tidigast avvänjning...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nettanbabe
  • Startdatum Startdatum
N

nettanbabe

hej har ett hingstföl på 4 månader till nyår..han tar lite väl mycket av stoet nu. hon har tappat en del i vikt..hade tankar på att skilja dem åt på natten o låta dem gå ihop på dagen när han blir 4 månader då han äter både hö och kraftfoder själv av sin mamma

är det kanske för tidigt.???..har haft han i egen box när jag har borstat mamman och varit ute på promenad med henne och hon verkar inte ett dugg bekymrad..

ska sälja han när han är 6 månader så jag hade ändå tänkt sära på dem på natten runt 5 månaders ålder men nu tykker jag det har gått lite väl långt med stoets vikt hur mykke mat jag än trykker i henne....men som någon sa hon e väl en mjölkkossa all mat går åt till mjölk o inte till henne

vad tycker ni??? är det för tidigt att sära på dem under natten så hon kan få lite lugn o ro med sin mat..

Sv: tidigast avvänjning...

Dela på dem på nätterna du. De kan ju fortsätta gå ihop på dagarna så länge du kan.

Jag tycker absolut att du kan börja dela dem på nätterna, kanske till och med redan NU om du vill det! Man ska inte vara så rabiat som vissa är och envist hävda att fölet till varje pris måååste bo ihop med sin mamma dygnet runt tills de är inst 8 månader.
När jag fick mitt första föl så var det vanligt att man vande av dem helt vid 4 månaders ålder, den gängse "rekommendationen" var 4-6 månaders ålder.

Det finns flera saker man behöver beakta när man beslutar om avvänjning.
* Fölet behöver få i sig tillräckligt med näring. DETTA går att lösa med kraftfoder om man delar på sto och föl.
* Fölet behöver, åtminstone dagtid, gå i hage tillsammans med NÅGON häst osm uppfostrar den, lär den "veta hut" och hur man beter sig när man är häst. Det är inte alls nödvändigt att uppfostraren är mamman utan kan lika gärna vara en gammal valack eller liknande
* HUr ser stoet ut? Ger hon ALL näring hon får till fölet eller har hon bra hull? Är hon svårfödd och ger allt till fölet så är detta skäl nog för att dela dem tidigt.

Jag håller med Magdalena, dela dem nattetid och låt dem gå ihop på dagarna. :)

låter bra det ska bara se om vi kan röja en box nu i stallet...
han äter ju av hennes kraftfoder så näringen ska nog gå han kommer ju antagligen dia av henne under dagarna men förhoppningsvis lite mindre..

all mat jag ger henne går till fölet han e rund o go men hon börjar se hemsk ut först tappa hon allt uppe på ryggen o magen va rund men nu ser jag revbenen oxå...
för övrigt e hon pigg o glad o glansig i pälsen men mager bara i vanliga fall är hon ganska lättfödd men det lär ta ett tag innan hon ser ut som innan...

ska man minska fodret på stoet om man delar dem nu på nätterna??
eller ska jag låta hon ha all mat kvar...
hur mykke brukar man ge till fölet??
använder mig av krafft groov och lusern-pellets eftersom det är inte det bästa höet i år...
får analys nu snart hoppas jag skicka in förra måndagen..

Låt henne äta ordentligt du, än så kommer hon ju ge di. Jag hade föl förra året, och det stoet är väldigt lättfödd i vanliga fall, men krävde enorma mängder mat men föll ur ändå. Hon tog sig snabbt efter hon separerats från fölet. Fölet var rätt rund och go!

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
693
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 062
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar