Tid mellan fodringar?

Sv: Tid mellan fodringar?

i "mitt" stall så ger vi kväll mellan 19-20 och frukost får hästarna mellan 6.30-8.00 ungefär.. inte så blodigt allvar på exakta tider, då hästarna har fri tillgång på hösilage både ute och inne.. :)
Ingen häst är vrålhungrig varken på morgonen eller kvällen..

När får era hästar sista maten på kvällen och första på morgonen?

Mvh Angelina
Sista fodergiva är kl 21.00, ger då ca tre kilo till ponnyskruttarna (den ena hinner äta upp till morgonen, den andra brukar ha kvar lite grann) och fem kilo till varmblodet (brukar ha kvar lite på morgonen).

Första givan är betfor och vetekli (har en sån diet till alla på grund av den ena ponnyn) 06.10 (jo, det brukar faktiskt bli exakt då) Hö i hagen (två kilo per pålle) 06.30. Mitt problem är faktiskt dagtid med långt mellan ättiderna.. Knapplån delvis... Hur löser ni andra det under dagen om ni har en lättfödd häst som blir fet otroligt lätt, och två andra som troligtvis skulle fixa fri tillgång dagtid. Jag jobbar ju på dagarna och dotter (som förut kunde ge hö när hon kom hem från skolan) har numera längre skoldagar. Ni i liknande situation.. Har ni något tips?? Eller vågar jag sätta upp en höhäck och ge rejält som räcker hela dagen? Ska väl tillägga att jag använder hö på grund av för få hästar (och en hästen har fått kolik en gång i samband med ensilage, vilket gör att jag blir lite nojjig för hans skull).

Mina får kvällsmat mellan 18:00- 20:00. Frukost 06:00. Fri tillgång på hö nattetid.

Morgonfoder mellan 06-08.30 (oftast mellan 07-08) och kvällsfoder mellan 20-21. Speciellt kvällningen brukar variera på årstiderna..
Jag hade gärna sett kvällsfodringen betydligt senare, men ger istället min såpass mycket hö att det brukar finnas kvar på morgonen.

Hur löser ni andra det under dagen om ni har en lättfödd häst som blir fet otroligt lätt, och två andra som troligtvis skulle fixa fri tillgång dagtid. Jag jobbar ju på dagarna och dotter (som förut kunde ge hö när hon kom hem från skolan) har numera längre skoldagar. Ni i liknande situation.. Har ni något tips?? Eller vågar jag sätta upp en höhäck och ge rejält som räcker hela dagen? Ska väl tillägga att jag använder hö på grund av för få hästar (och en hästen har fått kolik en gång i samband med ensilage, vilket gör att jag blir lite nojjig för hans skull).

Har samma problem, har två shettisar som inte klarar fri tillgång. Håller som bäst på att leta lösning. Finns en höbox att köpa med tidlås men den kostar 3000 kronor och då blir det en hög hö. Då kanske den ranglåga inte får äta. Så då behöver man två = 6000:-:eek:.

Finns också ett grindlås som öppnar en grind till en separat hage som höet ligger i. Då måste man ha ström på vinterhagen och det fungerar dåligt där jag bor (massor med snö och tjäle (stavas det så??) i marken så det inte går att jorda). Har därför trähagar på vintern.

Ska hitta en lösning för mina älsklingar får inte vara hungriga!!

Tips emmottages tacksamt

Morgon: ca kl 6

Kväll: ca kl 19.30

Kanske bäst att tillägga: Tillgång till fin halm i princip hela dagen i hagen samt att höet på kvällen räcker större delen av natten. :)

Finns också ett grindlås som öppnar en grind till en separat hage som höet ligger i. Då måste man ha ström på vinterhagen och det fungerar dåligt där jag bor (massor med snö och tjäle (stavas det så??) i marken så det inte går att jorda). Har därför trähagar på vintern.

Ska hitta en lösning för mina älsklingar får inte vara hungriga!!

Tips emmottages tacksamt

Ja, precis: lunchgrind! Det är jättesmart! Om man har en extra hage som man lägger hö i på morgonen, ställer grinden på tex. kl 12 och så öppnas den då, även om man inte är hemma. :laugh:
Synd att det inte funkar pga strömmen i ditt fall.

Man kanske har en snäll granne som kan hjälpa till? :angel:
Eller om man kan förlänga ättiden på något vis. Höpåsar/nät kanske?

Det finns grindöppnare, batt-latch t ex, som går på batteri. Eller menar du att du måste ha ström i tråden för de inte ska bryta sig in?

Sista 20 eller 22 beroende på hur mkt de får, morgon senast 08 (kan bli tidigare).

Fbl har fritt nattetid. Ponnyn har inte fritt, han får vintertid 1 kg vid intag, och 4 kg kl 22. (Just nu får han 5 kg kl 20 och har kvar på morgonen).

I hagen serveras mat var fjärde timme.

Ie en dag blir såhär:

08.00 Utsläpp, frukost i hagen
12.00 Lunch i hagen
16.00 Eftermiddagsmat i hagen
20.00 Insläpp, mat i boxen
(22.00 Nattmat ponnyn)

Går de ut tidigare blir tiderna justerade efter det, t ex 06 - 10 - 14 - 18 - 20 - (22)

Våra får frukost mellan 6-8 på morgonen o kvällsmat från 19.30-21 på kvällen. Lunch i hagen vid ca 13 o insläpps mat vid ca 15.30.

Fast vad har du då för hästar eller hur hungriga är de? =)

Jag hade iofs el, men INTE i grinden till foderhagen. Och ett stycke 'alltid hungrig' fånghäst som gick i helt nedbetad hage sommartid (och grinden släppte till gräshage), och i egen hage med sparsam frukost vintertid (och grnden släppte till mathage).

Inga problem alls med några inbrott faktiskt. Däremot stod hon tålmodigt och väntade ca en timme innan det var 'öppningsdags'

Morgon mellan 07.00-08.00
Kväll mellan 22.30-23.30

Där i mellan får de mat tre gånger under dagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
734
Senast: matson
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
540
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset