Testar han bara?

L

life_

Jag har en unghäst hemma på gården, född -03. Han är grundriden och mycket lättlärd. Han är smart, pigg, nyfiken och ärlig att rida. MEN, när jag lät min skötare rida honom igår, tappade han balansen hela tiden,vinglade in ifrån spåret, ramlade fram på bogarna, gick allmänt icke bra helt enkelt. Min skötare rider mycket bra, så det skulle isåfall vara så att han testade henne. Men hur ofta beter dom sig så när dom testar?? Dom brukar ju mest småbråka då.

Vore bra att höra vad Ni tror att det är, om Ni har haft unghästar som betett sig såhär, eller om Ni haft/har unghästar som testar på annorlunda sätt.

Nästa fråga... Hur ställer Ni Er till att låta några olika ryttare rida unghästen under utbildningen? Jag ser helst att vi bara är 2 som rider på träningarna, men att den andra skötaren får rida på "vilodagarna". Dvs skritta, trava och galoppera (utefter nivå på utbildning) på uteritt med äldre erfaren häst som sällskap.

Ser fram emot svar!

(min första tråd, om den ligger fel, får nån flytta på den ;) )

Sv: Testar han bara?

svårt att säga om han testade eller inte när man inte sett hästen.
men det kan ju mycket väl ha vart så att ni rider på två olika sätt och då förstod han helt enkelt inte vad hon menade? jag hade gjort så att jag själv hade suttit upp på hästen för o se om han fortfarande betedde sig på detta vis. gjorde han det så hade jag börjat fundera på om han kanske gjort illa sig på något vis.
men jag tror nog att det troligtvis är så att ni pratar två olika språk du och skötaren, hästen är ung och då är det inget konstigt att han inte förstår.

och nej, jag skulle inte låta någon annan rida min häst under utbildningen. (möjligen någon som jag verkligen litar på och som jag vet rider BRA) inte ens rida ut och bara rida raktfram i skogen. men det har ju så klart och göra med hur gamal hästen är också. men är hästen mycket ung så tar den in det mesta och jag vill inte att någon ska lära honom något "fel" eller lära honom något som jag ev vill ha på ett annat sätt. eller lär honom på fel sett.
men et är ju jag och jag är lite fjantig :p

Håller nog med föregående talar om att du och din skötare talar två olika språk. Är hästen mest van vid dig så är det ju svårt kanske att förstå vad den andra personen menar.

Jag har också en unghäst -03, och hon har testat men då har hon bråkat på riktigt. Fast sedan kan hon ju vara lite ouppmärksam vissa dagar, men jag vet inte riktigt om man kan kalla det "testar". Känns inte som det.

Ang låta någon annan rida hästen, så är det bara jag, en tjej i stallet och personen som har henne på tillridning ibland som rider. Har jätte svårt att låta andra rida, är så sjukt pedant så jaa, det är helt enkelt få personer som får göra det.

Nej, jag kan förstå att det är svårt att avgöra om han testar eller inte. Jag red honom själv idag och han gick bättre idag, så det är nog så att han inte riktigt förstår vad hon menar. Tyckte bara det var lite långsökt, då hon ridit bägge mina 5 resp. 6 åringar och det mycket bra! Men alla hästar är ju inte lika ;)

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 304
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 899
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar