tidig träning

Sv: tidig träning

jag hoppas o tror att min ett-åring har det bra...

hon står ihop med 3 andra hästar i olika åldrar, den yngsta är 6 år (förutom henne själv)

hennes första halvår i livet vande jag henne vid att ha grimma, ledas i grimma, stå uppbunden, borstas och verka hovarna. sedan dess har jag tagit ut henne 1 gång i veckan o borstat och gått en liten promenad.

så tänker jag hålla på i minst ett år till. för att när hon blir 3 år, eller vintern innan vänja henne vid tex träns eller liknande. sen när hon e 3,5 är det tömkörning och ev. longering. sen när hon blir fyra vänja vid sadel o vid 4,5 påbörja inridning.

Det beror ju lite också på hur hästen är att arbeta med. Tycker den det är kul så är det ju ingen fara, men det får ju inte bli för mycket, hästen kan ju tröttna.

Det är klart man kan träna lite på att leda, lyfta på fötter, men inte att man hanterar hästen varje dag utan att den får vara så mycket häst som möjligt tills den blir ca 3 år. Det var så jag menade :)

Himlar vad du sticker ut näsan! Kul! Precis punkt 1-3 som du beskrev har jag också undrat länge över. Kanske ligger det ett uns av sanning i den första punkten.

Kan ju berätta hur det gick med min tvååring på kliniken. Vi hyrde släp och ställde in den i hagen. Vi lade slaget gräs på rampen och innanför dörren fram. Ettåringen började äta där framme genom dörren. Då blev tvååringen avundsjuk. Han gick upp en bit på rampen, och då backade vi honom ner igen. Sedan gick han upp igen och ända in och då var jag kvickt på med bom och lem bakom, och det tog han med ro. Han kastade sej bakåt lite lätt först men när han kände att bommen satt uppe så åt han istället. Tror att det varit till fördel att han redan var van vid alla ljud. På resan var han lugn (ca en timme). På kliniken skulle han stå i väntbox. Det tog två timmar. Han var lite upprörd över de främmande hästarna, men när jag ställde mej och kelade med honom som han redan är van vid hemifrån så somnade han nästan. Han var jätteduktig. Lätt att lasta hem också, och lika lugn.

Att det gick så bra beror mycket på hans medfödda spyke, men det gjorde stor nytta att han var van vid att hämta trygghet från mej och att åtminstone ljuden redan var vanliga för honom.

Tillbaka till grundfrågan.

När jag läser alla inlägg... egentligen, samantaget, så ska vi väl dra slutsatsen att det är upp till ägaren att ha tillräcklig intuition för att känna in vilka behov unghästen har...??? Ibland ska det vara si och ibland så... som att koka soppa på känn (flummar iväg, nästan...) lite kryddpeppar, lyfta hovarna, kardemumma och en matsked miljöträning, nehej, nu blir det för sött, ut i flocken och få en känga av ledarstoet igen... eller???

Vilket innebär att min fråga måste förbli obesvarad i exakta termer, det är bara intuition, erfarenhet och skräddarsydda lösningar från fall till fall som gäller.... så dumt av mej, det borde jag ju begripit...:crazy:

Jo så här: Frågan kan inte formuleras "vad är rätt uppväxt" utan frågan är: hur känner jag på mej vad som är rätt i vilket tillfälle.....? Och, nej, det får jag ju inte fråga för då tror alla att jag inte har någon intuition alls.;)

Ni som syftat på bra unghästbeten etc, var hittar man dem? Vem kan man lita på? Vad är rimligt att begära och rimliga priser? Blir de alltid tjocka? Jag vill skicka iväg två unghästar på bete nästa år, den ena kommer att vara en ettårig unghingst då. Finns det beten för hela året om, släpper man alla samtidigt eller kan man låta sin häst släppas och hämtas den dagen man vill själv, eller...? Jag vet bara ingenting... :confused:
Vill ha västsverige.

De flesta hästar där kan man sitta av och bara lämna de står där de står..
Dom 7 lekarna är ruskigt bra anser jag.. andra ratar lekarna..
QUOTE]

Var hittar jag info om de sju lekarna? Har bara hört om dem men vet inte vad de innebär.

Här hittar du allt om de 7 lekarna:

http://www.nnha.nu/index.php?doc=7games1.htm

Lycka till!

Jag har själv mycket kul med min tvååring som också går i flock. Vi är ute och går, ibland tömkör i skogen någon gång i veckan. Hon står uppbunden utan problem. Går ut och in i transport. Lyfter hovar etc

Vi tränar ledarskap och leker. Jag tror faktiskt att vi båda har kul!

Jag tror inte att det handlar så mycket om mängden hantering utan om att det ska vara rätt hantering. Vi ska respektera hästen och hästen ska respektera oss, det ska vara roligt och man måste vara försiktig med den fysiska träningen av den enkla anledningen att lillhästen fortfarande växer.
Hur mycket man vill hantera sin unghäst är upp till var och en. Vi har alla våra ideer, visioner och övertygelser och vem säger att den enes är fel och den andres rätt?
Om du har en känsla av att din häst har nytta av träningen go for it!

den ska växa klar innan man "tränar" den nåt.

Så då gör alla fel som rider och hanterar och tränar sina hästar som är UNDER 8 år..:confused:
För här skriver du ju att man inte ska träna en häst tills den växt klart.. och någon mening innna skriver du att en islandshäst växer tills den är 8:smirk:

När jag läser alla inlägg... egentligen, samantaget, så ska vi väl dra slutsatsen att det är upp till ägaren att ha tillräcklig intuition för att känna in vilka behov unghästen har...??? Ibland ska det vara si och ibland så... som att koka soppa på känn (flummar iväg, nästan...) lite kryddpeppar, lyfta hovarna, kardemumma och en matsked miljöträning, nehej, nu blir det för sött, ut i flocken och få en känga av ledarstoet igen... eller???

Ha ha ja precis så!

Jag har kanske lite många hästar och lite lite tid, vilket gör att unghästhantering blir absolut minimum. Med en del är det lättare en andra, har två ston som jag avlar på det ena ger supercoola hästar som det bara är att gå och hämta i hagen redan från början. Det andra ger skygga fölungar.

Det ger sig själv att om jag skulle dalta för mycket med de tuffa så skulle de lätt bli kaxiga och försöka ta ledarskapet. Men det är svårt för de är väldigt gosiga och mysiga.

Men de skygga för ta sin tid på sig att känna att folk inte är farliga, ser inget självändamål i att tvinga på min närvaro på en skygg häst utan när den är redo kommer den att acceptera mig och min beröring. Jag har ju 4 år på mig innan jag tänker börja rida. Sedan är klart att vaccineringar och verkningar är ett måste, men de finner sig när de väl blivit indrivna i stallet. Inga stolligheter med kast eller sparkar, det hade jag inte accepterat. Det är mest att om de får välja så är de hellre inte med folk just nu. 3-åringen går att gå fram och klappa i hagen nu, även för mig som knappt sett honom under hans uppväxt. Tror inte att det kommer att bli några större problem med honom med inridningen heller, hoppas ju att vi ska kunna ha kul ihop och på det sättet överbygga den sista misstänksamheten.

Stona har jag hemma, men hingstarna finns det inte plats för så de har jag hyst in på Öland, finns nog flera som ha hingstbeten där men jag är väldigt nöjd med de som jag hyst in hos. http://www.lenstad.nu
De har samma inställning som jag till unghästhantering så det viktigaste är ju att säga från början hur man vill ha det, när hästen väl blivit bortlämnad så åker man ju inte och hälsar på så ofta.

Tycker ni att det är för tidigt att longera/tömköra en tvåårig islandshäst? Korta pass så den bara förstår principen, t ex tio minuter i veckan i snitt. Parallellt med ledövningar/miljöträning e.d.
Tanken är att man då kan träna hästen lite mer (fast mjukt) som treåring i syfte att bygga kondis och muskler. Te x tjugo minuter skritt+trav 2 gånger i veckan i snitt, medräknat viloperioder. I sverige är det inte helt lätt att ordna så att unghästar frivilligt rör på sej lika mycket som på island. De byggs ju upp tills de är fem, sedan är det försent.

Vad tycker ni?

Longera nej, promenera ja.
Man kan miljöträna hästen, lastträna den, ja ganska mkt egentligen.
Vänja vid träns & bett, om hästen är välbyggd kanske man kan börja så smått med tömkörning(inte på volt dock) vid slutet av 2, eller 3 årsåldern.
& som du skriver, inte för långa pass.
Islandshästmänniskor , många av dem, föredrar ju att knappt hantera sina hästar tills de är 4 år, & istället ha dem i flock hela tiden, jag som även sysslat med hbl tycker det är viktigt att börja hantera hästen från början.
Jag vill inte ha skygga hästar, men absolut inte fräcka heller.Konstigt nog har jag bara mött fräcka hästar som just stått i flock & lösdrift hela livet, inte såna som blivit hanterade från början.

Jag tror att det är viktigt att hantera sin unghäst -med betoning på hantering och inte träning. För mig handlar det om att göra hästen hanterbar dvs lära den att ledas i grimma, backa, stanna, stå uppbunden, olika acceptansövningar som t.ex att bli klappad med plastpåsar. Lastträning. För mig handlar det om att ha roligt med sin häst och mycket om ledarskap.

Jag ser också en skillnad i att ha hästen i flock på fjället på Island och i en hage vid stugan här i Sverige. Håller med om att de hästar som jag mött och som varit uppväxta utan hantering i en hage vid stugan varit de hästar som varit mest fräcka.

Men som sagt, Det finns lika många sätt att sköta en häst som det finns hästägare och vi har alla olika mål med vad vi villl med våra hästar.

Även om jag håller med om en del av innehållet i det du säger, t.ex. att ett bra unghästbete är långt mycket bättre än att träna hästen tidigt, så tycker jag att man kan hålla sig till en trevlig ton, och svara artigt på en artigt ställd fråga. Eller?

Jaa guud jaa!!.. Jag håller med ska man vara otrevlig så vill den som ställt frågan nog inte ha ett svar ens en gång!!.. så ska du svara så svara på ett trevligt sätt ist!!!

Liknande trådar

Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024