Tidig avvänjning och avlivning av sto

Sv: Tidig avvänjning och avlivning av sto

Problemen kommer inte NÄR man avvänjer...min skötte sig exemplariskt(och gör det än) MEN dom kan få vissa beteenden man inte vill ha...han är inte jobbig eller dum...men ibland tycker man synd om honom för att han är så otillfredsställd och verkligen TIGGER omtanke o kärlek......när han inte får det så börjar han rulla med tungan....han gör allt för att bli sedd....

Normalt folk kanske inte bryr sig i sånt här...men jag tycker lite synd om honom..

Hur kan du vara så säker att det har med den typ av avvänjning just han hade?

Jag skulle ju kunna ta isär dem på nätterna (nu får han gå in i boxen bredvid om han vill, det gör han också o hon kan inte följa efter). Men jag vet iofs inte om det spelar nån större roll, det är inte direkt den tvära avvänjningen jag oroar mig för.

Risken finns ju att mamman blir tokstollig när han åker?

Har också funderat på det. Är du 100% säker på att det är just den tidiga, tvära avvänjningen som ligger bakom "problemen"? Kan det inte ha varit nåt annat i samband med den långa resan till Frankrike(?), flocksammansättningen eller den allmänna hanteringen på stället där han var? Det är en intressant frågeställning, men jag vet inte om man eg ska dra för långtgående slutsatser på EN hästs beteende.

Jag har också en (3,5-årig ponny) i stallet som gör allt för uppmärksamhet, rullar tungan gör hon dock inte. Men nåt mer sällskapligt och kärlekstörstande får man leta efter. Och hon gick med sin mamma till hon var 2,5 år gammal. Kan det inte "bara" vara så att vissa hästar har större behov av närhet och uppmärksamhet än andra?

Varför skulle hon bli det? Har hon inte haft föl som åkt iväg tidigare? Klart de blir oroliga och gnäggar ett tag, men det verkar gå över rätt snabbt. Ska du inte ta bort henne nästan meddetsamma efter att fölis åkt i alla fall?

CK skrev:
Hur kan du vara så säker att det har med den typ av avvänjning just han hade?

Njaaa.säker till 100 är jag ju inte, men det är ju "typiska" symptom på för tidig avvänjning, eller traumatiska avvänjingar...detta har ju eg inte forskats så mycket på häst...men på hund o katt har det ju gjorts...han är så sen mentalt och fysiskt, han har olater som ingen annan har...det "märks" på honom att det är nåt "fel"

Även om han var väldigt självständig o tuff, åt bra med kraftfoder och allt det där....så ÄR mamma MAMMA....att han håller på med tungan o rullar o suger tar jag som ett tecken på att det är hans snuttefilt på nåt sätt.....som en unge som suger på tummen i tio års ålder...typ... men nu skall han äntligen kvala... :D

Tänk efter både en ,två och tre gånger innan du gör en så hastig avvänjning.
* Hur gör hästarna i naturen???
* Hur gör människorna???

* Både människor och djur trappar ner succesivt om inte något drastiskt som allvarlig sjukdom eller död inträffar.

Med lite sunt bondförnuft (eller om du så vill Natural Horsemanship)
Så behöver väl inte mer sägas. :devil:

Jovisst, hon har haft fem föl tidigare. Bara ett hos mig men då blev hon bara hur nöjd som helst när hon togs bort från mamma vid 7 månaders ålder :grin:.

Tänker mest på utifall hon springer massor o så på sitt onda ben, men då får jag väl lov att ta in henne i så fall. Och ja, hon ska ju bort "direkt". Får väl beställa avlivning antingen i veckan före eller veckan efter - veckan efter kanske är bäst.

Och med tanke på hastig avvänjning eller ej; forskning finns ju inte som martha skriver (utom den studie som gjordes förra/förrförra året, men det var väl på fölk i grupp vill jag minnas). Kanske ska börja ta isär dem på nätterna "som vanligt" (det brukar jag göra) ett par veckor innan?

Forskningen (den lilla som finns) visar ju på att det är bäst för fölet om det får gå hos mamman till 8-9 mån eller nåt. Men i ditt fall är det ju lite annorlunda. Jättesvårt att råda och säkert inte lätt för dig att bestämma! Jag tänkte mest på att fölet fick gå även nattetid med mamman, men samtidigt kanske det ändå är bättre om han fick lära sig stå själv på nätterna ett par veckor innan, även om det är tidigt. Kanske bäst ändå?

I mitt fall hade jag inget att be för, uppfödaren ville inte ha kvar hästarna och eftersom stoet hade sålts fick jag nöja mig med att fölet åtminstone fick lastas och åka tillsammans med mamman den timme det tog att åka hem till oss. Du kan ju åtminstone göra det lite lättare(?) för honom genom att förbereda med avskiljning nattetid. Om stoet springer runt eller inte är svårt att sia om. Visar hon tecken på att bli så orolig får du väl helt enkelt ta in henne i boxen. Det bästa vore väl om du kunde åka iväg med henne samma dag, men jag vet inte om det går att ordna?

I den undersökningen så var det ju naturlig avskiljning som det var tal om....normalt så skiljs ju hingstfölen vid 8 månaders ålder och stona vid ny fölning..tror jag har den tidningen nånstans i faggorna ....travhästägaren hade ju ett reportage om undersökningen....

Tror inte Martha behöver någon tillrättavisning, tvärtom. Och i det här fallet, med Athena sto är det ju väldigt speciellt.

Men hur tusan kan ett sto "i naturen" klara av att både vara högdräktig och dia fjolårsfölet?
När man många knappt kan hålla hull på stona med tillgång till allsköns kraftfoder?
Eller det kanske ingår "i naturen" att en hel del ston är direkt undernärda vid fölning, alternativt kastat fölet?
Dessutom visar väl all forskning inom mjölkproduktion att en ordentlig tids sinläggning är en förutsättning för att kunna få igång en ordentligt mjölkproduktion i en ny laktation.

Jag vet inte hur dom klarar det, men inte skiljs fölen vid 6 månaders ålder iallafall så som vi brukar göra....det har ju gjorts vissa undersökningar och då börjar stona vänja av naturligt vid 8-9 månaders ålder....samma som älgarna gör ute i det fria...fjolårskalvarna får gå när den nya kalven föds.....

Blir de avvanda vid 8-9 månader är det en sak. Jag fattade dig som att undersökningen visade att stofölen gick hos mamman och diade fram till ny fölning, det är det jag ifrågasätter.
Tycker det är lite farligt att rekommendera folk hejvilt att låta hästarna gå ihop för länge,"för så gör de i naturen".
Man får ju se till var och ens eget behov, och hur man har sin hästhållning.
Själv har jag kommit fram till att här funkar det bäst med tvär avvänjning, och bara plocka bort sto efter sto, allteftersom jag anser att fölen sköter sitt foderintag bra.
På så vis, i och med att vi brukar ha en flock på 8-12 ston med föl, så är det bara nåt dygn fölen funderar på var tusan morsan tog vägen. Dessutom har vi ju så pass mycket mark att stona flyttas utom hörhåll.
Att detta inte funkar för tjejen Lisa som bara har ett sto med föl är en annan sak.

Ja, men nu är det så att jag o athena bor grannar och jag vet hur allt ligger till...sen vad vi GÖR och vad som är bäst för hästarna inte alls behöver vara lika...fölen börjar bli stora och det lir trångt i boxarna, rengöringen är ett h-e...det finns massa omständigheter som gör att vi skiljer dom åt tidigare...men om hästarna får bestämma så väljer dom inte att skiljas vid 5-6 månaders ålder...Jag har dessutom inte rekommenderat någon att skilja av sent...jag har bara sagt hur det är om hästen själv väljer( sen finns det ju naturligtvis hästar som sparkar ifrån sig tidigare självmant, men dom tillhör inte en majoritet)

OM du lät fölen gå med sina mammor tills nästa fölning.....så skulle du ju kunna se själv när dom väljer att skiljas åt.....

Det är heller ingen fråga om hur man skall göra utifrån vårat perspektiv...vårat perspektiv utgår ju ifrån att ha det lättare, eller hur??

Men i detta fallet så är det ju att modern blivit sjuk...och eftersom både hundar o katter kan få men av att skiljas för tidigt, så måste ju hästen också kunna det??? Jag tänker endast på fölungen i detta fallet....inte på nåt annat....och för att kunna ge den en såpass mild avvänjning som möjligt kan väl inte vara fel.......

Sen brukar stofölen alltid få vara kvar tills nästa föl kommer, hingstarna brukar bli så jobbiga att dom blir avvisade mycket tidigare.

jag brukar också vänja av vid 6 månaders ålder, men inte bara tvärt av...sen får stona gå med mamman iallafall när hon sinat, och det syns att dom har banden kvar...som dock försvinner direkt ett nytt föl har kommit.

Pialotta:
Angående Kastanje så hade hon behandlats med osteril kanyl året innan hon hamnade i avelsboxen.
Stod mycket länge på Ultuna och var nära att stryka med.
Och ja.. det var i just den kotan hon hade behandlats.

Veterinärerna där sa att det var slut för hennes del på tävlingsovalen och rådde ägarna att ta in henne i aveln istället.

Så blev det.
Det året kom hon till oss och hade två svullna bakben då hon klev ur transporten.
Svullnaden försvann där för att blossa upp som bölder framförallt på halsen.. Vidare runt ögonen.
Hon fölade på våren men ungen dog innan nyåret i malign lymfon..(cancerbölder)
Då var hon dräktig igen.
Visade ingen tecken på att något skulle vara fel förrän någon vecka före nästa fölning..
Sedan gick det mycket fort.
Brosk bildas i en rasande fart om du har främmande bakterier i kroppen.

Och som Martha sa så är det inackorderade fölston vi har. Att jag säger "oss" och "vi" och "vår märr" är för att dom, när dom kommer till oss, betraktas som våra av mig. Det är tanterna som får samma skötsel som om det vore mina egna.. :love: :love:

AM

Måste bara få säga en sak här:
Fölston avvänjer oftast själva..ja.
Stoföl kan få vara hos mamma längre.. tycker mamma själv..
Men inte alls en regel.

I år har t.ex. Vamp (hingstföl född i april)
Petite (hingstföl född i maj)
och Juvel (stoföl född i maj)
sparkat ut sina ungar ur boxarna.
Dom släpper alltså inte ens in dom till sig.
På morgonen får dom dia en slatt när dom går ut och sedan är det ajöss igen.

Fölston är väldigt olika.
Megan sparkade på sin unge innan den var 6 månader.

Märta själv var en föredömlig tantmamma..skulle tro att hon kunde ha fjoling och förrfjoling och året innan det, vid sidan.. :love:

AM

När jag tog mitt första föl (1993) så var faktiskt den gängse rekommendationen att man skulle vänja av vid 4-6 månaders ålder. Hon är därför avvand på detta sätt, fast fick iofs gå ihop med sin mamma hela vintern efter att de varit isär länge nog för att hon kunde klara sig utan mamma.
Jag har haft fler föl som vants av vid 4-5 månaders ålder, utan att ha tagit skada av det. Min guldklimp var nog ganska exakt 5 månader när hans mamma såldes och flyttade...
Sen måste jag säja att även det föl som förlorade sin mamma vid 6 veckors ålder har blivit alldeles fullständigt normal i sit beteende.

Mina hingstföl brukar jag vänja av tvärt (av praktiska skäl), medan stofölen ofta (men inte alltid) får vara isär på nätterna ett tag först. Och jag har ärligt talat int emärkt nån större skillnad på hurdana de blivit sen.
Jag tror att det beror en hel del på vad de hamnar i för omgivning efter avvänjningen också. En klok "uppfostrare" i flocken gör nog häst av dem oavsett när elelr hur de avvants...

Just en klok uppfostrare är viktig.
För framåt höstkanten är ungarna igentligen ber beroende av flocken än av sin mamma.

AM

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka