Hittade ingen nyare tetråd än denna? Om det finns eller om man hellre ska starta en ny får nån påpeka det :D.

Det är höst och jag har börjat leta lite nya teer. Men nuförtiden gillar jag verkligen inte svart. Vill helst ha grönt. Älskar Brunkullans gröna men hittar inget annat som är lika bra. Vill helst kunna variera för att inte tröttna. De jag testat är lite billigare än Brunkullans (yogi, pukka t.ex.) så kanske bör testa nåt av, förhoppningsvis, högre kvalité? Men surt om det också bara blir stående.

Vad dricker ni nu?
Jag dricker (nästan) alltid Jasmine Green tea (jasmine romance) från Ahmad. Men har även en oolong som heter heavenly oolong.

100g_heavelyoolong.png


Dricker jag svart te så är även de från Ahmad, undantaget lapsang där jag köpt Steenbergs (jag tror inte att Ahmad har lapsang). Svart te vill jag oftast ha osmaksatt, och allra helst Assam eller en fin darjeeling. Bland smaksatta har Ahmad några fina Earl Grey. Det märks när man lyxar till det och köper finare kvalitet. Men även till vardags tycker jag det är värt någon tia extra för bra kvalitet.
Rooibois dricker jag ibland på kvällen, dottern har köpt i Sydafrika :love:
 
Tror jag missat den här tråden innan, eller glömt att jag skrivit i den :o

Jag älskar te, speciellt svart med fruktiga/gräddiga toner och så mjölk i. Har med åren lärt mig att grönt te är nyttigt, men har lite svårt för grässmaken. Har i ärlighetens namn bara druckit två gröna som varit goda - ett med jordgubbe/cocos och Arvid Nordqvists Äppellund. Rött te tycker jag bättre om, just nu dricker jag påste för det är enklast, har Arvid Nordqvist där också.
När jag lagt om min kost har det blivit mer rött och grönt än svart. Har även slutat med suketter eller honung. Men dricka utan mjölk är svårare. Rött te och infusion går an men resten smakar inte alls gott bara som det är...
 
Jag dricker svart te som andra dricker kaffe. Köper mycket från en liten butik som själva importerar teer av hög kvalitet. Deras Earl Grey med blåklint är en storfavorit men försöker variera mig mellan lite olika svarta. Framför allt Earl Grey tycker jag är värt att köpa i extra hög kvalitet, då det ofta är ett slasktratts-te hos många producenter.

Även om det svarta är det som går åt mest, så har jag ett litet urval av annat. Det som går åt i ändå hyffsat tempo är ett vitt te (silver needle). Är också väldigt förtjust i egna kombinationer av mynta, hibiskus, citron, ingefära och honung - men det är ju inte te i strikt mening. Har även mate, något blommigt, sött svart (Lundablandning?) och ett oklart grönt; burkar som mest står, blir gamla och prackas på gäster.
 
Framför allt Earl Grey tycker jag är värt att köpa i extra hög kvalitet, då det ofta är ett slasktratts-te hos många producenter.
Tycker att det ofta gäller smaksatta teer. De bygger ofta i grunden på ganska enkelt te, sådant som inte är tillräckligt bra för att drickas utan smaksättning.
Är mäkta trött på kaffe-/fikakedjorna som bara har smaksatt te, vem vill ha jordgubbssmak (eller liknande) på morgonen? Stor hiss till Espresso house i Kista galleria som hade en fin Assam när jag kom dit en tidig morgon! Killen som jobbade förstod precis vad jag behövde. På andra ställen ser de mest frågande ut om man frågar efter te som inte är smaksatt. En gång var det en på centralen som föreslog Earl Grey :banghead: (hennes kollega höll på att sjunka genom golvet och upplyste henne lite väsande om att det är smaksatt ...)
 
Tycker att det ofta gäller smaksatta teer. De bygger ofta i grunden på ganska enkelt te, sådant som inte är tillräckligt bra för att drickas utan smaksättning.
Är mäkta trött på kaffe-/fikakedjorna som bara har smaksatt te, vem vill ha jordgubbssmak (eller liknande) på morgonen? Stor hiss till Espresso house i Kista galleria som hade en fin Assam när jag kom dit en tidig morgon! Killen som jobbade förstod precis vad jag behövde. På andra ställen ser de mest frågande ut om man frågar efter te som inte är smaksatt. En gång var det en på centralen som föreslog Earl Grey :banghead: (hennes kollega höll på att sjunka genom golvet och upplyste henne lite väsande om att det är smaksatt ...)

Word! Jag är aptrött på hur dåliga caféer är på te rent generellt. Kaffeutbudet är fantastiskt och fancy som fan. Te? Not so much. I bästa fall får man löste, men i kokande vatten och i en kaffekopp. Jag har i flera år sagt att om jag någonsinn lessnar på nuvarnade yrke så ska jag öppna ett te-café, med briljant te och sämsta tänkbara snabbkaffe. Bara för att jämna ut liksom.
 
Word! Jag är aptrött på hur dåliga caféer är på te rent generellt. Kaffeutbudet är fantastiskt och fancy som fan. Te? Not so much. I bästa fall får man löste, men i kokande vatten och i en kaffekopp. Jag har i flera år sagt att om jag någonsinn lessnar på nuvarnade yrke så ska jag öppna ett te-café, med briljant te och sämsta tänkbara snabbkaffe. Bara för att jämna ut liksom.
Ska jag vara ärlig är jag inte så imponerad av deras kaffeutbud heller (vad gäller kvalitet), även där är det mycket smaksättning som ska dölja inte så hög kaffekvalitet.
 
Word! Jag är aptrött på hur dåliga caféer är på te rent generellt. Kaffeutbudet är fantastiskt och fancy som fan. Te? Not so much. I bästa fall får man löste, men i kokande vatten och i en kaffekopp. Jag har i flera år sagt att om jag någonsinn lessnar på nuvarnade yrke så ska jag öppna ett te-café, med briljant te och sämsta tänkbara snabbkaffe. Bara för att jämna ut liksom.

Jag blir stamkund... :angel: :cautious:
 
Jag har kommit fram till att te är perfekt som studiedricka, men jag vill köpa påste. Vitt och grönt, gärna på nätet, men vart? Har själv jobbat i tebutik och förespråkar alltid löste av kvalitet, men jag vill att det ska vara så okomplicerat som möjligt.

Tips?
 
Hittade ingen nyare tetråd än denna? Om det finns eller om man hellre ska starta en ny får nån påpeka det :D.

Det är höst och jag har börjat leta lite nya teer. Men nuförtiden gillar jag verkligen inte svart. Vill helst ha grönt. Älskar Brunkullans gröna men hittar inget annat som är lika bra. Vill helst kunna variera för att inte tröttna. De jag testat är lite billigare än Brunkullans (yogi, pukka t.ex.) så kanske bör testa nåt av, förhoppningsvis, högre kvalité? Men surt om det också bara blir stående.

Vad dricker ni nu?
Just nu dricker jag främst Mammas mirakel, ett fruktigt, sött, gräddigt och blommigt svart te.
Och ett rooibos som heter Citronmaräng paj och ett svart som heter Blueberry cheesecake.
 
Jag har kommit fram till att te är perfekt som studiedricka, men jag vill köpa påste. Vitt och grönt, gärna på nätet, men vart? Har själv jobbat i tebutik och förespråkar alltid löste av kvalitet, men jag vill att det ska vara så okomplicerat som möjligt.

Tips?

Kanske dessa teer kan vara något? Obs, absolut ingen egen erfarenhet men jag gillade förpackningarna :p
 
Jag älskar te! Varje morgon brygger jag mig en kanna svart te, alltid svart. Häller sedan upp en stor kopp, samt en termos med två koppar i. Detta tar jag med mig till datorn och brukar räcka i två timmar.

Sedan dricker jag minst en stor kopp vid 14-15 tiden. Även här dricker jag svart.

Jag köper lite olika svarta teer, men uteslutande ska det vara blommigt, och gärna lite egen sötma. Har söder te i påse för akut fall, samt kan ta med om jag åker till folk som jag vet aldrig dricker te.

Ska jag dricka te på kvällen så blir det rött te, gärna med vanlij smak eller blommigt.

Har två små hyllor med glasburkar med olika sorter, vissa har jag mest kvar för de är snygga även om de inte dricks utav.

Tycker inte om grönt te, smakar blaskigt och som att dricka gräsklipp typ. Örtteer kan jag dricka med blir det för mycket konstiga smaker så faller hela tegrejen för mig.
 
Jag är i London just nu och matbutiken tvärsöver gatan har detta i sitt sortiment. Något värt att köpa hem? :D

5565B786-AE4A-4CD8-8F2E-BF6714B24A0F_zpsttadqlit.jpg

Nu ar du sakert tillbaka i Sverige, men PG tips ar det enda te't vart att besvara sig med. Mojligtvis att Yorkshire tea kan funka i nodfall, men om jag fragar efter, eller erbjuder, en kopp te, da ar det PG tips jag menar!

(PG tips finns gladjande nog i Willy's sortiment i mamma och pappas stad, sa jag behover inte vara torstig nar jag ar pa hemmabesok!)
 
Jag dricker (nästan) alltid Jasmine Green tea (jasmine romance) från Ahmad. Men har även en oolong som heter heavenly oolong.

100g_heavelyoolong.png


Dricker jag svart te så är även de från Ahmad, undantaget lapsang där jag köpt Steenbergs (jag tror inte att Ahmad har lapsang). Svart te vill jag oftast ha osmaksatt, och allra helst Assam eller en fin darjeeling. Bland smaksatta har Ahmad några fina Earl Grey. Det märks när man lyxar till det och köper finare kvalitet. Men även till vardags tycker jag det är värt någon tia extra för bra kvalitet.
Rooibois dricker jag ibland på kvällen, dottern har köpt i Sydafrika :love:
Men vilken underbar burk!!!!! Var kan man hitta den??

Annars dricker jag nästan bara PG Tips i pyramidpåsar.... Två påsar per kopp om den är stor :-)
 
Jag dricker bara örtte om det finns. 😍
Alla andra teer blir beska om påsen ligger i för länge och eftersom jag har svårt att känna smak vill jag ha teer som smakar ordentligt. Finns inte örtte så försöker jag hitta det mest fruktiga men det är knappast ngn njutning

Inga sötningsmedel eller liknande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17
  • Regler sportkörning

Omröstningar

Tillbaka
Upp