Tider och Fodringar

Plantan

Trådstartare
Hej alla!
Normalt arbetande, friska hobbyhästar:
Vilka tider fodrar ni era hästar med grovfoder, och ni som ger kraft, vilka tider ger ni det?
.
Ex
7.00 Frukost inne, kraftfoder
7.30 Utsläpp, grovfoder i hagen fri tillgång eller höpåse
11.00 Lunch, påse med grovfoder i hagen
Osv till sista kvällsfodring.

Vilken tid ska stallet vara stängt och släkt? Hur lång tid tycker du det är OK mellan sista och första fodringen?
 
Senast ändrad:
Har precis flyttat pga av för mycket fodringar och stök.
Innan:
Morgonfodring mellan 05-08
Ut mellan 06:30 - 09:00
In vid 16:00, vintertid och vid 18:00 sommartid.
Kvällsfodring efter 20
Inga "öppettider"
(Vattensläp i dunk, varje dag)

Idag
Fodrar kraft i box, ut i hagen där det är fri tillgång. 06:30
In - Den som kommer lämplig tid, insläppstuss och kraftfoder inne.
Kväll- den som går sist, typ vid 21 ger kvällspåse plus hink
(Vatten med framdragen slang)
Inga "öppettider".

Alt. två att veta att Brunta har käk och faller inte död ner om om inte kommer in klockan 16:00 har gjort mig mycket lugnare. Jag behöver aldrig vänta på att hon ska få äta lite innan jag rider. Hon åt mycket strå första veckan, men nu är skulle jag gissa att hon äter runt 12/dygn. Mycket mer tid åt att rida. Passar mig.
 
Hej alla!
Normalt arbetande, friska hobbyhästar:
Vilka tider fodrar ni era hästar med grovfoder, och ni som ger kraft, vilka tider ger ni det?
.
Ex
7.00 Frukost inne, kraftfoder
7.30 Utsläpp, grovfoder i hagen fri tillgång eller höpåse
11.00 Lunch, påse med grovfoder i hagen
Osv till sista kvällsfodring.

Vilken tid ska stallet vara stängt och släkt? Hur lång tid tycker du det är OK mellan sista och första fodringen?

Ut och frukosthö i hagen ca 6.30-7.00

Lunch ca 12.00

Mellis ca 16-16.30

In, kraftfoder och hö ca 20-21.00
 
Frukost hö mellan: 05 och 06
Frukost kraft: ca 08
Utsläpp: 0830
Lunch: ca 12
Insläpp med mat (hö+kraftfoder): ca 17
Kvällsmat (hö+kraftfoder): tidigast 22

Ska läggas till att hästarna går i stora gräshagar året runt och har att knapra på större delen av året.
 
Ut och hö i hagen vid 06. Just nu går de i sommarhage med bete fortfarande, annars lägger vi ut hö så det finns att äta större delen av dagen. In mellan 18-20 kanske, beroende lite på, kvällsmat inne med eventuellt kraftfoder och hö så det räcker större delen av natten.

Alltså två fodringar grovfoder, rätt okomplicerat och större delen av dagen ute.
 
Egen lösdrift
Frukost 6-8
Lunch 11
Eftermiddag 16-17
Kväll 21-23
Natt 0230

Kraftfoder när det passat, ofta eftermiddag.

Lunch och nattfodringarna har skett med fodergrind.
 
Mina går på lösdrift men har inte fri tillgång på grovfoder.

Frukost: 6 (vardagar) 8-9 helger
Lunch: 11 (vissa dagar med hjälp av fodergrind)
Middag: 16
Kväll: 21
Natt: 02 (med hjälp av fodergrind)

Kraftfoder får dom oftast vid kvällsfodringen, men ibland efter ridning.
 
Kraftfoder (nåja, lusern främst och mineraler) en gång om dagen när jag är där (antingen förmiddag eller eftermiddag).

Lösdrift och typ fri tillgång på grovfoder i vindskydd. De äter inte så mycket och får så att de äter upp ganska noga åtminstone en gång om dagen (då vi krattar upp o slänger allt spill innan vi ger nytt).

Fodras två gånger per dag med grovfoder, före 12 resp efter 18 som standard. Vi är alltså två hästägare som turas om att vara i stallet förmiddag resp eftermiddag.

Sedan har de drygt 1.5 ha gräshage som de börjar få tillgång till på hösten så det är ju massor att äta i hagen ända till nästa sommar om än inte mycket till näringsinnehåll. Sommartid när gräset växer fort måste vi stänga in dem i mindre hagar för att de inte ska bli dåliga i magen och tokfeta så mycket som de äter 😅 De äter alltså bara grovfoder ca 5-6 mån/år, resten enbart gräs och min äter även lusern på hösten innan vi börjar öppna hösilaget.

Stängt o släkt bryr vi oss inte alls om, det blir väl viktigare med fler hästar/ägare/olika rutiner. Hur långt emellan målen beror ju enbart på om mängden behöver begränsas. Mer än 4 h mellan att hästen har ätit sig nöjd på grovfoder gillar jag inte alls.
 
Tider har varierat under åren beroende på vilka tider jag jobbat.

Nu jobbar jag kväll och möjliga tider i år är.
Mellan kl 8 och 11, fylla på hö och vattna
Mellan kl 23 och 2, fylla på hö och vattna

När jag jobbat dag brukar det vara
Mellan kl 5 och 8, fylla hö och vattna
Mellan kl när jag kommit hem från jobbet och läggdags, fylla på hö och vattna.

Krubbmat vid en eller båda fordringar eller vid ridning beroende på hur analysen ser ut, tar höt slut så finns det halm eller annat i hagen att äta på.

Mina hästar har alltid haft 0 rutiner kring fodring.
 
Har gjort mer hage både förra året och i år så kommer ta analys på mj och sbrp 2 gånger i månader och se hur näringen utvecklar sig under vintern och hur länge gräset räcker. 2 hästar på ca 2,5 hektar uppdelat på 2 hagar. Släppte i ena hage förra veckan.

Insisterad av forskningen på russen.
 
Har gjort mer hage både förra året och i år så kommer ta analys på mj och sbrp 2 gånger i månader och se hur näringen utvecklar sig under vintern och hur länge gräset räcker. 2 hästar på ca 2,5 hektar uppdelat på 2 hagar. Släppte i ena hage förra veckan.

Insisterad av forskningen på russen.
Antar att du menar inspirerad? Var det i artikeln i ridsport, eller har du någon annan artikel/ källa? Tyckte också det var intressant! Men jag tyckte det var lite info just i artikeln.
Var bor du? Får du mycket snö o.s.v.? I dagsläget t har jag för lite mark till mina hästar, men eftersom jag har lättfödda spållar å hade det ju varit drömmen att ha stooort på vintern och begränsad hage på sommaren.
 
- Morgonfodring med hösilage (liten giva typ 0,5-1 kg) + kraftfoder ca 06-07, utsläpp när hästarna ätit upp, de ska vara ute senast 8.

- Har fri tillgång till hösilage i hagen.

- Insläpp ca 17-19. De flesta får lite hösilage kring insläpp men det ordnar ägaren själv, oftast i samband med mockning. Kan alltså variera beroende på vilken tid ägaren kommer till stallet.

- Kvällsfodring med hösilage och kraftfoder ca 19-21. Oftare närmare 21 än 19, men det kan variera.

Vi har inga tider för när stallet ska vara släckt eller liknande.
 
Har gjort mer hage både förra året och i år så kommer ta analys på mj och sbrp 2 gånger i månader och se hur näringen utvecklar sig under vintern och hur länge gräset räcker. 2 hästar på ca 2,5 hektar uppdelat på 2 hagar. Släppte i ena hage förra veckan.

Insisterad av forskningen på russen.

Har inte läst forskningen. Men hur tänkte du provta? Där fastnade jag så det blev aldrig av 😅
 
Mina kommer ut mellan 5-8 beroende på hur jag jobbar.
Dom går på gräs men det är rätt nerbetat så dom får 4 kg hö att dela på. (Får 6 kg om vi kommer hem senare än vanligt dvs om vi har ärenden efter jobb)
På eftermiddagen får dom byta hage till en med mera gräs (16tiden)
Kommer in för natten 19-21 och får då hö och kraft.

När de kommer snö så blir det ändringar men vet inte exakt hur vi ska göra än.

Jag har hästarna själv så inga tider
 
Antar att du menar inspirerad? Var det i artikeln i ridsport, eller har du någon annan artikel/ källa? Tyckte också det var intressant! Men jag tyckte det var lite info just i artikeln.
Var bor du? Får du mycket snö o.s.v.? I dagsläget t har jag för lite mark till mina hästar, men eftersom jag har lättfödda spållar å hade det ju varit drömmen att ha stooort på vintern och begränsad hage på sommaren.
Ja inspirerad.
Bor söder om Göteborg och sällsynt med snö som går över skosulorna.

Inte läst det i ridsport, hittade det först på hästsverige och innan gottat ner mig i hur vissa gör i Kanada för att få så lång betesberiod som möjligt (köttdjur dock så inte häst) och tittat på en del föreläsningar om det där ifrån.
Så tanken har funnits innan studie på russen gjordes.
 
Har inte läst forskningen. Men hur tänkte du provta? Där fastnade jag så det blev aldrig av 😅
Klipper gräs som jag torkar och skickar in på analys, finns ju analys för grönmassa också som brukar tas innan skörd på vallen men där är jag orolig för värmeutveckling när gräset är så kort.
 
Klipper gräs som jag torkar och skickar in på analys, finns ju analys för grönmassa också som brukar tas innan skörd på vallen men där är jag orolig för värmeutveckling när gräset är så kort.

Jomen hur gör du urvalet? Jag tycker mina betar så himla olika men har ju eg ingen aning om hur mycket. Ska jag ta på allt på en ruta, gammalt fullångt som kort nytt? En del ogräs betar de ju efterhand, ska jag ta det också och hur mycket? Känns liksom omöjligt för mig att uppskatta ett urval i en beteshage jmf plocka vettigt urval ur strängad, odlad vall innan pressning 😒

Kanske ska lägga till att jag är egentligen enbart intresserad av mineralerna.
 
Morgonfodring mellan 07-08 ca.
Ingen lunch just nu då vi har gräshagar nästan året om. Får lunch vid behov och då ca 12 innan jag själv tar lunch.
Hö och mash vid intag. Klockslag varierar beroende på vädret.
Kvällsfodring ngn gång vid 21-23.
Alla hästar som står på spån har tillgång till tugghalm.
 
Eget stall, en SWB och en äldre d-ponny, gräshage.
Morgonfodring 05.30-07, ev. kraftfoder inne, hö ute, cirka 2 kg var nu (en hel del gräs kvar att pilla med), sedan får de klara sig på gräs över dagen i nuläget, men har fri tillgång på foderhalm under senhöst och vinter. Mellanmål i hagen när jag kommer hem från jobbet vid 17-tiden, nu 1,5 kg hö. Kvällsfodring med hösilage och kraftfoder/krubbskrammel kl. 22-23.30. Om de ska motioneras och tas in tidigare får de en del av kvällsgivan vid intag, annars går de in mellan kl. 22-23. Storhästen har fri tillgång på lusernhack nattetid och ponnyn på halm istället.
 
Fyller på ensilage morgon och kväll, ungefär med tolv timmar emellan. Justerar mängden efter vädret, vill inte att det ska bli för mycket spill. Ger mineraler i anslutning till ridning. Fyller på vatten en gång om dagen. På vintern oftast två gånger då de dricker mer när det är kallt. Halm finns alltid i lösdriften när ensilaget är slut. Än så länge finns en antydan till grönt i hagen men snart fryser det och sedan kommer snön, då ökar jag fodergivan rejält.

Jag tror inte på exakta tider och rider när det passar mig, på somrarna ofta mitt i natten. Upplever inte att hästarna är beroende av någon dygnsrytm. Snart är det ju mörkt nästan hela dygnet och i somras var det ljust hela dygnet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 918
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 903
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Hej. Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka...
Svar
17
· Visningar
2 140
Senast: lil-sis
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 924
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp