tidig träning

Sv: tidig träning

Glömde en sak, hur många tycker att travarna är hemska att hantera? om man går efter att hästen blir jobbigare att hantera om den är mycket hanterad med från ung ålder borde väl travarna vara odrägliga att ha och göras med eftersom man börjar med dem från
1 ½ år ålder.

De har å andra sidan en betydligt kortare karriär, och ska vara färdiga vid 2 års ålder.

Tack för alla synpunkter! :)
När jag läser så ser jag att allt är sådana åsikter som vi brukar ha och som vi redan hört en massa gånger och som vi alla håller med om. Märker att jag måste förtydliga frågeformuleringen.

Frågan gäller: var går gränsen, vad är lagom, vad är till nytta?

Tror vi alla håller med om att unghästar ska rasa av sej i flock tills de är tre. Jag tror att en del av oss tycker att det är en fördel att hästarna hanteras lite grand och får lite miljöträning redan i unga år, och andra tycker att de inte ska röras alls innan de är tre, fyra eller fem.

Jag hör till dem som absolut tycker att hästarna ska leva stort och vilt tills de är åtminstone tre men jag tror ändå att det är juste mot hästen att förbereda den lite för vuxenlivet och snivilisationen lite redan tidigt. Även om hästen har bra lynne av naturen och uppför sej bra när man rider in en "vild" häst som fyra-fem-åring så utsätts den ändå för en himla stress med så mycket nyheter på en gång. Dessutom så finns det alltid en risk att ens häst kommer att behöva åka till klinik eller att annat händer innan den är "tämjd" som vuxen, och då är det snällt mot hästekraken om man kan ha vänjt den lite vid vissa fenomen lite i tid innan. Då har man också en chans att se lite hur den hanterar stress, om den är inåtvänd, sjåpig, explosiv, kittlig etc, och kan gardera sej lite mot det i tid. En paroll jag har är att det ska vara lätt för hästen att göra rätt. Det är lite väl onödigt att bara överlåta åt genetiken att den uppför sej rätt ifrån början. Det går ju så bra med BÅDE god avel OCH skonsam, gradvis, pedagogisk tillvänjning.

Som exempel: min tvååring ska verkligen åka till klinik om ett par veckor. Vi har ingen egen transport, men av en tillfällighet står en hemma på gården just nu. Vi får inte använda den. Men jag leder fram min unghäst till den och skramlar lite med rampen, gnisslar med dörren och klampar inne i den så det dånar, så hästen ska vänja sej vid ljudet. Sedan leder jag tillbaks hästen till hagen igen. På så vis kommer det inte att bli alltför mycket nytt på en gång när det blir dags att lasta på riktigt. Då är risken att första transporten blir en skrämmande upplevelse mindre.

Jag har också lagt ut ett par luckor av trä som han gått på ett par gånger i vinter så han hört hur det låter, låtit honom stå uppbunden en hel del så han är van att sitta fast och stå still en längre stund, gjort ledövningar så han är van att lyssna på mej och att anpassa sej, tagit ut honom ur hagen (än så länge mycket kort) så han ska vara van att gå och komma tillbaka "hem", tagit på honom överallt inklusive munnen eftersom han förmodligen kommer att undersökas i munnen, lett in honom på logen och backat ut några gånger i rad för att efterlikna en transportsituation.

Är jag inte duktig så säg? :) Och detta kan väl för guds skull inte vara för mycket? Han är tillräckligt lyhörd för att backa redan jag säger ordet "back". Ett av bevisen på att han inte är avtrubbad och fräck.

Men självklart är jag lika rädd som alla andra för att jag ska gå för långt och träna honom för mycket så att det blir fel, det är ju därför jag skriver insändaren och funderar öppet....

Jag tänker fundera vidare. Hoppas ni klarar av att läsa med öppet sinne. Jag gillar att fundera lite fritt och att genomskåda klyschor och fördomar. Jag har också full förståelse för om någon blir så full av känslor att inlägget blir genomsyrat av dessa. Hästar väcker starka känslor hos oss. Men om vi nu försöker att vara lite sakliga och opartiska. Mina gissningar:

När man talar om vad som är rätt och fel med hästar måste man alltid vara vaken för att olika parter i diskussionen har helt olika referensramar. Även den man minst anar. Samma ord betyder helt olika saker, samma saker beskrivs med olika ord. Och ovanpå allt detta är det i sej själv svårt att sätta rätt ord på fenomenen och företeelserna inom hästvärlden.:smirk:

Sammanfattningsvis så kan vi väl säga att det är tre faktorer som ökar chansen för en trevlig, användbar, lycklig vuxen häst, och det är dels flockuppväxt, dels rätt hantering från början och dels god avel m.h.p lynnet. (Och det tycker förstås alla redan). MEN det ena utesluter inte det andra. Eller hur? För det att en islandshäst går i flock och har bra lynne måste den väl inte vara ohanterad som tre-fyraåring? Det beror väl mera på HUR man har förberett den. Idag har vi kunskapen att göra "lite men rätt".

Inom western börjar man drilla hästarna redan när de är 1-1½ år. Hästarna blir lydiga, pålitliga och undergivna. Kritikerna menar att hästarna blir alltför själlösa. Kanske kan man av detta dra slutsatsen att man visst kan träna hästar "korrekt" redan tidigt, men att man kanske inte behöver gå riktigt så långt. Det är inte metoden som är "fel" utan kvantiteten. Trav- och galopphästar tränas inte speciellt enligt horsemanship e.d. men eftersom de tränas så regelbundet och tidigt och hanteras extremt mycket så blir de ändå lätthanterliga och lydiga. Kritikerna menar att hästarna tagits ifrån sin ungdom. Men hästarna fungerar ju iallafall helt uppenbarligen ihop med människan.

Vad gäller halvblod brukar islandshästmänniskor skrika sej hesa över hur knäppa och helgalna hästarna är. Men jag har sett en hel del halvblod som visserligen inte har samma intelligens och sunda självbevarelse som islandshästar, men de har iallafall varit mycket lätthanterade och lydiga. T ex har de kunnat lasta sej själva på transporten medan ägaren står bredvid och dirigerar, eller stå lugnt kvar på stallgången, blickstilla i en hel kvart medan ägaren rotat i sadelkammaren, trots stim och stoj runtomkring. Hästarna har varit lydiga och undergivna, och de har blivit de av hur de hanterats. Men deras gener gör att de har lätt för att bli hispiga och ibland rent livsfarliga. Tänk hur de hade varit om man tänkt på att avla lite mer på lynnet också?! Både drillning OCH god avel. Hurdana de varit gentemot andra hästar har i de flesta fall berott på vilka erfarenheter de haft med sej i bagaget (inte alltid).

Även om de flesta storhästar aldrig får uppleva storflock/lösdrift så finns det iallafall en hel del som får uppleva det, och det brukar talas väl om det.

En fundering jag har är att på island har man alltid utgått från vilda hästar när man tämjt, ridit in och tränat. Man menar att hästarna blir olydiga och avtrubbade och bara lär sej en massa hyss när människan börjar för tidigt med dem. Men jag leker lite med tanken att det kanske helt enkelt är så att man på island tidigare inte vetat hur man gör med en redan tam häst? Man har tidigare inte kännt till det där med horsemanship, hur hästar tänker och fungerar. Hade man haft den kunskapen så hade man kanske börjat med dem mycket tidigare och lyckats bra med det. Förr var hästen det enda fordonet och det innebar att några få som hade naturhand lyckades fantastiskt bra med djuren medan de flesta bara åkte med så gott det gick. Man visste inte hur man tränar en häst att bli alert, lyhörd och energisk, om den inte var det redan från början. Kunskaper man sedan länge haft inom andra hästkulturer. Idag vet vi t ex att man kan göra sin häst både lydigare och hetare genom att träna tempoväxlingar och använda eftergiften rätt.

Tillbaka till min ursprungliga avsikt med tråden. Vad och hur tycker ni är rätt? Och jag vill ha exakta svar. Inte allmänna åsikter, för där är vi säkert till största delen överens iallafall.:D

ja håller helt med dig, ursäkta om tonen inte var artig det va inte meningen, när ämnet kom upp så kom all vrede upp mot den människa som orsakat så mycket lidande för hästen jag kände och för personerna som tagit hand/ägt hästen.
jag ville bara få fram det att en häst som umgås allt för mkt med människor, blir förmänskligad blir totalt ohanterbar, även om vi människor tror det motsatta.
svårt att förklara om man inte träffat en häst som är uppfödd så för då förstår man och håller sej noga undan för såna hästar i fortsättningen.

dessutom blir de inte alls lika hållbara som hästar i det "fria" blir, denna häst jag talar om är inte alls gammal (under 10) och har varit sjuk ett antal gånger + halt.

Förstår... min referens som väcker starka känslor hos mej är tvärtom
en häst som det hållits på alldeles för lite med och ridits in på tok för sent, och vad det blivit av den hästen... som jag tror har såpass bra skalle att hon kunde blivit åtminstone ganska vanlig och användbar annars. För mycket och för lite skämmer allt...!!!:D

Island, eller Holar då, har dock ändrat sig lite på senare tid. Läs senaste islandshästen och intervjun med Eyolfúr som där redogör för lite nya vägar för deras sätt att hantera unghästarna. Mycket intressant tycker jag.

Liksom de rön om att "imprint" training inte lett till de framsteg man önskat - det är i de fallen större vinst med att hantera stoet så att fölet den vägen ser att mänsklig kontakt är mera än ok. Har rapporterats om i ridsport, har dock ingen källa.

Mina egna åsikter har jag inte tid att redogöra för nu.

Javisst har man på Island ändrat sej jättemycket de senaste decennierna och det är jätteintressant att följa utvecklingen! Jag beskrev just de gamla uppfattningarna, eftersom de fortfarande ligger kvar i botten på våra resonemang.

Nejnej, det är verkligen jätteroligt att följa hur islänningen (tvåbente) generellt super in kunskap och allt hästrelaterat de ser från hela världen när de är ute och reser och sedan testar hemma och bildar sej en egen uppfattning.

Vågar man påstå att Island är en modern smältdegel för all samlad hästkunskap från världens alla hörn, och toppad med det isländska egensinnet (vilket borgar för att man inte hemfaller åt att bara rapa upp vad andra har tryckt i en)? Superintressant att följa dem vad de testar och kommer fram till!!! Så himla roligt att leva i detta tidevarv när murarna mellan de olika disciplinerna rivs lite här och var och snart överallt!!! Snart kommer vi alla att botanisera runt mellan de olika inriktiningarna, skolorna och mästarna och plocka till oss russinen ur kakan efter eget tyck och smak och egen tro OCH LÄRA OSS ATT TÄNKA SJÄLVA!!!!!! Jippiii!
:banana:

Det var förut när det fanns mycket pengar i två åringsloppen, nu är det vanligare att man kvalar dem i tre årsåldern efter en ordentlig grundträning. Om man tittar så är det alllt flera travare som kommer upp i hög ålder på tävlingsbanorna än förrut.

Jag tillhör en av de som tycker om att kombinera.. Stor härlig lösdrift med massa härligt unga busiga hästar i olika åldrar inte bara unghästar.
Typ 3 unghästar 3 mellangamla och 3 gamla.. nu tiog jag bara till med en siffra=)

Att hästarna går där och uppfostras av varandra.. men att man även har lite kontakt med unghästen..Precis som du säger håller jag med om att det är inte rätt mot en häst att efter 4-5 år ta in en helt ohanterad häst somi stort sett sett människor när en ny höbal ska in i hagen eller när hovslagaren ska verka hovarna eller när vet kommer och ska ge hästen spruta..
Dvs nästan enbart männikso kontakt när det är någon som är jobbigt och läskigt.. Veteriänären som kommer och gör nåt på en som gör oont..Hovslagaren som kommer och ska hålla fast hovarna!

Jag tycker att man gott och väl kan ta ut sinunghäst några gånger i veckan ch ställa upp och borsta lite lyfta på hovarna klappa överalltpå hästen kolla så den inga sår har och ja verkligen undersöka hästen=)

Sedan kan amn till och från hagen träna på att stanna gå stanna gå backa. Och att hästen kan gå in och ut från hagen utan problem .

Man kan även gå ut och gå lite med några unghästar från samma hage då och då en 15 minuter man kan bara gå en bit och beta dom lite de räcker=)

Detta är min åsikt iaf=) sen får amn ju gå på hästen de är individer och man kan inte dra ett streck och säga så här ska man göra med ALLA hästar.

Jag tycker inte att det är för tidigt (Hjälp, nu blir jag väl alldeles överfallen :p)
Har man inte möjlighet att skicka iväg hästarna på unghästbete, så har man inte. Du har ju iaf flera hästar och stora hagar!

Min unghäst gick på hingstbete tills i vintras (han är tre år nu), då han kastrerades och jag tog in honom på stall eftersom jag flyttade och bara hade tillgång till stallpalts i ett storhäststall. Så under vintern promenerade jag honom en del och longerade max 5 ggr- men han är sadel och tränsvan och jag har suttit på honom en handfull ggr, en gång har jag blivit ledd i skritt på honom. Dessa gånger har bara varit förknippade med trevligheter- jag har t.ex halvlegat på hans rygg och matat honom med godis, klappat och kliat honom och han har aldrig varit stressad elelr sur, utan bara förväntansfull och glad!
När våren kom åkte han hem till mamma och gick där och "bara var häst", han satte dessutom igång att växa rejält.
Om två veckor ska han komma ner till mig igen och gå i en flock med fem andra hästar, men då kommer jag att sätta igång honom lite grann. Ett par-tre ggr i veckan täntke jag göra ngt lätt med honom, vill mest att han lär sig grundläggande saker som kan vara bra när jag kravlar upp på ryggen på honom i höst.

Sedan blir det lång vintervila, och efter det ska han förhoppningsvis sättas igång igen, när han ska fylla fyra. Känns han lagom "färdig" så ska han visas, även om han är valack så vill jag ha en bedömning på honom. Sen får han nog viloperiod igen tills han ska börja tränas inför ngn tävling när han är fem.

Nåja, himla långt inlägg detta, men jag tror iaf inte att din unghäst tar skada av lättare "träning". Man behöver ju inte belasta dem, och inte jobba mkt på böjda spår!

Och jag måste säga emot dem som pratar om "trädgårdsuppfödningar"... alla hästar som uppfostras av människan blir INTE sådana. Det beror helt på ägaren! En okunnig ägare ska inte försöka sig på att uppfostra en unghäst, är man däremot kunnig så tror jag bara att det är positivt att man håller på med sin unghäst tidigt.
Jag har ju t.o.m fått vara med om det motsatta- Muninn var en ängel tills han släpptes på hingstbete--- i slutet på sommaren hämtade de hem en djävul. Det tog många år innan han blev OK igen efter det. Det var precis som om allt hingstbeteende och alla hävdelsebehov triggades på hingstbetet tyvärr :(

Lycka till med dina unghästar!

/Ia

Senast ändrad:

Ja, man kan väl formulera det så att det handlar om att skona hästens nerver lite.

En häst behöver väl inte vara spänd och nervös för att vara uppmärksam. Förr fick man det intrycket att man resonerade åt det hållet, men till och med de mest inbitna "vildhästentusiasterna" hanterar sina unghästar lite mer nu än förr, i stort sett, för att de inte ska behöva vara så spända i början. Gör man rätt ska den väl kunna vara lydig trots att den är hanterad, men kruxet är ju förstås att det är så mycket mer kunskapskrävande.

Någonstans går gränsen, och det är intressant att diskutera var den gränsen isåfall går. Och vilka knep man kan använda.

Du gör ungefär som jag försöker göra, låter det som. Fast jag har passat på att lägga in lite extra av typen "vattenslang" "gå på ramp" "struken av prasselpåse" "täckesgjord om magen" "fingrar i munnen" etc, fast självklart bara mycket lite.

Javisst så kan man väl säkert göra. Men det låter väl ganska normalt ändå att han gått i tre år först i hingstflock! Tre år resonerar väl de flesta som tillräckligt. Förmodligen är du "byxad" att avgör om utbildningen går bra eller inte.

Intressant det där, generellt sett blir trädgårdsuppfödningar dåliga och flockuppvuxna bra. Men det visar sej då och då att det beror mer på hur och att det är individuellt iallafall. För några år sedan var det en debatt här på forumet huruvida det är bäst för isisar att växa upp i sverige eller på island. Kanske har debatten florerat flera gånger. Men den gången kom man fram till att vissa hästar mår bäst av den ena sortens uppväxt och andra mår bäst av den andra sorten. Kruxet är bara att man inte vet i förväg vilket...

Jag tycker att min flock är så liten att jag undrar om det räcker, men jag tänker iallafall att skicka iväg dem en-två isänder till större flockar så mycket det går utan att övriga blir alltför ensamma under tiden. Vore kul att höra om fler har praktiska erfarenheter av uppväxter i mindre flockar.

Mjo inom Nh så tränar man ju unghästar redan från föl och jag törs nog kunna påstå att åka på en westerntävling där möts man av lugna väluppfostrade hästar..

De flesta hästar där kan man sitta av och bara lämna de står där de står..
Dom 7 lekarna är ruskigt bra anser jag.. andra ratar lekarna..

Men jag tycker att man får extremt lyhörda hästar genom NH och eftersom jag kör efter denna metod blir de så självklart att man hanterar unghästarna några gånger i veckan..

Denna metod funkar så otroligt bra fö rmig och jag har aldrig stött på en häst som är sk trädgårdsuppfödd dvs ouppfostrad och farlig för den haft tidig kontakt med människan!
Och då har jag mött ett par hästar som jag så fort jag hör trädgårdsuppfödd.. dva är uppfödd på flaska..
Även dessa hästar vart som vuxna trevliga individer.

Linda hon somhar massa mini shettisar känd genom TV hon tränar hästarna tidigt och vissa hästar bor inne, och ingen av de är odrägliga.

Innan jag kom in i islandshästvärlen var de självklart att rida in vid 2½ års ålder börja longera vid 2 och leda och träna på annat från 1½ års ålder..

INga hbl blir odrägliga elaka osv av denna hantering..

De första som kommer upp i mitt huvud är..
1 antingen kan inte islandshäst folk hanteraa unhästar uppenbart eftersom alla tycks ha dålig erfarenhet av de och får farliga hästar av de..

2 är det något fel på rasen som blir galna med tidig människo kontakt??
Eftersom andra raser inte blir galna

3 hur förklarar man då alla unghästar som blir sjuka som inte kan gå på unghästbete och står installade från 1 års ålder och fram till 5 år??
Hur förklarar man att dessa hästar blir precis som den som växt upp i hästflock och knappt dsett en männsika på 4 år...

Och nåt jag reagerat på är hovvården inom denna ras..Innom hbl verkas hästar var 6-8 vecka.. men i den unghästflock av enbart islandshästar jag sett har hovarna på alla hästar sett bedrövliga ut och de verkas långt ifrån var 8 vecka.. snarare 2 ggr om året:crazy:

Och eftersom islandshästfolk vill ha sina unghästar uppvuxna i så naturlig form som möjligt kanske verkning skall också ske så naturligt som möjligt dvs naturlig slitage och inge verkning från hovslagare alls??

Detta är bara tankar och funderingar jag ANKLAGAR ingen här fÖr nått..

dva jag spekulerar inte om de är fel eller rätt=)

utan jag frågar och ingen fråga är för dum för att frågas:)
Jag kan inte förstå att hovslagarna går med på detta..
Om jag var hovslagare skulle jag hellre vilja att så tidig hantering som möjligt.
Började verka eller vara hålla i hovarna. Att man åker ut 1 gång i veckan tills att hästen står lugnt och stilla när hovslagaren kommer ut!

Jag skulle tvärvägra sko/verka en bråkig unghäst som knappt haft kontakt med människor på flera år.
Att bråka med en häst på 400 kilo som hoppar och skuttar och sparkas är verkligen inge hitt för en hovslagare som skall hålal tills den fyller 65 år.

alt är en höjd avgift för bråkiga hästar.. de finns de hovslagare som har det redan vet jag..Ett pris för snälla och ett pris för bråkiga..
Ett sätt att få folk till att just hantera sina unghästar vid hovarna tidigare och oftare!

Samma sak gäller lastning varför börja lastträna en häst först vid 4 års ålder??
Den tvärvägrar att gå in och då står man där om något akut händer när hästen är 2 år och får inte in hästkraken:crazy:

Jag lasttränar redan vid någon månads ålder med stoet och fölet vid sidan..Stoet går in lunt och de smittar av sig till fölet..första kontakten med transporten är trygg med mamma!
Då är till 99% lastningen utan mamma inga problem efter några gångers träning!

Prassla med pressänning, skjutträna unghästar osv.. så slipper man på första hösten att hästarna sliter av sig senor och ben när de i sin panik springer igenomm tråden när jägarna börjar att skjuta!:crazy:

De man får på köpet är oftast en icke åskrädd häst dessutom:banana::banana:

Min unghäst på 4 år har jag från dag 1 jag köpte henne hanterat henne dagligen.. Inge stort utan mestadels i hagen..
Jag la ut hö i hagen och passade på att borsta ta upp hovarna på henne ..varje dag!
Första gången jag skulle verka henne efter jag köpt henne fick min hovslagare springa runt i stallet eftrsom man inte kunde binda upp henne.Han var skapligt trätt och hade ont i ryggen när Jorunn hoppade runt på 2 ben..
Efter 1 timme var hovarna verkade:crazy:

De var stränga orderom att förbättrade hela..
Och andra gången han kom efter 8 veckor stod Jorunn stilla på gången under hela verkningen.
Efter att ha under 8 veckor dagligen borstat henne och kratsat hovarna

Så detta är min erfarenhet av vad som händer när man inte hanterar unghästar...

Vissa kanske vill ha de som vid första verkningen men jag vill inte ha de så och inte min hovslagare heller!

Jag respekterar den andra metodenoch det funkar säkerligen bra för andra men inte för mig eller mina hästar

Jag förväntar mig samma respekt tillbaks=)

Glömde en sak, hur många tycker att travarna är hemska att hantera? om man går efter att hästen blir jobbigare att hantera om den är mycket hanterad med från ung ålder borde väl travarna vara odrägliga att ha och göras med eftersom man börjar med dem från
1 ½ år ålder.

jag kan ju säga att hästarna jag har haft har börjat fränats vid 1 ½ års ålder och båda två är lika underbar (Travare) :)

Ja, tre år är verkade lagom för "Junior" (kanske inte uttryckte mig bra där =)), men han blev ändå hanterad från tvåårsåldern (så att t.ex hovslagaren och släper inte skulle bli ihjälslagna....)

Nej, visst är det märkligt med hur Muninn reagerade på hingstflock? Det är mycket möjligt att han var ett engångsfall, jag vilel mest spetsa till det lite ;) I hans fall hade nog en "trädgårdsuppfödning" med en bra mänsklig ledare och trevliga hästkompisar varit det ultimata! :D

Med en så ung häst, även en treåring, hade jag varit försiktig med att träna mycket på böjda spår, som det ju blir vid longering/tömkörning.

Vid longering: ja, det blir på böjda spår.
Vid tömkörning: ???? Varför måste det vara på böjda spår? :confused: Jag började med att tömköra mitt (förra) sto när hon var 3,5 år på raka spår; ute i naturen; i skog och på väg.

För övrigt tycker jag nog också att 2 år är väl tidigt för just träning i den formen. Det räcker att kunna leda hästen in och ut ur stallet, att den ska kunna lyfta på hovarna när så krävs och flytta på sig när man begär det.

Senast ändrad:

Absolut, alla travare jag har träffat på har varit hur trevliga och lugna som helst:)

Jag vill att mina unghästar ska gå på flock i två år, dels för deras skull så att de lär sig vara sociala med andra hästar, får leka med likasinnade och skaffa muskler och kondition och för att jag "slipper" uppfostra dem.

Men vår första islänning köpte vi som ettåring, och hon gick hemma med våra shettisar ända tills det blev dags för inridning när hon var 4 år. (Vi "visste inte bättre"...)

Nu är jag en envis skata som har fått lära mig från det jag började med hästar som 13-åring att jag aldrig någonsin får ge mig och att det är jätteviktigt att vara konsekvent. Detta tillsammans med en häst med superlynne har gjort att vårt sto är helt underbar att ha med att göra. Det finns inte tillstymmelse till fräckhet, och hon har överlevt alla mina misstag med förståndet i behåll. (Förutom att hon inte längre går att binda upp t ex vid en vägg (mitt fel), däremot står hon still när man håller på med henne, trots att hon är lös.)

När hon sen fick sitt första föl, en hingst, så var vi tvungna att skicka honom på flock eftersom vi inte har möjlighet att ha en hingst. I början var det jobbigt att lämna iväg honom, för "ingen annan kan ju ta så bra hand om hästar som jag"... ;) Men när vi var och hälsade på honom såg ahn ut att mås så bra med alla sina kompisar, han var så lugn och trygg. Vi hade tur och kunde kastrera honom redan som 2,5 åring, men tog trots det inte hem honom förrän på våren efter, då det var dags för nästa avkomma, ett sto, att åka på flock.

Jag var (är) så nöjd med "flockhållarnas" sätt att ta hand om unghästarna, att jag valde att skicka dit även vårt stoföl. Och så här i efterhand är jag helt övertygad om att det inte hade funnits några andra alternativ. Hon behövde verkligen sin tid i flocken. Vi försökte ta hem henne på våren det år hon skulle fylla tre år, men hon var inte redo för det utan vi fick vackert köra de 25 milen tillbaka med henne. När vi sen gjorde ett nytt försök att ta hem henne 4 månader senare var det en helt annan häst, med ett helt annat inre lugn.

Både valacken och stoet har jag ridit in själv. Jag började med dem direkt efter att de kommit hem från flocken med ett halvår av mycket handhästridning och lite annat markarbete för att behålla musklerna och konditionen från deras tid i flock.

Så jag förespråkar absolut flock, men som vanligt måste man se till individen. En del behöver gå i flock, medan andra kan bli bra och vettiga hästar fastän de aldrig lämna sin födelsegård. Det beror även mycket på hästägaren och hur hästen blir hanterad.

Man blir aldrig för gammal för att lära sig nåt nytt, att få nya erfarenheter.

Precis som du säger håller jag med om att det är inte rätt mot en häst att efter 4-5 år ta in en helt ohanterad häst somi stort sett sett människor när en ny höbal ska in i hagen eller när hovslagaren ska verka hovarna eller när vet kommer och ska ge hästen spruta..
Dvs nästan enbart männikso kontakt när det är någon som är jobbigt och läskigt.. Veteriänären som kommer och gör nåt på en som gör oont..Hovslagaren som kommer och ska hålla fast hovarna!

Min unghäst har blivit uppfödd på just detta sätt som du beskriver nu, han har endast blivit hanterad när han ska in från hagen då evterinär och hovslagare varit där.
Han har aldrig varit skadad, aldrig fräck och aldrig dum.
Jag köpte honom som 3åring. Han är den snällaste, mest lättlärda och trevligaste unghäst jag stött på. Han är inte ett dugg rädd för människor, han är nyfiken och modig och litar väldigt mycket på den som hanterar honom.
Så att det skulle vara något dåligt i att låta håästen växa upp så kan jag inte se. Min är supersnäll att sko och är också helt cool lugn när veterinären kommer.
Man behöver inte vara så drastisk i sina utlägg av tankar....

Hästen mår bäst om den får växa upp med så lite kontakt som möjligt med människan. Att den bara hanteras när vet & hovslagare kommer ut.
I flocken så uppfostras den bättre än människan kan göra och lär sig/tittar på de äldre hästarna.
En unghäst bör gå orörd i större flock åtminstonde tills den blir 2-2½ år. Då kan man börja hantera den i grimma, träna på att ledas, borstas, bindas upp, lyfta på hovar etc.

Hästen mår bäst om den får växa upp med så lite kontakt som möjligt med människan. Att den bara hanteras när vet & hovslagare kommer ut.
I flocken så uppfostras den bättre än människan kan göra och lär sig/tittar på de äldre hästarna.
En unghäst bör gå orörd i större flock åtminstonde tills den blir 2-2½ år. Då kan man börja hantera den i grimma, träna på att ledas, borstas, bindas upp, lyfta på hovar etc.

Nu tror jag inte riktigt att jag förstår- menar du att man inte ska träna på att lyfta hovarna innan hovslagaren kommer? Att den inte ska bindas upp eller ledas innan veterinären kommer?
Både hovslagare och veterinär kommer de ju få träffa redan under sitt första år, avmaskningssprutan också. Då måste den ju kunna ledas, bindas upp, ha grimma på sig, lyfta benen. Om den INTE kan detta blir det ju en väldig kamp mellan människa och häst- och det är väl inte det bästa första intrycket att få av människan?
Hovslagaren vill nog heller inte uppfostra hästar- de ska vara uppfostrade när hovslagaren kommer. Att ha en häst som är helt ovan vid att lyfta benen gör hovis jobb mycket svårt...:cool:

Och hur skulle man göra om man plötsligt måste åka till djursjukhuset med sin unghäst? Fånga den med lasso? ;)

Sen undrar jag också om det finns några studier som visar att hästen mår bättre av att inte ha ngn kontakt alls med människan under de första åren?
Att de mår bättre av att vara i flock med andra hästar tror jag på- men att gå på flock OCH träffa människan och få lära sig vissa basala saker på ett kul sätt, då och då, hur skulle detta kunna stjälpa uppväxten? Snarare HJÄLPA, om jag får säga vad jag tror..:idea:

/ia

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024