Mina gör inte mycket alls. Står uppbundna i ett träd i hagen vid behov, lyfter hovarna, snälla att verka, borstar då och då men inte särskilt. Eksemhästen har blivande badad, lite upprörande men han är väldigt snäll. Russet och skäcken (islänning) är snälla att gå på promenad på, den svarte är lite känslig och extra så med eksem som gått obehandlad så han har inte gått på promenad. Dock varit snäll att leda när det behövts.
Alla tre ska köras in nästa år. Russet lär bli enklast, han bryr sig inte något om rep runt bakdelen, höpåsar på ryggen eller sådant. Den svarte är extemt snäll, men känslig så han behöver nog lite mer tid. Skäcken är inte obrydd om prassel runt om än, men han är överlag väldigt lättsam och trevlig att hantera. Den enklaste av de alla, till och med.
Islänningarna blir stora, som uppfödaren sa. Nu mätte jag de nyligen till 134 (svart) respektive 137 (skäck). Fadern ska vara 155 och jag hoppas samt tror att de inte blir fullt så stora. Russet är ca 114 vilket jag skulle tro är normalt för rasen, han borde bli drygt 120 med stammen.
Visa bifogad fil 157352
Russungen fick testa täcke med, lite märkligt först men det accepterades snabbt. Dock fick han inte gå med det, de har tuggleksaker nog som det är