The Best of 2008 -islandshäst

Status
Stängd för vidare inlägg.

kvandi

Trådstartare
Då så kära islandshästbukare, vad säger ni om att summera ihop islandshäståret o vad som varit bäst? Det kan vara allt från årets avelsvisningar till era egna upplevelser och kanske framsteg i träning.

Berätta i text o bild vad som varit Best of 2008!

Det är väl visserligen lite kvar på året ännu, men man kan ju alltid uppdatera senare. :D

Sv: The Best of 2008 -islandshäst

Då börjar väl jag då:)

Det bästa som hänt i år är att Glaesir från Borgen föddes!

Efter en turbulent dräktighet med ett sto som knappt någon trodde var dräktig, förutom jag.
Blödningar,infektion i livmodern, djursjukhus, och dropp.
Men till slut nästan 3 veckor över tiden kom han äntligen.
Stor och välskapt!:)
Jag blir fortfarande tårögd när jag tänker tillbaka på det, jag bodde i princip
i hagen hos Kaela i nästan 4 veckor.
Så äntligen på natten den 8/6 2008 syntes fosterblåsan, sedan fick jag och min syster hjälpa Kaela att dra ut honom.
Jag minns att jag grät av glädje när han låg där i gräset.:cry::love:
Mina ord var som följer:
Det blev en fux, med bläs precis som i drömmen

När jag ringde veterinären i Helsingborg där hon stått för infektionen
i livmodern och berättade att hon fölat ett friskt och starkt hingstföl,
hörde man på henne hur hon försökte hålla tillbaka tårarna, hon kände
glädjen med mig:cry::)

21295098.jpg

24617506.jpg

Det bästa borde väl vara att jag blivit islandshästägare. Glodis har visat sig vara allt jag drömt om och lite till. Hon känns helt perfekt för mig. Helt underbart temperament.

Taget dagen efter att hon anlänt. Hon var inte så ren på denna bilden.... :D
gldisbttre.jpg

Detta är taget 2,5 veckor senare. Alltså för lite mer än en vecka sedan. Har ju inte haft henne så länge. Tyvärr är bilden rätt mörk, men hon är ren iaf,

glodis16.jpg

Det bästa som hänt mig i år i hästväg är givetvis att min underbara Docka hittat hem till mig :love:
Hon är fullständigt underbar om än lite egensinnig. Nu med träning och åter träning så börjar saker falla på plats. Kommer längre och längre sträckor med ren tölt, vi testar på nya saker och utmanar oss själva.
Sen så klart att vi fått ta hand om en helt förtjusande liten islands-fröken vid namn Frigg som också visat sig vara en liten pärla om än väldigt annorlunda än Dockan.
Min lilla gosetjej: (ursäkta hjärtat för mitt ansikte men jag vill ju gärna vara lite hemlig pga mitt ex)
Foto0036-1-1.jpg

Lilltjejen och Friggan (och vi i bakgrunden)
ridturmedfrigg.jpg

Det är det underbaraste som hänt oss i år. :)

KL.
Mitt bästa är Erro från Segerbäck, alltid.
Varje framsteg som gör att vi tar jättekliv framåt och varje stund med honom. Första tävlingarna .. ALLT !
24799999.jpg

Han är mitt allt och varje dag med honom är ett minne för sig och därmed det bästa som finns.

Framgångarna på tävlingsbanan med Ási är också roliga, men ingenting slår Erro.

Det bästa som hänt i år är nog att lilla Bjarnarlaukur från Blomsterkullen blev min :)

Jag började prata om en unghäst i våras. Jag blev riktigt sugen på en då, men vi hade redan 2 hästar, Fengur och ett haflingersto. Stoet blev inte använd lika mycket som hon borde, hon var min systers häst, och syrran kunde inte rida mer pga av problem med ryggen, och jag hade inte tid och lust med annat än islandshäst då, så vi bestämde oss för att prova sälja stoet till någon som använder henne mer.

Jag hade en 1 årig hingst på G om jag ville ha honom. Så vi åkte och tittade på honom, och han var helt underbar!!! jag har sagt att jag aldrig vill ha en fux för dom är så "tråkiga att titta på", men nu har jag ändrat uppfattning iallafall. Han är ursnygg och jättego och trevlig...och LUGN! :D

Tillslut hitta vi en köpare till haflingern och vi åkte och hämtade lilla Laukur samma kväll som hon åkte :)

Nu är han och Fengur bästa polare, och det är såååå mysigt att ha två helt egna isis-pojkar :) Detta har varit en dröm länge och titta vad fort det gick bara jag bestämde mig, och ALDRIG att jag ångrat mig. Älskar dem mer än allt! <3

64246_1226351394.jpg

Det bästa som hänt under året är att fölen kom, välskapta och friska. Den lilla flocken fördubblade sig i år (islandshästar är som potatischips - man kan inte bara ta en...:angel:) Här är mina älsklingar samlade.
081025-_060.jpg

Det bästa som har hänt mig i år är att min hingst Ylur frá Vatnsholti bedömdes den 20-24 augusti. Då han höjde sina poäng!!:love:

24661015.jpg

(foto: Emma Jansson)

Sedan så föddes min lilla bebis Vilja, e: Berserkur frá Stykkisholmi och u: mitt sto Vera frá Södulsholti.

23569553.jpg

Oj.. Försöker tänka igenom året lite snabbt här nu.
Dom flesta riktigt roliga grejerna som har hänt i år är nog i tävlingssammanhang för min del, men jag ska försöka komma på något som har varit "extra" bra...

SM-kvalet nu på Örnäs var ju verkligen roligt. Som jag har kämpat... Ibland kan jag bli så fruktansvärt avundsjuk på folk som sitter där på sina vrålflotta hästar och rider på de stora tävlingsbanorna. Man tänkter ju gärna "Jamen den där har säkert fått en massa hjälp från tränare som har ridit hästen, och jamen den där hästen är ju värd flera hundra tusen" men det funkar inte att tänka så. Dom där "fördomarna" stämmer ofta inte ens med verkligheten.
Jag får helt enkelt jobba på min svartsjuka :angel: Men SM-kvalet var som sagt väldigt kul, för ni anar inte hur mycket jag har slitit inför det här. Inga skrytpoäng direkt, bara precis så att jag kvalade, men att ändå vara startklar för SM känns underbart eftersom det är ett mål som jag har kämpat för att nå hela året.

Sen var det förstås jättekul att Kormákur från Haget föddes. Första gången jag såg honom blev jag kär :love: Det är så mkt liv och energi i honom, och jag både tror och hoppas att det blir något speciellt av honom.

Det var nog mina höjdpunkter från 2008 :)

/Anna

ÅÅÅH vilken vrålflott bild på Ylur :love:
Jag älskar din häst Jeanette! Han verkar verkligen vilja göra allt för dig, och ni passar så himla bra ihop. Och sen skadar det ju inte att han är läcker som få :love:

/Anna

ååååå vad glad jag blir av det du säger:love: TACK så himla mycket!! Det värmer verkligen!!

Du har uppfattat honom helt rätt. Han är helt underbar:laugh: Han vill verkligen göra allt för mig. Jag är så oerhört lycklig över att han finns i mitt liv.:love:

Kramar från mig och Ylur

Jag har haft ett grymt bra 2008! The Best of 2008 för mig....

Första besöket på Island
Min första resa till island, tre veckor i juli ihop med min kusin. Vi bodde på Midsitja hos Magnus Andresen, vi tränade ridhästarna och hade ett par unghästar som vi "satt in". Ingen semester där alltså :D Jag fick träffa Kormakur fra Flugumyri. Såg Krafla fra Saudarkroki's gravplats. Och ja, imponerades varje morgon av utsikten över hästarnas dal! Med hem ville jag ta både Oskadis, Alma, Lubba och Hera fra Midsitja. Men kanske främst Petur!
(om ändå pengarna fanns...)
petur2.jpg

hera.jpg

Hera, E: Ofsi fra Brun. Första gången utanför ridhuset.

almamosi.jpg

Vackra Alma och Svalur fra Midsitja

kvallsvymidsitja.jpg

Kveikja töltar!
Lilla fölisen har blivit stor och efter en månad hos tränare fick jag hem en riktigt lovande töltare. Jag som för fem år sedan trodde mig köpa en trevlig kompis för skogen, fick börja tänka om- om kanske inte det var så att vi skulle satsa o kunna tävla lite i framtiden? Vi provade på sommartävlingar och första tävlingen, knappt 1,5månad efter påbörjad töltsättning knep Kveikja en förstaplac i T7! (typ 4,5p men ändå). Hon har även hunnit ta en blå rosett, en röd och en vit.
tolt0723.jpg

Snöggur flyttar in
Min sambo får prova tölten på Kveikja och bestämmer sig hux flux för att köpa egen häst. Trava runt på Andi i fortsättningen var inte intressant! Tittade lite på annonser o hittar Hästen med stort H. "kan tölta hur länge som helst". O ja, det kan han nästan :D I slutet på Augusti hämtar vi hem "kungen" och Mathias har varit nöjd hästägare sedan dess. Det roliga för mig är att jag dels fått en ny rid/stallkompis(mathias engagerar sig mer nu) och dels fått en mycket välriden läromästare som kan visa mig ett o annat!

snyggurtrav.jpg

Provridning, Mathias är för länge sedan såld...

helt klart Jorunn mitt allt=)

Hon reds in och utbildades detta år så det har varit ett mycket spännande och händelserikt år.

Och nu mot slutet gör hon bara mer och mer framsteg och har visat sig ha rätt så bra steg och lyft i tölten bland annat så de skall bli roligt att få följa den utvecklingen med.

Lúkas blir friskförklarad efter 2 månaders hälta

23u7fj7.jpg

Jag åker till Island för första gången
... Och köper mig ett sto (här syns dock inte hennes vackra tecken på näsan :love:)
oskadis.jpg

Lok och jag klarar att gå runt ett 4 gångsprogram utan att skena :D

Hm...

Pålle börjar SKRITTA som man ska och travar i form bitvis!
Han har ofta haft SVÅRT med traven.

Vi får ny sadel:love:

Och jag har insett hur mycket jag älskar min häst!
lukasern.jpg

:love::love:

Mina höjdpunkter hittills i år:

Filipus :love: som tidigare var en grisepassare med sken blev i år en riktigt läcker fyrgångare med en trav som blir bättre och bättre för varje dag som går :D :love:

Första tävlingen för min och Filipus del. Jag trodde vi skulle komma på drygt 3 poäng och tappade nästan andan när domaren visade mig mina poäng
T8
Höger varv: 5,0
Vänster varv: 4,5
Slutpoäng: 4,8 :eek:

Vi fick även fina lovord från domaren: Ni måste ut och tävla till våren, jag vill döma er igen. Ni är ett sånt där perfekt par, ni passar så bra ihop så vi laddar om nu inför tävlingssäsongen 2009 :D

Pokkadis, helt klart. Bästa köpet igenom tiderna, och hon kommer få stå ut med mig i all evighet! Vad va min dröm när jag var typ 8år? Att äga en såndär islandshäst som är svart med vit man. Och vad har jag hemma :D? En silversvart liten Pokkadis. Jag älskar verkligen den hästen :love:!

Ja, jag förstår att du är glad över honom :)
Förhoppningsvis ses vi på tävlingsbanorna i vår också? Det skulle Snudda gilla tror jag ;)

/Anna

Best of...2008...min snöflinga konstaterades dräktig, det var en höjdpunkt.
Sedan går det SÅÅÅ bra med inridningen så jag är på snudden chockad...vilken töltmaskin jag har....LYCKLIG!
Hoppas 2009 blir ännu bättre...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 906
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 539
Senast: Magiana
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar