tidiga graviditetstecken...

N

Nattalee

jag vet inte, men tror att jag kan vara gravid. och isfall är det tidigt, kankse inbillar mig också.

undrar vilka tidiga symtom ni mammor hade då ni väntade barn, självklart ni som väntar nu också :)

jag har en konstig molande värk i livmodern, nästan som att det spänner och kittlar liksom, ömma bröst, är trött och pigg omvartannat, sen har jag som en konstig järnsmak i munnen. nån annan som vart med om det?

När tidigast kan jag göra ett grav.test?

/N

Sv: tidiga graviditetstecken...

- vagt illamående/yrsel
- kissat oftare
- känt konstiga lukter

...det är grejer som jag känt av redan innan jag testat plus, även den gången då det var helt oväntat.

Det finns de som testar positivt redan någon vecka efter ägglossningen/befruktningen, men desto fler som inte gör det förrän en vecka senare, ungefär när man skulle ha fått mens.

För att få ett säkert resultat brukar testtillverkarerna rekommendera att man testar 19 dagar efter det oskyddade samlaget. Själv har jag "plussat" ca 12 dagar efter befruktning.

jag kände konstiga dofter (fick bestämt för mig att det luktade koskit ÖVERALLT!)
tydligare blodådror på bröst och bröstkorg, de har precis lagt sig nu

sen var det inte mer, fast sen har jag inte haft typ några symtom alls under hela tiden än (är i v18 +2)

kl

Jag hade världens "mensvärk" i magen från ÄL och fram till ungefär en vecka efter beräknad mens. Tydliga blodådror på brösten som också var något ömma, framförallt bröstvårtorna. Jag fick MYCKET rikligare flytningar (jag som nästan inte har några alls i vanliga fall). Det var väl det jag kände innan jag plussade.

Sen kom illamåendet, luktkänsligheten och tröttheten som på beställning i v 6.

//Julia

Märkte bara att mensen var någon vecka sen. Skulle ta ett graviditets test bara för att stilla min oro, men det visade positivt och jag bröt ihop! Var så arg och besviken på mig själv, men det tog inte lång tid innan vi bestämde att vi skulle ha kvar det :)
Bara några dagar senare satte mitt illamående igång, och det höll i sig i nästan 4 månader.
Det tog ganska lång tid innan jag kände annan symtom än dessa.

Hade inga symptom alls, kände mig inte annorlunda öht :)

Det enda som fick mig att testa var mina bröst, dom hade växt och vårtgården var mörkare ...

Nu sitter jag här med en 5 veckors knodd ;)

det låter absolut som du e gravid. ett gravtest kan du gör 3 dagar innan beräknad mens med clearblue om jag inte minns fel. då ska du testa på morgonen.

min första graviditet började med ständig hunger och ont i tuttarna. plussade i v 4. ett par veckor senare kom illamåendet.

denna grav kändes ingenting. gick bara och väntade på att få testa. och plussade=) efter jag plussat kom tröttheten och hungern. har ömma bröstvårtor bara denna gång. och jag spyr som en gris. är i v 8

Förutom känslan som var jättestark (väldigt märkligt faktiskt) så hade jag ganska ömma bröst, men det kunde jag få ibland när jag skulle få mens oxå!
Jag plussade i v.5. Anledningen till testet var känslan jag hade.

När jag slutade med p-pillerna så trodde jag att jag blivit gravid. Tecken på graviditet var så tydliga, men jag var tydligen skendräktig. Gav upp tanken på att bli gravid och gick in 100 % på mina hästar.
5 månader senare så tog det sig, visade sig att jag hade lång cykel så när jag trodde att jag hade ägglossning, så hade jag inte det. Men gav upp de tankarna också, det blir annars lätt att det blir "produktion" och vad ger inte det för press på mig och sambon?
Men på jobbet så hade tjejkompisarna sett tydliga tecken. Gick på toaletten väldigt ofta och tog av mina skor på rasten och drog ner mina sockar (brukar aldrig göra detta i vanliga fall). Jag höll god min och testade mig hemma och visst var det så. En tjej tog upp detta på rasten, då de var 4 stycken som var gravida på jobbet. Hon frågade rätt ut och jag blev illröd. Kändes lite tidigt att berätta, men sen i vecka 9 så fick jag ett sådant illamående som heter duga och varade t o m vecka 20, så det hade inte gått att dölja.
Något tecken jag själv tänkte på att jag blev så väldigt sugen på leverpastej och tog massor på mackan och verkligen frossade i detta! :crazy:
Ömma bröst och att de växte enormt. Har gått ifrån b-kupa till d-kupa.
Molande mensvärk, precis som den skulle komma när som helst.

Ta testet när den beräknande mensen skall komma.

Tack för alla svar.

det verkar vara väldigt individuellt det där med graviditet.

Jag är inte sen än, men som du också kände Gnarpis, så känns det så annorlunda, som att man vet att det bara är så.
får vänta och se vad testet visar. är lite nervös, kommer förmodligen bli väldigt besviken om det blir ett minus.

kan man få mens trots att man är gravid?

att "plussa"i vecka 5, menas med? fem veckor sen mens? eller fem veckor efter beräknad mens? åh, vad jag krånglar ... :crazy: hoppas att ni förstår.

/N

att "plussa"i vecka 5, menas med? fem veckor sen mens? eller fem veckor efter beräknad mens? åh, vad jag krånglar ... :crazy: hoppas att ni förstår. /N
Vecka fem är veckan efter att du skulle ha fått mens. Femte veckan efter din förra mens alltså (om du är så regelbunden det vill säga).

okej, då fick jag det uppklarat :) tack ska du ha !

Jag har trott flera gånger att jag har varit gravid, t ex när jag slutade med vanliga p-piller och började med mini piller. Då hade jag tydliga graviditetstecken, men icke! :grin:
Och efter att jag helt slutade med piller för att bli gravid så trodde jag ett par gånger att det var så, för att jag hade såna tecken, men icke! :crazy:
Maken blev nog lite trött på mig! :D
Sånär jag fick den här känslan, så sa jag inget först, utan höll på det ett par dagar. Sen berättade jag för maken att jag skulle göra testet, då sa han inte så mycket, men vi blev väldigt snopna bägge två, mest han eftersom jag ändå hade det på känn.

Jag hade nog också lite mensvärk mest hela tiden, det höll i sig från och till väldigt lång tid. Jag var jättenojjig över det, trodde jag skulle börja blöda hela tiden, men tydligen hör det också till!

hade så jag med när jag slutade helt med p-piller i november förra året. hade väldigt tydliga graviditetstecken, och mensen kom 3 veckor sent då. så trodde, eller hoppades innerst inne att jag var gravid då men nej. men nu känns det annorlunda även om det är ungefär samma tecken som då förutom järnsmaken i mun, den är nått nytt..
väntar på att få ta test nu...
är så nyfiken, och nervös..

pmm: hur långt gången är du? :)

Jag funderar på att fara förbi apoteket imorgon och köpa ett test...

Fick missfall för ett tag sedan, har inga planer på att bli gravid men chansen/risken finns ju helt klart att jag är det ,går på ppiller men dom funkade ju sådär uppenbarligen...

Har varit illamående några dagar, är väldigt luktkänslig (jobbar för tillfället på ica butik vilket är väldigt jobbigt när man mår illa av de flesta dofter, tycker mig dock inte känna att dofterna luktar illa, bara väldigt väldigt mycket)
och jag kissar ofta (kan iofs bero på att jag dricker mer vatten när jag mår illa, men kissar lite men ofta, gör inte ont så det kan nog inte vara uvi)

Man vet ju aldrig, känns som bättre att testa och veta vad man sen bestämmer sig för, antagligen är det ingenting men ja ... Man nojjar ju lite.

Jag lånar tråden lite om det är ok? :)

Hur tidigt kan man känna symptom egentligen? Förmodligen så inbillar jag mig bara, men sedan igår så har jag haft en konstig känsla i livmodern - lite grann som svag mensvärk eller liknande, känns som att nåt är där. Imorse kom även ett rejält illamående och just nu känner jag mig lite yrslig, sedan i förrgår har jag även märkt av en ökad hunger.

För min del skulle det vara jättetidigt i grav. om det är något (vilket det alldeles säkert inte är, jag längtar väl så mycket att jag blivit tokig och inbillar mig saker :angel: ) - så alltså, hur tidigt kan man egentligen känna av något?

jag kände at det högg till i magen ca en vecka efter ÄL, kanske var det när ägget fäste, kanske inte, men ända sedan dess "visste" jag att jag var gravid.

Symtom kan man inte känna förrän ägget har fäst och HCG börjar produceras, vilket är ca en vecka - 10 dar före beräknad mens.
Sen skengravid kan man bli när som helst hur som helst, det håller nog många med mig om! :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 375
Senast: Madalitso
·
Gravid - 1år Nu är jag lite pirrig i magen... Jag och min sambo vill gärna ha barn och har tänkt oss en knodd som nästa år, vi har dock inte börjat...
2
Svar
26
· Visningar
4 304
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 197
Senast: Lisa2014
·
Gravid - 1år Jag tror det här forumet passar bäst till min fråga, har någon här varit "skengravid"? Jag tänker att hundar ju kan bli skendräktiga och...
Svar
11
· Visningar
7 225
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama