Haha! Chailatte är inte chai te öht! :D
Chai betyder väl te på ryska om jag inte minns fel? Latte är ju kaffe med mycket mjölk och det ska väl vara någon form av kombination av det. Chailatte är antingen pulver eller syrup och aldrig det te som vi är vana vid. ;)

Njae, halvrätt.
Chai-te är ett speciellt te med särskild kryddning. Det finns som rooibus, svart, grönt osv. Det är själva kryddningen som gör det chai.
Masala Chai är det te där man kokar med mjölk (därför många tror att chai latte är te antar jag, men det är en latte med chai-kryddningen)

Jag gör masala chai genom att micra mjölk och sen skumma den. Under tiden har jag gjort starkt chai te i en liten kanna. Sen blandar jag. Svingott!
 
Har en yngre bekant som inte dricker kaffe, men med bestämdhet hävdar att chailatte på EH är kaffe. Det är inte kaffe, det är inte te. Det är bara socker, mjölk och syntetiska smakämnen om jag inte tar fel....

Det är verkligen inte kaffe! Jag avskyr all sorts kaffe men älskar chailatte! :D
 
Mina favvisar :banana: Kobbs löste i mitten, är gudomligt!!
2014-09-09-1150_540ecd4f2a6b2220b43de086.jpg


Och så mina två senaste som jag fått i present :) någon som testat nån av dem?
2014-09-09-1150_540ecd56ddf2b36447a15911.jpg
Åh en tetråd!!! Perfekt för en tegalning som jag ☺.
Mitt vardagste är också Kobbs sörgårdste! Supergott!
Var i London förra våren och hittade det godaste teet någonsin! Ett engelskt märke med blåvit logga som jag inte kommer ihåg namnet på! Något på w? Jag var säkert i butiken i en timma och fick lukta och smaka och expediten förstod verkligen min passion <3. Köpte med mig en svart sort som hette något med midsummer dream eller liknande...tyvärr är det slut nu men hoppas jag kan hitta det på nätet eller så får jag köpa det nästa gång jag är i London.
Överlag dricker jag bara svarta teer...De andra varianterna är inte te för mig . Dricker ibland friggs örtte kvällsro eftersom jag inte kan sova om jag dricker svart te för sent.

Måste gå in och titta på den här sidan tefrossa som många pratar om!
 
Jag är vare sig kaffe- eller tedrickare egentligen (magen säger ifrån) men dricker lämpligt örtte vid sjukdom. Sedan var jag och fikade i Östersund och det ser så konstigt ut när man tar vatten så jag tänkte att jag tar grönt te (som jag normalt anser är hövatten :yuck:). De hade Brunkullans gröna smaksatta te och det var :d

Jag var tvungen att köpa med mig hem och köpte Brunkullans gröna vårte också, lika gott det :up:
 
Jag blir skeptisk till Tefrossa bara av att se webshopen, i menyn står det "rött te" under "Vårt te". En riktig teshop kallar inte rooibos för te och om de säljer det så stor det inte under teer.

Jag har hittat två ställen jag ska beställa från som jag tror kan ha bra te, Gröna teimporten och Pekoe.
 
Jag hann inte gå in! Fick tyvärr prioritera bort NK :( @Sorbe

Någon som vet en vettig butik med bara/mycket ekologiska teer på lösvikt? Webb eller i Malmötrakten!
Bönor & Blad i emporia (och på webb, kanske finns fler butiker i malmö) har en del ekologiskt. Även sett en ganska stor tebutik i centrala Malmö, men vet tyvärr inte hur stort sortimentet av ekologiskt är.
 
Var i London förra våren och hittade det godaste teet någonsin! Ett engelskt märke med blåvit logga som jag inte kommer ihåg namnet på! Något på w? Jag var säkert i butiken i en timma och fick lukta och smaka och expediten förstod verkligen min passion <3!

Det måste nog ha varit Whittard du var inne på? Lite Alice i Underlandet-tema? Jag har ett te därifrån som hetter Picadilly Blend som är fantastiskt gott!
 
Jag var tvungen att köpa med mig hem och köpte Brunkullans gröna vårte också, lika gott det :up:

Tack för påminnelsen! De hade Brunkullans på Kebnekaises fjällstation när jag var där tidigare i höstas, och tänkte beställa hem men glömde bort det. Jättegoda (& ekologiska) var de sorter jag testade!
 
Försökte faktiskt göra egen chai latte sent igår kväll! Som revansch. Kokade upp vatten på spisen ihop med chai-kryddor och svart te. Rörde i en tesked råsocker och sen mjölk och värmde på allt, silade upp i glas. Blev dock lite för lite mjölk, och nästa gång ska jag nog värma mjölken för sig så den kan vispas upp och bli skummig. Men hundra ggr bättre än Espresso Houses.
 
Det måste nog ha varit Whittard du var inne på? Lite Alice i Underlandet-tema? Jag har ett te därifrån som hetter Picadilly Blend som är fantastiskt gott!
Picadilly-blend är min favorit tyvärr börjar min påse ta slut! Jag längtar till jag kommer till London och kan gå igenom deras sortiment igen.
 
Någon mer än jag som tycker att garants tepåsar har en bismak av..fisk? . Både deras söderte och nu deras ekologiska darjeeling... NO more!

Håller för övrigt med om EH;s chailatte..vedervärdig! Fick slänga skräpet när jag provade en gång.
 
Picadilly-blend är min favorit tyvärr börjar min påse ta slut! Jag längtar till jag kommer till London och kan gå igenom deras sortiment igen.
Vad är det för smaksättning på den? Funderar på om man kan beställa via hemsidan..Men de skickar kanske inte till Sverige...
 
Vad är det för smaksättning på den? Funderar på om man kan beställa via hemsidan..Men de skickar kanske inte till Sverige...
A classic black tea with floral flavours of rose, strawberry and lotus, luxuriantly layered with colourful cornflowers petals.
Jag vet inte om dom skickar hit, men jag ska till London över nyår så då ska jag passa på!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp