Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag lägger handen på benet den viftar med och säger nej. Fortsätter den att skrapa ger jag ett litet tryck samtidigt som jag säger nej. Jag slår aldrig på dem och de brukar förstå snabbt att nej är nej. Jag avskyr hästar som står och skrapar.Min lilla Y är så nyfiken och sällskapssjuk.
Hon vill titta på allt.
Hon kallas även ers otålighet vissa stunder. Till exempel när man ska skrapa med hoven när man står på gången..
Hon tränar ni bort sådana dumheter?
En del säger att man ska ignorera för att annars får de uppmärksamhet pga beteendet och andra tycker man ska säga till att detvinte är okej. Hur gör ni?
Vet inte om jag tycler jag gjort så mycket med henne men detta har "lärts" och testats sen hon kom.
Det var nog ungefär det lilla vi åstadkommit hitills.
- Hon står obehindrat och lugnt ensam inne när kompisen rids.
- Det går nu utmärkt att kratsa hovarna med henne lös i hagen.
- Hon bryr sig inte speciellt i närman härjar runt henne med en granruska och "slår" försiktigt på hela henne. Fick nämligen för mig att prova det i hagen en dag.
- Provat barfotaboots några minuter och att ha mjuka (pc) skydd på två ben i taget. Ännu ej båda sakerna samtidigt. Den som nu undrat varför en så liten ska ha skydd så blir det enbart om vi fär ice age i år så att det blir så illa att hon behöver broddade boots i hagen någon dag.
- Det är lite jobbigt att knata iväg från kompisen om han är kvar i stallet hon gör det men blir fortfarande upprörd.
Slå skulle inte falla mig in. Däremot knacka på benet lite möjligen.Jag lägger handen på benet den viftar med och säger nej. Fortsätter den att skrapa ger jag ett litet tryck samtidigt som jag säger nej. Jag slår aldrig på dem och de brukar förstå snabbt att nej är nej. Jag avskyr hästar som står och skrapar.Vissa hästar är dock smarta och upptäcker att de kan vifta i luften istället och det är okej för mig, ”luften är fri”
![]()
Är det inte lite som med barn då, som liksom utvecklar olika saker olika snabbt också?Ingen tömkörning eller så än. Så det är möjligt att somliga tycker att jag gär lite långsamt fram, men vi har inte bråttom.
Väldigt sant.Är det inte lite som med barn då, som liksom utvecklar olika saker olika snabbt också?
Min lilla har jag haft på utrustning och gått promenad med tömmar (och någon som lett honom) utan problem, men annat mer vardagligt kanske fungerar halvbra![]()
Men helt bekväm med tömkörningsgjord?Visa bifogad fil 160258
På tal om vardagsgrejer, liten ponny mycket skeptisk till borsten.
Hon kommer ju troligen lära sig en hel del under år 2 ändå, så just nu gör vi de kmäppa saker matte känner förJag tycker du tänker helt rätt @Cattis_E , vi har våra hästar för att det är roligt, även de unga. Vad spelar det för roll om de lär sig år ett, tre eller fem?![]()
Japp, helt bekväm. Reagerade inte på tömmarna heller den gången jag testade det.Men helt bekväm med tömkörningsgjord?
Vad olika de kan vara.
Ja. Man ska nog inte jämföra helt enkelt.Japp, helt bekväm. Reagerade inte på tömmarna heller den gången jag testade det.
Eller hur!så svårt att jämföra tänker jag.