gånger)
Haft träns på ett par minuter i boxen
Longeringsjorden har varit på
Stått i stallgången
Lastningen går som en dans (efter att ha varit :devil::banghead::turd: när han skulle hem från betet)
Spolat benen

Men det viktigaste i hans ålder: han är jäkligt enkel att leda till och från hagen

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka