Testar plötsligt??

Lavinia

Trådstartare
Tjo!

Fina fröken är inte nöjd med något.. Något är fel.. Hjälp oss reda ut vad:-).

Hon började med att vägra gå under en bro där hon gått flera gånger- på väg hem. Medis gav efter "ett tag" upp och red annan väg hem. Efter det har problemen eskalerat, häst kan vägra gå från stallplan, vägra gå från hagarna eller få för sej att saker är otäcka. Hon backar, växer fast i marken eller reser sej..

Detta är totalt olikt henne och hon har hittills mest gjort det med medisarna.

Till saken kanske hör att vi skaffat 2 nya medisar (utöver den gamla vi hade innan). Jag har haft alldeles för lite tid och häst har varit alldeles för fet, så vi satsade på mer motion.

Alltså har vi 2 nya människor, varav en har ridit och brukar hoppa av när fröken bråkar. Den medis som varit med längst är den som fått mest "skit".

Vi har även begränsat frökens matintag och alltså ökat motionen. Häst har inte gått ordentligt sen förra våren pga skador, men är nu igång ordentligt efter friskförklaring. Hon går superbra i dressyren och jobbar villigt och glatt så fort vi kommit från stallet och med mej har hon knappt bråkat alls.

Hjälp oss bena ut frökens mycket okaraktäristiska beteende.

/Lavinia

Sv: Testar plötsligt??

Jag har haft flera hästar som blivit helt "galna" när dom börjat komma upp i kondition innan dom är uppe i full kondition.

Det kan vara en delorsak...

Det låter som att hon "kommit på" att hon kan jävlas med sina medisar. Dig jävlas hon inte med för dig vet hon att det inte är någon större vits att göra det med. Medisarna däremot... Hur agerar de när hon gör grejer?

Hästar brukar inte vara korkade när de får chanser, de tar dem så fort som möjligt ;) Värre är det ju om de upptäcker att gör man på ett visst sätt så kommer man ju faktiskt undan..

Får hon mat innan ni rider ut? Ett råd från en duktig uppfödare, mätt häst är snäll häst.

Får hon mat innan ni rider ut? Ett råd från en duktig uppfödare, mätt häst är snäll häst.

Hahaha!

Idag vägrade kräket komma in från hagen. Hon tyckte inte 1 timmes bete räckte.. Stackars medis var nog ganska arg...

Jag brukar säja till dom att ge henne en tuss hö innan dom rider, men om de gör det vet jag inte.

Den ena har ju som sagt hoppat av och den andra har till slut tvingats av för att få henne framåt. med mej har hon försökt en gång, varpå jag (som litar blint på hästen) morrar och styr bestämt rätt och voilá går hon rätt igen.

Jag har också funderat på konditionen, säkert i kombination med att hon går i en liten hage dagtid för att inte få fri tillgång (typ sjukhage).

jag blir bara så orolig att nåt ska vara fel, när vi äntligen börjat komma igång igen.. Och det är så olikt henne att gå bakåt. Det brukar gå mest fortfort framåt..

/Lavinia

Äsch, det är ju ett djur, de agerar som de "tillåts". Inte är det ngt fel på henne, jag skulle vara mer bekymrad att det inte verkar stämma helt med medryttarna, kanske är de inte tillräckligt trygga och rutinerade, sånt läser en smart dam och då kan det bli problem. Jag skulle vara mer bekymrad över detta än ngt annat, då det lätt blir ett invant beteende om det får befästas.

vissa hästar är ju också inte allemanshästar - kan det ha blivit lite mycket med 3 personer som kanske ger helt olika direktiv/signaler/agerande för fröken häst?

Min häst blir hopplös om hon får vinna strider. Räcker med få ggr och hon är som förbytt. Min (numera) trygga, snälla häst blir då helt hopplös att ens få från stallplan. Kan vara så enkelt alltså...

Hej!

Jo vi har funderat i de tankarna. Det lustiga är ju att hon är värst med den som varit med längst och den hon känner bäst.. Som hon tidigare verkligen älskat..

Jag hade ju hoppats att det skulle funka med lite fler folk, men det är nog som ni säjer.. Hon är mer av en enmanshäst..

Och nu har hon ju kommit på att hon kan så..

/Lavinia

Du känner ju din häst bäst, men med min är det "livsfarligt" att förlora en strid han blir värsta vildhästen, det eskalerar verkligen o snabbt. När han inte får igenom går han väldigt avslappnat o lätt för hjälperna, men nu under våren har han haft en riktig test-period trots att han är 8 o det är skitjobbigt att bli ifrågasatt i början av varje ridpass.
Tar jag inte igenom så att han tar hjälper, förhållningar o tar stöd på ytter, accepterar tygellängden etc så är det stegringar (ny specialitet med skruv kom på framridning i lördags)som gäller, utöver snabba sidstepp - typ jaha du sa att jag skulle gå undan för höger skänkel okej då o så bara rinner han iväg...suck...

Om din häst dessutom inte får ut sin energi i hage kan jag tänka mig att det är en del av orsaken. För min är hagvistelse minst 7-19 o absolut med en kompis lägsta nivån, han blir grymt frustrerad o tjafsig annars.

Ja, kan också tänka mig att det är flera faktorer, som mindre 'egen-motion' i hage, ny medis, en för många medisar? och att dom inte har känslan eller erfarenheten att kunna lösa det när det dyker upp.

Ja, kan också tänka mig att det är flera faktorer, som mindre 'egen-motion' i hage, ny medis, en för många medisar? och att dom inte har känslan eller erfarenheten att kunna lösa det när det dyker upp.

Och icke att förglömma- klart mindre fett på stackars hästen och mindre mat..

/Lavinia, vars medis hade en bra dag med pållan idag och hon trodde hon hade en idé på var felet ligger.

Jag tycker att det är ett sundhetstecken att hon testar nytt folk om de är säkra på sin sak. För överlevnaden.

Varför 4 ryttare:confused:

Jag låter hellre hästen stå än att sätta upp ngn som bara ger hästen nya tankar.
min stora skulle jag aldrig sätta upp annat än en cool erfaren ryttare på- som än inte har hänt. Den rider jag alltid själv, medan jag kan låna ut min äldre men inte utan uppsikt.

Hej!

Jag tycker inte att en medryttare sen 8 månader tillbaka är särskilt ny???

Att hon testar nya kan jag ta, men inte den gamla som hängt med så länge.

Och jag har 2 medisar med bestämda dagar och en reserv ifall nån av oss inte kan (eftersom vi alla är ganska låsta med jobb, skola och annat trams). En av dom har inte ridit hästen alls och den andra skrittar bara just nu.

Låta henne stå är inte ett alternativ med hennes vikt, då får jag begränsa maten alldeles för mycket. Så länge hon går klarar sej vikten alldeles utmärkt.

/Lavinia, vars "gamla" medis reapporterade att med lite vilja var det inga större problem igår, däremot blir häst snudd på panikslagen när hon möter andra hästar i skogen. Det är ett nytt, konstigt beteende som vi misstänker hänger ihop med resten. Med mej är det inga problem att möta andra hästar- då är hon bara nyfiket intresserad..

Brås Nemah på sin mor Nekko, är hon en riktig enmans häst. Nekko har haft medisar till å från när jag varit gravid. Den sista härdade ut i flera månader, men under den perioden hade Nekko valt att hoppa igenom stängslet (hon hoppar vanligtvis aldrig över ens en pinne) istället för att låta denna (enligt henne) förfärliga människa fånga henne. Hon bockade med henne, Nekko har aldrig någonsinn bockat med mig... Hon taktade och stressade när hon red henne. Tillslut fick tjejen bara skritta på långa tyglar med Nekko, det gick hyfsat. Strax därefter gav tjejen upp, vilket va lika bra för alla! Nekko ser mig som sin egen människa, ryktar någon annan henne tittar hon bedjande på mig - hjälp mig! Går någon okänd in i hennes box, speciellt en man eller en lite dominant kvinna, ser hon rent utav äcklad ut! Fy, vem är du? Vad gör du i min box?

Jag har en foderhäst nu oxå, hon får man aldrig ge vika för. Låter man henne vinna så är det kört. Vill hon inte gå fram får hon inte vinna! Bättre att stå där och vänta ut henne i en evighet än att vända hem! Vad jag menar är, se till att dina medisar aldrig låter henne bestämma... Då är det kört! Araber är ju kloka hästar!

Om jag vore du skulle jag försöka följa med medisarna och se varför och hur problemen beter sig! Sedan sålla bland medisarna, ibland stämmer inte personkemin bara. Då blir alla olyckliga! Fyra ryttare låter som i mesta laget! En räcker! Eller som för mig och Nekko, ingen!

Hej!

Och tack för input från nån som känner mamma häst:-). Hon mår väl bättre nu?

Jag tycker egentligen också att det skulle räcka med mej och Fina fröken, tyvärr ser verkligheten här uppe inte ut riktigt så. Med tanke på frökens nyblivna lättföddhet och att jag tyvärr fortfarande måste plugga flera timmar varje kväll så är det ett måste med hjälp. Går inte fröken blir hon toktjock och skär jag ner på plugget kan jag lika gärna hoppa av.. Jag har insett att på nåt sätt måste det gallras, men då är nästa svårighet "vem ska bort".. Häst fullkomligt älskade den tjejen hon bråkar mest med nu.. Så jag förstår inte alls, hon borde ju bråka med de andra.

Helt klart är att hon lärt sej att hon "belönas" genom att slippa när hon "beter sej". Hon försökte med mej idag, men jag bara morrar åt henne och då är hon sitt vanliga glada jag och gör det hon ska (fast så litar jag på henne också och VET att hon aldrig skulle göra nåt dumt).

Alla nya människor börjar på marken och godkänns av fröken och det har inte varit nåt problem tidigare. Nu plötsligt bara.. "Nej, jag ska inte!".. Vi har varit 3 flera vändor, tills nån tröttnar och jag är extremt noga med vilka som får vara med.. *suck*

Jaja.. Steg ett nu får väl bli att lyfta alla, gissar jag och se om fröken kan sluta ha sej då. Om inte det hjälper vet jag iaf att nåt är allvarligt fel..

/Lavinia, som hoppade finaste hästen igår och nu satsar stenhårt mot både OS och VM i både hopp och dressyr:-)

Några osorterade tankar och funderingar..

Har hon varit i det hull hon är nu innan? Annars så när hullet går ned och/eller konditionen upp kan man inse att man har 'en helt annan' häst än man trodde. Så där är ju som flera sagt en faktor.

Att hon testar äldsta medisen hårdast tycker jag inte är så konstigt. De nya medisarna har hon lärt sig man kan 'köra med'. Den äldsta medisen ställer säkerligen högre krav på henne än de nyare. Klart hon testar hårt då, om det månne kan funka på den med.

I hennes värld skulle jag tro skalan är, uppifrån och ner: Matte - äldsta medisen - de två andra. Och hon betar sig uppför skalan helt enkelt. Fullkomligt normalt hästbeteende att klättra i rang ju.

Sen, alla hästar tar inte hela handen om de får lillfingret, men din dam har väl om jag inte minns galet rätt bestämda åsikter överlag - så känns inte så otippat då att hon tänker prova flytta gränserna om det släpps lite på en gräns? Och motivatorn att slippa kan vara enormt hög för vissa hästar (och finns knappt för andra)

Jag brukar ju vara den första att tycka 'kolla upp', men till och med jag har MYCKET svårt att tro att hon skulle kännas fräsch för dig, se fräsch ut etc men pga smärta/liknande bråka med de andra ryttarna.

Sen hur man sas löser situationen är ju knivigare, då inte ha massa medryttare ju inte är ett alt för dig - men snart borde det väl vara sommarlov åtminstone? Satsa på gestapolydnadsträning under sommarlovet kanske, när du kan rida henne helt själv?

För, även om hon testar och det beror på hur hon är, så är det ju olydighet i det med, så ökar du kraven på lydnad kan det smitta av sig i övrigt med med lite tur - och lite pepp/noga val av medisar till hösten.

Hej!

Ja, så kan det kanske vara. Grejen är att hon (enligt uppgift) inte alls är lika jävlig med de andra. Men du har säkert rätt.

Idag var hon sitt vanliga rara jag mot mej iaf. bråkade bara vid en läskig lerig bro/övergång/lervälling-nånting, och det har hon alltid gjort.. Hon vill bara bli övertygad och då går hon hur snällt som helst. (men man måste ju kolla om man slipper:) ).

Jag kör redan gestapolydnad. Idag övade vi lastträning, helt utan problem (bortsett från att hon trampade på min fot och blev jätterädd och tog det som en ursäkt att backa ut i "panik", men sen gick hon snällt ut och in flera gånger igen). Jag tar ingen skit när hon behandlar sina andra människor så illa..

Min dam har väldigt bestämda åsikter, hon kallas inte för prinsessan av ingen orsak alls, om vi säjer så;).

Jag fortsätter fundera på vad jag ska göra och hur detta ska lösas, tack för input:-)

/Lavinia, som hade en underbar ridtur idag..

Fast med gestapolydnad menar jag snarare millimeterlydnad rakt över. Ffa i 'småsaker'. Vi mattar och hussar tenderar ju att vara ganska tillåtande så länge saker fungerar. Dvs om hästen stannar ett steg senare än vi eg menade, eller 'busigt' provar att smygöka i skritten, eller.. (du fattar) så 'gör det ingenting'.

Men om man stramar upp det där rakt över i all hantering och inte 'bara' ridningen brukar det smitta av sig rent generellt.

Så, stannar hon alltid exakt när/där du vill? Svarar hon alltid direkt på en förhållning eller drivning? Låter hon alltid bli att gå förbi dig/trängas/sträcka grimskaftet/ta ett smygsteg i stallgången/vad det nu gäller?

Om inte svaret (och det är det sällan, för nån häst alltså - inte mina heller ;P) är ja på samtliga frågor, så jobba på de, och kräv 'gestapolydnad' - dvs det du säger ska omedelbart återföljas av reaktion. ÄVEN när det är lera och ÄVEN om 'hon har alltid varit så, måste testa'. För t ex det med leran är ett typexempel på när vi mattar/hussar slackar. Hästen är olydig och lyssnar inte på hjälp/signal. Men vi har överseende och ursäktar hästen. Vilket inte behöver vara nån fara alls - men för vissa hästar är det det lilla som krävs för det ska vara motiverande att igen och/eller i annat läge sätta sig till motvärn och se om de kan få bestämma. För hästen fick ju faktiskt bestämma NÄR ni skulle gå i leran... :angel:

Halvt knapplån

jag tycker försöken att matte gör ett extra försök att extra-uppfostra hästen för att den beter sig illa med andra, är rätt dödfött. Vad jag förstår har Lavinia själv inga hanteringsproblem, och hästar är inte idioter, de förstår mkt väl skillnaden mellan folk och folk. så jag köper inte alls metoden att matte skulle behöva applicera gestapo teknik så löser sig resten. Jag tycker snarare problemet talat för sig själv och är mycket vanligt. Häst uppför sig minituöst med matte/husse men läser av urvalda andra individer som den gör annorlunda med. Tror man att man kan förprogrammera hästen oavsett vem som hanterar den, så har man antagligen tur och råkar ha en mycket lobotomerad sak - som isåfall inte hade börjat ifrågasätta ö.h.t från första början med vissa andra hanterare. :grin:

Nej, om du läser ursprungsinlägget ser du att det var i kombination med andra åtgärder.

Jag tror inte heller det allena löser hela problemet, även om det brukar smitta av sig så andra får det lite lättare. Men det var i kombination med annat som syns i ursprungsinlägget =)

(Jag brukar applicera lite gestapo när en viss herre här börjar ta sig alltför stora friheter med mamma. Han har en del fula saker för sig ibland - länge sen nu men när han var yngre kunde han vara hemsk - som att vända upp baken och hota när han fått mat i hagen.
Han skulle aldrig drömma om att göra så med mig, men han är ju precis som du skriver väl medveten om skillnaden på matte och mattes mamma. Dock, om jag ser till att han inte får ha annat än två öron riktade mot mig i samband med mat, och varenda antydan att ens vända sidan till mot mig gav konsekvens så slutade han hota kära mor. Så som sagt, till viss del smittar det faktiskt av sig. Även om det knappast löser Lavinias hela problem)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 097
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 236
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 880
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar