Sv: tidig träning
Mjo inom Nh så tränar man ju unghästar redan från föl och jag törs nog kunna påstå att åka på en westerntävling där möts man av lugna väluppfostrade hästar..
De flesta hästar där kan man sitta av och bara lämna de står där de står..
Dom 7 lekarna är ruskigt bra anser jag.. andra ratar lekarna..
Men jag tycker att man får extremt lyhörda hästar genom NH och eftersom jag kör efter denna metod blir de så självklart att man hanterar unghästarna några gånger i veckan..
Denna metod funkar så otroligt bra fö rmig och jag har aldrig stött på en häst som är sk trädgårdsuppfödd dvs ouppfostrad och farlig för den haft tidig kontakt med människan!
Och då har jag mött ett par hästar som jag så fort jag hör trädgårdsuppfödd.. dva är uppfödd på flaska..
Även dessa hästar vart som vuxna trevliga individer.
Linda hon somhar massa mini shettisar känd genom TV hon tränar hästarna tidigt och vissa hästar bor inne, och ingen av de är odrägliga.
Innan jag kom in i islandshästvärlen var de självklart att rida in vid 2½ års ålder börja longera vid 2 och leda och träna på annat från 1½ års ålder..
INga hbl blir odrägliga elaka osv av denna hantering..
De första som kommer upp i mitt huvud är..
1 antingen kan inte islandshäst folk hanteraa unhästar uppenbart eftersom alla tycks ha dålig erfarenhet av de och får farliga hästar av de..
2 är det något fel på rasen som blir galna med tidig människo kontakt??
Eftersom andra raser inte blir galna
3 hur förklarar man då alla unghästar som blir sjuka som inte kan gå på unghästbete och står installade från 1 års ålder och fram till 5 år??
Hur förklarar man att dessa hästar blir precis som den som växt upp i hästflock och knappt dsett en männsika på 4 år...
Och nåt jag reagerat på är hovvården inom denna ras..Innom hbl verkas hästar var 6-8 vecka.. men i den unghästflock av enbart islandshästar jag sett har hovarna på alla hästar sett bedrövliga ut och de verkas långt ifrån var 8 vecka.. snarare 2 ggr om året
Och eftersom islandshästfolk vill ha sina unghästar uppvuxna i så naturlig form som möjligt kanske verkning skall också ske så naturligt som möjligt dvs naturlig slitage och inge verkning från hovslagare alls??
Detta är bara tankar och funderingar jag ANKLAGAR ingen här fÖr nått..
dva jag spekulerar inte om de är fel eller rätt=)
utan jag frågar och ingen fråga är för dum för att frågas
Jag kan inte förstå att hovslagarna går med på detta..
Om jag var hovslagare skulle jag hellre vilja att så tidig hantering som möjligt.
Började verka eller vara hålla i hovarna. Att man åker ut 1 gång i veckan tills att hästen står lugnt och stilla när hovslagaren kommer ut!
Jag skulle tvärvägra sko/verka en bråkig unghäst som knappt haft kontakt med människor på flera år.
Att bråka med en häst på 400 kilo som hoppar och skuttar och sparkas är verkligen inge hitt för en hovslagare som skall hålal tills den fyller 65 år.
alt är en höjd avgift för bråkiga hästar.. de finns de hovslagare som har det redan vet jag..Ett pris för snälla och ett pris för bråkiga..
Ett sätt att få folk till att just hantera sina unghästar vid hovarna tidigare och oftare!
Samma sak gäller lastning varför börja lastträna en häst först vid 4 års ålder??
Den tvärvägrar att gå in och då står man där om något akut händer när hästen är 2 år och får inte in hästkraken
Jag lasttränar redan vid någon månads ålder med stoet och fölet vid sidan..Stoet går in lunt och de smittar av sig till fölet..första kontakten med transporten är trygg med mamma!
Då är till 99% lastningen utan mamma inga problem efter några gångers träning!
Prassla med pressänning, skjutträna unghästar osv.. så slipper man på första hösten att hästarna sliter av sig senor och ben när de i sin panik springer igenomm tråden när jägarna börjar att skjuta!
De man får på köpet är oftast en icke åskrädd häst dessutom
Min unghäst på 4 år har jag från dag 1 jag köpte henne hanterat henne dagligen.. Inge stort utan mestadels i hagen..
Jag la ut hö i hagen och passade på att borsta ta upp hovarna på henne ..varje dag!
Första gången jag skulle verka henne efter jag köpt henne fick min hovslagare springa runt i stallet eftrsom man inte kunde binda upp henne.Han var skapligt trätt och hade ont i ryggen när Jorunn hoppade runt på 2 ben..
Efter 1 timme var hovarna verkade
De var stränga orderom att förbättrade hela..
Och andra gången han kom efter 8 veckor stod Jorunn stilla på gången under hela verkningen.
Efter att ha under 8 veckor dagligen borstat henne och kratsat hovarna
Så detta är min erfarenhet av vad som händer när man inte hanterar unghästar...
Vissa kanske vill ha de som vid första verkningen men jag vill inte ha de så och inte min hovslagare heller!
Jag respekterar den andra metodenoch det funkar säkerligen bra för andra men inte för mig eller mina hästar
Jag förväntar mig samma respekt tillbaks=)