Tidiga fölningstecken. Hjälp!

lisahjelmgren

Trådstartare
Hej! Jag har ett högdräktigt sto som ska föla i mitten av mars men som redan har börjat att släppa på bäckenbanden och där fölet redan (misstänker jag) har ändrat läge. Hon hade i vilket fall som helst förvärkar i helgen. Hon har inte släppt på banden helt förståss men de blir lite mjukare kring svansen varje dag. Juvret är långt från helt fyllt men hon fyller på lite mer för var dag. Hon lir 17 år i år och väntar sitt första föl.

Oroar jag mig i onödan? Snälla ni som erfarit liknande situationer med era ston skriv och berätta!

Nervös blivande mormor.

Jag tror du oroar dig helt i onödan är ju trots allt ca5 veckor kvar. Ta det lugnt bara men ha lite extra koll. Lycka till och låt oss få veta när hon fölat. :)

Jag har haft ett friesersto som fick sitt första föl när hon var 13. Hon visade tidigt tecken på fölning, men gick tiden ut. Däremot fick jag hjälpa henne vid fölningen att dra ut bebisen.
Flera av mina ston har visat förverkar när fölen vänder sig dvs c:a en månad före fölning. De har nästan alla släppt bäckenbanden tidigt, ibland mer än en månad före fölning.
När stoet får vit mjölk i spenen brukat hon föla inom ett eller två dygn. Alla sätter inte vaxproppar heller.
Lycka till!! :)

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 774
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästvård Det har nu snart gått ett år sedan min hästs "osynliga" skada på en terrängträning. Som några av er säkert redan läst i någon annan tråd...
2
Svar
25
· Visningar
4 960
Senast: Grazing
·
Avel Hej på er! Eftersom jag nu väntar mitt första föl och det även är stoets första föl, och jag dessutom inte har mitt sto hemma utan 1 1/2...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
19 722
Senast: Bia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar