Tider och Fodringar

Jomen hur gör du urvalet? Jag tycker mina betar så himla olika men har ju eg ingen aning om hur mycket. Ska jag ta på allt på en ruta, gammalt fullångt som kort nytt? En del ogräs betar de ju efterhand, ska jag ta det också och hur mycket? Känns liksom omöjligt för mig att uppskatta ett urval i en beteshage jmf plocka vettigt urval ur strängad, odlad vall innan pressning 😒

Kanske ska lägga till att jag är egentligen enbart intresserad av mineralerna.
Mina låter bli toaletter och betar annat jämnt över allt annars. Mitt är putsat i mitten av augusti i dom hagarna som ska användas i vinter så inget gammalt visset gräs :D
 
Min är ute på nätterna där det fortfarande finns gott om gräs och kommer in vid halv nio på morgonen och får då kraftfoder. Fri tillgång på grovfoder under dagen och sedan kraftfoder vid fyra och får gå ut för natten när han ätit upp.

Inga egentliga öppettider men för att visa respekt för de i personalen som bor på gården har ägarna bett oss att försöka undvika att vara där före sju på morgonen och efter nio på kvällen om vi inte behöver.
 
Boxhästen:
Utsläpp ca 07 och får då frukosthö i hagen
Lunchhö i hagen 12-13
Inget middagshö än pga gräs i hagen
Insläpp vid 20 och får då sista fodringen (hö, lusernhack och kraftfoder)

Lösdriftshästen är ju ute dygnet runt men får fodringar på samma tider och binds upp för kraftfoder en gång under dagen.


Tiden mellan fodringarna beror på om det finns gräs/sly osv i hagen, hur mycket mat och hur fort dom äter men max, max 6 h utan mat.

Stallet har inga öppettider uttalat, normalt vett.
 
Vardagar ca 06:00-06:30 Kraftfoder inne sen utsläpp Helger 07-07:30
Fri tillgång till hö ute
På vardagar så tas de in när jga kommer från jobbet ca 17:00 rids och nu när det börjar bli mörkare får de vara kvar inne när jag är klar. Annars in runt 19-20
Kraftfoder och hö i boxen
Sista nattning runt 21:30-22:00 hö
 
Senast 07:00 (oftast mellan 06 och 07): Frukost i boxen, hö och kraft
Ca 07:30-08:00 Utsläpp med några kg hö i hagen
Lunch mellan 12 och 14 vintertid när det inte finns gräs
Insläpp ca 16:00-17:00, hö och mash i boxen
Kvällsfodring 19:00-21:00, hö och kraft
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 918
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 903
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Hej. Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka...
Svar
17
· Visningar
2 140
Senast: lil-sis
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 924
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp