Thiedemantygel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mickan90
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 736
M

Mickan90

Hej!
Jag har funderat på att använda Thiedemantygel på min 5:åring men har nu blivit tveksam till det. Den fungerar ju precis som en graman bara att den är enklare att rida med. Men jag o´gillar mycket användande av graman om man inte är helt säker på att man klarar av det för man kan ju förstöra hästen helt och hållet.
Jag har ridit hästar med Thiedemantygel förut men hur bra är det igentligen?
Vad är för- och nackdelar med Thiedemantygel?

Svara mej gärna, behöver tips o hjälp

Mickan

Sv: Thiedemantygel

Jag tycker att om man kan hantera en graman på ett mkt korekt sätt och inte använder den för att "få" hästen på tygeln utan enbart för att "sätta ett stopp" om den försöker gå upp så okej. Tidemantygel tycker jag att man ska undvika eftersom den inte löper på samma sätt som en graman utan hästen lätt hamnar i en kort, ihoptryckt form. Du skriver inte varför du vill använda tidemantygel så jag föreslår några alternativ.

*Gummisnodd/halsförlängare att rida med eller longera med, fäst mellan frambenen inte i sidan. Spänn inte för hårt, den ska inte dra ner hästen "på tygeln" bara hjälpa den på rätt väg. Kan spännas lite hårdare när du longerar än när du rider.

*Chambom eller D-gog (eller hur 17 man nu ska stava i bägge fallen) under förutsättning att din häst förstår hur den fungerar, alla hästar gör inte det.

I båda fallen, se till att någon hjälper dig i början, med hur dom fungerar, Halsförlängaren är ju väldigt "enkel" att hantera och använda och gör ju inte så stor skada om man inte drar åt den aldeles för hårt, just för att den är elastisk blir det mer naturligt för hästen och är i många fall även bra för den och dess ryggverksamhet, det är även svårt för hästen att "hänga sig" i dessa hjälptyglar (med undantag för D-gogen). Se även till att hästen accepterar hjälptygeln i longerlina innan du sitter upp, annars kan det bli farligt, du vill inte att den slänger sig bakåt och inser att den "sitter fast".

Använd med måtta. Och observera att detta bara är MINA åsikter, inte nån fakta ur nån bok eller nån oskriven lag.

Sv: Thiedemantygel

Ptja.. jag vet förstås inte varför du vill rida med en hjälptygel - i mina ögon verkar det helt meningslöst. Och tvärtom föregående talare så talar jag EMOT den klassiska gummisnodden - just för att den är helelastisk. Hästen lär sig helt enkelt gå emot "handen" och börjar i värsta fall segdra.
Min favorithjälptygel är gougen, använder den med jämna mellanrum när jag longerar.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
371
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 412
Senast: Ceta
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 034
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31