This or that i hästhantering

Vi hästfolk diskuterar ju i all oändlighet varför man gör si eller så, ofta ganska hetsiga diskussioner :angel:

Så - hur gör ni i olika scenarion? Fyll gärna på med egna ni kommer på :)

Leda häst - bakom eller bredvid? Jag har lärt mig och tycker att det låter mest logiskt med bakom. Framförallt för att om hästen blir rädd och kastar sig åt sidan är man inte i skottlinjen. Jag tycker också personligen att det är trevligare med en häst som följer mig på slakt snöre och inte trippar bredvid, är närgångna och knuffas med bogen. Fast det ska de ju å andra sidan inte göra oavsett vilket. Många säger också att man hela tiden ska veta var man har hästen och därför ska gå bredvid. I synnerhet med hingstar - "vänd aldrig ryggen åt en hingst".

Driva/flytta häst med spö eller rep/grimskaft: jag får mer respons med att snurra på ett grimskaft och tycker att det är lättare att reglera intensiteten i trycket med det, och smidigare. Men många säger att det är helt fel, att en häst inte ska förknippa grimskaft, som ska vara ledande, med att det driver framåt, utan att häst alltid ska se spö som drivande och inte ska bli "rädd" för grimskaft/ledrep.

Kedja - över eller under? Jag föredrar under mestadels för att jag tycker att kedjan över mulen lätt glider ner och krånglar.

Ljust eller mörkt tonläge vid beröm/korrigering? Jag är själv inte helt konsekvent med detta. Jag får ofta höra att hästar har ljust och högt tonläge (piper, skriker till) när de diskuterar med varandra, och att man därför ska korrigera en häst med ljus ton och berömma med mörk. Vissa säger att det inte spelar roll, utan att det är energin man sänder ut. Jag själv ryter/hummar kvickt och skarpt när jag säger åt en häst, och berömmer med glad och ljus röst. Vill jag prata lugnande med nervös häst använder jag mörkt och långsamt tonläge.

Lugna eller ignorera nervös häst? Vissa säger att man ska klia i manen som en hästmamma, vissa att man inte ska "bekräfta faran" när häst blir rädd för något.

Kommer inte på mer just nu.

Tycker att det var en sund hantering :)

Leda häst - bakom eller bredvid?
Beror på tillfället.
In och ut från stallet bakom
Till o från hagen (om den leds) som det faller sig snett bakom eller bredvid
På trafikerad väg bredvid
Ute i skogen som det faller sig. Om jag vet att det är ett ställe där jag och häst känner oss trygga snett bakom eller bredvid.

Driva/flytta häst med spö eller rep/grimskaft:
1. Röst
2. Hand
3. Spö

Kedja - över eller under?
Använder hellre träns, med leddelta eller tyglar. Men om absolut nödvändigt med kedja, under.

Ljust eller mörkt tonläge vid beröm/korrigering?
Beror på tillfället

Lugna eller ignorera nervös häst?
Är man lugn och trygg i sig själv, räcker det långt. När jag var stallvakt där min dam stod ett tag, så var det ett "prilligt sto" som var som en gammal ko, när pappa o jag skötte stallet i en vecka. När ägaren kom tillbaka, så varvade stoet upp igen. Men jag tror att det är individuellt hur man ska agera.

Ge godis ur hand eller från marken/hink?
Vilket som, beroende på situation

Transportskydd, ja eller nej?

Beror på hur hästen är att transportera och hur lång resan är. Är det en tiominutersresa till ridhus, så har jag haft hästen utan, men med sadel på och visst, har den haft vanliga benskydd eller lindor, så har de suttit på. Men transportskydd vid längre transport, då man inte vet vad som finns bakom nästa krök.

Blandflock i hage, ja eller nej.
I storstall nej då det gärna blir grupperingar och "vaktighet", men jag föredrar mindre stall med 3-4 hästar och då är blandflock helt ok för mig.

Bredvid, man har ju ingen som helst koll på en häst som går bakom en. Blir hästen rädd springer den, risken är då stor att man blir översprungen om man har den bakom (har sett det hända flertalet gånger). Hästen kanske kastar sig åt sidan, men sen brukar den inte direkt fortsätta i sidled utan fortsätter framåt. Brukar väl gå något före bogen dock, då hoppar hästarna oftast in lite bakom en (eller, bredvid igen då man automatiskt snurrar med).

Man tager vad man haver, håller jag i ett grimskaft är väl det lättast. I ridningen använder jag dock såklart ett ridspö (skulle nog vara bli konstigt att sitta och rida med grimskaft). Beror alltså helt på situationen.

Under, är hästen väldigt hispig kan jag dock sätta den över (virar den då ett halvt varv i grimmans nosgrimma, för att den inte ska kasa ner). Väldigt sällan det behövs däremot, utan under hakan brukar räcka.

Brukar väl bli ganska blandat. I boxen är det nog mer ljust och "bebisspråk" (DUTTI KILLE!!). I ridningen är det mörkare och mer uttraget (braaaaa).

Brukar nog variera en del där också, är det bara struntsaker (typ blåsigt ute och häst på tårna) brukar jag bara ignorera, är det däremot något som faktiskt är läskigt kan jag försöka lugna lite (beror dock mycket på hästen, om den tar till sig eller blir stissigare). I ridningen ignorerar jag typ alltid.

Beror också på, i förstahand hink/krubba, annars kan jag lika väl ge ur handen. Beror också mycket på häst. Om det är en häst som lätt blir nafsig undviker jag att ge ur handen, är det en superförsiktig häst som aldrig skulle drömma om att buffa och knuffa ger jag typ alltid ur handen.

Beror väl på, en kortare tur utan är väl ingen större grej. Hellre det än skydd som sitter dåligt/hästen är ovan vid skydd. Längre resa skulle jag nog föredra skydd. Åker dock inte transport så super ofta så har inte någon större erfarenhet.

Så länge hästarna funkar ihop ser jag inget som helst problem med det.

Jag leder min häst från alla håll. Jag börjar med att lära dem att vara bakom. De ska alltid respektera mitt utrymme. Men jag kan lika gärna vara bakom, bredvid eller var som helst. Jag kan faktiskt backa dem med rösten även när jag står mitt bakom :)

Röst, gest, "dubbelklick", efter det hårdare markering. Kan även använda rep och spö i longering.

Använder aldrig kedja.

Väldigt olika. Jag kör ju inte ljust på samma sätt som med hunden, men hästen förstår ändå. Beröm är mjukare, medans korrigering är "hårdare" på rösten, vassare på något sätt.

Ber jag om en uppgift så fortsätter jag att be om den tills hästen gör som jag vill. Fölungar kan jag klia på manken lite om de är nervösa.

Alltihop beroende på vad jag gör.

I regel, nej.

Jag har ju hingstar så av ganska självklara skäl är det oftast inte en blandad flock ;) När det finns dräktiga ston på gården så går de dock med hingstarna.

Mestadels bredvid förutom genom smala utrymmen, då går han bakom. Detta gör jag eftersom jag och min häst vet var vi har varandra och han tränger sig inte fram. Om jag ber honom gå bakom så gör han det, därför har jag honom gärna bredvid mig eftersom det är en sån relation jag vill ha med min häst.

Jag använder handen och rösten. Pekar jag mot rumpan och smackar lite (eller säger sida) så flyttar han. Så ingen ide att krångla till det mer eftersom det fungerar bra :)

När jag använder det så har jag det under.

Jag har mörkt tonläge när vi tex rider dressyr då jag vill berömma utan att störa eller få någon av oss att tappa fokus. I hoppning så låter jag automatiskt ljusare i tonläget :D

Jag är lite i mitten av dom. Jag vill inte ignorera det helt eftersom min häst blev nervös av en anledning. Så jag klappar lite lugnande samtidigt som jag försöker ta reda på problemet utan att själv börja tveka. Om det är något han inte vill gå förbi så pratar jag lite med honom men är bestämd.

Har aldrig riktigt förstått varför folk inte vill ge ur handen. Bara för att man ger ur handen så betyder inte det att man tillåter hästarna att vara buffliga. Så jag ger min ifrån handen ganska ofta.

Ja, höga :)

Blandflock i hage, ja eller nej?
Om det funkar bra och ingen häst blir utstött eller påhoppad så ser jag inga problem med det :)

Leder nästan alltid lite snett brevid men ändå bakom axeln.Dock ej nya hästar o hingstar.Driver bakifrån och drivning vid ridning o lastning.Men är hästen krånglig att lasta så använder jag rep.Använder kedja över nos.Använder varker för ljus eller mörk röst vid beröm.Lugnar nervös häst ex vid veterinärbesök, transport, men vid ridning ignorera jag eller bara klappar lite o ibland använder jag rösten.Använder transportskydd vid oroliga ovana hästar.Föredrar blandflock

Leda häst - bakom eller bredvid? Jag vill kunna ha hästen där det passar för tillfället. Går vi bara in från hagen så går jag strax framför bogen med hästens huvud framför mig. Går vi på trängre utrymmen/stigar etc ska hästen gå bakom och vara fine med det. Därför ser jag variation även i vardagshanteringen som positiv!

Driva/flytta häst med spö eller rep/grimskaft: Jobbar jag från marken använder jag gärna rep, är jag ute på promenad och hästen behöver korrigeras blir det grimskaftet. Det är sällan jag använder spö ifrån marken.

Kedja - över eller under? Beror på situationen. Oftast trär jag kedjan under igenom ringarna på grimman på båda sidorna och tillbaka till grimskaftet så det blir en triangel. Vill inte att hästen ska dras emot mig om den behöver korrigeras.
Hästar som är både högt och lågt och behöver en starkare korrigering kan få kedjan över. Då trär jag den igenom nosremmen på grimman för att den inte ska glida ner.

Ljust eller mörkt tonläge vid beröm/korrigering? Har aldrig reflekterat över det faktiskt. Men i ridningen så blir det nog mer ett mörkt tonläge vid beröm och ett ljusare vid korrigering. Korrigeringar brukar bli mer med ljud och läten än med ord.

Lugna eller ignorera nervös häst? Inget daltande men inte total ignorera heller. Brukar försöka ge hästen en uppgift för att den ska få tänka lite och glömma det den är nervös över.

Ge godis ur hand eller från marken/hink? Kan ge ifrån handen om det är som beröm tex efter ett ridpass eller om jag tränar från marken. Vill jag bara ge lite extra gott är det hink som gäller. Lånade ut hästen ett tag och där gavs det godis till som tätt. Herregud vilken tiggig häst jag fick tillbaka...

Transportskydd, ja eller nej? Nån slags skydd vill jag ha på benen. Ibland blir det transportskydd och ibland lindor + boots. Oftast transportskydd av lathet då de är enklast att få på/av.

Har inga negativa erfarenheter av blandflock men föredrar att hästarna går två och två. Spelar ingen roll för mig vilket kön hästkompisen har.

Leda häst - bakom eller bredvid? Beror helt på vilken häst som leds, en del vill jag aldrig någonsin ha bakom mig utan vill ha full kontakt och kontroll över huvudet/se dess uttryck så att jag kan styra, bryta om det behövs, att vara steget före utan att riskera att bli påhpppad.. Medans andra har jag gärna bakom mig på slakt grimskaft

Driva/flytta häst med spö eller rep/grimskaft: Det som finns till hands, ett längre grimskaft kan funka men jag föredrar nog ett spö om jag tex lasttränar eller tränar annan kommunikation så att jag har en förlängd arm att driva, stoppa, förflytta med

Kedja - över eller under? Under

Ljust eller mörkt tonläge vid beröm/korrigering? Allvarsam ton vid korrigering, mena allvar i rösten. Vid beröm inte pipigt men gladare och piggare tonläge

Lugna eller ignorera nervös häst? Beror helt på hur individen svarar - en del ger med sig av att man ignorerar och andra blir ännu värre ifall man inte tex pratar med den

Är det någon av mina kan jag gå varsomhelst. Är det en jobbig situation eller en annan häst går jag vid halsen.

Använder pisk vid tömkörning, longering och körning. Annars kroppsspråk och röst.

Använder inte kedja

Normal röst, de vet vad "nej" betyder :p

Lugnar med rösten och lugna klappar

Alltid gett ur handen

På mina har jag alltid kört utan, har det varit någon annans häst som ska åka får de bestämma och då blir det skydd ibland. Beror på om hästen står still eller trampar runt

Nej tack för min del

Jag vill ha hästens huvud ungefär i höjd med min egen axel. Då ser jag var den är och i bästa fall vart uppmärksamheten är riktad, men jag blir inte passerad utan kan fortfarande vara den som leder.
Driva/flytta häst med spö eller rep/grimskaft
Har använt/använder båda varianterna men lika ofta bara min utsträckta arm/hand.
Inte kedja någonsin, med de hästar jag hanterar.
Min uppfattning är att tonläget är rätt oväsentligt, så länge man är konsekvent. Det går att göra nästan vilka kopplingar som helst av stimuli/respons/feedback, det är ju t ex klicker ett exempel på. Själv använder jag alltid ungefär samma tonläge, men olika ord/ljudsignaler kan förstärkas av min blick och kroppsspråk.
Det beror nog på situationen och orsaken till hästens nervositet. Ofta väljer jag att aktivt distrahera, snarare än att lugna eller ignorera.

Leda häst - bakom eller bredvid? Vill inte ha hästen helt bakom men strax bakom/snett bredvid.

Driva/flytta häst med spö eller rep/grimskaft: Rep/grimskaft. Det har man ju alltid med sig om man leder ändå plus lättare att bara svinga lite utan att nudda hästen etc.

Kedja - över eller under? Under.

Ljust eller mörkt tonläge vid beröm/korrigering? Vanligt tonläge.

Lugna eller ignorera nervös häst? Ignorera, försöka få den att fokusera på något annat bara och så.

Ge godis ur hand eller från marken/hink? Ger aldrig godis typ. Men isf ur hink.

Transportskydd, ja eller nej? Rena transportskydd-nej, dock oftast någon form av skydd, benskydd, senskada med boots el lindor.

Beror på antal av varje, hur många totalt, vad för individer etc.

Leda häst - bakom eller bredvid? Beror helt o hållet på vilken häst jag leder. Men det är ju trevligare att ha den bredvid sig, gillar inte tanken på att "dra med sig" hästen. Isf om den går bakom ska den gå med löst grimskaft.

Driva/flytta häst med spö eller rep/grimskaft: Tycker personligen det är lättare att använda ett spö, och då inte nödvändigtvis nudda hästen med det, men bara att vifta med det kan räcka. Grimskaftet brukar inte funka på min ena häst.

Kedja - över eller under? Har typ använt det två ggr, då under.

Ljust eller mörkt tonläge vid beröm/korrigering? Oj, brukar för det mesta använda mitt vanliga, kanske ngt ljusare ibland.

Lugna eller ignorera nervös häst? Lugna, men inte dalta.

Ge godis ur hand eller från marken/hink? Ur hand oftast...

Transportskydd, ja eller nej? Ja, vanliga eller lindor+boots.

lite kluven i frågan med tanke på att min ena valack inte kan gå med andra valacker.

Helst huvudet snett till höger om mig. Ibland, framförallt om jag har hästen lös, går jag bredvid, framför hästens bog.

Jag brukar sällan ha spö med mig, så det blir väl grimskaftet om jag behöver förstärka.

Har aldrig kedja, men skulle ha den under isf.

Är inte riktigt konsekvent här, mörk röst om jag inte vill "avbryta", eller om det är för att hästen är lugn och fin och jag inte vill att han ska tappa fokus och tagga till igen. Ljust blir det oftast om hästen är riktigt duktig.

Beror på situation, men generellt lugnt driva framåt och prata lugnt.

Godis hand/backe/krubba:

Det blir ur handen, för de får nästan bara vid trick eller stretching.

Transportskydd:
Åker så sällan någonstans, men har då skydd på ena och boots på andra.

Blandflock:
Mina två, vallack och sto, går tillsammans i hagen och har gjort det länge, ibland med andra ston och vallacker. Det har aldrig varit några problem.

Bredvid, vid bogen ungefär. Hästen ska gå själv utan att man ska behöva dra i den.

Använder i princip aldrig spö, och oftast inte grimskaftet på det sättet heller. Men det händer.

Inte alls

Att berömma är för mig ett röstkommando som alla andra. Först ska hästen lära sig vad det betyder (att den gjort rätt, att det är något bra och positivt) och sedan ska det användas konsekvent. Och mitt duktig-kommando är ljust, men det skulle funkat med vilket som.

För det mesta ignorera. Tror också mer på att till exempel ställa hästen bort från faran (t.ex ställa hästen lite åt vänster om man rider förbi en läskig pizzakartong till höger) och på så vis avdramatisera det, istälet för att gå fram o nosa och göra en stor grej av det.

Godis hand/backe/krubba:

Både hand o krubba. Handen när jag ger det som beröm, för att det går fortast (man vill ju att det ska bli direkt när hästen gör rätt så att den ser kopplingen). Krubban brukar det hamna nåt gott i men det är väl mest för att jag känner för det egentligen. Tror inte hästarna gör så stor skillnad på om det är 1 kg kraftfoder eller 1 kg kraftfoder med en godis på toppen x) men det bli roligast så ^^

Transportskydd:
Fram o bak, helst höga som täcker hasorna men äger inga såna just nu. Ska sitta långt ner o täcka kronranden också. Ett tunt täcke brukar jag lägga på med. Men sen tror jag inte det egentligen skulle vara någon fara att hästen åker "naken", men jag kör alltid med ändå.

Blandflock:

Ja, om de går bra ihop så kör på. Men vill helst inte ha pojkarna hos dräktiga ston.

Leda häst: Snett bakom, hästen får aldrig gå förbi mig om jag inte ber den om det.
Driva/flytta: Hand, spö, rep, grimskaft. Eller kroppsspråk, helt enkelt. Har man ett tydligt sådant spelar det inte så stor roll vad man använder som förstärkning.
Kedja: Aldrig
Tonläge: Ljust vid beröm, skarpt vid korrigering
Lugna eller ignorera: Ignorera
Godis: Ur handen
Transportskydd: Aldrig
Blandflock: Helst

Jag vill ha hästens huvud i höjd med min axel. Tycker att jag har bäst kontroll på hästen då. Dels kan jag styra tempot bättre och dels ser jag om hästen reagerar och blir rädd för något. Känner jag hästen väl kan den med fördel gå bakom mig dock.

Jag brukar använda händerna och rösten för att flytta hästen. Behöver jag driva hästen framåt eller ifrån mig tar jag vad jag har till hands.

Använder sällan/aldrig kedja, men jag hade nog främst haft den under. Min medryttarhäst behöver över dock.

Har inte tänkt på det direkt, det varierar nog. Använder nog en ljus röst som beröm om vi tagit oss förbi något läskigt, men en mörkare röst om vi är mitt uppe i träning och är koncentrerade. Vid korrigering använder jag både neutral, skarp och mörk röst. Oftast räcker det med ett "Nej", annars blir det ett "Nej!" alternativt ett mörkt muller, mer ljud än ord.

Det beror på hurdan hästen är. Vissa hästar jag träffat har reagerat bättre på att få stöttning för att kunna ta sig förbi t.ex. ett läskigt föremål. Medan andra (de flesta) behöver bemötas mer bestämt, för att sedan bli lugnade/få beröm "när faran är över".

Jag ger ofta godis från handen, vare sig jag tränar något eller annars. Har hästen en tendens att nafsa får den i krubban/på marken dock.

Jag har inte stor erfarenhet vad gäller transportera, kan inte säga vad som är bäst. Min medryttarhäst måste ha transportskydd då hon kan lägga sig ner i transporten, men de allra flesta hästar jag stött på behöver inte ha något skydd alls. Men för att förebygga skador kan jag tycka det är bra.

Beror på hästarna. Men jag har till största delen bra erfarenhet av blandflock, ser inga direkta problem så länge det fungerar.

Vilken rolig och intressant tråd, den vill jag återuppliva!!

Leda häst - bakom eller bredvid? Det beror på. Genom dörrar, grindar etc. alltid bakom. Är vi ute och går beror det på häst, var, varför etc. Ibland bakom och ibland bredvid.

Driva/flytta häst med spö eller rep/grimskaft: I "vardagshantering" typ leda och så är det smidigare med grimskaft. Vid longering vill jag dock ha spö, jag tycker det blir så tjafsigt om jag ska stå och vifta med lina men vet många som gör det bra och då har jag inga åsikter om det.

Kedja - över eller under? Under, oftast, men det är väldigt sällan jag använder kedja öht. Är det en häst som blir stark och tenderar att resa sig vill jag ha kedjan över.

Ljust eller mörkt tonläge vid beröm/korrigering? Jag är nog mer för ett lite mörkare/dovare tonläge, det känns lugnare på samma gång som berömmande och min häst behöver lugn.
Å andra sidan, när jag tänker efter, så har jag nog ett ljusare tonläge med de andra hästarna.

Lugna eller ignorera nervös häst? Beror på häst, situation m.m. Vissa hästar lugnar jag genom att prata lugnt, klia/smeka och så. Andra ignorerar jag mer. Det beror på många saker som hur hästen är och vad den blir nervös av.

Ge godis ur hand eller från marken/hink? Jag ger ur handen om det inte är en väldigt fräck häst. Har en som väldigt sällan får ur hand då den blir ett tiggande monster på bara några gånger, men annars har jag inga problem med att ge ur hand.

Transportskydd, ja eller nej? Nej, kör antingen helt naken, boots, eller boots + vanliga benskydd. Beror på häst och resans längd/destination.

Blandflock i hage, ja eller nej? Ja om det fungerar, nej annars. Skulle jag ha två befintliga flockar varav en stoflock och en valackflock, och de fungerade bra, skulle jag inte vilja blanda om det inte absolut behövdes. Men som det är nu är det en liten blandflock och det fungerar bra.

Leda häst - bakom eller bredvid? Vanligen bredvid då jag vill att min häst ska lära sig att gå först =kunna bli riden ensam.
Till och från hagen går det där det passar dem just då så länge de uppför sig har de hela grimskaftets längd att leka med.
Genom dörrar går jag först om jag inte leder två då skickar jag en före går i mitten själv och den andra får följa efter.
Ibland passar det beroende på situation och individ bättre att gå före och ibland går jag bakom hästen.

Driva/flytta häst med spö eller rep/grimskaft: Helst spö då jag tycker det är tydligare men om sånt inte finns tillgängligt kan grimskaft användas om så behövs.

Kedja - över eller under? Använder aldrig kedja. Behöver jag något kraftigare tar jag repgrimman

Ljust eller mörkt tonläge vid beröm/korrigering? Alltid mörkt det är mest logiskt med tanke på hur hästen använder sina röstlägen.

Lugna eller ignorera nervös häst? Det beror på situation och individ.

Ge godis ur hand eller från marken/hink? Beror på individ. Oral individ godis på mark eller krubba om inte situationen kräver handmatning.

Transportskydd, ja eller nej? Tanten använde jag skydd på 5 åringen har jag alltid kört utan = mycket inkonsekvent

Blandflock i hage, ja eller nej. Beror återigen på individerna. Jag har mina två halvsyskon (sto och valack) ihop men skulle inte vilja ha en valack som visar intresse för stona som ston i en blandad hage.

Mest går jag bredvid, blir ibland att jag går före fast inte rakt framför hästen ifall den skulle bli rädd och springa iväg, så den inte springer över mig.

Beror på situationen och vad jag har tillgängligt, oftast rösten blir även händer/armar ibland.

Under, de få gånger jag använt det.

Troligen ljust vid beröm och mörkare vid korrigering.

Ignorera lugnt, orkar inte dalta med en nervös häst och ignorerar på ett lugnt sätt.

Beror lite på, försöker variera.

Nej, möjligen samma skydd som när jag rider.

Blandflock, tycker det verkar skapa mer harmoni i flocken förutsatt att hästarna är vana att gå i flock.

Bädd eller inte?
Mockar ut allt då det känns fräschare, och det känns lättare att mocka ut lite i taget än att mocka ut allt på en gång sen när bädden ska tömmas.

Hö i boxen - i upphängt eller på golvet?
Lägger det ner då det blir en mer naturlig ätställning för hästen.

Bakom. Hon får egentligen gå precis vart hon vill så länge hon inte drar eller går före mig. Huvud precis vid min axel är också okej.

Äger inte ett spö så alltid med rep, behöver sällan använda det annat än i luften.

Under, använder dock aldrig kedja.

Mörkt allt som oftast.

Beror på hästen tycker jag. Vissa hästar måste man nästan prata med eller på annat vis aktivt lugna när de blir nervösa. Min häst är en av dom, och om jag ignorerar henne när hon blir nervös blir det mycket värre. Hon lugnar sig dock mycket snabbt.

Om jag stretchar med godis så blir det såklart ur handen, annars alltid från marken.

Nej.

Beror på om hästarna går ihop bra eller inte. Funkar det bra så varför inte, jag är alltid för flock!

Bädd eller inte?
Har hästen ute året runt (bor i Australien så behöver inte ens ha täcken etc. Enkelt och bra!)

Hö i boxen - i upphängt eller på golvet?
Ger endask hö i hagen och det lägger jag direkt på marken.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 192
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 373
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 665
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama