tidig träning

K

knasan

Tycker ni att det är för tidigt att longera/tömköra en tvåårig islandshäst? Korta pass så den bara förstår principen, t ex tio minuter i veckan i snitt. Parallellt med ledövningar/miljöträning e.d.
Tanken är att man då kan träna hästen lite mer (fast mjukt) som treåring i syfte att bygga kondis och muskler. Te x tjugo minuter skritt+trav 2 gånger i veckan i snitt, medräknat viloperioder. I sverige är det inte helt lätt att ordna så att unghästar frivilligt rör på sej lika mycket som på island. De byggs ju upp tills de är fem, sedan är det försent.

Vad tycker ni?

Sv: tidig träning

Med en så ung häst, även en treåring, hade jag varit försiktig med att träna mycket på böjda spår, som det ju blir vid longering/tömkörning. Hellre då ledövningar, som du är inne på, och promenader i skog och mark, samt handhästridning.

Sedan hade jag personligen hellre skickat iväg en tvååring på ett riktigt bra unghästbete (STORA, kuperade hagar, tillräckligt många andra hästar) och inte börjat med "ridförberedande" träning förrän vid 3-4 års ålder.

Precis som Roheryn hade jag allra helst föredragit att hästen går i flock vid så pass ung ålder. De har så mycket att lära av varandra, och dessutom är de goda läromästare så egentligen behövs inte en människa i den åldern.

Så korta pass som du talar om kan aldrig ersätta möjlighet till rörelse 24/7.

Jag hade också varit försiktig med träning på böjda spår, även om det sker så pass korta stunder.

Föredrar att ha unghästen som handshäst om man nu måste aktivera den på något sätt.

Skulle oxå skickat iväg den på lösdrift i flock i riktigt stora hagar om jag inte hade möjlighet till det på hemmaplan. De gör unghästarna stallet jag är i och de är välmusklade och trevliga

okej, LÄS på lite innan du drar slutsatsen.
islandhästar växer tills de är 8år gammla så du behöver inte ha bråttom för gud skull.
tills hästen blivit ca 3 år består benen mestadels av brosk, och brosk är väldigt skört.
en unghäst/föl skall INTE ansträngas eller bygga nån kondisiton det gör den helt naturligt på unghästbete.

om jag säger såhär, skicka iväg hästen på unghäst bete minst 1,5 år till du kan komma o hälsa på den nån dag i veckan och klappa lite på den gå en sväng men EJ träna den.
den ska växa klar innan man "tränar" den nåt.

sen när den är runt 3 kan du börja fundera på att vänja den vid träns och sadel.
3,5 fundera på att låta en lätt ryttare hänga på sidan.
OM hästen växt som den ska vill säga, och inte är i en växt fas just då.
helst skulle jag vänta te den va 4 om jag va du....
hingstar kan man börja tidigare med än med ston och valacker.

min häst va hingst te han va 4 men han kasterades den våren och började jobbas med under sommaren sen grundinreds(det betyder väldigt lite ridning bara kanske 15 min uppsuttet och mer att hästen ska förstå inte bygga massa muskler m.m) han hösten som 4 åring.
fick sen vila till dec-januari då jag började rida lite mer.
då började jag jobba han mer från marken och kunde börja fundera på att bygga lite lätt kondis och muskler.
det va våren han skulle fylla 5.

så har inte för bråttom du kommer bara förstöra hästen och slita ut den i förtid och du skyndar för mycket. den hinner lära sej allt du vill lära den resten av sitt liv.

men det är MKT viktigt med en uppväxt på stora marker med många jämnåriga kompisar där de springer och leker mycket annars vänjs hästen inte vid kommande arbete.
att gå ut och gå med den är absolut inte detsamma som när den leker.

usch blir så trött på folk som har hästar utan att veta hur de ska göra, så sorligt.
efter att ha mött en "trädgårdsuppfödning" så vill jag aldrig mer träffa en....hemskt hur hästarna blir.

Även om jag håller med om en del av innehållet i det du säger, t.ex. att ett bra unghästbete är långt mycket bättre än att träna hästen tidigt, så tycker jag att man kan hålla sig till en trevlig ton, och svara artigt på en artigt ställd fråga. Eller?

Hejsan,

Jag själv har idag en unghäst på 2,5 år en valack och ett sto på 1,5 år.

Jag själv tror på att man tjänar mkt på att låta unghästen få testa olika saker. Men det ska vara på en rolig nivå, ej träning :)

Valacken är idag van med:

- Skotrar: har gått brevid en medans jag själv har åkt.
- Gått bakom en bil: satt själv i bagageluckan.
- Bilar som gasar på brevid.
- Eld, pressening och massa annat.
- Har haft bett och sadel.
- Är tömkörd. Kan svänga, stanna och gå framåt :)
- Håller på med inkörning.

Stoet är idag van med nästan lika saker. Hon har haft sadel på sig två gånger och testet bettet. Har inte börjat med någon tömkörning alls.

Det beror nog mkt på hästen också tror jag vad man kan hitta på. Men UT och se världen! ;) Ha roligt bara! :)

Nu kommer jag nog få många på hopp :P Men det är lungt. Jag tycker inte mina unghästar har tagit skada. Det har bara blivit posetivt. Självklart tror jag på att låta unghästarna få vara på unghästbete och jag måste till lägga att dom här två har fått vara på sånna, men vart tvunga att åka hem pga av en massa saker (lång historia)

//Jozzi

Även om jag håller med om en del av innehållet i det du säger, t.ex. att ett bra unghästbete är långt mycket bättre än att träna hästen tidigt, så tycker jag att man kan hålla sig till en trevlig ton, och svara artigt på en artigt ställd fråga. Eller?

ja håller helt med dig, ursäkta om tonen inte var artig det va inte meningen, när ämnet kom upp så kom all vrede upp mot den människa som orsakat så mycket lidande för hästen jag kände och för personerna som tagit hand/ägt hästen.
jag ville bara få fram det att en häst som umgås allt för mkt med människor, blir förmänskligad blir totalt ohanterbar, även om vi människor tror det motsatta.
svårt att förklara om man inte träffat en häst som är uppfödd så för då förstår man och håller sej noga undan för såna hästar i fortsättningen.

dessutom blir de inte alls lika hållbara som hästar i det "fria" blir, denna häst jag talar om är inte alls gammal (under 10) och har varit sjuk ett antal gånger + halt.

nej men du har helt rätt inställning, akta dig bara för att lära dom att bli "för" orädda för hästarna måste fortfarande ha kvar respekten för vissa saker, en plastpåse tex är ju bra om de inte reagerar för men tex bilar är ju bra att de har respekt för.
ja det finns fler exempel men glöm bara inte att hästen fortfarande är en häst, ett flyktdjur där det hör till att den är vaksam och känslig för saker och ting.

min häst är mycket känslig för rörelser och hästarnas språk men också väldigt orädd för mycket....det är balansen där som är så svår men viktig att hålla.

lycka till i fortsättningen du tänker helt rätt

Jag tycker man ska låta hästarna vara hästar så länge som möjligt. jag skulle låtit hästen gå på unghästbete tills hösten då hästen är tre tidigast. och fram tills dess bara vanlig hantering som leda i grimma, borsta, kratsa hovar, verka osv.

Sen kan man börja tömköra, longera och ha med som handhäst.

det är min åsikt i alla fall=)

Jag hade nog låtit hästen vara bebis ett tag till. Kanske övat på att ledas i grimma, lyfta på fötterna, bli uppbunden osv.

Tycker ni att det är för tidigt att longera/tömköra en tvåårig islandshäst? Korta pass så den bara förstår principen, t ex tio minuter i veckan i snitt. Parallellt med ledövningar/miljöträning e.d.
Tanken är att man då kan träna hästen lite mer (fast mjukt) som treåring i syfte att bygga kondis och muskler. Te x tjugo minuter skritt+trav 2 gånger i veckan i snitt, medräknat viloperioder. I sverige är det inte helt lätt att ordna så att unghästar frivilligt rör på sej lika mycket som på island. De byggs ju upp tills de är fem, sedan är det försent.

Vad tycker ni?

Ja, det är alldeles för tidigt.

Ett bra unghästbete är sanneligen mycket bättre. Det finns stora unghästbeten i Sverige OCKSÅ!!!

svårt att förklara om man inte träffat en häst som är uppfödd så för då förstår man och håller sej noga undan för såna hästar i fortsättningen.
Jag tillhörde även de som höll på massor med unghästarna (innan jag började med islänningar) och hade jätteproblem med att unghästarna inte hölls på med. Men nu har jag svårt att tänka mig något annat förutom att passa på att lyfta lite fötter så hovslagaren slipper lära dom det.

Trodde jag visste vad en bra uppfödd unghäst var men det är inte samma sak längre. När tex unghingstarna ska byta hage är det bara att gå in med en hög grimmor och sätta på dom grimmor allt eftersom. Man kan gå själv in och sätta på alla 8 grimmor och stå med dom i hagen med grimma och grimskaft tills de andra som ska hjälpa till kommer. När vi gått med dom har någon haft fyra unghingstar samtidigt utan problem fast oftast har vi en eller två på man för det är ju ändå unghästar. Skulle varit unghingstarna man jobbat med förut :d .

Det jag vill en unghäst ska kunna är gå i grimma och grimskaft och lyfta fötterna.

Det kanske är lite tidigt med riktig träning, men det är jättebra att leda hästen lite överallt och göra stanna övningar så att den lyssnar. Då brukar det gå mycket lättare när man sätter igång och tränar! :) Man kan ju även leda den i trafik när den är van vid att bli ledd, så att den blir trafiksäker :idea:
Lycka till :D

Jag tillhörde även de som höll på massor med unghästarna (innan jag började med islänningar) och hade jätteproblem med att unghästarna inte hölls på med. Men nu har jag svårt att tänka mig något annat förutom att passa på att lyfta lite fötter så hovslagaren slipper lära dom det.

Trodde jag visste vad en bra uppfödd unghäst var men det är inte samma sak längre. När tex unghingstarna ska byta hage är det bara att gå in med en hög grimmor och sätta på dom grimmor allt eftersom. Man kan gå själv in och sätta på alla 8 grimmor och stå med dom i hagen med grimma och grimskaft tills de andra som ska hjälpa till kommer. När vi gått med dom har någon haft fyra unghingstar samtidigt utan problem fast oftast har vi en eller två på man för det är ju ändå unghästar. Skulle varit unghingstarna man jobbat med förut :d .

Det jag vill en unghäst ska kunna är gå i grimma och grimskaft och lyfta fötterna.

håller helt med dig, visst är det facinerande att man med islandshästarna alltid utan problem kan ta unghingstarna, ridhästarna lixom 6 hästar tillsammans och de går där lungt och tryggt tillsammans för de känner varann och förstår inte varför detta inte skulle vara naturligt.

sen de vanliga hästar som försöker få så bra sommöjligt blir ju bara mer jobbiga att handskas med, de blir omöjliga odrägliga, unghästar som står inne på natten det är ju hemsk såklart de e tokiga sen när man måste leda ut dem i kedjegrimskaft/träns, med spö i högsta hugg och longerlina samt hjälm:crazy: en och en givetvis....det är igentligen lite sjukt vilken skillnad det är.

TROTS att de vanliga hästarna hanteras mer och det är där problemet ligger:smirk:

Visst håller jag med er till punkt och pricka! Hästarna ska gå i storflock tills de är 3 åtminstone och fostra varandra. Det tycker jag också!

I mitt fall går en ettåring, en tvååring och ett sto som snart ska föla hemma i ganska stora, kuperade naturhagar. Det blir lite pusslande med de hästar jag har. Den gamla kan inte skickas bort och hon måste ha minst en sällskapshäst hemma. När fölet kommer blir de fyra. Tanken är att unghästarna och fölet ska kunna ha kul ihop och stoet fostrar dem. Unghästarna ska jag skicka på sommarbete i större flock efterhand. Men jag är ändå orolig att detta inte ska vara nog mycket "flock" för de unga. Tvååringen gick i flock tills han levererades i höstas, ettåringen vandes av och levererades i våras. De har gått i större flock innan. Det gamla stoet är ett skräckexempel på hur en häst blir som bara gått ihop med mamma och deras familj upp i mycket hög ålder utan att ridas eller tränas, hon är extremt osjälvständig, rädd för allt nytt och vågar inte alls gå hemifrån. Detta vill jag förstås inte upprepa med mina egna hästar. Men hon fostrar de yngre bra, och unghästarna leker med varandra. Denna säsongen behövs alla hemma för att sällskapa med varandra, de är nu 3 ½ stycken, men nästa sommar hoppas jag på att kunna skicka iväg de två yngsta till flock, och jag vill skicka iväg dem flera somrar så de ska få sin bra-iga start. Men en häst måste vara kvar hemma för att hålla den gamla sällskap nästa sommar, det blir då den äldste unghästens lott.

Eftersom jag ändå har dem hemma så passar jag på att träna dem lite på enkla saker, och har då i bakhuvudet hur en häst blir som man gör alldeles, alldeles för lite med. Det har hittills gått bra med allting. Men det är intressant att höra lite synpunkter från er andra.

Men det är klart att jag undrar lite om detta är bra nog. Det är därför jag lade in frågan på forumet. För jag vill höra era synpunkter. Det lär jag ju ändå få ta konsekvenserna av längre fram (och hästarna själva). Jag är verkligen mån om att ge dem en bra start efter konstens alla regler. Men som ni ser kommer tvååringen lite i kläm. Hade velat skicka iväg honom denna sommaren men det blir då för få hästar kvar hemma. Kan inte heller skaffa en femte häst, det hade varit en bra lösning, men då krävs tillstånd för gödselhantering och byggnader etc om jag tolkat lagarna rätt. Den ekonomiska bufferten skulle också bli för liten med fler hästar.

Jag letar allt jag kan efter tecken på att de inte får rätt start, men har inte sett något ännu. Unghästarna är mycket respektfulla mot oss, de är okomplicerade, trygga, lyhörda. När vi människor vill kelar vi med dem eller så jagar vi iväg dem i lekfull galopp. Uppför de sej inte korrekt, enligt våra lättförståeliga, hästriktiga regler, så trycker vi bort dem, eller om förseelsen är större så jagas de iväg. De finner sej väl i detta.

Jag är mycket självkritisk och nitisk, det är därför jag lägger ut frågan. Hoppas ni förstår det.

Finns det unghästbeten för vintertid, måntro? Då kunde tvååringen vara på ett sådant kommande vinter, och kanske vintern därpå. Hur stor är risken att de t ex får för mycket/lite mat under vintern?

Jag tror att det är vi före detta "storhäst" människor som har svårt att låta bli att hantera unghästen i så ung ålder.

Det som man skall ha i baktanke innan man kritiserar stora hästar är att islandshästen är hårt avlad på lynnet medan på de stora hästarna har man inte varit lika noga med lynnet på hästarna utan mest sett hur mycket de har presterat på tävlingsbanorna. Jag tror att skulle man börja kolla lynnet på stor häst är att det inte skulle vara många godkännda hingstar kvar bland dem.

Jag tror inte att det beror på att de har blivit för mycket hanterade, utan på brister i kunskap hos personen som har hanterat den. Har själv haft ett halvblod på 1,70 som vi började med att hantera som vanligt från dag 1 och hon är hur vettig som helst, lika som med den första islänningen och han är också hur vettig som helst.

Så jag tror att det beror på kunskapen hos den som hanterar hästen, att det skall göras på rätt sätt. Personligen tycker jag att det är jobbigt att börja med hästen om den kan så pass lite när man skall börja inridningen, det måste ju bli så mycket nytt för hästen. Då ser jag hellre att man har vant den lite undan för undan före, men man får som sagt inte glömma bort att den skall få leva sitt unghästliv i en stor flock och fostras av andra hästar oxå.

Glömde en sak, hur många tycker att travarna är hemska att hantera? om man går efter att hästen blir jobbigare att hantera om den är mycket hanterad med från ung ålder borde väl travarna vara odrägliga att ha och göras med eftersom man börjar med dem från
1 ½ år ålder.

Liknande trådar

Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024