Tid och råd? (oj, långt)

M

Mestur

Hejsan,

Den här frågan är mest riktad till de "vuxna" som har egen häst, jobb, familj (i ngn form):

Hur har ni tid och råd?

Har suttit och klurat lite på det här med tid främst. Om man räknar att arbetet tar c:a 10 timmar av ens dag (8 h arbete, 1 h lunch och 2*30 min färdväg). Laga mat och äta middag tar ung en timme. Frukost och morgonrutiner ytterligere en timme. Stallet med resa, mockning och ridning borde snitta på 3 h/dag (om man inte rider ut på långritt) + ev extra tid för fodring om man inte har helinaccordering och sen vill väl familjen se en nån timme per dag i alla fall...
Så min uträkning blir att bara jobb och häst blir 15-18 timmar, och då är det inte mycket tid som är över till städning, tvätt, leka med barn osv...

Pengadelen ska vi inte ens gå in på, för det övergår mitt förstånd hur man på ett "normalt" jobb ska kunna ha råd med allt som behövs, och då har jag ingen häst att betala för också... ;)

Så min fråga är (utan vilja att snoka i folks privatliv, de som anser att det är det jag gör kan låta bli att svara) :

Hur har ni löst det? Medryttare/delfodervärd/värdens snällaste sambo/man? Hästen på gården eller inaccorderad med bra service?
Hur ser eran jobbsituation ut? Hel/deltidsjobb (och om deltid: Hur :devil: har ni råd??)
Familjen? Barn eller inte?
Har ni någon annan fritid än hästen? Om inte, hur reagerar sambo/man?

:o Kanske lite närgångna frågor upptäckte jag just, men jag är himla nyfiken. :D
Har varken barn eller häst (än) :angel: men funderar för framtiden. :idea:

Mestur /nyfiken i en strut.

Sv: Tid och råd? (oj, långt)

Städning och tvätt, matlagning och ätning är minimerat i mitt liv. Jag har ungefär de tiderna du drog upp, heltidsarbete 30 minuter restid i ena riktningen till jobbet samma sak med restid till stallet.

Jag jobbar heltid men har lite flexibilitet eftersom jag har en chefstjänst, men största problemet är egentligen med kvällsåtaganden, konferenser, seminarier, kurser med övernattningar eller efterföljande fester. Men jag försöker verkligen minimera det.

Jag äter alltså inte middag med familjen på vardagarna utan åker direkt till stallet. Ovanpå det har jag egna träningar två dagar i veckan och nu även träningar för min sons lag. Helgerna går åt till stall och matcher, egna samt coachning.

Familjfadern har inget veto i den här frågan, men inte heller förväntar han sig att jag ska ha ett huvudansvar. Han tar alltså hand om skolkontakter, läxläsning, storhandlig och matlagning. Tvätt och allmän undanplockning brukar jag ägna mig åt. Det ska väl också sägas att han har ett mycket aktivt liv med heltidsjobb och extrajobb runt om i Sverige.

Medryttare har jag ingen längre men byter tjänst en dag i veckan, alltså stalledig en dag, två hästar en annan. Nu ska väl tilläggas att jag skaffade häst 2000, när mitt yngsta barn var 9 så jag har inte alltid levt så här. Men just nu ser det ut så.

Ja du, dåligt samvete har jag ofta...
Så här har jag det.
Vi har eget stall (lösdrift) på gården med några inhysningar. Där har vi ett arbetsschema som innebär att jag mockar/kollar hästar/ fyller på fodersäckar 2 vardagar/vecka + en helgdag varannan helg. Detta innebär att om man inte hinner ut i stallet så vet man att den som har stallet har tittat till kusen i alla fall...
Jag fodrar dessutom varje morgon+ kväll då jag ändå bor här.
Jag rider kanske 3-4 dagar/vecka(sena kvällar) under sommarhalvåret men mer sporadiskt under vintern. Tävlar inte men tränar regelbundet för instruktör. Ibland lånar ngn av de andra tjejerna i stallet min häst och rider men ej regelbundet.
Jag arbetar fn 70% och har stallet på min hellediga dag. Då är småbarnen med och grejar. Restid ca 1h med hämtningar/lämningar.
Vardagar turas jag och maken om med matlagning osv men jag är sällan ute i stallet förrän barnen somnat. .

Mitt dåliga samvete är riktat mot hästen. Det är en fin liten pålle jag har och hon mår säkert inte dåligt men hon skulle utvecklas betydligt mer hos någon annan. Vi har dock tagit det beslutet att så länge barnen behöver mig och min man till omvårdnad, läxläsning, matlagning osv så prioriterar vi dem före våra egna intressen. Vi har 3 ponnier så barnen är med emellanåt och har ett visst hästintresse vilket underlättar Om jag inte bodde så att jag kunde ha hästen hemma alternativt på en granngård( med billig stallhyra) skulle jag välja bort egen häst tills barnen var så pass stora att det känns ok att vara borta flera timmar varje kväll.

Jag är student, så ska inte uttala mig om hur det är att arbeta heltid och ha häst. Men, råd har man! Jag får in ca 7500/månad i dagsläget. Hyra på 2600 inkl el, bensin ca 1000 och två hästar. Har gratis stallhyra, men betalar alla andra kostnader så som hö, kraftfoder, vacc... you name it. För mig handlar det om att prioritera. Just ikväll blandar jag ut äppeljuice med vatten, käkar nudlar och en banan.

Och så måste jag säga att amn sparar SÅ mycket tid på att ha hästen nära, och det ger mer flexibilitet. Och till sist en eloge till alla er som kämpar med ridning, barn och jobb utan att klaga! :bow:

Jag hyr en gård, där jag i nuläget har mina 4 egna hästar.
Jobbar halvtid hos travtränare inkl resa och jobb är jag borta från 7-13, innan detta fodrar jag och släpper ut samt mockar.
Är hemma vid 13 , fodrar, duschar, 15.00 är jag och går som lärling till frisör, hemma ca 19.00 insläpp och fodring, ridning därefter, mat blir oftast på stående fot och när jag hinner.
Men jag trivs - då orkar man ! :)

Hur det klarar sig ekonmiskt är ju för att jag sparar in de 2000 kr jag lagt förr i stallhyra och nu kan lägga direkt på mat,foder,strö,hö,hovslagare,försäkring etc..det går ihop, man får prioritera och man kan faktiskt ha pengar över ändå!
Kan tillägga att de jag jobbar hos fyller min tank på bilen ett par ggr i månaden :D

Så min fråga är (utan vilja att snoka i folks privatliv, de som anser att det är det jag gör kan låta bli att svara) :

Hur har ni löst det? Medryttare/delfodervärd/värdens snällaste sambo/man? Hästen på gården eller inaccorderad med bra service?
Hur ser eran jobbsituation ut? Hel/deltidsjobb (och om deltid: Hur har ni råd??)

jag har alltid klarat hästarna själv. hade 1 häst i flera år sedan 2. just nu 0... men troligtvis kommer den nya nästa vecka.

jag är student men både i höstas och nu praktiserar jag. jobbar 7.30-16.45
06.00 går upp
07.00 åker till jobbet
16.45 åker från jobbet
ca..17.20 kommer till stallet
ca 1-3 timmar per häst.

hemma......äter middag, träffar kompisar, sambo tvättar osv.
städar på helgerna....

står i fullservice stall.

övriga intressen.... bilar, fest och läsa... umgås med vänner å drick vin....:D

det finns inte mkt tid till att sova.

det ekonomiska löser sig, med sponsring av mor.

slutsumma...... man måste planera sitt liv!

Jag måste säga att jag är grymt imponerad av er alla som får det att gå ihop!! :bump:

Själv har jag dåligt samvete för att jag inte tillbrigar tid nog med vovven eftersom han måste vara hemma då jag är i skolan/tränar/ i stallet. :o

Jag jobbar bara halvtid men har bra betalt (mor som chef) hehe så det går ihop sig fast klart det är lite tajt ibland vissa månader men å andra sidan vet jag att jaghar dyra vanor och många intressen så det går ingen nöd på mig :)

Men en dag för mig ser ut såhär om jag jobbar dag:

05,00 går upp och ut med hundarna gör iordning mig osv
07,00 är jag på jobbet
15,00 går jag hem från jobbet
15,15 går jag ut med hundarna en snabbis byter om å äter lite mellis och åker till stallet (tar med mig hundarna)
16,00 är jag i stallet mockar å fixar rider antingen hemma eller lastar och åker iväg på träning så kommer hem allt mellan kl 18-22,00 på kvällen
Kommer hem någon gång under kvällen och beroende på när städar (fast det blir inte så skitigt eftersom jag nästan aldrig är hemma hehe) jag äter middag åker till gymmet å tränar å träffar vännerna osv

Så hundarna har jag med mig nästan alltid överallt utom på jobbet och vännerna har jag både på jobbet i stallet å på gymmet osv så då träffar jag dem där :) och nu lever jag ju som singel men har jag ngn söt pojke så klämer jag in honom däremellan

En dag då jag jobbar kväll ser ut såhär:

Går upp när jag vaknar orkar och känner för det, brukar bli vid 8-9 går ut med hundarna en snabbis äter frukost osv. När jag är klar med det tar jag med mig hundarna till stallet fixar där rider å pysslar så länge jag har tid beroende på om det finns mer på schemat åker hem äter lunch hinner jag så tränar jag en sväng på gymmet innan jag börjar jobba kl 14-21 å när jag kommer hem går jag ut med vovvarna å ramlar i säng å sover gott :)

Och rent ekonomiskt har jag inte valt det dyraste stallet men inte heller det billigaste har valt ett där det är jag och ägaren av stallet och har jag en dag då det kör ihop sig så självklart mockar hon å tar hand om min häst också då det förtillfället bara är 2 hästar i stallet så inget problem samma om hon har det körigt ibland så självklart hjälper jag henne men sen har hon ju flest in/utsläpp osv eftersom hon bor där men vi hjälps åt med allt så allt löser sig inga problem hittils SÅÅÅ SKÖNT :) Men sen har jag prioriterat jag måste inte köpa ett schabrak för 800 spänn funkar skitbra med ett från hööks för 200kr å jag har köpt bättre begagnade märkessadlar som kostade 25000kr nya men hästen musklade om sig å sadeln hade en miniatyr repa så trots att sadlarna varit knappt 1 år gamla har jag köpt dme för 8000kr styck pga ngn repa som inte syns hehe
Och självklart vill jag ha nya fina saker till mina hästar men köper det som är nödvändigt och är inte dumsnål och varför inte köpa ett bättre begagnat täcke på blocket om de e provat å visade sig va fel storlek men dem får inte lämna tillbaka det så visst jag kan köpa det för ett par 100-lappar billigare så jag är lite om mig å kring mig å hittar mkt på rea osv :)

Jag är 36 år, är gift och har en dotter på 6 år. Jag är civilingenjör och jobbar som it-konsult. Min lön ligger på 34000:- per månad om jag jobbar heltid, just nu jobbar jag 87,5% (7-timmarsdagar). Maken tjänar något mer än jag och jobbar heltid. Vi har hus med lån på ca 1,3 milj, och lever väl som folk gör mest avseende konsumtion - varken extremt slösaktigt eller extremt sparsamt. Hästen kostar oss totalt ca 2500:- per månad att ha, sedan tillkommer en del för träning och tävling, när sådant är aktuellt.

Min häst bor på en gård en knapp kilometer hemifrån. Ägaren till gården sköter utsläpp och morgonfodring vardagar, resten sköts kollektivt av oss som har hästar där (i dagsläget 15 hästar med tillhörande ägare).

Morgonen är alltså alltid "hästfri" på arbetsdagar. Jag går upp, duschar, äter frukost, väcker dottern (som maken sedan kör till fritids/skola), promenerar och matar hunden och sätter honom i hans hundgård. Kör till jobbet på ca 20 min. Jobbar, hämtar dottern på fritids och promenerar hund igen. Sedan äter vi något, och efter det har klockan hunnit bli 17.30 - 18.00. Ibland följer då dottern med mig till stallet, och både hon och jag rider. Tillbaka hemma vid 20-tiden för nattning av dotter. Sedan hundpromenad igen, kanske lite TV-tittande, och så sängen.... Följer dottern inte med till stallet, så nattar jag henne först strax före 20, och rider senare istället. Tillbaka igen vid 22, hundpromenad och sedan sova.

Vissa dagar har jag "jobb" i stallet att göra också, som att ta in hästarna, fodra och/eller mocka. Då tar stallet ca en timma extra, beroende på hur mycket som skall göras. Ibland händer det också att jag går till stallet utan dotter innan hon hunnit lägga sig. Då sköter pappa nattningen.

Jag brukar ha en eller två "stallfria" dagar i veckan - det fungerar bra eftersom vi sköter allt i stallet kollektivt, även mockning. Så det är bara att välja någon av de dagar jag inte har några stallsysslor som "stallfri dag". Hästen motioneras ca 5 dagar per vecka, jag har ingen medryttare.

"Hemmasysslor" som städning, tvätt, trädgårdsarbete etc. delas rätt lika mellan mig och min man, och min del av det görs huvudsakligen på helger och på min "stallfria dag". Utom matlagning, förstås, som måste göras varje dag... Jag har inga andra fritidsintressen än ridningen.

Hej
Inte är det lätt inte.....

Jag har man, 2 barn (5 och 7), hus, vi har ganska vanlig ekonomi skulle jag vilja säga - inga stora utsvävningar men vi räknar inte kronor och ören som vissa får göra. Vi har ett billigt stall, 500 spänn och gör allting själva. Jag tävlar inte o så, och tycker inte att det är så dyrt att ha hästarna, det som är dyrt är om man vill köpa utrustning. Har gått i flera veckor t ex och undrat om jag verkligen kan motivera att ta 4000:- ur familjens sparpengar till en sadel........

Jag har förmånen att vara egenföretagare o jobba med frilansverksamhet från bostaden. Jag vet att det låter spontant som "jamen då kan man ta ledigt när man vill" men det är inte riktigt så, mitt jobb är faktiskt väldigt stressigt...men jag slipper iaf att pendla, har ingen tid som försvinner på det.

Jag har nu 2 hästar, en stor häst och en B-ponny.

Såhär ser min dag ut ungefär:
05.30 går upp (HATAR att gå upp tidigt men hästarna har tagit ur mig det :D )
06.00 i stallet, utsläpp, mockning, iordninggörning (stallet ligger 4 km bort)
07.00 ca. hemma, äter frukost med familjen
08.00 skol/dagis skjuts
16.30-17.00 slutar jobba.

Ibland äter jag middag med familjen och ibland smiter jag. Men jag är alltid i stallet på kvällen, antingen medans dom andra äter eller så åker jag efter maten och lämnar min man med det mesta av disken :o , kommer hem innan barnen ska lägga sig vid 19.30-20.00. Ska jag bara ta in pojkarna och göra i ordning för morgondagen tar det 45 minuter, ska jag göra något med någon tar det typ 1½-2 timmar.

Har 2 medisar till B-ponnyn som har en veckodag var, så att han inte blir ett "måste" för mina barn och så att han aktiveras ordentligt.

Har en lite oregelbunden medis till min häst, oftast men inte alltid rider hon en dag/veckan.

Jag skulle vilja säga såhär: man måste ha en förstående äkta hälft, och man måste se till att "dra sitt lass" i hushållet ändå. Samt, man får inse att man har inget att komma med om Han Själv talar om att nu ska han ut o göra det och det, eller vill köpa en viss pryl som man själv tycker är onödig, det är bara att le och säga "vad kul älskling" :rofl:

Jag jobbar 8-16,30
åker direkt hem o byter om o är hos hästen 17,15.
Rider o sköter hästen, har mockhjälp sen en månad tillbaka
jätteskönt så jag kommer hem tidigare, c 19,00
Lagar mat o äter o tittar lite på tv o går o lägger mig mellan
21-22.
Min man är ute mycket o åker så jag är oftas hemma själv på vardagarna så man behöver inte laga något avancerat till sig själv.
Städa o tvätta gör man på helgerna, o nu när våren kommer så måste man hinna med trädgården.
Råd? det får man bara ha.

Senast ändrad:

Jag jobbar treskift, det gör att jag har mer "dagtid" att göra saker på, däremot färre kvällar och helger när man vill umgås med normala människor eller gå kurser...
Jag har min häst i ett stall 3km ifrån där jag bor, vilket gör att jag och hunden kan cykla/springa/gå dit, dvs motion och hundmotion är klart. Sedan delar vi på sysslorna så jag har ett pass per dag, frukost+ utsläpp, lunchfodring, middag+ insläpp eller kvällsfodring, jag ska ju ändå dit en gång per dag o mocka till min häst så dte känns ok.
Visst tar det tid, men inte så farligt, mocka plus fixa höpåsar o foder tar 20 minuter. Rider jag oxå tar det en timme till. Det är ju väldigt skönt att komma till stallet oxå, mig ger det total avslappning att stå o höra hästarna äta, borsta och fixa, jag har ett stressigt jobb med chefsbefattning och för mig o även för hunden är stallet en oas;)
Jag har sambo, katt, hund o en häst, inga barn. Jag tränar yoga/pilates/styrka 3 dagar i veckan, rider i ridhus en gång per vecka och har en mängd andra intressen som sportdykning, köra mc etc
Däremot kostar dte mycket tycker jag, även om man har kallhyra och delar på jobbet i stallet blir dte mycket med torv, hö, kraftfoder, träningar, hovslagare etc.

Jag har arbetat heltid enligt rullande schema de senaste 35 åren :o och tycker att det är fullständigt perfekt att göra så när man har häst.
Nackdelen är att man måste jobba kväll eller helg ibland och det är inte alltid så roligt att åka till jobbet på jul- eller nyårsafton :cry:
Dock överväger fördelarna. Vintertid kan man de flesta dagar rida medan det är ljust, och om man har familj får man en ryslig massa gjort hemma när de andra är på jobb/i skolan ;)

Under de år vår son bodde hemma hade jag ingen egen häst, men jag red dels på ridskola ett par gånger/vecka, red andras hästar i skogen och hade en och annan foderhäst. Egen häst köpte jag först när sonen var utflugen.

Sedan december -05 bor jag och min man på en egen gård, och vi har nu tre hästar. Kostnaden för att ha tre hästar hemma är t o m mindra än den var för en häst inackorderad.
Stalljobbet (som ofta utförs av min numera hästintresserade man) är avklarat på mindre än en timme, och om jag vill hinner jag rida både Besten och Lukas samt jobba något lite från marken med unghästen. Detta medan tvättmaskinen är igång.

Andra intressen? Tja, jag gillar att läsa och lösa korsord, samt att träna med hunden.

Immer

Jag är chef och har en bra lön idag men jag jobbar nog för den också. Minst heltid med ca 1,5 timmars resväg varje dag. Har två barn (11 & 15) och är gift med en hantverkare.

Handling & tvätt är mitt ansvar men det mesta av städningen sköter min man. Hade tidigare städhjälp men det är svårt att få tag på där vi bor långt ute på landet.

Jag går upp ca 1 timme tidigare för att släppa ut hästarna (har en egen och tre inackorderingar), sedan mockar jag och gör iordning foder till min. Lunchfordring ordnar inack som också sköter hela stallet om vi åker bort.

Jag skulle inte klara att ha häst om inte min man ställde upp i ur och skur med att hämta hö/spån m.m. Har till och från hjälp att rida men inte med ngn ordning, utan jag har helt enkelt sänkt ambitionsnivån. Försöker rida 4 dgr i veckan i snitt.

Det blir ingen ordning med maten i vår familj vilket är mitt dåliga samvete, dessutom är jag beroende av att ungarna ber om hjälp med läxorna vilket inte sker så där har jag också konstant dåligt samvete. Att jag överhuvud taget har hästen kvar beror på att det är det som får mig att må riktigt bra när allting annat strular. Men nu förtiden bakar eller syr jag aldrig, stryka är inte att tala om och det får bli nyinköp istället för lagning, allt julpyssel är bortrationaliserat. Till viss del beror väl det på att jag envisas med att vara aktiv i den lokala hästklubben dessutom - som man bäddar får man ligga - men det är ju så himla kul!!!

Ja det enda man har gott om är väl dåligt samvete:/...Hur man än gör, blir det inte mycket tid över ,förutom arbete och häst, resterande minuter tar hus, hem och familj!
Samma lika gäller nog det ekonomiska oxå. Men här har jag valt att prioritera. Jag hinner/orkar inte vara en social människa, vilket alla i min närhet inte kan förstå alla gånger.
Shoppa, förrutom hästprylar då, har man totalt valt bort....om man inte få nån X-tra utbetalning nångång=)
Svårt att förklara hur man tänker egentligen, för när man läser det man skriver verkar det helt idiotiskt!! Vilket det förmodlingen är, någonstans iaf.....
Men vem har sagt att man behöver vara klok, när man annars trivs=)

Tid och pengar hittar man om intresset är riktigt stort, har haft 1-2 hästar i stort sett hela tiden. Nu är mina barn nästan vuxna och det är yngsta dottern 16 år som sköter det mesta av ridandet ,jag är degraderad till Pay&Drive klassen. Jag försöker rida 2 gr/v men är med varje dag o kör till stallet ,rastar då hundarna när dottern rider. Nu arbetar jag 75% dagtid rullande schema så jag har alltid 2 lediga vardagar . När barnen var mindre arbetade jag natt 64% och hade mkt tid både för häst o familj.
Eonomin är det väl mindre bra för och pensionen ska vi inte tala om men jag har prioriterat tid med familj och djur + att min man har arbetat mkt o bidragit mer till försörningen av familjen.Vi bodde utomlands när barnen var riktigt små o då hade jag det som allra bäst ,hemmafru med hushållerska. Red + höll ridlektioner 3gr/v då (ingen egen häst+att jag arbetae några timmar/v som skolsköterska på svenska skolan ibland. Min man jobbade ju desto mer men när han kom hem/var ledig fanns det ändå en hel del tid för familjen pga allt hushållsarbete ,trädgård och underhåll av hus var gjort. Så jag tror nog det jämnade ut sig och framförallt inga måsten på lediga dagar.

Jag jobbar heltid, är sambo och har en häst som jag åker till i stort sett varje dag. Hästarna går på lösdrift och bonden sköter grovfoder och mockning (förutom nu när min häst tillfälligt står i box på natten). Kraftfoder fodrar man själv. Så här brukar mitt schema se ut:

7.15 - 18:45 jobb (inkl lunch + 20 min restid i varje riktning)
19:00 - 22:15 i stallet ( inkl 15 min restid i varje riktning)

Ngt vettigt att äta på kvällen blir det ganska sällan. Min sambo jobbar väldigt mkt, så han kommer hem ungefär samtidigt som jag... Städning etc får bli på helgerna, sambon gör ganska mkt :o

På helgerna brukar jag vara i stallet stallet typ halva dagen och andra halvan + kvällen gör vi ngt tillsammans. Det blir ju inte mkt tid tillsammans med 'familjen' - om vi skulle skaffa barn måste det till en ändring! Helst jobba mindre + bli lite effektivare i stallet, men mindre jobb ger mindre pengar... Får väl se.

Jag arbetar som lärare heltid och har möjlighet att flexa min tid lite på dagen. Däremot har jag skrivningar och planering på tid där jag kan styra när det passar bäst vilket innebär både kvällar och helger. Har pållan på ett litet stall med nu tre hästar. Ägarinnan sköter in och utsläpp och fodringar. Behöver bara mocka och rida min egen häst. Inga vattentätaskott så när vi har tid över och lust både mockar och fodrar vi åt varandra samt tar in hästarna när tiden passar.Har nu en medryttare som rider två till tre ggr i veckan på vardagarna. Jag åker till pållan på vardagar direkt efter jobbet så det kommer först sen hem. Senast 18,00 är jag hemma för min familj. Är gift. Min man jobbar hemifrån som egen företagare.Han seglar istället som fritidsintresse.Yngsta dottern 13 år och hästtokig. Äldre dotter 25 år samt ett barnbarn. Sen har vi katter och kaniner hemma ca 10 min från stallplatsen. Några andra fritidsintressen blir det inte annat än spontant.har inga behov att göra krogbesök särskilt ofta. Vänner träffa vi hemma hos varandra eller till häst. jag är fullständigt nöjd med denna tillvaron.

Hur ser eran jobbsituation ut? Hel/deltidsjobb (och om deltid: Hur :devil: har ni råd??)

Vi har ganska nyligen skaffat vår första häst och innan vi gjord det gick vi igenom vår ekonomi riktigt ordentligt och drog ner på saker som vi egentligen inte behöver (vi har gemensam ekonomi och sambon tjänar lite mer än mig). Jag trodde nog att vi skulle få det ganska tufft ett tag men det har visat sig att bristen på fritid har gjort att jag inte handlar något längre så nu kan vi tom spara undan lite vilket vi aldrig gjort tidigare :D

Jag är ofta på jobbet (heltid) 6.30 för att kunna ta mig ut till hästen i rimlig tid. Jag åker alltid ut till stallet direkt efter jobbet och innan dess har jag ätit ett stort mellanmål så jag klara mig tills jag kommer hem igen runt 19.30. Jag har ca en timmes resväg till stallet och måste åka kommunalt då jag ej har körkort.

Jag har en mycket snäll sambo som tar hand om markarbete där hemma på vardagarna. Nu är mina barn snart 15 och 13 så de sköter sig själva. 13-åringen är iof ofta med mig för vi har hästen tillsammans. 15-åringen är nästan alltid antingen på träning eller ute med kompisar så han saknar nog inte sin mamma så värst mycket. Städning är förlagd till helgerna då vi har mer tid.

Jga har betalande medryttare en dag och stallhjälp den dagen hästen vilar och hade väl tänkt träna de dagarna men än så länge har det inte blivit av. Någon annan fritid har jag inte men jag mår så bra när jag är i stallet så just nu behöver jag inget annat känner jag. De sociala bitar jag behöver får jag från sambon och de andra trevliga tjejerna ute i stallet.

Tackar och bockar för alla svar och puttar upp tråden lite för att se om nån mer vill svara. =)

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 237
Senast: Elendil
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 335
Senast: Pilot
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 758
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar