L
life_
Jag har en unghäst hemma på gården, född -03. Han är grundriden och mycket lättlärd. Han är smart, pigg, nyfiken och ärlig att rida. MEN, när jag lät min skötare rida honom igår, tappade han balansen hela tiden,vinglade in ifrån spåret, ramlade fram på bogarna, gick allmänt icke bra helt enkelt. Min skötare rider mycket bra, så det skulle isåfall vara så att han testade henne. Men hur ofta beter dom sig så när dom testar?? Dom brukar ju mest småbråka då.
Vore bra att höra vad Ni tror att det är, om Ni har haft unghästar som betett sig såhär, eller om Ni haft/har unghästar som testar på annorlunda sätt.
Nästa fråga... Hur ställer Ni Er till att låta några olika ryttare rida unghästen under utbildningen? Jag ser helst att vi bara är 2 som rider på träningarna, men att den andra skötaren får rida på "vilodagarna". Dvs skritta, trava och galoppera (utefter nivå på utbildning) på uteritt med äldre erfaren häst som sällskap.
Ser fram emot svar!
(min första tråd, om den ligger fel, får nån flytta på den )
Vore bra att höra vad Ni tror att det är, om Ni har haft unghästar som betett sig såhär, eller om Ni haft/har unghästar som testar på annorlunda sätt.
Nästa fråga... Hur ställer Ni Er till att låta några olika ryttare rida unghästen under utbildningen? Jag ser helst att vi bara är 2 som rider på träningarna, men att den andra skötaren får rida på "vilodagarna". Dvs skritta, trava och galoppera (utefter nivå på utbildning) på uteritt med äldre erfaren häst som sällskap.
Ser fram emot svar!
(min första tråd, om den ligger fel, får nån flytta på den )