Tidig inridning...?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Muninn

Trådstartare
Var precis inne på en hemsida som ägs av någon som föder upp islandshästar i mindre skala, och får se en bild på en av stona, född 2005, under ryttare. Hästen har alltså inte ens fyllt tre år ännu?
Visserligen någon som håller i hästen och en som sitter på, men med underrubriken "Inridning påbörjad" :confused:

Ibland blir jag förvirrad. Vad är anledningen till att rida in en häst så tidigt? Om man har som mål att visa hästne som fyraåring så är det väl en god idé att rida in på hösten när hästne är tre... men nu?

Jag satt på min kille EN gång när han var lika gammal. Inridning påbörjades inte förrän hösten. Knappt ens då- visst, han är riden men så pass lite att jag inte skulle vilja kalla honom inriden. Han ska ju ändå inte göra något vettigt förrän om ett år, så jag känner ingen stress.

Vad tror ni? Vad är det tidigaste ni vill rida in en islandshäst?

Kan tillägga att hästen såg väldigt "bebis" och outvecklad ut- när min var knappa 3 år var han ändå ganska vuxen i kroppen.

Sv: Tidig inridning...?

I det fallet kan jag inte tanka mig nat annat an att saljaren forsoker fa ut ett par extra tusenlappar pa hasten. En tranad hast ar ju vard lite mer an en otranad.

Jag tycker man kan borja trana hasten nar det ar praktiskt bade for agaren och hasten. Men att det far ske pa hastens villkor, tranar jag en tvaaring sa blir det med promenader i skogen, kanske som handhast, lite loslongering med ledskapstraning.

En trearing skulle jag fortsatta med samma lagga till tomkorning och lin-longering under hosten, for att sedan sitta upp efter jul och borja rida nar hasten fyller fyra. Om jag upplever att den ar mogen for det.

Men jag skulle nog inte saga att det blir regelbunden traning, nan dag da och da nar tid finns(las nan gang i manaden). Jag tycker att man kan borja med hantering tidigt, men det betyder inte att den hantering ar daglig.

Det verkar som inridningen kryper lägre och lägre ner i åldrarna.
Förut skulle man gärna vänta tills de blev 5 år.
Nu hör man talas om många som rider sina 3 åringar.

Jag personligen skulle aldrig rida på en 3 åring. Spelar ingen roll om den ser färdig ut eller inte. Mycket händer även efter hästen fyller 3.

Sen vet du ju inte hur långt i "inridning påbörjad" de kommit. De kanske bara suttit på hästen, och är då på samma nivå som du var.

Det är ju sant, men jag menade mer att eftersom man skriver "inridning påbörjad" så borde det ju betyda just det- att de suttit in den och kommer att fortsätta framåt. Fast, visst, det vet vi ju inte.

Jag såg det med idag och blev lite :cry:. Den finna hästen, hon är ju fortvarande bebis i sättet och i kroppen. Men jag blev inte helt förvånad.
Hoppa nu de inte fortsätter mer, utan låta henne vara till hösten.

Inte jag heller :cry:
Och som du säger, hon verkar fortfarande väldigt bäbis.

Jag kan säga att jag tycker att jag var lite väl stressad själv när jag "red in" min pojke, men å andra sidan har jobbiga tentor gjort att han har vilat mer än ridits sedan i höstas. Hans tid kommer, efter sommaren.

Hoppas också att hon får vila nu, fram till hösten. Antar att hon ska visas som fyraåring?

KL.
Det tidigaste jag skulle kunna tänka mig att påbörja inridningen (insittning, fram, svänga och stopp) är när hästen är 3½år, OM DEN ÄR REDO!

jag började med Erro när han var 3½, just för att han var mogen både psykiskt och fysiskt och det kändes helt enkelt dags för hans del.
Grannarna har två stycken som är jämngamla med min lillchip, dom är inte ens påbörjade i princip ..

kl

Jag tycker att man ska se till hästens fysik och psyke när det gäller inridning. Jag tror dock inte att någon islandshäst är tillräckligt mogen för att börja ridas in som nyss fylllda tre år.

Freyja började jag sitta in sommaren då hon var fyra men själva inridningen började jag med våren då hon blev fem. Hon var iofs väldigt sent utvecklad och behövde lite extra tid på sig.

Thytur fyller fyra år i juni och jag har suttit på honom två gånger. Jag tog ju hem honom från unghingstflocken i oktober förra året (alltså ett halvår sedan) och sedan dess har vi jobbat med att bygga upp ett förtroende och att lära in grundläggande saker som att bli klappad, borstad, ledd osv. Jag har även jobbat en del med NH och inlett lite AR markarbete (dock utan träns). Han har nu börjat gå med som handhäst och det kommer han få fortsätta göra fram till sommarvilan. Jag kommer nog att sitta på honom några gånger till innan sommaren, men någon egentlig ridning blir det nog inte förän till hösten.

//julia

*kl*
Vi köpte makens valack på hösten när den var tre. Då var han så spetig så vi var inte säkra på att han skulle bli tillräckligt kraftig för att ridas av en karl.
Sommaren när han fyllde fyra satt vi på honom första gången, då hade han växt på sig rejält men kändes ändå lite tanig.
Av olika skäl har vi inte börjat rida på honom "ordentligt" förrän nu i februari, och NU har han växt i rocken! Vilken skillnad det är på hans kropp, bredden mellan frambenen och överlinjen :love: Nu ser han ju "klar" ut, och jag är glad att inridningen blev lite "försenad" för han har verkligen växt mycket det här senaste 1,5 åren.

Man vill ju inte orsaka något som förkortar deras användbarhet, vi räknar ju med att kunna rida honom i tjugo år typ, vad spelar då ett år mindre för roll?
Men det är klart, vill man sälja så vill man väl sälja så snart som möjligt, de kostar ju att bara ha stående.. :(

Jag själv red in min häst när hon var 5 men det berodde mest på att den som ägde hästen inte hade gjort ngt. Men det har gått bra ändå. Fast jag började med longering och sedan kom tömkörning och sedan hängde och klängde jag lite emellan och vips en dag satt jag där... :)

Ibland kan det ju vara lite nyttigt för yngre hästar att man hanterar dem lite extra spec. om de har litta hyss för sig. Bara man låter hästen komma i ro och inte stressa den så att den fortsätter att leva ett bra liv tills att det är dags för allvaret. Det blir ju mycket för den att tänka på. :d

;)

Inte jag heller :cry:
Och som du säger, hon verkar fortfarande väldigt bäbis.

Jag kan säga att jag tycker att jag var lite väl stressad själv när jag "red in" min pojke, men å andra sidan har jobbiga tentor gjort att han har vilat mer än ridits sedan i höstas. Hans tid kommer, efter sommaren.

Hoppas också att hon får vila nu, fram till hösten. Antar att hon ska visas som fyraåring?

Hästen som det handlar om är ung men bara sutten på just den gången som bilden togs. Meningen under kortet var fel formulerat och har nu rättats till.

Tycker också att det blir vanligare. Varför är det så himla bråttom? Är det bara pengarna som ska få styra:mad:

Jag hade kunnat förstå om det var en väldigt välutvecklad häst som verkligen var redo för det, speciellt om man bara sitter på den enstaka gång vid den här tiden liksom. Men den hästen som jag ser på bilden, den är enligt mig långt ifrån klar.

Om man har så brått att få iväg en unghäst så finns det nog en hel del andra sätt än att börja träna den innan kroppen är redo. Iofs så har nog ingen av oss sett hästen IRL, men det är det intrycket jag får av bilden (och de andra bilderna på samma häst som jag har sett).

Nu har jag inte sett bilden, men jag kan förstå om man vänjer hästen vid ryttare åtminstone innan man säljer den. Om jag skulle köpa en motsvarande häst skulle jag helt klart tycka att det var mer värt att veta att hästen inte blir orolig av en ryttare på ryggen. Någon annan har liksom redan riskerat nacken så att säga ;)

Det skadar ju knappast om någon suttit på och av ett par gånger, även om hästen är outvecklad.

Hästen ifråga ser ut att vara mer snart 2 år än snart 3 om jag ska tala om hur hur jag ser den .. Även på bilden som jag sett då hästen i fråga springer lös så är den väldigt outvecklad, och det krävs mkt arbete innan man sätter sig på en unghäst. Det är ju inte direkt bara på med utrustningen och hoppa upp från ingenting liksom ..

Nattgard: Du som verkar ha lite inblick i det hela, när på året är stoet född och hur mkt har hon arbetats innan man satt på henne ? Krävs ju ändå rätt mkt arbete innan man faktiskt sätter sig på en unghäst .. Eller det kanske bara är mina egna tankar.

Vad är det för en häst ni talar om? Är den till salu överhuvudtaget? Eller är det bara spekulationer?

Ang. ämnet; Att bara sätta sig lite då och då skulle jag inte kalla inridning. Hanterar man sin häst på rätt sätt så kan man rätt vad det är sätta sig ovanpå och litar då hästen på sin människa så accepterar den situationen genom att inte reagera och behålla sitt lugn. Att sitta ett par minuter kräver inte så mycket av hästens kropp, det är snarare mental träning. Och mental träning är bra för alla hästar, unga som gamla. Till skillnad från många isismänniskor hanterar jag mina hästar dagligen så när jag väl påbörjar "arbetet" så är det inte en stor deal. Jag tycker det är mycket otrevligare för hästen om man inte hanterar den mer än att verka och vaccinera och sedan när den är en 4-5 år så ska man plötsligt lära den gå i grimskaft, lägga på sadel, vänja den vid att man pillar överallt, hoppa upp och rida iväg. Snacka om mental stress. Då föredrar jag att lägga utbildningen in i den dagliga hanteringen såsom att ibland stå med sadel och äta osv. Det blir mer en naturlig del av vardagen istället för att tvinga för att "det är dags".

Jag har bara sett hästen på den hemsidan, så jag har ingen aning.

Så du menar att bara för att man låter unghästen gå på bete tills den är ~4år, så tar man allting jättefort sen och struntar i den långsamma men dock så viktiga inlärningsprocessen ?

Jag tror inte den är till salu, iaf stod det inget om det på hemsidan. Det är spekulationer från andras håll.

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang med "antingen eller". Så antingen vänjer man hästen sedan fölperioden och sitter in den tidigt, elelr så går den på bete och blir attackinriden som 4-5 åring?

Jag tror nog att man kan rida in sin häst som 4-åring UTAN att behöva stressa och jäkta. Den kan ju få sin förberedelse långt innan, och sen en lugn inridning trots att den är 4-5 år gammal?
Våra islandshästar får trots allt börja tävla tidigast som femåringar, och tävla SM tidigast som sexåringar. Varför jäkta?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 089
Senast: TantAgda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar