Tid tillsammans med kaninen...

T

Tofslan

Ni som har en kanin (eller flera), hur mycket tid spenderar ni tillsammans med den varje dag?

Eftersom jag studerar och är hemma mycket och pluggar så får min kanin springa lös i lägenheten och ha sällskap av mig så gott som hela dagarna, hon är väldigt sällskaplig av sig. Men snart är det dags att börja jobba och då kommer hon att bli ensam mycket mer än vad hon är nu. Ni som har en kanin hur löser ni detta? Själv har jag funderat på att skaffa en kanin till som sällskap till henne (och för att jag tycker att det kunde vara trevligt att ha en kanin till de är ju så härliga djur), en hane, då högst antagligen en kaninunge och inte en vuxen.

Sv: Tid tillsammans med kaninen...

Sedan jag skaffade Oskar (drygt ett år sedan) har jag spenderat större delen av dagarna (+ nätterna) med honom. Har nu skaffat en till, då jag ska fortsätta plugga till hösten och jag inte kommer att vara lika mycket hemma som jag varit hittills. Känner man att man själv inte lyckas fylla "sällskapskvoten" så kan en kaninkompis vara en god idé. ;)

Brukar försöka spendera minst 1 timme/dag med kaninerna (har 7st, varav 2 inte tycker om mänsklig kontakt). Men nu när min rygg börjat krångla igen blir det mest korta stunder. Har dåligt samvete för det, men finns inte mycket å göra förrns jag blir bättre. De har ju åtminstonde varandra att prata med där ute.

Alldeles för lite:(
jobbar långa dagar, så jag klappar han en stund i samband med frukost, och i sammband med kvällsmat..
men slutar jag tidigt så att jag är hemma innan det blir mörkt brukar jag släppa ut han så att han får springa lös medans jag städar buren eller nåt annat.
samma sak på helgerna då får han vara lös ett tag och om vädret tillåter vara i nån av markburarna som är stora.
på sommaren spenderar jag mycket mer tid med honom, och till hösten blir det eventuellt flytt till lägenhet och då får han flytta med;)

när jag är i rummet så för hon springa runt där och iband tar jag ner henne till underåningen så att hon får se ngt annat..

brukar kela med henne när jag gör lexor eller kollar på film:p

Det är så jag antar att det kommer att bli när jag börjar jobba. Att man klappar lite på henne innan jobbet och en stund när man kommer hem. Jag har ju andra fritidssysselsättningar också som tar tid. Kanske hon skulle må bäst av att ha en kompis, annars tror jag hon kommer att bli ledsen över att vara ensam så mycket. Men i vissa inlägg verkar det som om det kan vara svårt att få två kaniner att komma överens. Så jag ska nog fundera lite på hur jag ska göra. Har någontips/råd?

Hm.. Jag vet inte vad som är bäst när man har en hona. Med tanke på att jag redan hade en hane, så var det inga problem att låta kastrera honom och så skaffa en liten hona. Har dock hört att honor kan vara mer aggressiva mot bebisar än vad hanar är? Har ingen egen erfarenhet att prata om, men det är som sagt vad jag hört.. Vissa påstår att det är svårt att pussla ihop honor med andra honor ifall de inte är systrar/mor & dotter medan andra menar att det inte alls är några problem. De flesta jag diskuterat saken med påstår att det allra lättaste är att få en hona och en kastrerad hane att gå ihop. Det kanske går att få tag på en kastrerad hane som redan är van vid sällskap? Det finns ju mängder av typ 1,5 åriga kaniner till salu.. Väldigt många verkar plötsligt komma underfund med att de är allergiska eller inte har tid längre. :smirk:

kl
jag och bimbo brukar tillbinga kvällarna framför tv tillsammans :angel:

Samma här.. Jag och Oskar med ett par kuddar, en mysig filt, framför några avsnitt Vänner och kvällen är gjord. :D Majken har dock inte förstått sig på mysfaktorn riktigt ännu, finns för mycket nytt att undersöka. ;)

Det gör jag och Molly också. Hon kommer gärna med upp i soffan och lägger sig på min mage eller bredvid mig i soffan och vill kela och pussas.

Själv har jag funderat på att skaffa en kanin till som sällskap till henne (och för att jag tycker att det kunde vara trevligt att ha en kanin till de är ju så härliga djur), en hane, då högst antagligen en kaninunge och inte en vuxen.

Om du har en hona så kan det bli problem med att skaffa en ny kanin eftersom de kan vara väldigt revirkära. Köper du då en ny kanin blir hon bara arg.

Min kanin ser sig själv som människa och skulle bli skitförbannad om det kom en _kanin_ in till oss. Herre gud, kaniner inomhus, det tolererar hon ej :rofl: Jag köpte en hane till henne som bor på vår uteplats.

Kaniner behöver mest sällskap morgon och kväll då de är mest aktiva. Men självklart är det jättemysigt att ligga tillsammans med en annan kanin och sova hela dagen :) Men då ska de nog vara vana vid sällskap sen de är små.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 688
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar