Tid mellan fodringar?

Sv: Tid mellan fodringar?

Dom där lunchgrindarna, består dom bara av EN tråd eller? Då skulle nog antingen shettisen krypa under eller stora hästarna hoppa över i våran hage :angel:.

Dom där lunchgrindarna, består dom bara av EN tråd eller? Då skulle nog antingen shettisen krypa under eller stora hästarna hoppa över i våran hage :angel:.

Ja, de jag har sett är bara en grind! Det funkar inte hos mej heller...

morgon:09:00-10:00
kväll:21:30-22:30

hästarna har i princip fri tillgång, blir kanske två eller tre timmar utan mat i hagen, det är enda tiden på dygnet dom är utan..

kl

Morgon: 5.00-05.30
kväll: 22.00-23.00

får naturligtvis mat där imellan också.

Jag har oxå letat efter ett alternativ där hästarna kan äta när de vill, men inte hur mkt som helst. Så nu tror jag att jag har hittat en lösning. En begränsad foderautomat :)

Man kan bygga den själv, därmed behöver kostnaden inte bli så dyr.

Om man vill se hur en sådan kan se ut, så gå in på www.harmonyhorse.se och kolla under begränsade foderautomater.

Jag ska bygga mig en nu, då behöver jag aldrig fundera på fodringar utan bara se till att det finns hö där i en gång om dagen :laugh:

Vi fodrar såhär

Morgon: 05.30-07.00 Kraftfoder inne och hö i hagen
Lunch: 11.00-14.00, beroende på när man kan ta sej ut. Hö i hagen
Intag: 16.30-18.00 Hö i boxen
Kväll: 21.00-22.00 Kraftfoder och hö i boxen

När får era hästar sista maten på kvällen och första på morgonen?

Mvh Angelina

I vårat stall får dom mat 6,30-7,30 sen luncha halv ett kommer in ca 17 då får dom igen samt till natten vid 21-22 sista givan;)

På veckorna så fodrar vi kväll klockan 20.30 och sen får dom morgonmaten 6.30.

På helgerna fodras dom mellan 19.30 och 20.30 på kvällen och 7.30 på morgonen.

Själv tycker jag inte att det är vidare bra att ändra tider sådär, men eftersom det är en ridskola så måste man tyvärr ha det så för att det ska fungera med personal och helgfodrare.

I "mitt" stall får hästarna tre ggr/dag. Jag vet inte om jag är nojjig men jag tycker det går Alldeles för lång tid mellan fodringarna. De får 7, 15-16 (då de kommer in från hagen) och sedan ca 21.

För "min" häst ser det ut såhär:

7: 2,5 kg hösilage + några nävar krafft.
15-16: 1,5 kg hösilage.
21: 3 kg hösilage + några nävar krafft.

Är detta acceptabelt eller vad tycker ni? Jag tycker det är för sällan. Krafftmängden beror på att hon knappt rids men den kommer såklart att öka i takt med arbete. Däremot undrar jag om hösilaget räcker samt om tiderna är ok... (det är en arabponny). Ska bli intressant att höra hur andra har det :)

kl
Min häst får

kl:8 kraftfoder och efter de får hon gå ut i hagen och får då 21/2kg hösilage

kl:13-14 får hon 21/2kg hösilage

kl:17-18 får hon gå in och får då kraftfoder

kl:21-22 får hon 3kg hösilage

Morgon: 06.30-07.00
Lunch: 12.00-12.30
Em: 16.00-16.30
Kväll: 20.00-22.00 (beroende på årstid)

Morgon: 07:00-08:00 (Krafft inne och sen hö i hagen runt 09:00)
Lunch: 12:00-15:00 (Hö)
Middag 15:00-18:00 (Hö) - Äts ute i hagen vid bra väder :)
Kväll: 19:00-22:00 (Krafft och Hö)

De har alltid hö + gräs att pilla med i hagen och går aldrig med tomma magar :)

Vi fodrar såhär

Morgon: 07.00-09.00(oftast är de ute runt 7 eller 8) Kraftfoder inne och hö + halm i hagen(lite halm kvar i hagen vid insläpp)

Intag: 16.00-17.00 Hö och kraftfoder i boxen

Kväll: 20.00-22.00 Kraftfoder och hö i boxen

mellan 7-8 på morgonen och på kvällen 20:30 :) (skrev i finsk tid nu)

morgon: ca kl 7
Kväll: tidigast kl 21

Därimellan får dom lunch kl 12 och middag kl 16 (cirka tider, skiljer oftast inte mer än en halvtimme hit eller dit.)

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
734
Senast: matson
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
540
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar