Tidig inridning...?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tidig inridning...?

kl

Ingen som kan skicka pm ang den ev bilden?

Jag skulle oxå väldigt gärna veta vem det är ni pratar om, har följt tråden men vet faktiskt inte vem det är :confused:

Har man en inlärningsprocess på fem år istället för två så blir hästen mer mentalt mogen. Om fler saker är en del av vardagen så blir det ingen stor grej av det, alltså bidrar man till mindre stress.

Jag förstår inte riktigt varför du startar en tråd om detta ämne när det sedan framkommer att du gjort likadant själv.

Och varför vrider du på det jag sa? Jag har inte skrivit antingen eller, jag visade på ett exempel. Vi menar ju samma sak, att skynda långsamt, eller hur..?

Att sitta på hästen en gång eller två lite då och då, och att ta det som en lek. Det tar inte hästen skada vid.

När du skriver förberedelse, menar du då t.ex. longering, tömkörning, ev. sadeltämjning och liknande? För det anser jag är mer krävande kroppsligt än att ha en ryttare på ryggen ett par minuter.

Nattgard: Du som verkar ha lite inblick i det hela, när på året är stoet född och hur mkt har hon arbetats innan man satt på henne ? Krävs ju ändå rätt mkt arbete innan man faktiskt sätter sig på en unghäst .. Eller det kanske bara är mina egna tankar.

Hästen är tyvärr liten till växten men absolut inte klent byggd. Hade hon varit klen hade vi aldrig hoppat upp på henne. Allt handlar mer eller mindre om tillliten som vi har med våra hästar. Vi skulle aldrig stressa in dem i inridningen. Det är mycket kvar som hon ska lära sig men nu har vi suttit på henne och hon ska inte utbildas förrens senare i höst. Så nu vilar hon! Hon är 3år i år. :cool:

Eg. är det inget att bry sig om nu, jag reagerade på att det stod "Inridning påbörjad", vilket tydligen bara var felskrivet eftersom hästen suttits på en gång för att ridas in senare i höst.
Så, min trådskapning hadlade om invändningen mot att börja rida in en häst som inte ens fyllt tre, för det hade väl känts lite magstarkt, eller?
Men, tydligen är så inte fallet, så det var ju inget att bry sig om.

Och nej, jag menar inte longering och tömkörning. Det finns annat man kan göra med sin unghäst som inte är arbete på samma sätt.

Jag undrar mest i allmänhet vad det är man stressar till? Jag känner mig ganska lugn med min lillkille. Han är fyra, och går just nu mest och skrotar och leker med sina kompisar. Om han kan gå nån lättklass som femåring så blir jag glad, men det är inget krav- han ska trots allt hålla tills han blir riktigt gammal!

Man får helt enkelt acceptera att folk gör olika...
och inge av dessa metoderna är olagliga så det är bara tuta och köra på den metod man gillar bäst

Sen får folk tycka och tänka best de vill om hur man gör.. Man får väl tänka så här.. vad jobbigt de måste vara för folk som lägger ner SÅÅÅ mkt tid med att bry sig om vad andra gör hela tiden.. lägg ner den tiden ist på deras häsatr ist!:rofl:

Totalt onödigt att dra upp den här gamla tråden, som dessutom startades p.g.a ett missförstånd.

Vad jobbigt att lägga ner sååå mycket tid på att dra upp gamla onödiga trådar och skriva onödiga svar. Lägg ner den tiden på hästarna istället. Eller?

Japp, alldeles rätt! Är inte ofta här inne då jag just ödslar mycket tid på mina hästar och mitt underbara jobb. :banana:

Nja det tycker jag inte att det var..
Jag lägger ner den tid på hästen som hon behöver..Den tid jag planerar in att ha tid bakom datan så gör jag vad jag vil med den tiden*blink*

Fast jag har bara 1 häst och hon tar inte 24 timmar att ta hand om:grin: utan snarare 2-3 timmar så jag har maassa tid å slösa på buke;)

Precis. Tänk om man använde energi till annat :D

Och så kan man ju läsa igenom hela tråden (där det klart och tydligt visar att det är missförstånd och det hela är uträtt) innan man fortsätter tjafsa. :)

Tack för att du räddade mig från att starta värsta pajkastningen! :bow:

Jag blir irriterad när folk inte läser hela tråden. Eller när folk säger emot sig själva.

Kanske lika bra att låsa tråden, så slipper vi onödigt tjafs som är långt från ursprungsinlägget?

Preeeeeeeeeeeeeeeeeecis! Du får be någon moderator låsa, för det kommer nog bara bli OT prat (som det här lite granna ;))

Men men. Diskussionen är ju nerlagd (förutom att några diskuterar med och mot sig själva) :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 089
Senast: TantAgda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar