Tidig avvänjning och avlivning av sto

athena

Trådstartare
Mitt sto med föl vid sidan har en gammal sparkskada som hon började få ont av när hon var högdräktig i våras. Det sitter på framsidan av carpus och det har bildats rejält med brosk + att hon är svullen. Jag tror iofs inte att hon har så ont, men hon kan inte räta ut benet ordentligt och därmed inte stödja på det, så det är klart att det hindrar henne rejält i sina rörelser. Tror också att hon mår ganska dåligt av det, hon äter visserligen som en häst (haha) men är mager och eländig i hårremmen.

Jag har redan tidigt beslutat om att hon ska avlivas i höst när fölungen vänjs av. Nu är problemet att han är född den 8 juni och därför bara dryga 3 månader än. Jag känner ingen panik direkt, men jag skulle nog inte vilja vänta alldeles för länge för märrens skull.

Det är en rejäl och försigkommen hingstunge, och han äter grovfoder bra och smakar även på mammas kraftfoder.

Är det stolligt att vänja av vid fyra månaders ålder?

Och fråga två, hur bär man sig åt rent praktiskt? Hon kommer att avlivas här hemma, jag ställer inte hennes på ett släp i det skicket. Ska han vara med (dumt tror jag)? Hon kommer säkert att bli väldigt orolig om han är kvar inne.

Han är såld, är det bättre att jag levererar honom först så hon får inse att han inte är kvar?

Sv: Tidig avvänjning och avlivning av sto

Min häst blev avvand vid 4 månaders ålder och jag tror att endel av dom problem hon har idag beror på det. Fysiskt sett är det inga fel på henne men hon har ett rätt märkligt och tudelat psyke som gör att vi ibland får rätt stora problem. För att ge exempel så är hon oerhört ranglåg (existerar inte på rangskalan över huvudtaget) men har samtidigt ett uppträdande som tyder på att hon är ranghög, hmm svårt att förklara. Nu har säkert inte alla hästar som blivit avvanda så tidigt problem utan det går nog alldeles utmärkt i dom flesta fallen.
Om stoet klarar att gå ett tag till så skulle det som jag ser det vara bättre om du klarade av att vänta lite till för fölungens skull, men det beror ju helt på hur stoet mår. Stoet verkar ju inte må så bra efter vad du beskriver så för hennes skull :confused:
Ja jag är inte avundsjuk på dig för det valet :crazy:.

Det bästa vore nog att du tar ut en veterinär som gör en saklig bedömning av stoet, om hon mår bäst att få sluta nu eller om hon för fölets skull kan få vara kvar ett tag till.

En person här på sidan hade sitt sto under veterinär uppsikt hela sista tiden, då stoet även stod på smärtlindring, för att ge fölet ytterligare tid med sin mor. Inför avvänjningen och avlivningen skiljdes de på dagen hon avlivades. Fölet var då så pass stort och fick gå tillsammans med ett annat föl som avvandes samma dag, så ingen av dem stördes i onödan.

Om du har möjligheter så försök för fölets skull att ordna något liknande. Det var väldigt tråkigt hela historien och jag lider verkligen med dig i ditt svåra beslut, men oavsett vad du väljer så hoppas jag att fölet har fler jämnåriga att ty sig till den dagen hon tas bort. :(

För dem bådas skull så skulle jag inte skilja dem åt förrän hon ska bort, tycker det är onödigt att utsätta fölet, henne och skadan för stressen vid en för tidig avskiljning. :cry:

Veterinären tittade på henne när hon hade fölat (hon hade kvarbliven efterbörd). Han tyckte inte att det var ngn fara då, men det blir ju inte bättre precis. Jag avvaktar nog några veckor, men förmodligen blir det iaf tidigare än 6 månader som det var tänkt från början.

Vi tog bort Kastanje Sund när hennes unge var två månader drygt.
Hon hade förbroskade kotleder och var mycket halt redan vid fölning.

Vi ville inte att Kastanje skulle vara nåt skafferi åt sin unge så vi valde att ta bort henne i stället för att ge smärtstillande.

I detta fall så måste ju stoet komma i första hand.. Hennes tillvaro måste vara OK annars tycker jag att hon skall tas bort..för hennes skull.

Ungen klarar sig alltid.

Vi tog bort hemma.
Fölungen följde med hela vägen och när KAstanje hade huvudet i havrehinken så var det det sista hon gjorde.Och ungen leddes därefter bort.
Man kan inte lägga "våra tankar" deras små huvud för dom tänker ju inte att nu skall mamma avlivas.
Vi tog ut ungen i hage till en annan fölmärr som hade föl och sedan var det inget med det.
Låter grymt, men vi orkade inte se Kastanje må dåligt och halta runt.

AM

Senast ändrad:

Nafayette skrev:
Man kan inte lägga "våra tankar" deras små huvud för dom tänker ju inte att nu skall mamma avlivas.

Nej, det ska man ju inte och det gör jag inte heller. Men jag tänker lite på hur han kommer att reagera när mamma faller? *huvva*

Tack för ett intressant svar iaf, Nafayette!

hejsan...
det är alltid tråkigt när man måste ta beslutet att avliva sin häst...
Om hon mår väldigt dåligt så hade jag särat på henne o fölet på nätterna nu, ca i två veckor. Låt dom under denna tid gärna gå med någon snäll kompis som fölet får lära känna, ställ gärna den kompisen i box bredvid fölet. låt succesivt fölet tillbringa mer tid med kompisen, medans du tar ut stoet längre och längre stunder.
Då kan du säkert om ca en månad avliva ditt sto.
Ett ännu bättre alternativ hade nog varit om fölets köpare ville göra jobbet åt dig, då är ju fölet hos sin nya flock, och slipper byta miljö en gång till...

lycka till.

PS. Bra avelston köper man genom att söka efter meriterade tävlingsston som av en eller annan anledning ej skall tävla mera. Jag har tre sådana i avel (alla har plac 140 hoppeller mer) Alla föl efter dom har blivit klass 1. Var bara noga med att kolla dden extriöra hållbarheten och anledningen till varför de tas ur tävling (så det inte är pga pålagringar,lynnesfel, flertal kotledsinf. el dyl.) Man får nog räkna med att betala mellan 25-50.000:- beroende på ålder.

Hmmm...En fråga bara; VART gör ni av kroppen om hon ska avlivas hemma?!! :eek: :confused:

man brukar ju ha tre alternativ.
Nödslakten tar med sig kroppen antingen till slakteriet (om den skall gå in i köttproduktion) eller till bränning.
Det tredje alternativet är att man kan söka tillstånd och gräva ner hemma.

AM

Shaggy skrev:
Min häst blev avvand vid 4 månaders ålder och jag tror att endel av dom problem hon har idag beror på det. Fysiskt sett är det inga fel på henne men hon har ett rätt märkligt och tudelat psyke som gör att vi ibland får rätt stora problem. För att ge exempel så är hon oerhört ranglåg (existerar inte på rangskalan över huvudtaget) men har samtidigt ett uppträdande som tyder på att hon är ranghög, hmm svårt att förklara. Nu har säkert inte alla hästar som blivit avvanda så tidigt problem utan det går nog alldeles utmärkt i dom flesta fallen.
Om stoet klarar att gå ett tag till så skulle det som jag ser det vara bättre om du klarade av att vänta lite till för fölungens skull, men det beror ju helt på hur stoet mår. Stoet verkar ju inte må så bra efter vad du beskriver så för hennes skull :confused:
Ja jag är inte avundsjuk på dig för det valet :crazy:.

Har en inackordering som oxå blev för tidigt avvand och uppvisar det beteende du beskriver. Den här hästen är dessutom ganska tuff mot människor och är och har varit jobbig att uppfostra (matte är vuxen och rutinerad), ifrågasätter allt, är svårlastad, går på folk mm. Gör din häst sådant oxå? Tucker inte inackorderingen beter sog som en "vanlig" häst i alla situationer o har funderat över om det har m den tidiga avvänjningen att göra.

Jag tycker att du skall "passa" dig att avvänja för tidigt..fölen kan bli sena både mentalt o psykiskt och få en massa knepiga beteenden som vuxna, vandring, tungrullning, krubbitning..även om man inte tror det just när man vänjer av....dom blir helt enkelt mentalt och fysiskt eftersatta...klart GÅR det inte att ha stoet vid liv så finns kanske inget alternativ...men tänk dig för bara.....

Jag har en fyraåring nu som varit "knepig" han är otroligt social och bara ÄLSKAR människor, han gör allt för att bara få vara i närheten och slutar t om äta( mat älskar han) om man är i närheten för han behöver så mycket kontakt...han är sen mentalt(barnslig) och även fysiskt, han rullar o leker med tungan så fort han inte har "nåt att göra" Denna hästen tog jag tvärt ifrån mamman vid 5 månaders ålder och skickade till frankrike, han åkte tillsammans med sin Hagkompis som redan vara avvand och 8 månader...jag tyckte då att det inte var nån fara då hästen var självständig o tuff och att han hade sin kopmpis med sig hela tiden...dessa var som ler o långhalm heöa tiden dom var där trots flock på 13 hingstar, dom var där i 1,5 år.

Idag vet jag bättre och skulle aldrig göra samma sak igen om det inte var av nöden tvunget...DÄREMOT så finns det medel man kan ge dessa hästar, ett homeopatmedel som skall "rätta" till dom...hur det funkar vet jag inte, men att det funkar, det vet jag...

Hej Martha! Du får gärna pm:a mig om det här homeopatmedlet! Jag ska ju hämta en 5-månaders fölis nästa helg (troligtvis) och hon blir tvärt avvand vid hämtningen. Berätta gärna allt du vet om det!

Jag har ett femårigt sto som avvandes som 4 månaders föl och såldes i samma veva. Pga olycka i nya familjen såldes hon igen efter 4 mån och hamnade då hos mig. Alltså en rätt mardrömslik start på livet.

Hon är fullt normal både mot människor och hästar. Inte ranghögst men inte heller lägst. Har hamnat i mitten i varje flock hon kommit till. Inga problem alls i hantering: lättlastad, snäll att sko och klippa. Hela tiden stått i kollektiv stall med många som fodrar och tar in/ut ur hagen utan problem. Tuff i psyket men ej dum. Hon har iof hela tiden haft ett bra stöd sen hon var 8 mån fölis i min gamla valack som var 12 år när hon kom och nu är 17 år.

Bara så du får veta att det kan gå bra också. Det kan bli fullt normala hästar.

Nafayette skrev:
Vi tog bort Kastanje Sund när hennes unge var två månader drygt.
Hon hade förbroskade kotleder och var mycket halt redan vid fölning.

Vi ville inte att Kastanje skulle vara nåt skafferi åt sin unge så vi valde att ta bort henne i stället för att ge smärtstillande.

I detta fall så måste ju stoet komma i första hand.. Hennes tillvaro måste vara OK annars tycker jag att hon skall tas bort..för hennes skull.

AM

jag reagerar på detta...

Visste ni inte om att förbroskning pågick när ni betäckte? Går en förbroskning så fort, från frisk till förbroskad och gravt halt på mindre än ett år?
För om ni var så måna om stoet kan ni ju knappast ha betäckt en märr som inte var 100? :confused:

pialotta skrev:
jag reagerar på detta...

Visste ni inte om att förbroskning pågick när ni betäckte? Går en förbroskning så fort, från frisk till förbroskad och gravt halt på mindre än ett år?
För om ni var så måna om stoet kan ni ju knappast ha betäckt en märr som inte var 100? :confused:

Nafa tar emot inackorderingar, och endast fölston, så det var inte dom som betäckte stoet......

Aha.
det var så många "vi" så jag tog för givet att det var hennes sto.
Men ägaren som betäckte, de måste ju ha vetat om att stoet inte var frisk i kotorna.

Mitt sto är ju t-märkt för sin skada men den har inte alls märks av förrän i våras. Från mars till nu har hon blivit så dålig som hon är nu, och det har gått FORT. Så visst kan det göra det, gå fort alltså.

Annars skulle jag aldrig ha betäckt heller.

Puttar lite nu...

Vi har bestämt att fölet ska levereras allhelgona-helgen, då han är fem månader. Jag tror inte det blir några problem för hans del, han äter bra och kommer att få både ung- och vuxna hästar som sällskap dit han kommer.

Men... Ska jag ha henne kvar tills han har åkt eller ta bort henne innan? Jag har fått lite olika reflektioner både i tråden och genom PM, det skulle vara lite intressant att höra fler åsikter.

Själv tror jag att det vore bäst om vi avlivade mamman några dagar före han ska åka. Visst är det väl så att man ska avvänja dem så nära flytt som möjligt för att det inte ska bli två stressituationer i tiden utan att man får båda på en gång? (avvänjning + miljöbyte).

För mammans skull innebär ju den varianten att hon slipper skiljas från sitt föl öht.

Dessutom ser jag en möjlighet i att han får åka transport ngn kortare sträcka innan, han ska åka 25 mil och det kanske inte är så bra att göra direkt när han aldrig åkt förut. Att börja bråka med mamma på släp och så gör jag inte när hon är i det skicket.

Kan du inte börja vänja av lite nu på nätterna innan iallafall?? Det är lite väl groteskt att bara ta dom och skicka iväg( det var så jag gjorde :crazy:, skickade mina årsföl till frankrike) den som var 5 månader fick en del sk Olater...som ett otroligt kontaktbehov, tungrullning och ganska omogen för sin ålder, han är 4 år nu)dom hade ju ändå varandra och gick i flockar på utedrifter tills dom var 2½ år....men en flock är inte mammas trygghet.......

Vet inte om jag kan hjälpa eller råda dig, men jag har ju precis fått hem en fölunge själv. Hon åkte iofs hit tillsammans med sin mamma, men när hon lämnade hästlastbilen så avvandes hon i samma ögonblick! Mamman stod alltså kvar på bilen och åkte vidare till sin nya ägare.

Det har gått över förväntan, idag är det en vecka sedan! Fölet var ändå inte van vid att äta kraftfoder alls, däremot gräs såklart och lite hösilage under ett par veckor före avfärd. Fölis äter sitt kraftfoder med god aptit, det vara bara första dagen hon inte ville ha och hon får fri tillgång på hösilage, som hon mumsar i sig med god aptit. Humöret är det inte heller något fel på. Hon gnäggade ju en del första dagen (då och då, avtagande) och så lite nästa morgon vid utsläppet, som om hon mindes att mamman varit där, sen inget mer. Hon har fått gå med en ungponny (3 år) i egen hage för att känna in stället och lära känna de två vuxna äldre stona över staketet sas.

Fölet tyr sig till mig, hon har "låtit sig tämjas" utan problem och utan åthävor. Jag har t.o.m. kunnat binda upp henne en kväll och efter en mycket kort stunds stretande ställde hon sig och halvsov och sen åt hon upp i krubban. Har börjat ledvänja så smått, också det utan vare sig bråk eller stök.

Min lilla erfarenhet är att det går alldeles utmärkt att "avvänja" tvärt. Hur det blir senare får ju tiden utvisa såklart, men den här veckan har varit hur bra som helst. Du kan säkerligen låta fölet gå med mamman in i det sista, lasta och sen ta bort mamman. Eftersom även ditt föl är så ungt är det nog bättre ju längre han kan gå med sin mamma. Men det är bara vad jag tror! Andra tycker säkert annorlunda.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka