Min "lilla" loppa gör inte så jättemycket, mer än det vardagliga någon gång i veckan (går på lösdrift till vardags). Känner dock att jag borde börja lastträna ordentligt, men kompisarna är som vallhundar och vill att alla ska vara med hela tiden... Så, när hon tas ut (oavsett om det är ur hagen eller ur stallet), så skriks det och ropas i kör, vilket gör fröken oerhört ofokuserad och på tå :meh::D

Sicoraettår.webp

Kul att läsa vad ni hittar på med era åringar :love:
Min tös går mestadels i sin hage, fick ett långt bete från slutet av maj till början av oktober och är nu tillbaka i lösdriften med en jämnårig kompis och vår gammelfarbror.
Vi har ändå passat på att göra lite under sommaren när tiden funnits och har hunnit "löshoppa" fyra gånger tillsammans med kompisen. Verkligen bebisnivå men jättekul att se henne och hon har blivit duktigare och duktigare och verkar tycka att det är roligt. Har promenerat över vattenmatta utan problem men tycker våra plastbommar är lite läskiga så vi har använt träbommar när vi löshoppat.
Lasttränat har vi gjort en gång och det var inga konstigheter, hoppas hinna med det nu under hösten/vintern också annars blir det nog ganska mycket lugnare på träningsfronten.
Vi passade också på att dra vargtänderna när tandläkaren ändå var ute för ett par veckor sedan, skönt att ha det gjort innan vi testar bett i munnen till våren.
Vår utmaning framöver kommer bli att träna på att vara ensam, eftersom hon är så van att alltid ha sin flock med sig. Hon är van att lämna hagen själv och gå en kortare promenad och det går bra, men att träna på att t.ex. vara ensam i stallet får komma lite senare.

1729148241444.webp

Kul att läsa vad ni hittar på med era åringar :love:
Min tös går mestadels i sin hage, fick ett långt bete från slutet av maj till början av oktober och är nu tillbaka i lösdriften med en jämnårig kompis och vår gammelfarbror.
Vi har ändå passat på att göra lite under sommaren när tiden funnits och har hunnit "löshoppa" fyra gånger tillsammans med kompisen. Verkligen bebisnivå men jättekul att se henne och hon har blivit duktigare och duktigare och verkar tycka att det är roligt. Har promenerat över vattenmatta utan problem men tycker våra plastbommar är lite läskiga så vi har använt träbommar när vi löshoppat.
Lasttränat har vi gjort en gång och det var inga konstigheter, hoppas hinna med det nu under hösten/vintern också annars blir det nog ganska mycket lugnare på träningsfronten.
Vi passade också på att dra vargtänderna när tandläkaren ändå var ute för ett par veckor sedan, skönt att ha det gjort innan vi testar bett i munnen till våren.
Vår utmaning framöver kommer bli att träna på att vara ensam, eftersom hon är så van att alltid ha sin flock med sig. Hon är van att lämna hagen själv och gå en kortare promenad och det går bra, men att träna på att t.ex. vara ensam i stallet får komma lite senare.

Visa bifogad fil 155128
Min sällskapsåring har bara erfarenhet av att vara lösdriftshäst.

Så nu har han fått lära sig ganska viss saker i ganska snabb takt.

Till exempel att vara ensam i stallet och sist ut eller först in, stå uppbunden på gången och ryktas några gånger i veckan, ledas ensam och ibland med en kompis osv osv

Han har redan lärt sig och accepterar det mesta, men i början blev han lite orolig för att vara ensam, såklart.

Skönt att allt går fort och lätt med en unghäst.

Fyramånadersfölet upplevdes med ens så världsvan! :cool::)

Daglig hantering är väldigt tacksamt.

Min "lilla" loppa gör inte så jättemycket, mer än det vardagliga någon gång i veckan (går på lösdrift till vardags). Känner dock att jag borde börja lastträna ordentligt, men kompisarna är som vallhundar och vill att alla ska vara med hela tiden... Så, när hon tas ut (oavsett om det är ur hagen eller ur stallet), så skriks det och ropas i kör, vilket gör fröken oerhört ofokuserad och på tå :meh::D

Visa bifogad fil 154980
Lilla loppan ser ut att vara ganska stor loppa? :cool: ;)

Min lilla Y är så nyfiken och sällskapssjuk.
Hon vill titta på allt.

Hon kallas även ers otålighet vissa stunder :angel:. Till exempel när man ska skrapa med hoven när man står på gången..
Hon tränar ni bort sådana dumheter?
En del säger att man ska ignorera för att annars får de uppmärksamhet pga beteendet och andra tycker man ska säga till att detvinte är okej. Hur gör ni?

Vet inte om jag tycler jag gjort så mycket med henne men detta har "lärts" och testats sen hon kom.

1. Hon står obehindrat och lugnt ensam inne när kompisen rids.
  2. Det går nu utmärkt att kratsa hovarna med henne lös i hagen.
  3. Hon bryr sig inte speciellt i närman härjar runt henne med en granruska och "slår" försiktigt på hela henne. Fick nämligen för mig att prova det i hagen en dag.
  4. Provat barfotaboots några minuter och att ha mjuka (pc) skydd på två ben i taget. Ännu ej båda sakerna samtidigt. Den som nu undrat varför en så liten ska ha skydd så blir det enbart om vi fär ice age i år så att det blir så illa att hon behöver broddade boots i hagen någon dag.
  5. Det är lite jobbigt att knata iväg från kompisen om han är kvar i stallet hon gör det men blir fortfarande upprörd.
Det var nog ungefär det lilla vi åstadkommit hitills.

Bifogade filer

• 20241115_110848.webp
    20241115_110848.webp
    184,9 KB · Visningar: 25
Jag hade ignorerat @Cattis_E . Kanske undvikit att "trigga" beteendet, om det går? Min lilla tycker/tyckte det är jobbigt att lyfta hovarna, men funkar jättebra om han kan äta samtidigt. Alltså lyfter vi bara hovarna när vi har käk, för att liksom inte göra det jobbigare än nödvändigt.

Min lilla kan:
1. Vara ensam inne
2. Ledas i grimma (men ibland är ponnyn pigg...)
3. Lyfta hovarna (herrejävlar vad han sparkades i början)
4. Ha tömkörningsgjord och gå promenad med tömmar

Vi jobbar på:
1. Att stå uppbunden
2. Mera tömkörning

Jag hade ignorerat @Cattis_E . Kanske undvikit att "trigga" beteendet, om det går? Min lilla tycker/tyckte det är jobbigt att lyfta hovarna, men funkar jättebra om han kan äta samtidigt. Alltså lyfter vi bara hovarna när vi har käk, för att liksom inte göra det jobbigare än nödvändigt.

Min lilla kan:
1. Vara ensam inne
2. Ledas i grimma (men ibland är ponnyn pigg...)
3. Lyfta hovarna (herrejävlar vad han sparkades i början)
4. Ha tömkörningsgjord och gå promenad med tömmar

Vi jobbar på:
1. Att stå uppbunden
2. Mera tömkörning
Går nog tyvärr inte att låta bli att trigga. Då kan jag inte gå 1m bort när hon står på gången ens 😅.
Mao svårt att ens byta borste. Hon skrapar alltså inte hela tiden. Utan i omgångar.

Som sagt Ers otålighet..

Mina gör inte mycket alls. Står uppbundna i ett träd i hagen vid behov, lyfter hovarna, snälla att verka, borstar då och då men inte särskilt. Eksemhästen har blivande badad, lite upprörande men han är väldigt snäll. Russet och skäcken (islänning) är snälla att gå på promenad på, den svarte är lite känslig och extra så med eksem som gått obehandlad så han har inte gått på promenad. Dock varit snäll att leda när det behövts.

Alla tre ska köras in nästa år. Russet lär bli enklast, han bryr sig inte något om rep runt bakdelen, höpåsar på ryggen eller sådant. Den svarte är extemt snäll, men känslig så han behöver nog lite mer tid. Skäcken är inte obrydd om prassel runt om än, men han är överlag väldigt lättsam och trevlig att hantera. Den enklaste av de alla, till och med.

Islänningarna blir stora, som uppfödaren sa. Nu mätte jag de nyligen till 134 (svart) respektive 137 (skäck). Fadern ska vara 155 och jag hoppas samt tror att de inte blir fullt så stora. Russet är ca 114 vilket jag skulle tro är normalt för rasen, han borde bli drygt 120 med stammen.
IMG_20241118_191545705.webp

Russungen fick testa täcke med, lite märkligt först men det accepterades snabbt. Dock fick han inte gå med det, de har tuggleksaker nog som det är :D

Mina gör inte mycket alls. Står uppbundna i ett träd i hagen vid behov, lyfter hovarna, snälla att verka, borstar då och då men inte särskilt. Eksemhästen har blivande badad, lite upprörande men han är väldigt snäll. Russet och skäcken (islänning) är snälla att gå på promenad på, den svarte är lite känslig och extra så med eksem som gått obehandlad så han har inte gått på promenad. Dock varit snäll att leda när det behövts.

Alla tre ska köras in nästa år. Russet lär bli enklast, han bryr sig inte något om rep runt bakdelen, höpåsar på ryggen eller sådant. Den svarte är extemt snäll, men känslig så han behöver nog lite mer tid. Skäcken är inte obrydd om prassel runt om än, men han är överlag väldigt lättsam och trevlig att hantera. Den enklaste av de alla, till och med.

Islänningarna blir stora, som uppfödaren sa. Nu mätte jag de nyligen till 134 (svart) respektive 137 (skäck). Fadern ska vara 155 och jag hoppas samt tror att de inte blir fullt så stora. Russet är ca 114 vilket jag skulle tro är normalt för rasen, han borde bli drygt 120 med stammen. Visa bifogad fil 157352
Russungen fick testa täcke med, lite märkligt först men det accepterades snabbt. Dock fick han inte gå med det, de har tuggleksaker nog som det är :D
Slängde på min ett täcke på min i stallgången för ett par veckor sen.
Jag fick ingen reaktion alls 😅.
Visade sig att hon haft täcke vid nåt tillfälle när hon var hos uppfödaren. 😁

Nu har jag mätt lite grovt och grabben är omkring 114 cm. Inte större iaf.. eftersom WM får vara upp till 121,9 cm så tror jag vi klarar det :)

Lilla Y gör inte mycket just nu.
Matte är mitt i jobbyte så hon går mest och skrotar. Jag är inte van att ha folk runt mig hela dagen längre efter allt hemmajobb så jag är trött när jag kommer hem 😅.

Men jag tänker att på en så lliten gör det väl inget om det bara är leda in och ut och kratsa hovar 5 dagar i sträck för att sedan göra något litet som är nytt för henne en dag.

Vår tid kommer, senast efter alla helgerna😇. Hon är ju välhanterad från start även om man får påminna att inte ha för bråttom ibland.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka