Sv: Tetråden

kl

Åh jag har ingen te-inspiration nu.. har vandrat runt i Himalaya i drygt två veckor och fördruckit mig på te (!!!) så nu när jag är hemma är jag inte det minsta sugen på te, varken på jobb eller på kvällarna. Får ta mig till en tebutik och hitta något nytt och spännande och se om jag vill dricka te igen då :)
 
Sv: Tetråden

Det är ju inget man måste. ;) Men vilken häftig resa det låter som!

Jag dricker Icas egna ekologiska te nu, eller kamomillte. Tror det ekologiska är nånting med skogsbär, jättegott! Men mest nördig är jag på honung till teet. Har nog 5 olika sorter jag varierar mellan... :p
 
Sv: Tetråden

kl

Åh, varför har jag inte sett den här tråden innan?

Är uppe i så många olika te-sorter nu att jag satt upp köpförbud på mer till dess att allt är uppdrucket, haha. Här går mest grönt och vitt te, även en hel del svart men nästan inget rött alls.

Huserar i skrivande stund 14 burkar löste, varav min favorit nog är Grön Guava som snart är slut. Har ca 5 paket med påste och där är Mangostan och mitt kokoste på delad förstaplats.

Men mitt favoritte, alla kategorier, är det jag kokar själv på ingefära, kardemumma, kanel, kryddnejlika och honung. Det är helt ljuvligt gott och perfekt såhär i hösttider.
 
Sv: Tetråden

*KL*

Åh, en tråd i min smak! :D Jag är en liten te-fantast jag med, även om det kanske kommer mest i omgångar. På sommaren dricks det inte allt för mycket te till exempel. Men nu när hösten är här och kyliga kvällar blir mer regel än undantag så börjar även te-drickandet öka.

Jag dricker mest svart och rött te, kryddigare chai-teer är det bästa. Skafferiet huserar för tillfället ett 20-tal teer, med ca 50/50 uppdelning mellan löste och påste. :) Men jag är ständigt på jakt efter nya, goda smakupplevelser! Kanske borde ta mig in till te-butiken någon dag, nu när pengarna trillat in igen :d
 
Sv: Tetråden

kl
Hej jag heter em-pirre och jag gillar te :) (teholist? teist?):p


Brygger med tebryggare, så smidigt. Hatar påste, teer med bärsmak och sånt. Älskar "riktiga" teer, och beställer en del från kina. Provar gärna olika örter och gärna ekologiskt.

Har i honung och lite mjölk ibland, beroende på tesorten. Har ungefär 25-30 olika tesorter i hyllan nu, men dricker ganska mycket Kudzu, jiao gu lan och gammalt hederligt svart te växlat med lite kryddiga smaker.

Vem kan låta bli att beställa hem massor:
kudzu
Kudzu.JPG

Qingxiang Tie Guan Yin
Tieh%20Kuan%20Yin.JPG
 
Sv: Tetråden

Jag håller just nu på att dricka ihjäl mig på Teekannes Pomegranate delight. Så fantastiskt gott te! :love:
 
Sv: Tetråden

kl


Ååh, jag är ingen tefantast än men jag önskar att jag var det!
Tanken på att krypa upp i soffan en ruskig höstkväll med en stoor tekopp är väldigt lockande... Det är inte så att jag ogillar te, jag är bara inte van att dricka det dagligen. Jag är mest förtjust i vitt te men det verkar så svårt att få tag på? Har bara druckit det på cafeér i storstäder. Någon som vet vart jag kan hitta det i lösvikt och om det är svindyrt?
 
Sv: Tetråden

Vitt te brukar finnas iaf några olika sorter i alla tebutiker jag varit inne i. Brukar ligga något högre i pris än dom andra, men kan å andra sidan bryggas två gånger.
 
Sv: Tetråden

Kolla med Record i Skövde. Har för mig att jag såg något vitt te när jag arbetstränade där :)

Emor: Det brukar jag göra även med svart, grönt och rött te :) Men jag brukar ju använda tekula, kanske blir annorlunda i tekanna?
 
Sv: Tetråden

KL

Någon som vet vart man kan få tag på ett riktigt gott körbärste? Jag drack ett för några dagar sen på ett cafe (som jag tyvärr inte kommer kunna gå förbi och fråga) och nu har jag fått abstinens! Tror det var ett svart te, och det smakade riktigt mycket körsbär!
Gärna som finns i butik i sthlm eller på internet (utan dyra fraktkostnader).
 
Sv: Tetråden

Jag har bara ett grönt med körsbär, heter typ Japansk körsbär. Dock gillar jag det inte alls, tycker körsbärssmak har så lätt för att ta över och ge en syntetisk smak :p

Du kan inte ringa cafét och fråga då?
 
Sv: Tetråden

Aa jag vet vilket det gröna är, gillar inte heller det. Men det här var något svart te med perfekt avvägning av körsbärssmaken, och inte alls syntetisk (vet precis hur du menar...).

Jag hade kunnat ringa, om jag hade någon aning om vart det var eller vad det hette! Haha :)
 
Sv: Tetråden

Jag har redan googlat men jag skulle gärna vilja veta om någon har egna erfarenheter av ett körsbärste (som inte är japanskt körsbär då..) som dom kan rekommendera. Det är omöjligt att avgöra om det är ett gott te (tydlig körsbärssmak, ej beskt eller syntetisk smak) eller inte utifrån deras beskrivningar, och även om smaken är subjektiv litar jag med på en rekommendation härifrån än en vinklad säljbeskrivning från butikerna. Borde kanske varit mer tydlig med detta.
 
Sv: Tetråden

Och så har jag hittat en massa fantastiska muggar/koppar jag vill ha, förutom dessa som jag redan köpt:
1382171_573949892671150_294817877_n.jpg

Så FINA muggar!!! Var har du köpt dem?

Jag är en "Total Earl Grey-addict" sedan många år, men det ska vara Twinings The Earl Grey som tyvärr inte finns att köpa i Sverige, utan jag får beställa den från deras brittiska onlinebutik. Dricker litervis av detta varje dag. (Det finns även i en koffeinfri variant så den dricker jag på kvällstid.) Har sedan flera år tillbaka nästan slutat köpa hem andra teer eftersom det ändå slutar med att jag i 99 % av fallen väljer att dricka The Earl Grey.

Förra veckan inträffade dock något som visade sig riktigt omvälvande för mig. Jag hade förmånen att bli bjuden på ett fantastiskt High tea (bokstavligen HIGH eftersom det var uppe i Burj Kalifa i Dubai - till nyligen världens högsta byggnad.) Restaurangen hör till Armani hotell, så ni kan ju tänka er hur tjusigt allt var! Där smakade jag ett fantastiskt gott te med röksmak. Så gott att det första jag gjorde när jag kom hem igen var att gå till en tebutik och köpa en påse Sir Williams! Sedan dess har jag fortsatt att dricka The Earl Grey på jobbet - har börjat importera det till banken också, till många kunder och kollegors stora förtjusning - medan jag enbart druckit Sir Williams hemma.

Men nu undrar jag om det möjligen är någon som känner till ett koffeinfritt te med god, rökt smak?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp