Tid i sjukhagen

Empalie

Trådstartare
Hur länge bör hästen vara ute i si sjukhage per dag, hästen trivs med det och står för det mesta:smirk: stilla????

Sv: Tid i sjukhagen

Ja det beror ju först och främst på vad det är för skada på hästen. Men om hästen står stilla för det mesta ska det väl inte vara nåra problem om du börjar med att ha hästen ute bara ett par timmar i början och sen öka på tiden allt efetrsom för då ser du ju om det funkar bra och så. mvh chipp :)

OJ OJ, jag har haft honom ute 5 timmar idag i den och det var första dagen. Men han var betydligt luganre där än i boxen vill jag lova. Han har sin bästis bredvid sig hela tiden och då är han lugn och står för det mesta stilla. Hästen har hovldesinflamm. på båda fram och en knäledsinflammaitoni vb. Har jag låtit han vara ute för mycket, hade nämligen tänkt lägga på ännu en timm imon:confused: :cry: :confused: TACKSAM FÖR SVAR

OJ OJ, jag har haft honom ute 5 timmar idag i den och det var första dagen. Men han var betydligt luganre där än i boxen vill jag lova. Han har sin bästis bredvid sig hela tiden och då är han lugn och står för det mesta stilla. Hästen har hovldesinflamm. på båda fram och en knäledsinflammaitoni vb. Har jag låtit han vara ute för mycket, hade nämligen tänkt lägga på ännu en timm imon:confused: :cry: :confused: TACKSAM FÖR SVAR

Har haft min häst ute i sjukhage p.g.a vrickning h.f, i 17 dagar och han ska fortsätta att gå där i minst en vecka till.
Har han ute från ungefär 8 till 19 på dagarna.

Hagen ligger precis brevid sina kompisars så han har sällskap hela tiden.

Tycker att om h*n är lungn i hagen och så så tycker jag du kan öka ut tiden.

MVH Isabella

Om du är orolig så varför inte prata med behandlande veterinär? Själv skulle jag inte vara det minsta orolig om min häst stod snällt i sin sjukhage utan att få tuppjuck. :D

Då hade jag haft ute hästen lika länge som de andra går ute, hästen är ju lugn och mår säkerligen bäst av frisk luft

Hur hade ni gjort nu när det är lite fruset ute och marken blir lite knacklig att gå på, klarar dem det??? Jag mnar han kan ju inte stå i stallet hela dagarna det kommer han bli galen av!!!! :confused: :confused:

Jag hade låtit hästen vara ute så mycket som möjligt eftersom att han är lugnare där än i stallet. Han kan kanske vara ute lika länge som det andra hästarna så att han slipper går ifrån de andra och kanske vara helt tokig när han kommer in? Friskluft skadar aldrig, men hur hård är sjukhagen och hur ojämn? hur kallt har ni? är det stenhårt i hagen är det kanske inte så bra att ha honom ute allt förmycket (om nu hagen är ojämn och hård).

Om man har en hård ohc omjämn hage som inte har tinat på förmiddagen, vänta att släppa ut hästen tills hagen hunnit bli lite mjukare.

Jag tycker att du ska ha hästen ute så mycket som möjligt om den är lugn där. Bättre att den står stilla ute i sjukhage än att härja runt runt i boxen.
Jag har haft min häst i sjukhage en månad pågrundav hasledsinflammation, men som "tur" är så har vi ju nästan en meter snö nu.. :D

Nu är det ju lyckligtvis ingen hemskt allvarlig skada din häst har (typ senskada, benbrott el nåt) och hästen behöver inte stå blickstilla hela dagen för att läka, även om den givetvis inte ska springa eller gå långa sträckor.

Min häst har ibland efter behandling av ledinflammationer fått boxvila, men eftersom hon avskyr att så ensam kvar i box, har veterinären sagt "hellre lugn i sjukhagen än orolig inne i boxen!".

Tänk bara på att ge honom ordentligt med grovfoder ute i sjukhagen, så har han något att göra. Sedan hade jag låtit honom gå ute ungefär lika länge som de andra, bara han är lugn i sjukhagen. I benen är det nog ingen skillnad att stå still inne i en boxruta eller ute i en sjukhageruta, men det mentala stimulanser är ju mkt högre utomhus och du slipper att han kanske börjar bita på väggar av uttråkning, eller blir orolig för att han inte ser kompisarna.

Lite knöggel kan han säkert gå på, men är det väldigt väldigt knöligt i sjukhagen kanske du kan stängsla upp en ny sjukhage nån annanstans, där marken är jämn eller där det finns gammal visset gräs?

Alltid trist när de är skadade...

Tacks å jättemycket för alla svar. Jsag gjorde precis så här idag, min pålle och hans kompis kom inte ut förrens vid elva då det hade mjuknat lite i marken. Jag gick även med han en runda innan. Jag klubbade även hela hagen med en stor gummiklubba så nu är den inte mycket ojämn. Har även lagt på spån, gör mitt bästa jag kan!!!!
Nu är han ute i den och kolugn, han brukar vara heltokig om jag ej ridit på ett par dagar så jag har varit väldigt orolig men nu tror jag han känner att det är bäst han är stilla.:smirk:
Nu ska det inte bli kallt mer här på tt tag men inatt var det nog 3 minusgrader och ganska hårt i marken. Känns som att jag har gjort på rätt sätt och det känns otroligt skönt inombords.!!!!
Kram på er, tack för svaren!!!:love:

Låter som om du gör det bästa för din häst och mer kan man inte göra. Och om han såpass pigg att du får leda honom så är det nog absolut ingen fara om han är ute 5 timmar eller mer. Hoppas han blir bra. Lycka till!

Oj vad du är ambitiös! :bow: Det är omtanke det :D
Din häst kan nog mkt väl känna på sig att han behöver och ska vara i stillhet nu, ibland är de ruskigt kloka pållarna :love:
Hoppas han läker fint nu.

Jag tror faktiskt att hästar kan känna på sig om dom måste vara stilla. Min pålla är ett riktigt yrväder och jag blev väldigt nervös när hon skulle stå i sjukhage i en månad. Men hon höll sig stilla både i boxen och sjukhagen och inte ett endaste bus till och från hagen heller.

Jag hade min häst i sjukhage hela dagen, han tyckte om det. :) Strödde med spån så det blev mjukt och skönt att stå där.

På dotterns ponny blir man galen.Hon kom ju ganska snabbt på att det inte fanns el i sjukhagen så hon kröp under tråden.Då provade vi en annan sjukhage som en annan ponny hade stått ,rejälare än den andra.Men också den utan el,fasen att det gick,hon ålade sig ut.Då ställde vi henne i en liten vanlig hage
,men tyvär så pajade elen,så henne hittade vi utanför hagen.Kan ju tillägga att hon fick spruatas om idag,det var inte bra att använda benen på detta sätt om man hafr kotledsinflammation sa veterinären... så nu kommer hon att få dela hage med en annan rymmare,en rör hage med el,men då blir det tyvär bra halvdagar..rackarns lilla ponny

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 089
Senast: animalasia
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 320
Senast: jemeni
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat