Tid mellan fodringar?

Sv: Tid mellan fodringar?

Morgon 6.30-7.00.
Kväll:21.00-22.00. (4 kg hösilage till ena, 3 till andra & 2 kg hö till sista, 1 & 2 står på halm, nr.3 fodras me ca 1 kg halm.)

*kl*

De får hösilage vid 22-tiden när de kommer in och det räcker i princip hela natten för alla fyra, gammelgubben får betfor och müsli också. (Vet inte hur mycket då vi ännu inte börjat väga det, men ponnyn har väl ca 3kg och de stora mellan 4-5kg.)

På morgonen får de inget än så länge utan kommer ut i gräshage vid 7-tiden. Under dagen (vid lunchtid) får de dock dela på en 30kgs-bal i hagen. Ibland är det kvar högar efter den vid intag så det är gott om gräs kvar.

jag ger mina ca:
morgon mellan 05:30-06:00
middag ca 11:00-11:30
kväll ca 19-20:30
ofta får dom en tuss hö vid 15:30

Morgon: 7
kväll: 20-21

Bägge brukar ha kvar lite grann.

Lite olika beroende på om jag jobbar eller inte (jobbar natt). Hästarna får fri tillgång på grovfoder så de är aldrig utan under natten

får kraft och hösilage kl 22. Får sedan frukost 6-7.30 får då kraftfoder inne, och sedan hösilage ute i hagen.

Fast vad har du då för hästar eller hur hungriga är de? =)

Jag hade iofs el, men INTE i grinden till foderhagen. Och ett stycke 'alltid hungrig' fånghäst som gick i helt nedbetad hage sommartid (och grinden släppte till gräshage), och i egen hage med sparsam frukost vintertid (och grnden släppte till mathage).

Inga problem alls med några inbrott faktiskt. Däremot stod hon tålmodigt och väntade ca en timme innan det var 'öppningsdags'

Värsta sorten...hungriga shettisar:p! Nä, de är väl inte riktiga rymmar-shettisar *peppar peppar* men jag inbillar mej att jag skulle behöva ha ström för att de skulle lämna maten ifred tills grinden öppnas.

Mina får frukosthö kl 6.00 i hagen
Kvällshö inne ca kl 21.00. De brukar ha några strån kvar på morgonen.
Ännu så länge fodrar jag bara två ggr/dag. De har fortfarande massa gräs kvar i hagen.

Morgon kl 7.30-8.00. Kväll kl 21.00-21.30. Då brukar hästarna få så mycket hö att de har kvar till morgonen därpå.

i vårt stall ser våra fodringar ut så här:

06,00 hö
08.00 krafttfoder
11.30 hö
15.30 hö o krafft foder
19.00 hö och krafft foder
22.00 hö

men vars bor du då? nog har jag både tjäle snö och stenhård mark på vintern men vi kan då ha ström på hagarna ändå. Inga problem...

06-07 på morgonen. 22-22.30 på kvällen.
Antingen har de bete under dagen eller så har de hö/hösilage i sitt vindskydd samt fri tillgång på halm. Fodrar tre ggr dag.

men vars bor du då? nog har jag både tjäle snö och stenhård mark på vintern men vi kan då ha ström på hagarna ändå. Inga problem...

Jag gillar ju att vara lite hemlig:cool:! Kan säga att jag bor vid fjäll men kanske inte så långt norrut som dej (nu kan det inte vara så hemligt eller:angel:).

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
734
Senast: matson
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
540
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar