Thuja - är det giftigt?

J

JennyK

Ena sidan av beteshagen där jag snart ska släppa mina hästar gränsar till grannens tomt där han har någon sorts barrbuskar (tror jag) som han kallar för Thuja. Det har hänt att hästarna föregående år har smakat på dessa buskar genom staketet så nu undrar jag om dom är giftiga för hästar?

Sv: Thuja - är det giftigt?

Hurvida thuja är giftigt i naturlig form skall jag låta vara osagt. Däremot så vet jag att det ingår i en del homopatiska medel.
Men det är ju inte det samma som att det är ok att äta det.

Om jag vore som dig så skulle jag sätta staketet på ett sådant sätt att hästarna inte kom åt buskarna. Det kanske även grannen uppskattar.

Det är så att grannen har en mur med ett trästaket där så vi behöver inte sätta upp något staket där om det inte vore för hans buskar. Grannen säger att vi absolut inte ska sätta upp staket där för thuja är inte alls giftigt för hästarna, men å andra sidan ser inte han skillnaden på bak och fram på hästen!
Jag bara undrar om någon vet? Vissa såna växter är ju väldigt giftiga och vissa är ofarliga..

här hittade jag

Förekomst: Thuja härstammar från Kaukasus, men kultiveras i Mellan och Sydeuropa som prydnadsträd. Tinkturen tillverkas av de färska bladprydda grenspetsarna som plockas på våren.

Toxikologi: Det verksamma ämnet är en eterisk olja som innehåller alfa-thuion (giftigt), isothujon, 1-fenchon och l-kamfer. Den fysiologiska effekten beror i huvudsak på thujon. Vid förgiftning uppstår inflammation i mag- tarmkanalen med blodig diarré, magsäcksperforation, njurretning och hypererni i bäckenorganen som framkallar missfall. Vidare uppstår kramp och koma. Levern och bukspottskörteln drabbas av degenerativa förändringar

Hej!

Hade för mig att thuja inte var giftigt men efter att ha läst marthas inlägg så blir jag lite tveksam. Min häst älskar nämligen thuja men har aldrig blivit sjuk av det. Därför trodde jag inte att det var giftigt. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Hm, jag blev rekomenderad av en homeopat att ge thuja kpslar till min tinker mot inkar, men det hjälpte inte, det enda som hjälpte var operation

eftersom det nu finns thuja (oavsett om alla är giftiga eller om det finns olika sorter) så är det väl lugnast att hägna så att hästarna inte kommer åt buskarna. Då slipper du oroa dig!

Stod det något om vilka mängder som krävdes för att få förgiftning? Väldigt många "vanliga" ämnen är ju giftiga, men i mycket högre doser än vad hästen normalt får i sig.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 626
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar