Tider och rutiner under helgen?

Sv: Tider och rutiner under helgen?

Kul att höra hur ni har löst det!:D

Som någon skrev tidigare så är det inte exakta tiden som är viktig utan det är tiden utan mat.
Ska de ut senare på morgonen så blir det självklart med senare fodring på kvällen.

Själv har jag inget problem med att stig upp tidigt och släppa ut för att sedan ta mig hem och sova igen (det kan jag nog tacka alla mina journätter för!).
Ser det inte heller som ett problem att behöva stiga upp tidigt för att ta hand om mina älsklingar.
Eftersom vi alla är olika så gäller det att känna av vilka referensramar som folk normalt har (mina är uppenbarligen helt off).
Så det gäller att pejla in vad folk är villiga att göra.

Nu lutar det mer och mer åt att jag nog skaffar mig foderautomater för att ta mig tunt problemet. På så sätt kan jag fodra så att de aldrig är utan strå mer än 4-5 timmar åt gången.

Jempa - grovfoderautomaten ger den en eller 2 givor? PM:a gärna märke!

Jag vill gärna att hästarna fodras och är ute mycket. Har en häst med luftrörsproblem som mår bäst och trivs bäst ute.
Tyvärr korsas vår mark av en större väg som gör det omöjligt att kunna ha en lösdrift, annars hade det varit den ultimata lösningen för hästarna.

Nu har jag 2 hästar i eget stall så jag gör som jag vill. MEN tycker nog att det är rimligt att begära att hästarna ska ha mat före kl 9.

På vardagarna går hästarna ut (en har öppen box hela natten, andra har stängd dörr) 6-6.30 tiden. Oftast min sambo som ger mat innan han far till jobbet. På helgerna brukar jag stiga upp senast 7 och morgonmata. Är jag riktigt super trött har jag matat i boxen för att senare släppa ut, men nu när det är att öppna upp boxdörren och så är hästen i hagen så är det enkelt. Nattmat får dom 21-21.30 tiden.

Klarar sig bra fast tiderna ändras. Räknar istället ut tiden mellan måltiderna så att den inte blir för lång. Vet nog att det vankas mat runt 9 snåret men blir inte ohyfsade fast de får vänta 1h;)

Annars kanske du kan ha fri tillgång på grovfoder så blir du inte så beroende av tider...? Jag började med det för mina tanter blev så himla aggressiva när de vara hungriga och skulle då ex. min ovana mamma fodra eller ta in av någon anledning så kunde de skrämma henne rejält.

Har kört fri tillgång i ganska många år nu, analyserar och räknar ut hur mycket de ska få, men överfodrar ganska mycket.

Fri tillgång hade varit drömmen!
Men har man en häst som är extremt lättfödd (dvs. blir tjock av att se gräs på vykort) så kommer det bara att leda till en sak; fång...

"Alla" säger att de slutar glufsa i sig när nyhetens behag har lagt sig. Men icke, grabben smaskar glatt i sig så läng det finns mat! Han lämnade knappt balen för att dricka.
Sista försöket med fri tillgång fick avbrytas när han knappt ville gå ur hagen och jag fick byta till en sadelgjord som var 25 cm längre. Sadeln låg illa för att det fanns fettkuddar vid bogen och en valk på mankammen började dyka upp...

Så jag får så vackert exprimentera med sätt att förlänga ättiderna och blanda med halm.

Ni som har foderautomater som går på ström eller luft, var de krångliga att installera?
Kräver de mycket underhåll?

Våra grovfoderautomater ger två givor, hästarna får hö morgon och kväll via dem. De rymmer dock inte så mycket, max 3 kg per fack om man packar väl, så vi ger VÄLDIGT MYCKET hö vid insläpp. Då har de kvar ända fram till kvällen och så fylls det på av automaten.

Jag har tyvärr ingen aning alls om fabrikat, finns ingen info på dem.

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 323
Senast: corzette
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 101
Senast: malumbub
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 438
Senast: Whoever
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka